Gelders Paard en Tuiger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:21

Dieuwke ze is prachtig!

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:26

Nimber Proficiat, mooie resultaten.

Dieuwke, ook al zo'n knap peerd!

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:45

Bedankt allemaal! Ik ben ook echt ontzettend trots op haar :D

Ik ben ondertussen even het topic aan het doorlezen en ik zie allemaal knappe koppies voorbij komen!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:34

Dieuwke wat een knapperd!!

Ipsilonka gefeliciteerd met je nieuwe troef! Makers Mark is een fijne hackney hengst. Komt de fokker uit het noorden?

Nimber nogmaals gefeliciteerd!

Hier gisteren voor het eerst een L proef voor het mennen geprobeerd. Het past ons beter dan de B denk ik. In deze proeven zitten kortere stukken stap. En stap levert veel spanning op bij Jody. Die draaft veel liever.

Daarna even een foto gemaakt van de kleine beauty. Ze had vakantie gehad en is inmiddels drachtig :D

Afbeelding

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:23

Knappe merrie, ik heb een poosje je topic gevolgd over het mennen! Van wie is ze drachtig?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:00

Sophie ik dacht het wel. Ze is al 8, dus niet bij de fokker vandaan gekocht. Ze heeft ook 3 veulentjes van Idol gekregen zelf. Ik ben helemaal niet bekend in de hackney hoek, maar ik vind dit gewoon een ontzettend leuk paard!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:55

Dieuwke_ schreef:
Knappe merrie, ik heb een poosje je topic gevolgd over het mennen! Van wie is ze drachtig?


Ze is drachtig van Eise 489 :) Ik heb een outcross gedaan ivm de inteelt binnen de tuigpaarden. Bovendien mag het temperament van Jody soms wel wat minder dus leek me dit de moeite waard om eens te proberen. De eigenaar van Eise bood het me aan, hij heeft er goede paarden van gezien, van deze kruising. Ben heel benieuwd!

Denk dat de volgende hengst weer een Gelderse wordt. Back to my roots ;)

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:37

Dieuwke_ schreef:
Mag ik me ook bij jullie aansluiten?

Ik heb een tuigpaard merrie van 2005, Uromast x Waterman. Momenteel wat uit model want ze staat lekker op de wei maar ben van plan om haar binnenkort weer recreatief op te pakken :))

[ [url=m/7THJF3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Alleen als je haar knappe kind ook af en toe even showt :P

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:44

SophievdV schreef:
Ze is drachtig van Eise 489 :) Ik heb een outcross gedaan ivm de inteelt binnen de tuigpaarden. Bovendien mag het temperament van Jody soms wel wat minder dus leek me dit de moeite waard om eens te proberen. De eigenaar van Eise bood het me aan, hij heeft er goede paarden van gezien, van deze kruising. Ben heel benieuwd!

Denk dat de volgende hengst weer een Gelderse wordt. Back to my roots ;)


Oh, gaaf! Ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Ik ben sws wel benieuwd wat voor plannen de tuigpaard afdeling van KWPN heeft om de inteelt bij de tuigers tegen te gaan. Iemand een idee? Ik ben niet meer lid van het KWPN dus ik krijg er eerlijk gezegd ook niks van mee

DreamGuide schreef:
Alleen als je haar knappe kind ook af en toe even showt :P


M'n broekzakpaard :') Hij is zo lastig om mooi op de foto te zetten, zo dichtbij staat ie altijd. Ik ga in de vakantie wel weer even langs en dan zal ik proberen een fatsoenlijke foto te maken. En in oktober komt ie thuis, dus dan krijgt ie een grondige poetsbeurt en dan professioneel op de foto

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:20

Dit is mijn knappe Aladin!
Afbeelding

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:50

Wat een knappe paarden komen hier voorbij! <3
Wij staan momenteel op een laag pitje. Jippie heeft een tik gehad van de verhuizing en heeft nu (waarschijnlijk) een wormenbesmetting er bovenop gekregen ondanks het prima wormbeleid van zowel zijn vorige stal als de huidige stal. Hij mocht zo'n 50 kilo afvallen, maar is nu teveel kwijt en zeker ook qua spiermassa. Dressuurmatig ging hij echt wel weer goed, dus het is even zuur dat ik hem weer uit de wedstrijdvoorbereiding heb moeten halen, maar de keuze was natuurlijk snel gemaakt.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:03

Taverno mooie foto.

Jeetje wat een pech na een verhuizing

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 14:21

Afbeelding

Afbeelding

Hier weer een 2e poging qua doorrijden na 7 maanden niet veel te hebbeb gedaan en qua herstel van Nolen.
Vorig jaar ingereden, maar hij begon door een verkeerd zadel steeds meer problemen te krijgen. Ondanks dat ze zadelmaker zei nee hij lift perfect.
Toen ik zelf stil kwam te staan door een nekhernia, en Nolen de bijrijdster eraf had gegooid heb ik 2 verschillende zadelmakers/passers laten komen. Beide zeiden dat het zadel totaal niet geschikt was voor hem en dat hij hier echt last van had. Dus 7 maanden stil gezet, met 2-4x in de week (laten) longeren, fysio erbij gehaald en op punt gestaan om met hem naar de kliniek te rijden (wat niet doorging omdat hij de trailer absoluut niet opdurfde).
In maart heb ik toen een andere zadelpasser/maker erbij gehaald en heb een geheel nieuwe zadel aan laten meten met de eis dat deze wel verstelbaar is en met hem mee blijft groeien/aanpasbaar.

Het nieuwe zadel heb ik nu 6 weken, de 1e week heb ik hem gelongeerd met het jieuwe zadel. Daarin merkte je gelijk dat hij echt een klap heeft gehad met het vorige zadel. Maar deze gaf hem nu de ruimte en geen pijn/druk dus hij accepteerde het zadel vrij snel.
Na een week er weer op gegaan. 1e keer enkel even stappen om samen weer even te wennen, en daarna ook rustig stukjes draf meegepakt.

Afgelopen 2 weken er niet op geweest en vanmorgen was het kort longeren en er weer op.
Wat echt goede stukken opleverde (buiten een paar uitprobeer-momenten en een schop tegen mijn hak aan). Maar overall erg tevreden.
Daar ik enkel in de paddock/longeerbak erop zat, vond ik het vanmorgen wel even een stap om in de buitenbak er weer op te gaan en daar uit te stappen.
Maar hij was ineens voorwaarts! En liep zo dapper voor het eerst de buitenbak door dat ik met een brede glimlach er vanaf ben gestapt en uitbundig heb beloond.


Het zadel die wij nu hebben ligt echt zoveel beter, geeft mij ook meer vertrouwen en hoewel ik best onzeker ben (en dan vorig jaar een 3-jarige gekocht te hebben om zelf op te leiden ) gaat het nu met kleine stapjes de goede kant op.

Alleen zit ik met 1 ding..

Nolen wil niet voorwaarts. Zowel aan de longe niet als onder het zadel.
Hij is 'liever lui dan moe', maar dit is hij wel nodig om meer balans te gaan krijgen en om het voor hem makkelijker te maken. Aan de longe (zowel zonder als (af en toe) met bijzet) word het al wel iets beter alleen moet ik er steeds 'achteraan jagen' om hem een pas te laten versnellen.

In de wei of los? geen probleem dan kan hij keihard

Jullie misschien nog tips?

Ik rij (nog) niet met zweep enkel nog met stem/beenhulp

Vienna92
Berichten: 8
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:57

Ik zal me hier ook even voorstellen. Ben onlangs weer lid van bokt en in t bezit van een 20-jarige Harald x Brook acres silversul merrie genaamd Vienna! Een eerlijk en oprechte merrie met giga goede werk instelling en ook een grote voorliefde voor eten :Y) .

Eigenlijk ben ik ook al enige tijd opzoek naar mensen die haar eerder hebben gekend of een halfbroer of zus van haar hebben. Ze is pas sinds haar 17e bij ons.

Afbeelding

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 06:57

Leuke merrie!

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:26

Is ze stekelharig? Leuk paard :)

Loran_Nolen, fijn dat jullie weer kunnen opbouwen! Wel lastig dat hij zo flegmatiek is onder het zadel. Hij is nu waarschijnlijk lang/vaak genoeg onder het zadel om uit te kunnen sluiten dat hij onzeker is met de 'nieuwigheid' van een ruiter op zijn rug?

Weet iemand toevallig of Henkie nog wordt getraind? Ik hoor daar al jaren niets meer van en vroeg me af waarom dat zo is.

Afbeelding

Onze Boos (v. Henkie) heeft ontzettend dikke manen en ze had het zo ontzettend heet, dat we haar vroegtijdig een sportcoupe moesten geven...

Mijn soulmate is helaas overleden en ik heb er ontzettend veel last van. Op dit moment heb ik alleen Boos voor 50% in eigendom. Ik mis het paard dat stapeldol was op mij en altijd wilde kriebelen/knuffelen en moet het nu doen met het tegenovergestelde. Mevrouw Donderwolk wil helemaal niet geaaid worden. Het is even lastig om de motivatie te vinden bij de paarden. Het kan me tijdelijk gestolen worden. Al ontkom ik er niet helemaal aan, want ze staan aan huis en ik verzorg ze natuurlijk wel gewoon.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:01

Ik kan mijn bericht niet meer aanpassen, maar zie nu dat het allemaal erg 'ontzettend' is. Normaal schrijven lukt me ook al niet... :roll:

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:08

Leuke merrie!

Dat maakt toch niets uit Lorette. Het verlies van je soulmate is zo ontzettend klote.
Mijn paard is 9 maart overleden en ik mis hem nog steeds elke dag.
Ik heb er nog 4 in de opfok lopen en een 26 jarige op stal. Ik ben stiekem gewoon blij dat ik even niets hoef. Misschien krijg ik helemaal geen plezier meer in de paarden en dan gaat gewoon alles weg (behalve het oudje natuurlijk).

Neem je tijd om het te verwerken hoor. Heel veel sterkte!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:19

Loran_Nolen schreef:
[ [url=m/RUXx0Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FhJZ6r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier weer een 2e poging qua doorrijden na 7 maanden niet veel te hebbeb gedaan en qua herstel van Nolen.
Vorig jaar ingereden, maar hij begon door een verkeerd zadel steeds meer problemen te krijgen. Ondanks dat ze zadelmaker zei nee hij lift perfect.
Toen ik zelf stil kwam te staan door een nekhernia, en Nolen de bijrijdster eraf had gegooid heb ik 2 verschillende zadelmakers/passers laten komen. Beide zeiden dat het zadel totaal niet geschikt was voor hem en dat hij hier echt last van had. Dus 7 maanden stil gezet, met 2-4x in de week (laten) longeren, fysio erbij gehaald en op punt gestaan om met hem naar de kliniek te rijden (wat niet doorging omdat hij de trailer absoluut niet opdurfde).
In maart heb ik toen een andere zadelpasser/maker erbij gehaald en heb een geheel nieuwe zadel aan laten meten met de eis dat deze wel verstelbaar is en met hem mee blijft groeien/aanpasbaar.

Het nieuwe zadel heb ik nu 6 weken, de 1e week heb ik hem gelongeerd met het jieuwe zadel. Daarin merkte je gelijk dat hij echt een klap heeft gehad met het vorige zadel. Maar deze gaf hem nu de ruimte en geen pijn/druk dus hij accepteerde het zadel vrij snel.
Na een week er weer op gegaan. 1e keer enkel even stappen om samen weer even te wennen, en daarna ook rustig stukjes draf meegepakt.

Afgelopen 2 weken er niet op geweest en vanmorgen was het kort longeren en er weer op.
Wat echt goede stukken opleverde (buiten een paar uitprobeer-momenten en een schop tegen mijn hak aan). Maar overall erg tevreden.
Daar ik enkel in de paddock/longeerbak erop zat, vond ik het vanmorgen wel even een stap om in de buitenbak er weer op te gaan en daar uit te stappen.
Maar hij was ineens voorwaarts! En liep zo dapper voor het eerst de buitenbak door dat ik met een brede glimlach er vanaf ben gestapt en uitbundig heb beloond.


Het zadel die wij nu hebben ligt echt zoveel beter, geeft mij ook meer vertrouwen en hoewel ik best onzeker ben (en dan vorig jaar een 3-jarige gekocht te hebben om zelf op te leiden ) gaat het nu met kleine stapjes de goede kant op.

Alleen zit ik met 1 ding..

Nolen wil niet voorwaarts. Zowel aan de longe niet als onder het zadel.
Hij is 'liever lui dan moe', maar dit is hij wel nodig om meer balans te gaan krijgen en om het voor hem makkelijker te maken. Aan de longe (zowel zonder als (af en toe) met bijzet) word het al wel iets beter alleen moet ik er steeds 'achteraan jagen' om hem een pas te laten versnellen.

In de wei of los? geen probleem dan kan hij keihard

Jullie misschien nog tips?

Ik rij (nog) niet met zweep enkel nog met stem/beenhulp


Ik zou toch denken aan een lichamelijk ongemak. Een 3-jarige zou lekker voorwaarts moeten zijn.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:17

Een driejarige kan ook vertrouwen missen en daardoor minder voorwaarts zijn. Hoeft niet meteen fysiek te zijn.

Onze driejarige wordt zadelmak gemaakt :D Ik ga donderdag met haar op pad om zadels te passen en daarna kunnen we hopelijk aan de slag.

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:46

Waar laat je haar zadelmak maken Sophie?

Lisewiesje

Berichten: 368
Geregistreerd: 09-08-09
Woonplaats: Ergens in Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:51

Hier onze henkie voor het eerst even een zadel op de rug gehad en stukje wezen lopen. Hij was niet onder de indruk.

Afbeelding

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:28

Heel veel sterkte Lorette. Zoiets hakt er enorm in, neem je tijd. De motivatie komt vanzelf weer, en anders niet.

Ik heb nu vakantie en voor het eerst sinds lange tijd zin om weer iets met mijn merrie te gaan doen. Al heb ik besloten om het behalen van het sportpredikaat uit te besteden. Weten jullie iemand in het noorden (Zuid-Oost Friesland, maar ze mag verplaatst worden) die zin heeft om mijn merrie volgend jaar naar het sportpredikaat te rijden? Veulen gaat er per januari af. Voor de dracht liep ze op M1 niveau, maar nu al 1,5 jaar thuis in de wei met af en toe een ritje door mijn zwangerschap en daarna geen tijd voor. Degene die haar eerder tot M1 niveau heeft gereden heeft geen tijd.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:44

Is sportpredicaat voor een Gelderse hetzelfde als voor eentje die DP geregistreerd staat?

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:11

Nee, sportpredicaat voor Geldersen is M1+5.
Ze liep in de training op dit niveau, maar dit is wel een poosje geleden. Conditie hoop ik de komende maanden met haar op te bouwen. Ik heb zelf teveel zenuwen om haar uit te brengen.