Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk ras zoek ik?

 
Profiel   

Hoi allemaal
Ik weet niet of het hier goed staat, ik zag niet zodadelijk een categorie die erbij paste :o

Wij hebben hier een hele leuke groep ponies thuis maar nu zouden mijn moeder en vriend ook graag rijden. Ik ben dus op zoek naar eens ras/type paard dat hiervoor geschikt is.
Even wat informatie, mijn moeder is 160 en weegt 65 kg, maar mijn vriend is 181 en weegt 95kg
Hij is aan het afvallen en kan zakken naar 88kg

Ik ben zelf maar heel klein en heb al heel mijn leven kleine paarden en ponies, ik ben niet zo bekend met grotere/robuuste rassen dus ik zou graag een beetje hulp krijgen in welke richting we allemaal mogen denken.
Alvast bedankt!


Laatst bijgewerkt door Caaatje op 21-05-21 09:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 08:55 



 

Je vriend weegt inclusief tuig al gauw 105 kilo, dus die zou ik sowieso niet op een paard zetten, zeker niet als hij het nog moet leren.
Voor je moeder zijn er vele geschikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 08:59 



 
Profiel   

Wat willen julllie met het paard doen? Vooral recreatief rijden?
Hebben ze al ervaring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 09:24 



 
Profiel   

1.81 is niet heel lang, hij zou dus met een robuuste grote E pony toe kunnen, ik zou denken aan een Tinker oid. Iets afvallen is uiteraard wel fijner, maar ik neem aan dat hij niet heel intensief dagelijks gaat rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 09:31 



 
Profiel   

Freiberger :)!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 09:33 



 
Profiel   

Zebraatje schreef
Wat willen julllie met het paard doen? Vooral recreatief rijden?
Hebben ze al ervaring?


Lekker buitenrijden, grondwerk en vrijheidsdressuur, handwerk,... Niet intensief rijden, springen,...
Ze kunnen allebei rijden, mijn mama wilt vooral lekker stapritjes op het gemak doen, mijn vriend is wat avontuurlijker maar gaat ook regelmatig mee op georganiseerde buitenritten. Ze hebben beiden wel veel ervaring met paarden, alleen de zit mag nog wat oefenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 09:43 



 
Profiel   

juval schreef
1.81 is niet heel lang, hij zou dus met een robuuste grote E pony toe kunnen, ik zou denken aan een Tinker oid. Iets afvallen is uiteraard wel fijner, maar ik neem aan dat hij niet heel intensief dagelijks gaat rijden.

Dit is een grapje toch?
Met mijn 1.70 slank postuur is een E pony al ..nouja te doen, maar ideaal is anders.

Ik zou toch voor een maatje groter en stevig gaan, maar bovenal eerst in conditie komen. Gewicht is 1, maar wanneer je fit en gezond bent is toch wat anders dan maatje teveel. Vooral als er geen of weinig rijervaring is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 09:50 



 
Profiel   

Elin_ schreef
juval schreef
1.81 is niet heel lang, hij zou dus met een robuuste grote E pony toe kunnen, ik zou denken aan een Tinker oid. Iets afvallen is uiteraard wel fijner, maar ik neem aan dat hij niet heel intensief dagelijks gaat rijden.

Dit is een grapje toch?
Met mijn 1.70 slank postuur is een E pony al ..nouja te doen, maar ideaal is anders.

Ik zou toch voor een maatje groter en stevig gaan, maar bovenal eerst in conditie komen. Gewicht is 1, maar wanneer je fit en gezond bent is toch wat anders dan maatje teveel. Vooral als er geen of weinig rijervaring is.


Hij is eigenlijk heel fit en gezond, recent nog een halve marathon gelopen. Als je hem ziet zou je niet zeggen dat hij overgewicht heeft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 10:00 



 
Profiel   

Ik zou, ivm het formaat van jou vriend, op zoek gaan naar een braaf flink paard. Een flinke freiberger, ouderwets gefokte groninger, irish hunter of iets in die richting. Hier staat een Percheron warmbloed kruising die perfect in je plaatje past. Alles aan het paard is groot maar hij is braaf en makkelijk. Alleen is ie niet te koop. Een goed gelukte koudbloedkruising past ook goed in je lijstje.

Als je vriend gewoon gespierd is en geen overgewicht heeft zie ik niet in waarom ie niet op een paard past. Je moet alleen geen ielig ding met lange benen en een lange rug nemen.
Een kleine ruiter past prima op een groter paard, andersom is lastiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 10:03 



 
Profiel   

Zou bijvoorbeeld een dølahest dan ook gaan? Die zijn nog wat zwaarder dan freibergers.

Voor een Tinker zou ik niet durven gaan, ken er een aantal van vriendinnen en die hebben zó veel problemen met cpl, zomereczeem, straalkanker, mijt,... Ik zou bij elk plekje panisch worden denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 10:30 



 
Profiel   

Caaatje schreef
Hij is eigenlijk heel fit en gezond, recent nog een halve marathon gelopen. Als je hem ziet zou je niet zeggen dat hij overgewicht heeft :)


Oh dat is iig al zeer positief. Blijf bij het standpunt dat een E pony geen doen is, maar een mee bewegende fitte ruiter kan prima op een paard naar zijn formaat in een goede conditie met idd zoals hierboven genoemd niet een te lange weke rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 10:45 



 
Profiel   

Bijzonder van die tinkers want die van mij *afkloppen* hebben dat weer niet.
Maar een tinker van 140-145 is makkelijk te vinden, maar te klein, de tinkers van tegen de 160 zeldzaam.

Je kan ook richting de Groninger gaan kijken.
Fijne karakters, maat en skelet genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:08 



 
Profiel   

Mindim schreef
Je vriend weegt inclusief tuig al gauw 105 kilo, dus die zou ik sowieso niet op een paard zetten, zeker niet als hij het nog moet leren.
Voor je moeder zijn er vele geschikt.


Wat is dat nu voor een bullshit...
Ik weeg zelf 90kg, ben 1m90 groot, maar rij wel kleine toer.
Ik moet dan maar stoppen omdat ik zo groot ben dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 12:29 



 

s0173957 schreef
Mindim schreef
Je vriend weegt inclusief tuig al gauw 105 kilo, dus die zou ik sowieso niet op een paard zetten, zeker niet als hij het nog moet leren.
Voor je moeder zijn er vele geschikt.


Wat is dat nu voor een bullshit...
Ik weeg zelf 90kg, ben 1m90 groot, maar rij wel kleine toer.
Ik moet dan maar stoppen omdat ik zo groot ben dan?

Dan ben je inclusief tuig al gauw een 100 kilo. In mijn beleving te zwaar idd.
Welke discipline je rijdt en hoe je er uit ziet, maakt me niet uit, puur qua gewicht vind ik 100 kg te veel en dat mag ik vinden toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 12:35 



 
Profiel   

Dat vind ik niet.
Ik vind dat je pas een mening mag vormen als je genoeg details hebt.
En aangezien je mij, of de vriend van de TS, niet kent vind ik niet dat je zomaar een standpunt mag innemen.
Ik ben tamelijk zeker dat ik mijn paard minder stoor dan jij, maar daar heb ik ook geen details over ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 13:15 



 
Profiel   

Het belangrijkste hier is dat je een paard vindt dat betrouwbaar is, groot is, en je vriend kan dragen qua gewicht (gewicht ruiter + tuig = max ca. 15% van het gewicht van het paard).

Maar daar staat geen ras op. Je zou kunnen kijken naar grote koudbloed(kruisingen), zoals bv shire(kruisingen), of misschien naar vanner tinkers, maar een grote en stevig gebouwde warmbloed zou ook geschikt kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 13:55 



 
Profiel   

Ja een e-pony wil ik sowieso niet, ik zou graag rond de 163-170 zitten
Groter hoeft van mij niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 14:30 



 
Profiel   

Dan zou ik eens gaan kijken richting de Groninger. Veelzijdig in te zetten, robuust, veel boeg, stevig beenwerk, maar wel warmbloed. Ik heb een kleintje (1.60) maar over het algemeen zijn ze richting de 1.65-1.70.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 15:19 



 
Profiel   

Dan zou ik eens gaan kijken richting de Groninger. Veelzijdig in te zetten, robuust, veel boeg, stevig beenwerk, maar wel warmbloed. Ik heb een kleintje (1.60) maar over het algemeen zijn ze richting de 1.65-1.70.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 15:21 



 
Profiel   

s0173957 schreef
Dat vind ik niet.
Ik vind dat je pas een mening mag vormen als je genoeg details hebt.
En aangezien je mij, of de vriend van de TS, niet kent vind ik niet dat je zomaar een standpunt mag innemen.
Ik ben tamelijk zeker dat ik mijn paard minder stoor dan jij, maar daar heb ik ook geen details over ;)

Hoe kun je nou"tamelijk zeker" ergens over zijn als je nu zelf een aanname zonder details doet. Dit nog wel benoemd, waardoor je automatisch je eigen standpunt tegenspreekt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 15:27 



 
Profiel   

Elin_ schreef
s0173957 schreef
Dat vind ik niet.
Ik vind dat je pas een mening mag vormen als je genoeg details hebt.
En aangezien je mij, of de vriend van de TS, niet kent vind ik niet dat je zomaar een standpunt mag innemen.
Ik ben tamelijk zeker dat ik mijn paard minder stoor dan jij, maar daar heb ik ook geen details over ;)

Hoe kun je nou"tamelijk zeker" ergens over zijn als je nu zelf een aanname zonder details doet. Dit nog wel benoemd, waardoor je automatisch je eigen standpunt tegenspreekt :')


Ik denk dat dat expres en sarcastisch/ironisch was.

on topic je zou naar een Nederlands of Belgisch trekpaard kunnen kijken. heel sterk gezellig en betrouwbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 15:35 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
Ik denk dat dat expres en sarcastisch/ironisch was.


Toch iemand die het snapt ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 15:44 



 
Profiel   

je kan ook nog kijken of je een Noriker kan vinden die staan nu in de Wikifoto van de dag. die zijn wel wat kleiner maar ik lees hier dat ze zich voor het stamboek in de landbouw moeten bewijzen. dus je zal er een werkwillig en sterk dier aan hebben. https://www.bokt.nl/wiki/Noriker

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 15:50 



 
Profiel   

Ze zijn helaas slechter te vinden maar een rus of letlands paard zijn super paarden hiervoor...

Maar ja, vind nog maar iemand die ze importeert....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 16:44 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
on topic je zou naar een Nederlands of Belgisch trekpaard kunnen kijken. heel sterk gezellig en betrouwbaar


Een gezellig paard? Wie wil dat nou niet :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 16:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen