Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ik zoek een paard maar weet zijn ras niet

 
Profiel   

BeyzaMizrak schreef
Kookaburra schreef
Qua maat lijkt het mij niet voor de hand liggend, maar er zijn wel tuigpaardkruizingen of oud-type tuigers met een ramshoofd. Een tuigpaard is redelijk lang in het lijf en ik kan qua bouw de vergelijking wel maken. Het lastige is dat tuigers over het algemeen wel aan de maat zijn in vergelijking met een draver.

[ [url=m/hdbEEv.png]Afbeelding[/url] ]


Edit: zowel tuigpaard als gelders zijn richtingen in het KWPN-stamboek. Dus er zijn ook genoeg kwpn'ers met een soortgelijke bouw.



Zijn baasje vertelde mij ooit eens dat een van zijn ouders een tuigpaard was, daarom dacht ik dat het een Franse draver kon geweest zijn, maar hij heeft niet echt zo een lichaamsbouw

Als 1 van de ouders een tuigpaard was, dan ga ik voor een KWPN'er ;)
Dat omvat zowel tuigers, Geldersen als de KWPN.

Qua karakter en bouw kan het binnen het KWPN erg verschillen. Ik verzorg een Gelderse merrie die zo fijn en makkelijk is... Die kun je na een halfjaar stilstaan zo voor de wagen zetten om op buitenrit te gaan. Ik ken ook een kwpn'er die is gefokt als springpaard. Daar zit zoveel pit in....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:08 



 
Profiel   

ruitje schreef
[ [url=m/ASqfu1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rechts onze Franse Draver met mega lelijk hoofd, nu 2 jaar en al bijna 1.70. Veel Franse Dravers van het oudere type zijn lang en 'bonkig' gebouwd.

Hier onze Fransman, kunnen echt sterke grote paarden zijn maar wel met een 'luxe' uitstraling.
[ [url=m/0g8oja.jpg]Afbeelding[/url] ]



Uw Franse Draver lijkt bijna even precies van hoofdvorm als het paard dat ik zoek, ik weet alleen dat hij groot en sterk gebouwd was en alle andere paarden kleiner leken naast hem alsof het een reus was

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:08 



 
Profiel   

BeyzaMizrak schreef
Zijn baasje vertelde mij ooit eens dat een van zijn ouders een tuigpaard was, daarom dacht ik dat het een Franse draver kon geweest zijn, maar hij heeft niet echt zo een lichaamsbouw


Tuigers zijn geen dravers, dus die link is een beetje onlogisch.
Tuigpaarden/koetspaarden van allerlei rassen hebben wél weer vaak een wat groter grover hoofd met ramsneus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:09 



 
Profiel   

Als de vader een tuigpaard was of in het tuig liep dan zal het waarschijnlijk gewoon een wat ouderwets type gelderse geweest zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:20 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als de vader een tuigpaard was of in het tuig liep dan zal het waarschijnlijk gewoon een wat ouderwets type gelderse geweest zijn.

Gelders en tuigers zijn twee verschillende type paarden ;) Nu valt het allen onder het KWPNstamboek, dus afijn ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:23 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
Sizzle schreef
Als de vader een tuigpaard was of in het tuig liep dan zal het waarschijnlijk gewoon een wat ouderwets type gelderse geweest zijn.

Gelders en tuigers zijn twee verschillende type paarden ;) Nu valt het allen onder het KWPNstamboek, dus afijn ;)


Ik bedoel het oudere meer tuigtypische gelderse paard. Vaak groot en lang, veel hals en vaak wat grover hoofd. Die nog niet richting sport maar richting werk gefokt waren.
Het huidige gelderse paard heeft inderdaad nog weinig tuigopdruk en ook niet meer vaak een ramshoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:28 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Kookaburra schreef
Gelders en tuigers zijn twee verschillende type paarden ;) Nu valt het allen onder het KWPNstamboek, dus afijn ;)


Ik bedoel het oudere meer tuigtypische gelderse paard. Vaak groot en lang, veel hals en vaak wat grover hoofd.
Het huidige gelderse paard heeft inderdaad nog weinig tuigopdruk.

Helder! Daar kan ik me erg goed in vinden... Dus ik heb niets gezegd ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:31 



 
Profiel   

Geen enkel probleem het is immers ook een veelgemaakte verwarring.
Ik dacht eventueel ook aan de klassieke tuigers met weinig hackney zoals destijds de hengst Nando, dat is een tuigpaard maar nog voor meer als de helft Gelders afgeleidt.

Edit: plaatje van Nando.
https://www.kwpn.nl/database?paard=p-264700

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:37 



 
Profiel   

Iets heel anders, maar zou het een Hackney geweest kunnen zijn? Geen piaffe, maar als er 1 paardenras bekend staat om zijn bijzondere draf, is het de Hackney wel. Of een kruizing? (Vanwege het ramshoofd) ze komen ook in grotere maten voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:41 



 
Profiel   

Ik denk dat hij een afstammeling van het Franse oorlogspaard had, dit is hoe hij er wat uit zag! Maar zo paarden kan ik dus niet snel vinden, iemand die weet welke rassen tot hen afstammen?

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:42 



 
Profiel   

Dit is toch totale giswerk...alles is goed of fout je kunt niet controleren

Wat wil je met dit topic?
Aandacht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:46 



 
Profiel   

BeyzaMizrak schreef
Ik denk dat hij een afstammeling van het Franse oorlogspaard had, dit is hoe hij er wat uit zag! Maar zo paarden kan ik dus niet snel vinden, iemand die weet welke rassen tot hen afstammen?

[ [url=m/Z2EHWQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qwgEBA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Qge2Ye.jpg]Afbeelding[/url] ]



Vooral de tweede afbeelding lijkt precies op hem

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:47 



 
Profiel   

tita schreef
Dit is toch totale giswerk...alles is goed of fout je kunt niet controleren

Wat wil je met dit topic?
Aandacht?



Helemaal niet, wat voor vraag is dit zelfs?? Het is mijn eerste dag hier waar ik gewoon een vraag heb en mijn “heart horse” zijn ras terug probeer te vinden, ik weet er zelf geen raad mee en dacht dat misschien de mensen hier een specifiek ras kenden met een typisch ramshoofd... ik zoek al jaren naar de eigenaar en kan hem nergens vinden, ik weet zelf niet hoe ik een paard kan beschrijven waarvan ik in die tijd niet eens een gsm had om een foto te kunnen nemen van hem. Ik heb alle contact verloren en had een super speciale band met het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:52 



 
Profiel   

Flauwe opmerking van Tita.
1 oor in ander uit.


Maar kun je de eigenaar niet achterhalen via facebook of zo?
Want er zijn meer rassen die aan je omschrijving voldoen.
Bij een mooie piaffe denk ik overigens ook eerder aan een barok ras.
Maar als 10 jarige zie je natuurlijk dingen ook anders dan wat je nu zou doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:55 



 
Profiel   

Maar hoe kan je hun helemaal niet vinden dan. Je weet hun naam toch?
En je kan eens bij zijn oude stal langs. De eigenaar van de stal kent je vast nog wel, anders leg je het uit. Die weten vast welk ras het is. De eigenaren van de stal moeten vgm ook papieren van het paard hebben gehad. (heb daar geen verstand van, sorry).
Misschien hebben zij nog contact!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 17:59 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Flauwe opmerking van Tita.
1 oor in ander uit.


Maar kun je de eigenaar niet achterhalen via facebook of zo?
Want er zijn meer rassen die aan je omschrijving voldoen.
Bij een mooie piaffe denk ik overigens ook eerder aan een barok ras.
Maar als 10 jarige zie je natuurlijk dingen ook anders dan wat je nu zou doen.


Heb dat al geprobeerd, maar in die tijd had hij zelf ook geen “smartphone” en was het een wat oudere man rond zijn 50 jaar, ben er wel heel zeker van dat het geen barok paard was. Waarschijnlijk is de eigenaar rond zijn 60 nu maar ga hem nog eens proberen zoeken. Zeer bedankt! :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:04 



 
Profiel   

Appeltje_1 schreef
Maar hoe kan je hun helemaal niet vinden dan. Je weet hun naam toch?
En je kan eens bij zijn oude stal langs. De eigenaar van de stal kent je vast nog wel, anders leg je het uit. Die weten vast welk ras het is. De eigenaren van de stal moeten vgm ook papieren van het paard hebben gehad. (heb daar geen verstand van, sorry).
Misschien hebben zij nog contact!


Grappig verhaal eigenlijk hahah, maar ik ben de naam van de eigenaar totaal vergeten, ik dacht er zelf aan om eens terug te gaan naar de stal waar hij voordien gestald was, om te vragen voor zijn gsm nummer en nog een paar andere vragen, toch bedankt!! :)))

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:07 



 
Profiel   

Als je een typische NL achternaam hebt en verder geen social media dan vind je iemand natuurlijk niet zo snel.
Een staleigenaar zal zich ook niet perse iedere vos herinneren. Het kan natuurlijk voor TS een heel bijzonder paard geweest zijn maar wellicht was hij voor de staleigenaar gewoon een doorsnee dier.
Navragen kan in iedergeval geen kwaad natuurlijk.

Als de man wat ouder was, dan is de kans trouwens nog groter dat het „gewoon“ een klassiek (rij)paard was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:08 



 
Profiel   

Een Groninger misschien?
[ img ]

Ik ken er nog één die precies het hoofd en de bouw heeft wat jij beschrijft, en bovendien heel mooi haar dressuuroefeningen kan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:20 



 
Profiel   

Je hebt hem een paar jaar verzorgd en helemaal geen foto's?

Wat weet je wel? Volledige naam van het paard? Naam van andere mensen daar op stal? Ik denk dat het nuttiger is om het paard/de eigenaar terug te zoeken dan te gaan gissen naar wat voor ras het is geweest. Daar ga je nooit uit komen zonder meer informatie over het paard. Naar die stal gaan waar hij stond om wat vraagjes te stellen lijkt me een goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:22 



 
Profiel   

Het kan best gewoon een type kwpn zijn hoor.

Mijn vroegere verzorgpaard was type gelders, ramshoofd included en kon, als ie zich druk maakte, een prima passage :))

Zal eens kijke of ik nog een foto heb. Is nog van voor de smartphones :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:25 



 
Profiel   

Ik denk ook dat je een Groninger bedoeld, of misschien Gelders? Trakheners hebben normaal gezien geen ramshoofd maar wel mooie ronde kaken? De Hannoveranen van vroeger waren ook wat forser.

Edit: misschien een Oost-Fries/Alt-Oldenburger? Vallen onder de zware warmbloedpaarden.


Laatst bijgewerkt door horsiegek op 24-05-21 18:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:32 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als je een typische NL achternaam hebt en verder geen social media dan vind je iemand natuurlijk niet zo snel.
Een staleigenaar zal zich ook niet perse iedere vos herinneren. Het kan natuurlijk voor TS een heel bijzonder paard geweest zijn maar wellicht was hij voor de staleigenaar gewoon een doorsnee dier.
Navragen kan in iedergeval geen kwaad natuurlijk.

Als de man wat ouder was, dan is de kans trouwens nog groter dat het „gewoon“ een klassiek (rij)paard was.



Ik snap dat velen van jullie denken dat het een normale doorsnee rijpaard zou geweest kunnen zijn, maar ik rij al 8 jaar nu en weet nog altijd dat hij een andere fysiek had dan normale rijpaarden, het was geen normale rijpaard en iedereen in de stalling vond hem er anders uitzien, hij had een droevige uitstraling, een mooie gebogen nek en opmerkelijkste was dat hij vooral een groot hoofd had en zeer lang was, ik schreef dat hij 1m65 was maar waarschijnlijk was hij langer dan 1m75 (mijn vergissing), ik heb hem vaak opgezadeld en eens naar de wei gebracht, en ik weet nog dat ik onder hem moest kruipen om alles goed te kunnen zetten omdat hij nauwelijks in zijn stal paste (ik kon dus nauwelijks langs voor of achter) alle andere gestalde paarden hadden een even grote stalling maar waren niet zo groot als hem

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:33 



 
Profiel   

En je ouders weten de naam ook niet meer van die man?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:42 



 
Profiel   

Shae schreef
Je hebt hem een paar jaar verzorgd en helemaal geen foto's?

Wat weet je wel? Volledige naam van het paard? Naam van andere mensen daar op stal? Ik denk dat het nuttiger is om het paard/de eigenaar terug te zoeken dan te gaan gissen naar wat voor ras het is geweest. Daar ga je nooit uit komen zonder meer informatie over het paard. Naar die stal gaan waar hij stond om wat vraagjes te stellen lijkt me een goed idee.



Zijn volledige naam ken ik nog, ik probeer hem niet te vinden, ik ben op zoek naar eenzelfde ras omdat na lange jaren ik eindelijk een paard mag en waarschijnlijk is hij nu al 18j oud, ik kwam hem dagelijks verzorgen omdat ik altijd op stal was en de eigenaar bijna geen tijd had, hij wou hem verkopen tot ik vroeg of ik voor hem mocht zorgen, ik weet dat het wat raar klinkt waarom ik toen niets heb gevraagd aan de eigenaar, maar ik was zo weg van het paard dat ik er nooit aan had gedacht, ik was zelf 10-13j oud en na mijn 13 ben ik op een privé stalling gaan rijden, toen ik op mijn 15 terug ging was hij al weg en tegen dan had ik een smartphone maar heb ik nooit zijn gsm nummer kunnen opslaan omdat ik hem toen belde via de balie van de stal.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 18:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen