Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

welk ras voor grote mensen.

 

Ik zie dat trekpaarden worden genoemd. Ze zijn natuurlijk groot en breed en zwaar, maar ze kunnen ook niet extreem veel dragen. Ik heb even niet gezien hoe zwaar de ts is, maar bij hartjeshoeve (buitenrit op Belgisch trekpaard) houden ze 95 kg aan als maximum
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 20:28 



 
Profiel   

[***] schreef
Ik zie dat trekpaarden worden genoemd. Ze zijn natuurlijk groot en breed en zwaar, maar ze kunnen ook niet extreem veel dragen. Ik heb even niet gezien hoe zwaar de ts is, maar bij hartjeshoeve (buitenrit op Belgisch trekpaard) houden ze 95 kg aan als maximum

Iets boven de 80 kilo staat in de OP, dus dat lukt wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 21:54 



 

Kidde schreef
[***] schreef
Ik zie dat trekpaarden worden genoemd. Ze zijn natuurlijk groot en breed en zwaar, maar ze kunnen ook niet extreem veel dragen. Ik heb even niet gezien hoe zwaar de ts is, maar bij hartjeshoeve (buitenrit op Belgisch trekpaard) houden ze 95 kg aan als maximum

Iets boven de 80 kilo staat in de OP, dus dat lukt wel


Oeps, ik heb duidelijk mijn bril niet op :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 21:57 



 
Profiel   

Eerst maar eens lessen en kijken of je het nog leuk vind, je past qua lengte en gewicht op veel paarden dus dat is het probleem niet, wel hoe je het rijden weer op pakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 21:58 



 
Profiel   

Ik raad Nederlandse/Belgische trekpaarden sowieso af. Er is geen ongezonder ras dan dat. Vrijwel allemaal hebben ze PSSM1, een ziekte wat ze extreem gevoelig maakt voor suiker en dan spierbevangenheid veroorzaakt, het grootste gedeelte heeft CPL, een lymfesysteemprobleem dat ernstige huid/weefselproblemen in de onderbenen geeft en los van dat alles zijn ze ook nog eens extreem gevoelig voor artrose en zeer vroeg oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 22:02 



 
Profiel   

Ik zou voornamelijk naar een breed paard gaan kijken. :)
Hoogte zegt niet zo heel veel met of het past.
Ik ben 1.68 en had een draver van 1.57 wat prima ging. Ga ik op onze arabier zitten, rank en 1.52, dan is het beeld al heel anders.
Heb van de zomer op een arabierxquarter gereden, die was niet groter dan 1.55 denk ik, maar toonde ook alweer heel anders omdat dat echt een tank was :)

Op Titane, de draver
[ img ]

Op arabier Matt
[ img ]

En op Djobar, quarab, de valk ;)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 22:07 



 
Profiel   

Met jouw lengte en gewicht kun je prima op heel veel paarden. Het gaat vooral om hoe je zit en hoe je rijdt en wat voor type bij je past. Daarbij zou ik niet denken aan een Arabier, vanwege teveel bloed, maar ik zou gewoon ervaring op doen op veel verschillende paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 22:11 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ik raad Nederlandse/Belgische trekpaarden sowieso af. Er is geen ongezonder ras dan dat. Vrijwel allemaal hebben ze PSSM1, een ziekte wat ze extreem gevoelig maakt voor suiker en dan spierbevangenheid veroorzaakt, het grootste gedeelte heeft CPL, een lymfesysteemprobleem dat ernstige huid/weefselproblemen in de onderbenen geeft en los van dat alles zijn ze ook nog eens extreem gevoelig voor artrose en zeer vroeg oud.



Maar natuurlijk een tip uit de oude doos, ik denk dat je al lang niet meer geüpdatet bent van informatie!. Je hebt genoeg serieuze fokkers en een vernieuwd fokbeleid....Er is in het verleden veel misstanden geweest, en dat heeft geleid tot wat jij beschrijft. Gelukkig is dat verhaal al jaren op zijn retour.

De powerhorse competitie is er een voorbeeld van maar ook my special horse competitie en bij de gewone wedstrijden komen deze paarden steeds vaker voor, zelf hebben wij er dus een die met onze dochter aan voltige doet.... de andere worden recreatief gebruikt en voor oficiele wedstrijden ringrijden,sjezenrijden mennen en ja zelfs op de ponyclub aan de teugel onder het zadel. gek genoeg halen ze wel steeds mooie punten, zelfs bij het springen {:}

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 09:58 



 
Profiel   

Van de 15 trekpaarden die ik ken, is er 1 gezond, van de rest is een gedeelte dood (afgelopen paar jaar overleden, geen van hen ouder dan 12 geworden), en de helft is nog geen 10 jaar oud. Dat vind ik helemaal geen geluid uit het verleden, maar juist nog een heel triest actueel beeld.

Dat je er van alles mee kan doen, betekent niet dat ze geen pssm1, cpl of jong artrose hebben/krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 10:21 



 
Profiel   

Mizora ,misschien zit jij juist nu tussen die resultaten van het verleden hier is de jongste 8 overleden aan koliek de oudste 3 gingen op de 32,28 en 25 jaar.(De dieren die we nu hebben zijn 15 en 3 en echt volkomen gezond!) het resultaat van goede selectieve fok, goed en gezond opgroeien en beleren als ze volgroeid zijn....en ja dat is al ingezet door mijn schoonvader zeker al 40 jaar geleden. Het is waar niet iedereen heeft het geluk zijn dieren van de eerste lucht in zijn longen tot de laatste hartslag te hebben maar er zijn echt veel gezondere dieren dan dat jij beschrijft. Van de slechte hoor je en van de goede niet want dan heb je geluk in de ogen van mensen zoals jij! Maar ook daar zit hard werk en veel liefde en tijd achter in dingen die je niet ziet zoals bevoorbeeld dna testen en onderzoeken. Maar goed dat is te diep op het onderwerp voor TS.Maar het is en blijft zonde dat dit ras zo de grond word ingestampt, Want het zijn wel hele fijne gebruiksdieren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 19:09 



 
Profiel   

Het zijn dieren van stuk voor stuk enorm betrokken eigenaren die ik stuk heb zien gaan van verdriet omdat ze, in sommige gevallen zelfs alweer, afscheid hebben moeten nemen van hun reus op veel te vroege leeftijd. Of nog altijd, week in week uit, aan het strijden zijn om hun maatje gezond te houden of te krijgen, ondanks alle problemen met de benen en inderdaad koliek (ook een regelmatig terugkerend probleem bij ze). Ik gun niemand dat verdriet, zeker niet deze eigenaren waarvan ik weet dat hun dieren hun leven zijn. En omdat het juist bij dit ras zo prevalent is waarschuw ik daarvoor. Het gaat om dieren van kennissen, mensen die ik ken als trainers en dus regelmatig wat schreven/schrijven over hun dieren. Dus niet enkel de probleemgevallen op bokt, die inderdaad ook regelmatig voor komen, maar juist ook de mensen waarbij ik de dieren heb zien aftakelen, waarvan sommige helaas al heel vroeg.

En ik zeg nergens dat het geen fijne gebruiksdieren zijn, dat zijn ze namelijk absoluut. Maar ze zijn veel te vaak veel te ongezond en ze vragen enorm veel ervaring en kunde, niet iets dat je kan verwachten van een (terug)beginnende ruiter/nieuw in het eigenaarschap. Overigens op 3-jarige leeftijd zeggen dat het dier echt volkomen gezond is, betekent enkel dat het dier voor zijn derde geen CPL heeft ontwikkeld en ik ga er vanuit dat je bedoelt dat ze getest PSSM1-vrij is. Artrose en vroeg oud zijn als het goed is op die leeftijd inderdaad ook nog niet aan de orde, dan zijn ze vaak in ieder geval een jaar of 10-12.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 19:26 



 
Profiel   

AnneItaly schreef
Ik zou voor een Gelder gaan, of voor een KWPN. Er zitten zo leuke dieren tussen als je de goed zoekt. Groot en lief


als ik op Gelders paard zoek, kom ik op kwpn uit. toch zijn het 2 verschillende rassen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 23:02 



 
Profiel   

KWPN is heel formeel zelfs geen ras, maar een type. Het Nederlands sportpaard, en alles dat binnen het fokdoel past mag eigenlijk mee doen, heeeeeeeel kort door de bocht.

Daarnaast heb je in Nederland de Gelderse en de Groninger. Beide van oudsher paarden die multifunctioneel gebruikspaard moesten zijn. Een kar kunnen trekken, als het moet wat licht werk op het land, eventueel het wat luxere rijtuig naar de kerk en je moest er fatsoenlijk meer onder het zadel kunnen rijden ook, en een. sprong moest ook kunnen. Zeker de Geldersen kunnen vaak best leuk springen. Qua karakter dus werkwillig, maar niet overal voor wegschrikken, dat is niet echt functioneel.
De Groninger is vaak nog een tikje zwaarder, maar dat is over het algemeen, Het hoeft niet per se.
Wel warmbloeden, voor alle duidelijkheid.


In ieder geval het ouderwetse Gelderse type is samengegaan met het KWPN. De fokdoelen zijn formeel altijd nog wat anders, maar komt naar mijn idee steeds dichter bij elkaar te liggen.
Van de Groninger weet ik het even niet zeker, ik meen. dat dat een apart stamboek gebleven is.

Ik ben zelf fan van het wat ouderwetse type Gelders paard, en dus niet helemaal blij met de huidige ontwikkelingen. Maar goed, er zijn tig mensen die dat wel super vinden, dus dat is echt een persoonlijk smaakgebonden iets.

Ik heb trouwens ook praktijkervaring met een Groninger paard.


In Nederland heb je daarnaast natuurlijk nog de Fries, maar die heeft een wat andere achtergrond.

Door de bank genomen vind ik Groningers en Geldersen fijne paarden. Iets minder luxe, fijntjes en edel dan het Nederlandse sportpaard, maar nuchterder, bewerkbaarder, en mijns inziens (en ook hier verschillen de meningen, daar ben ik me van bewust) wat gezonder en sterker. En zeker nog altijd mooie paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 23:57 



 
Profiel   

Ik zou ook voor een quarter gaan.

Ras is wel heel divers, dus je kan van alles tegenkomen. Kleine reiners van 1.40m tot vaak rond de 1.50m en de iets grotere type pleasure paarden.

En dan zit daar weer verschil in. Ik heb een ouder type merrie van 1.49m. 28jr en uit Amerika gekomen. Zij heeft hele vlotte gangen is braaf, maar geen match met iedereen.
Haar zoon van 22 is bij ons geboren en een keer zo breed. Hij is super comfortabel en braaf.
Haar dochter van 14 is 1.45m en is iets smaller en zit qua gangen tussen moeder en broer in. ( heeft wel een andere vader dan dr broer )

Mijn man is niet groot, maar rijdt ze ook. Heeft het op volwassen leeftijd geleerd.

Doorgaans zijn de paarden heel relaxt, maar ook de manier van omgaan en trainen op western manages is heel relaxt. Dat is nog weleens iets wat mannen vooral aantrekt.

Verder zou ik niet teveel richten op de maat van een paard. Ik ben zelf 1.68m en heb ook nog een new forest pony van 1.42m. Met een western zadel kan het net. Vroeger heb ik weleens een engels zadel geleend en dan zit je net anders en komen mn benen er verder onderuit.
Voor het rijden en hulpen geven, pas ik beter op de quarters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 01:55 



 
Profiel   

Een Groninger!
Toevallig een mooie grote op marktplaats. Bereden Groningers zijn zeldzaam te koop.

https://link.marktplaats.nl/m1671280050 ... nt=app_ios

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 07:00 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Een Groninger!
Toevallig een mooie grote op marktplaats. Bereden Groningers zijn zeldzaam te koop.

https://link.marktplaats.nl/m1671280050 ... nt=app_ios


je vindt ze niet zo makkelijk hé gelders of groningers?



droompaard :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :
de prijs is hoogstwaarschijnlijk in verhouding.

http://friesevisser.com/paard/gerben/

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 15:53 



 
Profiel   

Ik heb een kruizing koud/warmbloed van 170 cm hoog die de voordelen van beide kanten heeft.

Wordt alleen wel snel dik op gras maar dat is prima te managen met een graasmasker in de lente en een fijnmazig hooinet op stal.
Verder helemaal gezond en héél nuchter van karakter.
Heb nog nooit eerder z'n makke beleerd onder het zadel. :+

Misschien naar zo iets kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 16:31 



 
Profiel   

Barock Pinto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 16:38 



 
Profiel   

Misschien een heel stomme vraag, maar weet je zeker dat je meteen een paard wilt kopen? Kun je niet beter eerst wat lessen op de manege nemen om te kijken wat voor paard je het beste past en of je überhaupt wel een paard voor jezelf wilt?

Dat gezegd hebbende: een KWPN'er kan jouw gewicht en maten prima aan. Mensen hebben hier heel specifieke ideeën over fokrichting/stamboek - Groninger zie ik hier veel - maar de waarheid is vrij simpel: het ene paard is het andere niet. Het ene paard is voorwaartser dan het andere, het ene paard vraagt ook meer bijsturing dan het andere. Hangt allemaal af van wat jij kunt en wilt. En wat mensen al zeggen: rasechte Groningers zijn net wat zeldzamer en duurder dan (gewone) KWPN'ers... Dus meer dan naar een speciaal ras zou ik op zoek gaan naar een specifiek karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 17:12 



 
Profiel   

musiqolog schreef
Misschien een heel stomme vraag, maar weet je zeker dat je meteen een paard wilt kopen? Kun je niet beter eerst wat lessen op de manege nemen om te kijken wat voor paard je het beste past en of je überhaupt wel een paard voor jezelf wilt?

Dat gezegd hebbende: een KWPN'er kan jouw gewicht en maten prima aan. Mensen hebben hier heel specifieke ideeën over fokrichting/stamboek - Groninger zie ik hier veel - maar de waarheid is vrij simpel: het ene paard is het andere niet. Het ene paard is voorwaartser dan het andere, het ene paard vraagt ook meer bijsturing dan het andere. Hangt allemaal af van wat jij kunt en wilt. En wat mensen al zeggen: rasechte Groningers zijn net wat zeldzamer en duurder dan (gewone) KWPN'ers... Dus meer dan naar een speciaal ras zou ik op zoek gaan naar een specifiek karakter.


Nee dat zou ik niet zo snel doen. Eerst terug de liefde voor het rijden oprakelen en dan zien we wel. Maar een mens mag dromen he.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 17:30 



 
Profiel   

Jildau schreef
Ik denk dat je niet perse een heel groot paard hoeft te kopen. Ik ben 1,80 en mijn paard is 1,60. Het is een groot uitgevallen Welsh Cob.

[ [url=m/X420k9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij lijkt dit helemaal niet gek. :D
Ik zou wel een breed / fors type zoeken. Dan past het eerder dan wanneer je een rank paard kiest.

Ik dacht hee die lijkt op mijn Otti.. heb ooit contact gehad met jou. Half broertjes dus. Hihi.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 18:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen