Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ik zoek een paard maar weet zijn ras niet

 
Profiel   

Dag allemaal.
Ik ben op zoek naar paardenrassen met een ramshoofd, ik verzorgde toen ik klein was een paard die lang en sterk gebouwd was met een grote (rams)hoofd, ik dacht dat hij een Franse draver was omdat hij een zeer mooie piaffe had, nadat zijn baasje hem in een pensioen stak vanwege ouderdom, heb ik hem nooit meer kunnen zien en droom ik al van kleins af aan om een paard gelijk hem te vinden, zouden jullie mij kunnen helpen door middel van beschrijvingen? Alvast zeer bedankt!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 16:26 



 
Profiel   

Ik denk dat je wat termen door de war haalt.

Een piaffe is een oefening met een specifieke beenzetting, dit is niet rasgebonden. Voor het hebben van een ramshoofd geldt ook dat dat niet rasgebonden is. Uiteraard kan dat paardje wel een draver zijn geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 16:34 



 
Profiel   

Met een ramshoofd i.c.m. een mooie piaffe zou ik denken aan een Lusitano?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 16:45 



 
Profiel   

Meestal hebben murgese, lusitano's en kladrubers ramshoofden, dus je kan in die richting kijken. Zijn er nog veel meer maar die kan ik me zo even niet bedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 16:45 



 
Profiel   

Ik denk gelijk aan een kladruber. Maar dacht dat bij vele rassen wel een ramshoofd voor kunnen komen, of heb ik dat mis?
In ieder geval met deze beschrijving zou het elk willekeurig ras kunnen zijn naar mijn idee :+
Misschien is het makkelijk de eigenaren te vinden vam het paard en hun te vragen wat voor ras het was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:24 



 
Profiel   

Sommige Fredriksborgers hebben ook een licht ramshoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:27 



 
Profiel   

har166 schreef
Ik denk dat je wat termen door de war haalt.

Een piaffe is een oefening met een specifieke beenzetting, dit is niet rasgebonden. Voor het hebben van een ramshoofd geldt ook dat dat niet rasgebonden is. Uiteraard kan dat paardje wel een draver zijn geweest.



Neen, ik weet wat een piaffe is, ik gebruikte deze term omdat dat het enige nog is dat ik mij kan herinneren van hoe mooi hij zijn oefeningen uitwerkte en weet dat het niet rasgebonden is! Maar ik weet dat hij een zeer mooie bouw had

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:29 



 
Profiel   

AmyJamess schreef
Ik denk gelijk aan een kladruber. Maar dacht dat bij vele rassen wel een ramshoofd voor kunnen komen, of heb ik dat mis?
In ieder geval met deze beschrijving zou het elk willekeurig ras kunnen zijn naar mijn idee :+
Misschien is het makkelijk de eigenaren te vinden vam het paard en hun te vragen wat voor ras het was?


Ik denk niet dat het een kladruber is omdat hij een bruid paardje was, toch bedankt! :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:30 



 
Profiel   

Franse draver zal het niet geweest zijn. Dravers en piaffe is niet de meest voor de hand liggende kenmerk, net zo min als ramshoofd.

Ramshoofd en goede piaffe komt wel voor bij veel barokke rassen, dus je zult eerder in die richting moeten zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:33 



 
Profiel   

ElCid schreef
Met een ramshoofd i.c.m. een mooie piaffe zou ik denken aan een Lusitano?


Zou gekund hebben maar hij leek op een normaal bruin kleurig paard van 1m65-1m68 en had een zeer mooie verhouding, enige dat ik mij nog herinner is dat hij stralende verliefdmakende ‘droevige’ ogen had met een groot hoofd

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:35 



 
Profiel   

Kan je het de oude eigenaar niet vragen? Je bent nog jong zag ik, dus lang geleden zal het niet zijn lijkt me?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:37 



 
Profiel   

Kidde schreef
Kan je het de oude eigenaar niet vragen? Je bent nog jong zag ik, dus lang geleden zal het niet zijn lijkt me?



Ik was toen 10 jaar oud en heb de eigenaars gsm nummer kwijtgeraakt, tot mijn 13 jaar heb ik hem verzorgd en toen ik op bezoek ging naar de oude stallen was hij verhuisd en bleek dat hij hem op een pensioenstalling heeft gestald

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:44 



 
Profiel   

BeyzaMizrak schreef
ElCid schreef
Met een ramshoofd i.c.m. een mooie piaffe zou ik denken aan een Lusitano?


Zou gekund hebben maar hij leek op een normaal bruin kleurig paard van 1m65-1m68 en had een zeer mooie verhouding, enige dat ik mij nog herinner is dat hij stralende verliefdmakende ‘droevige’ ogen had met een groot hoofd


Als je in de hoek van Franse rassen zoekt (vanwege die Franse draver), zou het dan niet gewoon een Selle Français geweest kunnen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:45 



 
Profiel   

Weet je de naam van de eigenaren niet meer? Anders zou je eventueel via google of facebook kunnen zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:46 



 
Profiel   

Hij leek op dit paard maar dan een bruin paard met grote, sterke en rondere kaken

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:47 



 
Profiel   

Het is puur giswerk, het kan net zo goed gewoon een ouder type kwpn geweest zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:50 



 
Profiel   

Een gelder misschien? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:51 



 
Profiel   

Qua maat lijkt het mij niet voor de hand liggend, maar er zijn wel tuigpaardkruizingen of oud-type tuigers met een ramshoofd. Een tuigpaard is redelijk lang in het lijf en ik kan qua bouw de vergelijking wel maken. Het lastige is dat tuigers over het algemeen wel aan de maat zijn in vergelijking met een draver.

[ img ]


Edit: zowel tuigpaard als gelders zijn richtingen in het KWPN-stamboek. Dus er zijn ook genoeg kwpn'ers met een soortgelijke bouw.


Laatst bijgewerkt door Kookaburra op 24-05-21 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:56 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Het is puur giswerk, het kan net zo goed gewoon een ouder type kwpn geweest zijn.


Ik ben er zeker van dat het een soort ras was, want hij was veel anders dan alle andere paarden in de stalling, hij was groter en breder gebouwd dan hen en had een typisch karakter, iedereen kon hem verschillen van de anderen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:57 



 
Profiel   

BeyzaMizrak schreef
ElCid schreef
Met een ramshoofd i.c.m. een mooie piaffe zou ik denken aan een Lusitano?


Zou gekund hebben maar hij leek op een normaal bruin kleurig paard van 1m65-1m68 en had een zeer mooie verhouding, enige dat ik mij nog herinner is dat hij stralende verliefdmakende ‘droevige’ ogen had met een groot hoofd


Lusitano's kunnen ook best "normale" bruine paarden zijn ;-). Sterker nog, er is een hele foklijn waar hoofdzakelijk bruine paarden uitkomen die op de Portugese school gebruikt worden; de Alter real.
Zoals deze https://nl.pinterest.com/pin/408349891216007570/

https://nl.pinterest.com/pin/400327854353251097/
https://www.agefotostock.com/age/en/det ... SSJ-218045

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:00 



 
Profiel   

BeyzaMizrak schreef
Sizzle schreef
Het is puur giswerk, het kan net zo goed gewoon een ouder type kwpn geweest zijn.


Ik ben er zeker van dat het een soort ras was, want hij was veel anders dan alle andere paarden in de stalling, hij was groter en breder gebouwd dan hen en had een typisch karakter, iedereen kon hem verschillen van de anderen


Dat zegt echt niks, ik heb 2 shetlanders die totaal verschillend zijn kwa bouw en karakter. Komen van dezelfde fokker vandaan, wel andere ouders.

Zonder foto is er geen beginnen aan om te gissen welk ras het was.

Je antwoorden zijn veels te algemeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:00 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
Qua maat lijkt het mij niet voor de hand liggend, maar er zijn wel tuigpaardkruizingen of oud-type tuigers met een ramshoofd. Een tuigpaard is redelijk lang in het lijf en ik kan qua bouw de vergelijking wel maken. Het lastige is dat tuigers over het algemeen wel aan de maat zijn in vergelijking met een draver.

[ [url=m/hdbEEv.png]Afbeelding[/url] ]


Edit: zowel tuigpaard als gelders zijn richtingen in het KWPN-stamboek. Dus er zijn ook genoeg kwpn'ers met een soortgelijke bouw.



Zijn baasje vertelde mij ooit eens dat een van zijn ouders een tuigpaard was, daarom dacht ik dat het een Franse draver kon geweest zijn, maar hij heeft niet echt zo een lichaamsbouw

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:02 



 
Profiel   

Lippizaner? Hoewel het niet vaak voorkomt kunnen die ook bruin zijn. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:03 



 
Profiel   

[ img ]

Rechts onze Franse Draver met mega lelijk hoofd, nu 2 jaar en al bijna 1.70. Veel Franse Dravers van het oudere type zijn lang en 'bonkig' gebouwd.

Hier onze Fransman, kunnen echt sterke grote paarden zijn maar wel met een 'luxe' uitstraling.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:04 



 
Profiel   

Een vlaams paard is ook een beetje typisch?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen