Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 15 [ 369 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gelders Paard en Tuiger

 
Profiel   

@DaanLucas en ik zijn beide in bezit van 2 super lieve mannen.

1 heeft een gelders, de ander een tuiger.

We zien overeenkomsten in gedrag, leergierigheid en beenwerk.
Maar toch zijn ze weer zo verschillend!

Wie heeft er nog meer een Gelders of tuiger?

Mijn knappe, 3 jarige, tuiger

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 10:09 



 
Profiel   

Prachtig! Knappe Nolen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 10:12 



 
Profiel   

Geldersen gehad en gefokt.
Nu twee tuigpaardmerries in bezit, de ene een Eebert en de ander een Indiana.

Beide type paarden hebben bravour en een wakkere blik. Ik vind de tuigpaarden die ik heb beduidend scherper. De bewegingsvorm is ook anders, meer heffing in het voorbeen en achteren ook krachtiger.

De Geldersen zijn meer allround.

Als ik mijn voorkeur uit moet spreken dan ga ik liever voor een scherpe tuiger. Dat vind ik fijner in het werk, maar dat is echt persoonlijke voorkeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 10:17 



 
Profiel   

Nolen is een Heliotroop x Waldemar
Maar een erg nuchter karakter, kijkt niet zo snel ergens van op.

Vind het beenwerk van een Gelders ook erg mooi, ook wel wat meer pit in heb ik het idee.
Maar een tuiger heeft idd meer heffingen, maar qua karakter zijn ze beide wel erg lief, sociaal en speels

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 10:22 



 
Profiel   

Sophie, werk jij ze onder het zadel of in het tuig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 10:23 



 
Profiel   

Dit is mijn Gelderse fokmerrie. Geweldig mooi en lief paard.

[ img ]

We hebben ook twee tuigers die in het tweespan lopen. Zeer veel kwaliteit in het lopen en lieve paarden maar wel heel verschillend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 10:25 



 
Profiel   

Mijn bijrijdpaard is een gelders x tuiger merrie. Op papier een gelderse, qua bloed (en gedrag :+) meer tuiger dan gelders.
Ze is een volle zus van Danser.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 10:31 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Sophie, werk jij ze onder het zadel of in het tuig?


Alleen maar in het tuig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 10:50 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Rocamor schreef
Sophie, werk jij ze onder het zadel of in het tuig?


Alleen maar in het tuig.


Kleine toevoeging want ik vind mijn antwoord niet volledig: ik reed de Geldersen louter ohz en de Eebert loopt alleen maar voor de wagen. De Indiana is 2 jaar jong en nog onbeleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 13:52 



 
Profiel   

Dank je. In het tuig of onder het zadel maakt nog wél iets verschil denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 13:57 



 
Profiel   

Hier een volle tuiger (Dylano x Saffraan) van 4, nu ohz aan het beleren. Heeft een fijn werklustig karakter zonder ril te zijn.

[ img ]

En mijn topper, een halve tuiger (Democraat x Fabricius) van 15 loopt inter I. Heeft ook een heerlijk karakter en is super veelzijdig.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 14:06 



 
Profiel   

Hier zowel twee Gelderse merries als twee tuigers verzorgd. Mijn voorkeur ligt bij de Geldersen, net wat minder pittig/scherp dan de tuigers. Wel alle vier paarden met een behoorlijke go, scherp op de omgeving en ontzettend mensgericht/vriendelijk aan de hand.

Wellicht komt het ook omdat het met beide tuigers eens mis is gegaan voor de wagen*. Dat ik het gevoel heb dat Gelders beter passen bij deze specifieke menner. Dat ik dus opnieuw verliefd wordt op tuigers als ik bij iemand anders op de wagen stap.

Qua bewegingen: de tuigers zijn expressiever, maar dat is natuurlijk ook waar ze op gefokt worden. De Geldersen bewegen ook zeker leuk, maar missen regelmatig de 'wow!'-factor. Dit zal komen omdat ze als allrounder worden gefokt en dus niet te scherp mogen zijn. De gelderse die ik momenteel verzorg is voorlopig keur (v. Danser) en kan ook zeker wel lopen, maar dat is in het niets met de tuiger-stermerrie (v. Idol) die op stal staat.

*
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 14:07 



 
Profiel   

Jouw benen hebben ook de wow-factor _O-

Stitch, jouw jonkie is al veel meer paard, maar ook een laatbloeier denk Ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 14:19 



 
Profiel   

Mooi nou _O-

De dieren die ik ken zijn allen laatbloeiers in hun bouw. Qua gedrag wel heel fijn om aan de hand mee te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 14:26 



 
Profiel   

:') Was dit het werk van de Tuigers of de Gelders Kookaburra?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 14:27 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Dank je. In het tuig of onder het zadel maakt nog wél iets verschil denk ik.


Ik had al verwacht dat je dat zou zeggen ;) Alle paarden worden ook aan de longe getraind en dat gebeurt allemaal op dezelfde manier. Daarin merk ik ook echt verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 14:41 



 
Profiel   

neetoch schreef
:') Was dit het werk van de Tuigers of de Gelders Kookaburra?

Tuigers. Het was wat hobbelig achterop de menwagen :') . De tuiger kreeg even niet de ruimte om te kijken wat er zo spannend was. En dat was na een pittige training de druppel. Daardoor heeft ze gebokt voor de wagen (en was er aan de wagen schade dus kon ik als groom aan het werk..). Een verkeerde inschatting van de menner. Iets later is ze weer stap voor stap opnieuw beleerd voor de wagen.

Het is een goudeerlijk en mensgericht dier, dus ja. Ik durf zo weer achterop te stappen.

Is naar mijn mening tevens een verschil tussen tuigers en Geldersen. Ik heb het gevoel dat tuigers meer tijd nodig hebben als er iets is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 14:44 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Jouw benen hebben ook de wow-factor _O-

Stitch, jouw jonkie is al veel meer paard, maar ook een laatbloeier denk Ik?


Ja zeker een laatbloeier, daarom pak ik alles heel rustig aan met hem!

Mijn 15 jarige was ook een laatbloeier, die hebben ze destijds daarom pas op zijn 5e beleerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 14:58 



 
Profiel   

Ik geef iemand les met een tuiger. Deze merrie is echt heel heet, loperig en onzeker. Dus we zijn veel bezig met vertrouwen opbouwen onder het zadel. Ze kan soms uit frustratie echt vooruit schieten onder het zadel. Verder is ze wel eerlijk, dus ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 15:05 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Rocamor schreef
Dank je. In het tuig of onder het zadel maakt nog wél iets verschil denk ik.


Ik had al verwacht dat je dat zou zeggen ;) Alle paarden worden ook aan de longe getraind en dat gebeurt allemaal op dezelfde manier. Daarin merk ik ook echt verschil.


Ik bedoel meer: voor de wagen wat scherper wordt vaak toch meer gewaardeerd dan ohz.

Ik zie ook wel filmpjes van tuigpaarden (show dus niet de aangespannen sport) die gewoon echt niet uit te zitten zijn.

Ik denk dat je bij tuig wellicht ook weer een opdeling in fokrichting hebt.(?): tuigpaard en aangespannen paard? Waarbij tuig mijns inziens weer scherper is dan aangespannen.

Ik vind ze prachtig hoor, heet wellicht maar gemiddeld genomen wel eerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 15:06 



 
Profiel   

Rocamor: aangespannen rijden IS show rijden met tuigpaarden, hackneys en Friezen.

Mennen is dressuur, vaardigheid en marathon.

Voor het aangespannen rijden heb je dus een tuigpaard (hackneys zijn ook tuigpaarden en de tuig typische friezen ook) nodig.
Mennen kan je met ieder paard doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 15:11 



 
Profiel   

Dank voor de aanpassing Dennis, foutje mijnerzijds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 15:15 



 
Profiel   

In je bericht lopen een aantal dingen door elkaar heen. De aangespannen sport is het tuigen, de showrubrieken, het echte tuigen.

Het rijden van marathons, dressuur en vaardigheid zoals Bram Chardon dat doet valt onder de noemer Mensport.

Het KWPN selecteert paarden in eerste instantie voor de aangespannen sport. Dus het tuigen. Je hoort regelmatig dat ook de tuigpaarden voor de mensport ingezet worden. Sommige mensen denk dan - ten onrechte - dat de mindere tuigpaarden de mensport in gaan. Juist een goed tuigpaard kan ook een goed menpaard zijn.

Er is binnen het selectiebeleid van het KWPN geen onderscheid in menpaarden of tuigpaarden binnen de fokrichting Tuigpaard.

Edit: oh Dennis is me voor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 15:17 



 
Profiel   

Ik meld me ook! Ik heb ook een lekkere ruige tuiger. :D

Een nu 9 jaar oude merrie van Atleet, loopt Z1 dressuur, B springen en een lekkere oefencross op zijn tijd. Flinke stokmaat ook, ze is 1m80

Anders dan de meeste hier is ze eerder wat traag dan super heet. Zal ook nooit met me aan de haal gaan, hoe eng ze het ook vind. Heerlijk veelzijdig beestje en een echte goeierd, kunnen zelfs kleine kindjes op wegrijden. :)

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 16:38 



 
Profiel   

Als ik die sprong zie kun jij ook wel naar het L-springen :P
Wat een gaaf dier heb je!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 16:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 15 [ 369 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen