Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 15 [ 369 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gelders Paard en Tuiger

 
Profiel   

Goedemorgen!

Vandaag de CK van TP regio Noord. Publiek is welkom met een gezondheidsverklaring.

Wie is er nog meer van de partij vandaag?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 06:40 



 
Profiel   

Kim, ik had je bericht helemaal gemist. Mijne is niet echt gekocht als projectpaard. Maar al genoeg pech. Bij de eerste x veearts erbij vanwege enten, hebben we Guppie overgeslagen omdat het teveel zou worden (ernstige wormbesmetting, veel te mager, vermoedelijk maagzweren ).

Maar het beest heeft een karakter. Echt geweldig.

Ben wel vrij vandaag, maar nog niet volledig gevaccineerd. Dus helaas, Sophie. Ga jij wel? Heb je nog dieren mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 07:46 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Goedemorgen!

Vandaag de CK van TP regio Noord. Publiek is welkom met een gezondheidsverklaring.

Wie is er nog meer van de partij vandaag?


ik heb het Live gevolgd via hun fb-pagina..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 19:24 



 
Profiel   

Loran schreef
SophievdV schreef
Goedemorgen!

Vandaag de CK van TP regio Noord. Publiek is welkom met een gezondheidsverklaring.

Wie is er nog meer van de partij vandaag?


ik heb het Live gevolgd via hun fb-pagina..


Leuk!! Dan heb je mij ook voorbij zien komen waarschijnlijk. Reden mee in het damesnummer. Dit was ons eerste echte concours. We mochten overrijden en daar ben ik al apetrots op *D Jody stond er heel scherp voor, daardoor was het voor haar heel inspannend. We werden 6e in een veld van 11 deelnemers. Erg blij met hoe ze het deed en weer opnieuw nieuwe dingen geleerd :D op naar de volgende!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 17:43 



 
Profiel   

[ img ]

Wij hebben vandaag weer fijn kunnen trainen. Zaterdag groot concours in Exloo!

Nog meer mensen die gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 20:29 



 
Profiel   

SophievdV schreef
[ [url=m/sL6d03.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben vandaag weer fijn kunnen trainen. Zaterdag groot concours in Exloo!

Nog meer mensen die gaan?


de fokker van mij tuiger is er zaterdag ook. Die moet dan ook, dus ben er zeket even om te kijken.

Hier gaat het met kleine stapjes vooruit, al vinden sommige stalgenoten dat we een enorme sprong gemaakt hebben in korte tijd.

Echter Nolen kan zo ineenw schrikken van een harde knal (of regen onverwachts tegen zijkant van de muur van binnenbak) dat hij dan ook echt opzij springt, grote bok geeft en paar passen wegdraaft).
Maar dan is hij wel doodeerlijk om mij weer rechtop in zadel te zetten en niet nog eens sprong opzij.

Dit is voor mij even nieuw en onwennig heb meer dan 15jaar niet meer op een bokkend paard gezeten , dus voelde erg groot en hoog aan.

Al moet ik niet vergeten dat hij net zadelmak is, en nu word doorgereden (2x in de week max.) en het voor mij nog echt wennen en beseffen is dat hij nog jong is .

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 08:16 



 
Profiel   

Ik zou graag gaan, maar het is echt 2.5 uur enkele reis, dat is me te gortig, helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 09:07 



 
Profiel   

SophievdV schreef
[ [url=m/sL6d03.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben vandaag weer fijn kunnen trainen. Zaterdag groot concours in Exloo!

Nog meer mensen die gaan?



Hóe is het gegaan Sophie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 21:02 



 
Profiel   

Goedemorgen!

Het ging ditmaal niet zo goed helaas. Mijn merrie is zo scherp en had zoveel spanning dat ze bevroor en zich volledig af sloot. We hebben de baan verlaten, want ze verroerde geen vin meer. Ze stond stil en deed niks.

Onze entrée was wel goed, het ging mis bij het weg rijden na het opstellen. Was blij dat ze met opstellen keurig bleef staan, alleen hield ze dit onnodig lang vol :')

Ze kan het tussen de oren nog niet aan. Dat is mijn conclusie. Zoveel prikkels en spanning zorgen er voor dat ze stopt. Het is geen onwil, het is echt gebrek aan zelfvertrouwen en ervaring.

Op een gegeven moment startte ze weer met lopen en toen liep ze weer als een trein. Heb in de losrijbaan nog een stukje gereden. Dat ging prima. Toen stopte ze niet meer.

Ik baal natuurlijk als een stekker. Niet alleen omdat ik het graag goed wil doen, maar des te meer ook omdat het een moeilijke situatie is, een onbereikbaar paard in zo'n entourage.

Ik ga het nu over een andere boeg gooien. De tuigconcoursen zijn voor ons een diep bad. We gaan wat menproeven meepikken. Ook van huis, maar veel minder prikkels en minder drukke paarden om zich heen. Dan kunnen we mooi ervaring op doen in een relatief rustige setting en dan kijken we volgend voorjaar wel of we het dan wel stabiel kunnen houden. Denk dat dat het meest eerlijke is tegenover mezelf en ook mijn merrie :)

Heb nog overwogen dit in een pb te doen, maar eigenlijk vind ik dat dat niet hoeft. Dit hoort er ook bij, het is echt vallen en op staan. We zijn beiden onervaren met dit soort concoursen. Soms denk ik wel dat het idioot is dat ik dit wil, dat tuigen. Maar we zijn er nu nog goed van af gekomen. Ken ook verhalen van mensen die het publiek in gereden zijn of die een heftig ongeluk hebben gehad omdat hun paard niet meer te besturen was. Dat gebeurt ook. Dan is dit nog vrij mild dacht ik.

We waren overigens niet de enige die de baan verlieten. Er was nog een combinatie waarvan het paard het blijkbaar niet trok. Ik heb het niet gezien, was te druk met mn eigen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 06:41 



 
Profiel   

Is een eerlijk verhaal wat iedere paardensporter kan over komen. Niks om je voor te schamen, al snap ik dat jij er zelf zo van baalt. Je weet dat ze het wel kan. Komt vast goed met jullie !

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 07:12 



 
Profiel   

Ik snap dat je baalt. Was geloof ik ook wel een flink gebeuren daar? Hoorde dat de vorige eigenaar van mijn vos er ook heen ging met aantal paarden.

Jij start volgende week dus niet?

Km's maken zal in deze ook wel van belang zijn. Ben benieuwd hoe ze het in de menproeven gaat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 09:09 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Goedemorgen!

Het ging ditmaal niet zo goed helaas. Mijn merrie is zo scherp en had zoveel spanning dat ze bevroor en zich volledig af sloot. We hebben de baan verlaten, want ze verroerde geen vin meer. Ze stond stil en deed niks.

Onze entrée was wel goed, het ging mis bij het weg rijden na het opstellen. Was blij dat ze met opstellen keurig bleef staan, alleen hield ze dit onnodig lang vol :')

Ze kan het tussen de oren nog niet aan. Dat is mijn conclusie. Zoveel prikkels en spanning zorgen er voor dat ze stopt. Het is geen onwil, het is echt gebrek aan zelfvertrouwen en ervaring.

Op een gegeven moment startte ze weer met lopen en toen liep ze weer als een trein. Heb in de losrijbaan nog een stukje gereden. Dat ging prima. Toen stopte ze niet meer.

Ik baal natuurlijk als een stekker. Niet alleen omdat ik het graag goed wil doen, maar des te meer ook omdat het een moeilijke situatie is, een onbereikbaar paard in zo'n entourage.

Ik ga het nu over een andere boeg gooien. De tuigconcoursen zijn voor ons een diep bad. We gaan wat menproeven meepikken. Ook van huis, maar veel minder prikkels en minder drukke paarden om zich heen. Dan kunnen we mooi ervaring op doen in een relatief rustige setting en dan kijken we volgend voorjaar wel of we het dan wel stabiel kunnen houden. Denk dat dat het meest eerlijke is tegenover mezelf en ook mijn merrie :)

Heb nog overwogen dit in een pb te doen, maar eigenlijk vind ik dat dat niet hoeft. Dit hoort er ook bij, het is echt vallen en op staan. We zijn beiden onervaren met dit soort concoursen. Soms denk ik wel dat het idioot is dat ik dit wil, dat tuigen. Maar we zijn er nu nog goed van af gekomen. Ken ook verhalen van mensen die het publiek in gereden zijn of die een heftig ongeluk hebben gehad omdat hun paard niet meer te besturen was. Dat gebeurt ook. Dan is dit nog vrij mild dacht ik.

We waren overigens niet de enige die de baan verlieten. Er was nog een combinatie waarvan het paard het blijkbaar niet trok. Ik heb het niet gezien, was te druk met mn eigen ;)


Ben niet bekend met concoursen voor tuigers. Hebben ze denk ik niet veel in Limburg
Maar wilde zeggen.. top dat je zo eerlijk naar jouw paard toe bent.
En top dat je dit met ons wilt delen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 09:30 



 
Profiel   

Ik volg een beetje mee! Wij krijgen, als alles goed gaat, binnenkort eindelijk weer Gelders bloed op stal. We houden ons merrieveulen thuis en hebben er een maatje bij gezocht.

[ img ]

Henkie x keur v. Ahoy x ster v. Nando

De Ahoy merrie is ontzettend eenkennig en voedt haar kind ook zo op. Ik verwacht dat we straks nog even werk hebben om het vertrouwen te winnen. Totaal anders dan ons merrieveulen. Zij en haar moeder zijn allemansvrienden. Is dit iets Gelders? Mijn eerste paard was rijpaard x gelders, maar ook zo vreselijk eenkennig en gaf dat door aan haar zoon.

Sophie, dat hoort er toch gewoon bij? Niets raars aan. En even een andere manier/route proberen, is dan altijd slim.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 09:48 



 
Profiel   

Dankjewel voor de fijne reacties :)

@SjonnieZ ja eerlijk zijn tov mijn paard vind ik echt heel erg belangrijk. Ze is mn teamgenoot, samen moeten we dit doen.

@Lorette: precies! Als het linksom niet wil dan proberen we het rechtsom wel :)

De Ahoy x Nando is trouwens TP gefokt. Ahoy is wel erkend voor de Geldersen, maar is zelf ook TP gekeurd.

Ik ken wel een Parcival merrie die ook zo eenkennig is. Verder weet ik niet of het iets typisch Gelders is. Er kan wel een kop op zitten, dat wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 11:22 



 
Profiel   

Klopt, maar ons veulen is Gelders door Henkie en ik gooi gelders + tuig nu even op de grote hoop. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 11:25 



 
Profiel   

Mijn Vie is in de omgang niet eenkennig. Het enige wat je niet moet zijn is onzeker dan gaat ze staken of pakt juist de leiding. Wel probeert ze mensen uit en dan moet je flink stevig in je schoenen staan, maar daar is nu niks van te merken ze is helemaal "Zen" 1 grote knuffel (drachtig).
Ik zie het dominanten wel vaak bij Gelderse maar dat kan toeval zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 15:25 



 
Profiel   

mijn tuiger is best wel onzeker.
Bang voor een plas water bij de ingang van de wei, en na meermaals proberen (op verschillende manieren enz.) toen 3 dsgen op stal late staan (wel elke keer weer proberen).
Nu de plas zo goed als weg is, durft hij wel weer.
Dus voor mij straks in de herfst mooi iets om aan te werken in de paddock enz.

Daarnaast is hij onder het zadel liever lui dan moe .
Gaat eerder in een arbeidsdrafje dan wat versneld (wat juist goed is om op eigen benen te leren lopen en meer voorwaarts te gaan met beleren/doorrijden).
Test ook wel uit, door elke keer van de hoefslag te gaan of ineens te schrikken als hij geconcentreerd bezig is met het werk (dan is het een sprong opzij, bokje en paar passen later staat hij stil. absoluut niet gemeen dus).

Heb zaterdag zijn vader Heliotroop vdm gezien, die vond ik drukker qua karakter en sneller omhoog gaan. Hoop dat Nolen dit niet in zich heeft tot dusver enkel qua dat wel erg nuchter in zijn hoofd.

Tuurlijk merk ik wel dat ik, nu 3 maand verder, consequent moet blijven en dat ik ook echt soms moet doorpakken!
Maar wat leert hij snel!
En wij beginnen in deze korte tijd wel meer naar elkaar toe te groeien, zo fijn!
Al hou ik in mijn achterhoofd rekening met 'tuiger is ruiger-fase' wat men continu zegt.

Al met al mag ik niet klagen, 3 maand onder het zadel (1-2× per week erop momenteel) en kan bijna een BB proef doen.
Echter galop vind hij lastig, en ik durf net niet door te zetten om dit door te pakken. Maar hierin komen wij tzt wel. Hij is nog jong en heeft hele leven nog voor zich.
Liever alles leuk en positief houden/afronden dan in de knoop rijden .


Vind trouwens het hele mengebeuren wel apart.
Waar je normaliter gewend bent om wat langer in te rijden, zag ik afgelopem zaterdag in Exloo dat dit niet altijd gedaan werd.
Is daar een reden voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 16:23 



 
Profiel   

Mijn Alexandro P merrie is niet echt eenkennig, ze geeft snel haar vertrouwen. Is dus zelf ook enorm onzeker. Bloeit echt op zodra je haar beloond en de hemel in prijst :+ Gaat dan ook beter sjouwen.

Kan inderdaad in het rijden wel proberen onder moeilijke oefeningen uit te komen door zogenaamd te schrikken. Ze is er 1x met mij vandoor gegaan, dat was toen ze schrok van haar eigen scheet _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 17:49 



 
Profiel   

Loran in Exloo was geen sprake van mennen, wat je hebt gezien is het tuigen en daar zit echt een wezenlijk verschil in.

Heb je gezien hoeveel aanspanningen er in dat kleine stuk stonden? Bij mijn groep wel 15. Mensen gaan er stil staan om hun paard te sparen. Het tuigen is heel explosief en kost veel energie. Dat is niet te vergelijken met een dresuurproef :)

Heliotroop is nog hengst. En de entourage op zo'n concours is enorm. Dat zou ik niet vergelijken met je jonge paard thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 20:37 



 
Profiel   

je zou verwachten dat ze toch wat 'spieren moeten opwarmen'? om blessures te voorkomen?
Vond het wel een ervaring :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 20:54 



 
Profiel   

Het topic is al een poos niet actief.
Maar wie weet zitten er nog mensen die graag meelezen.

Ik heb sinds kort een tuigpaard onder het zadel (v Cizandro). Loopt ook in tweespan voor de wagen (dressuur, vaardigheid en marathons)

Alleen nu komt het volgende issue.

Hij kan fantastisch leuk springen en crossen. Dus ik ben op zoek naar een springzadel.

Hoge schoft (medium-narrow), rechte rug en plat kruis.
Het meeste schuift dus naar achteren.

Zijn er hier actieve eigenaren in de springsport en wat voor type paard en model zadel hebben jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 17:23 



 
Profiel   

Ik heb goede ervaringen met Kent & Masters zadels (heb er een vzh van)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 17:28 



 
Profiel   

Met K&M zou ik heel goed checken of het niet te lang is. Zadels zijn relatief lang namelijk. Voor mijn paard was het te lang bleek achteraf. Zadelmaker vertelde laatst toevallig nog dat veel Gelders/ tuigers een kort oplegvlak hebben. In ieder geval geen zadelmaker erbij doen die alleen Thorowgood/k&m/fairfax verkoopt :)
Ik heb nu een bates en ben daar tot nu toe erg tevreden mee. Alleen mevrouw vindt de kussens te hard, dus heb er alsnog een druk verdelende pad onder :+

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 17:44 



 
Profiel   

Haha dank!
Momenteel heeft hij een thorowgood dressuurzadel. Ligt als gegoten. Maar zit echt vreselijk. Piept aan alle kanten met mijn laarzen en broek :+

Bates is prachtig. Maar hetzelfde als met wintec. Volgens de zadelmaker is het een optie. Maar moet je hem flink shimmen om hem in balans te krijgen. Zij adviseert me ook op zoek te gaan naar Kentaur.
Maar bang dat vele zadels achterover komen te liggen met dit type bouw. Dat maakt de zoektocht niet perse veel makkelijker.

Ik zal eens zoeken naar een kent en master. Wellicht kan ik die tweedehands ergens testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 17:46 



 
Profiel   

Ik heb een Henri de Rivel springzadel op mijn tuiger. Weet niet of die overal beschikbaar zijn. Als deze niet had gepast was ik voor een Vivary gegaan, daar is mijn dressuur zadel ook van.

En bovenal goed aan laten passen door een zadelmaker, liefst eentje met ervaring met tuigpaarden. (Ans en Hans van Vivary hebben veel ervaring met dit type paard, ik ben altijd heel tevreden met hun service en hulp!)

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 18:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 15 [ 369 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen