Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het ideale rittenpaard...?

 
Profiel   

Oh ja, niet onbelangrijk... een wat fijner/ smaller paard is wel fijn. Ik ben zelf ook vrij smal.
En een koele kop. Voorwaarts is prima, maar ik ben te oud (vind ik zelf dan) voor veel bombarie....

Alhoewel er heel veel te vinden is, zoals Elisa al aangeeft, en heel veel per individu verschilt, gaat het mij met name om de duurzaamheid/ hardheid van het ras en het minste 'gerommel' qua fokkerij.

Ik houd altijd alles buiten met schuilstal. Winters in NL zijn ook mild.... En wanneer de grond maar droog is zou ieder ras dat ook prima moeten kunnen hanteren.


Laatst bijgewerkt door Ninx op 15-07-21 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:58 



 

nine1987 schreef
Elisa2 schreef
Volgens mij zijn er echt heel veel paarden en pony's hier geschikt voor. Maar ligt er aan wat er bij je past ook qua hoogte, breedte, temperament.


En ik denk dat ook veel staat of valt met de huisvesting en opleiding..
Deels, maar met de wensen van Ninx (robuust, weinig "fokfouten," economische manier van bewegen) vallen er toch al een hoop rassen af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:59 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ieder ras heeft paarden die daarvoor geschikt zijn.
Dat er ook ongezonde paarden te vinden zijn binnen een ras maakt nog niet het hele ras ongeschikt.
Of een paard handig is ligt vaak meer aan de plek waar ze opgroeien, inteligentie en hoe goed ze diepte kunnen inschatten. Een eventer is gemiddeld super behendig.


Ik denk dan ook altijd: Een fijn gezond warmbloed.
Bij de meeste stamboeken dan iets meer spring gefokt. Of inderdaad eventing. Dat zijn gewoon heel atletische beesten die gemakkelijk bewegen. En voor dit gebruiksdoel dan vooral de 'gewone' er tussenuit pikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:59 



 
Profiel   

Mkango schreef
Deels, maar met de wensen van Ninx (robuust, weinig "fokfouten," economische manier van bewegen) vallen er toch al een hoop rassen af.


Dit dus...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 14:00 



 
Profiel   

Ik heb nu een hele fijne kruising criollo / quarter, die voldoet aan de eisen, maar ik zou in het algemeen ivm duurzaamheid / fokkerij niet voor een quarter kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 14:01 



 
Profiel   

Hij wordt hier niet genoemd, maar een Fjord. Ik rijd met mijn Fjord al minstens 10 jaar ritten. Ze is heel koel in haar hoofd en ontzettend voorwaarts. Ze kunnen in de winter buiten staan en zijn redelijk duurzaam te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 14:24 



 
Profiel   

Freibergers passen dan denk ik wel in je plaatje, worden gefokt op karakter.

Of een fjord inderdaad als je meer op de natuur types valt, kunnen wel een beetje eigenwijs zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 14:32 



 
Profiel   

Arabieren lijken me hier ook erg voor geschikt, ze lopen niet voor niks de lange-afstandsritten.
Ik heb een arabier en dat dier heeft keiharde en erg degelijke hoeven, ze loopt nooit gevoelig op wat voor ondergrond dan ook. Ik weet niet of dat typsich is voor arabieren of niet. Arabieren zijn over het algemeen wel vrij wakker, demijne heeft alles dat 'nieuw' is tov de vorige keer gezien en dan maakt ze soms wel eens een sprongetje opzij. Maar ze blijft nooit in haar schrik 'hangen', ze schrikt, blaast eens een keertje, je bent ervoorbij en het is weer goed. Ze lopen ook haast vanzelf.

Dravers vind ik ook erg fijn, ook een fijn temperament en vrij fijn gebouwd, maar ik heb zelf een arabier en ik zou nooit meer anders willen. Ze is nu chronisch geblesseerd, maar ik heb vroeger heel veel heel fijne ritten met haar gemaakt en niks was haar ooit te gek. Het moet wel passen, demijne is erg smal, amper 1m50 en weegt 420 kg, dus daar kunnen grotere mensen sowieso niet op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 14:33 



 
Profiel   

steefvicky schreef
Hij wordt hier niet genoemd, maar een Fjord. Ik rijd met mijn Fjord al minstens 10 jaar ritten. Ze is heel koel in haar hoofd en ontzettend voorwaarts. Ze kunnen in de winter buiten staan en zijn redelijk duurzaam te houden.


Fjord is inderdaad niet veel mee geklooid, groeit vaak in de kudde op, en lijkt weinig gevoelig voor bepaalde aandoeningen waar andere rassen last van hebben. Op zich een goede keuze.

Maar, soms zijn ze wel breed, erg robuust, sterk.
Ik ben een schriele kip van nog net geen 55 kilo.... iets dat wat licht te hanteren is, is wel fijn.
Je zou dan dus een smal/ kleiner exemplaar moeten zien te vinden en het zelf zo opvoeden dat het niet 'lomperd' wordt (die ik helaas voornamelijk heb getroffen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 15:32 



 
Profiel   

Als je zelf zo smal bent, zou ik al helemaal een arabier kiezen :P Maar ik ben bevooroordeeld. Als je het zou overwegen, weet ik op zich nog wel een fijne fokker, mag je een pb'te sturen ^^

Fjorden blijven, in mijn ervaring, wel doorgaan, hoe ver het ook is, maar ik vind ze persoonlijk te breed zitten. Weeg zelf ca. 45kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 15:36 



 
Profiel   

Freiberger :D . En dan n beetje een "mislukte " te luxe uitzoeken.

Of een new forest pony. Kan ook in n C maatje.

Arabier is mij persoonlijk vaak te gevoelig, maar zal wel aan mij liggen , misschien ben ik te lomp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 15:38 



 
Profiel   

Als je voor een Draver gaat: die zijn niet allemaal geschikt :+ . Sommigen zijn te looplustig. Ik kan met de mijne prima uit de voeten, maar hij wil graag voorop en zijn basistempo is nou eenmaal hoger dan van de tinkers die ik meeneem op sleeptouw. Is het allemaal te managen als je rijtechnisch de basis voor elkaar heb: Ja. Houd ik van dat looplustige: ook ja.

Denk ik wel eens: zo'n koudbloedtype is vast iets makkelijker buiten:

Ook ja.

Ik denk dus dat een Draver echt bij je moet passen( niet allemaal zijn ze zo, maar ik heb er denk ik best wat gezien inmiddels :o ) . Als je er een hebt waar je de basis als ruiter niet goed opzet, dan heb je wel wat meer explosief onder je reet dan bij een koudbloed.

Maargoed, ik vind dat fijner dan een koudbloed die veranderd in een standbeeld als hij ergens niet langs wil :'). Laat mij het maar voorwaarts oplossen.

Dus ieder zijn meug :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 15:46 



 
Profiel   

Ninx schreef
Van schreef
Ik heb een Konik gehad waar ik lange afstanden mee reed. Super fijn paardje, heerlijke gangen, keihard en voor de duvel niet bang. Alleen waar ik echt op vast liep met haar was de looplust. Koniks zijn rete intelligent en super goed in energiebesparing. Madam zette geen stap harder dan absoluut noodzakelijk.


Haha! Klinkt goed... is vast regelmatig punt van discussie geweest? Ik vind ze enorm interessant en staat wel hoog op mijn lijstje als potentieel nieuw rittenpaard voor de toekomst.
Ook aan Koniks is niet heel makkelijk te komen heb ik gemerkt.
Viel opzich wel mee. Mijn grootste punt van ergernis was dat ze het wel kon. Ik reed er endurance mee en op wedstrijd kon ze wel fanatiek zijn en liep ze ook gewoon zonder moeite met grote paarden mee. Nieuw terrein verkennen dat vond ze leuk. Het trainen alleen, 9 van de 10 keer in het zelfde bos, daar had mevrouw geen zin in. Totaal zinloos om je energie te verspillen als je al weet wat er om de volgende bocht komt.

Na haar heb ik een criolloXpaint gehad. Voor mij het fijnste dier wat ik gehad heb. Genoeg looplust, wakker maar niet schrikkerig en een beetje eigenzinnigheid wat ik leuk vind. Helaas niet lang van mogen genieten, door verwaarlozing van de vorige eigenaar had haar lichaam teveel schade opgelopen en heb ik haar moeten laten gaan. Kan dus ook niks zeggen over hoe de gezondheid was geweest als dit haar niet was overkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 15:49 



 
Profiel   

Ninx schreef
Oh ja, niet onbelangrijk... een wat fijner/ smaller paard is wel fijn. Ik ben zelf ook vrij smal.
En een koele kop. Voorwaarts is prima, maar ik ben te oud (vind ik zelf dan) voor veel bombarie....

Alhoewel er heel veel te vinden is, zoals Elisa al aangeeft, en heel veel per individu verschilt, gaat het mij met name om de duurzaamheid/ hardheid van het ras en het minste 'gerommel' qua fokkerij.

Ik houd altijd alles buiten met schuilstal. Winters in NL zijn ook mild.... En wanneer de grond maar droog is zou ieder ras dat ook prima moeten kunnen hanteren.


New Forest pony’s vallen volgens mij prima in deze omschrijving. Ik heb zelf een kruising new forest (50% NF en 35% arabisch) en ook zij voldoet hieraan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 16:10 



 
Profiel   

Ik zou wel voor de quarter kiezen.

Heb er inmiddels een aantal gehad en altijd fijne zit en gangen. Ook als ze een keer iets "eng" vinden is dat maar kort en ze blijven niet zo in die spanning hangen.

Mijn oudste merrie is 28 en gaat nog steeds mee op ritjes. Oersterk en erg vlot, maar super cool. Zij is breed, maar zit niet heel breed.
Haar zoon is 22 en had wat ervaring buiten, maar niet veel. Loopt buiten alsof het de normaalste zaak is en is echt van niks bang. Hij is wel echt heel breed. Ondanks dat ik wel wat gewend ben, kan ik hem iets voelen. Maar kan uren op hem galopperen.
Haar dochter van 14 is smaller en kleiner, ongeveer 1.45m. Is iets kijkerig, maar blijft wel braaf. Zit echt heerlijk.
Had een jonge hengst die ook niet breed uitgroeide en de 1.50m wel over ging. Was nog niks gewend, maar ging ook zo mee naar buiten.
Een andere ruin had ook geen bos ervaring en ging ook zo mee door bos, langs verkeer etc.

Mijn New Forest is net overleden en had vele km;s in de benen. Was mn 5e NF en ik vind ze leuk, braaf, maar wel anders dan de quarters. Hij kon zich meer opwinden en ook wat langer. 2x op zelfde pad hard en 3e keer kwam je overdwars de bocht om. Ging niet, bleef braaf, maar toch.
Qua zit; hij reed super fijn, maar stap je daarna op een quarter, zijn de quarters toch echt stoelen.

Ook een draver gehad, arabier, nrps etc. Allemaal fijn als je een klik hebt, maar niet dat comfort wat ik nu heb.

Heb overigens zelf reuma, dus voel het wel na een stevige rit en afstappen gaat niet heel soepel. Maar het lukt nog steeds.

Ik vind daarnaast quarters ook fijn en makkelijk in de omgang. En in tegenstelling tot wat Ibbel zegt; hier juist altijd reining/cutting type's, soms vleugje pleasure of all round, maar veel zijn vooroordelen en dat is echt zonde. We zitten al 28jr in de western en quarters en kom echt weinig hysterische paarden tegen binnen de quarters.

Ben zelf ook maar 1.68m en ongeveer 57kg nu.


Laatst bijgewerkt door superpony op 15-07-21 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 16:39 



 
Profiel   

ruitje schreef
Als je voor een Draver gaat: die zijn niet allemaal geschikt :+ . Sommigen zijn te looplustig. Ik kan met de mijne prima uit de voeten, maar hij wil graag voorop en zijn basistempo is nou eenmaal hoger dan van de tinkers die ik meeneem op sleeptouw. Is het allemaal te managen als je rijtechnisch de basis voor elkaar heb: Ja. Houd ik van dat looplustige: ook ja.

Denk ik wel eens: zo'n koudbloedtype is vast iets makkelijker buiten:

Ook ja.

Ik denk dus dat een Draver echt bij je moet passen( niet allemaal zijn ze zo, maar ik heb er denk ik best wat gezien inmiddels :o ) . Als je er een hebt waar je de basis als ruiter niet goed opzet, dan heb je wel wat meer explosief onder je reet dan bij een koudbloed.

Maargoed, ik vind dat fijner dan een koudbloed die veranderd in een standbeeld als hij ergens niet langs wil :'). Laat mij het maar voorwaarts oplossen.

Dus ieder zijn meug :+


Wij hadden een super fijne draver. Verleden onbekend, maar liep voorop in draf op de wei. Toen ik zwanger was nog buiten gereden en hij ging een beetje aan de haal in draf. Wauw, echt wauw. Dat was echt mega.
Hij kon later in de training goed galopperen, liep ook netjes op de cirkels etc. Maar een soort van op hol slaan in draf had ik nog nooit gevoeld.
Hij was wel eerlijk, maar absoluut niet geschikt voor gespannen ruiters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 16:42 



 
Profiel   

mustang, zoek maar op fb naar de mustang make over zitten hele gave paardjes tussen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 18:25 



 
Profiel   

Zelf geen ervaring mee maar een Schwarzwälder Fuchs lijkt mij ook een werkwillig en robuust cool paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 18:43 



 
Profiel   

Het topic verhuist naar Rassenpraat:

F-AM -> RPA

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 19:08 



 
Profiel   

Ik heb zelf een arabier gehad en heb ook al jaren een fjord. Zeker de arabier zat niet helemaal goed in elkaar. Dit kwam gedeeltelijk door zijn verleden maar er waren ook zeker onderdelen erin gefokt. Ik geloof dat dit ook onderdeel is geweest van zijn uiteindelijke overlijden. Qua karakter ga ik er nooit meer zo één vinden. Lief en vriendelijk maar wel met wat pit zonder eng te zijn.

Mijn fjord is inmiddels 25 jaar. In de afgelopen tien jaar heeft ze nog nooit ergens last van gehad en nog steeds keiharde benen, zonder artrose oid en oersterk. Karakter is ook leuk. Nergens bang voor, lief maar wel behoorlijk eigenwijs. :+ Wel heel werkwillig, maar dat zijn beide rassen in mijn ervaring. Voor mijn volgende paard (wat ik heel erg breed in wil zetten) focus ik mij voornamelijk op de fjord omdat ik die voor eigenlijk alles - en zeker buitenritten - geschikt vind.

Op de fjord kon ik al alleen hele dagen op buitenrit toen ik 14 was (zij was 16). Nu ben ik 23 en nog steeds is het nooit saai of braaf :+ (Wel heel veilig. Ze schrikt van niets maar vind zich zelf hilarisch en springt soms even opzij als ze zich even verveelt op bekende tochten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 19:53 



 
Profiel   

Freiberger, haflinger?

Een schwarzwalder fuchs is mss voor TS wat te groot/zwaar ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 20:03 



 
Profiel   

Ninx schreef
Oh ja, niet onbelangrijk... een wat fijner/ smaller paard is wel fijn. Ik ben zelf ook vrij smal.
En een koele kop. Voorwaarts is prima, maar ik ben te oud (vind ik zelf dan) voor veel bombarie....

Alhoewel er heel veel te vinden is, zoals Elisa al aangeeft, en heel veel per individu verschilt, gaat het mij met name om de duurzaamheid/ hardheid van het ras en het minste 'gerommel' qua fokkerij.

Ik houd altijd alles buiten met schuilstal. Winters in NL zijn ook mild.... En wanneer de grond maar droog is zou ieder ras dat ook prima moeten kunnen hanteren.


Merens is robuust, hard, wordt niet mee gerommeld en nuchter. Ik vind ze dicht bij de Konik paarden liggen. Is een oud sober hard ras. Als ze al schrikken staan ze stil. Horen het liefst 24 uur buiten. Ze zijn gezond en kunnen lang doorgaan.
In Nederland en België schaars. Wordt in Frankrijk kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 20:11 



 
Profiel   

Wat leuk om al jullie verhalen te lezen.....

En ook hoe anekdotisch het soms ook is he? Iedereen heeft dus zo'n onverwoestbare enthousiasteling meegemaakt en dat lijkt niet altijd rasgebonden.

Toch zie je natuurlijk in zijn algemeenheid bepaalde klachten meer bij bepaalde rassen voorkomen. Ik sluit ook niet uit dat ik gewoon wat beschadigd ben door net teveel ziekteleed. Dat kan ook botte pech zijn.
Dan denk je: volgende keer sluit ik ALLES uit en ga voor zekerheid. Maar dat bestaat natuurlijk niet.

Ik houd wel van looplust. Liever tegenhouden dan aanduwen zeg maar.

Een vriendin van me heeft meer arabieren dan haar bips aan kan, dus die ga ik wel eens testen. En datzelfde wil ik wel eens doen met de draver.
Ook met sommige andere genoemde rassen, maar die zijn iets lastiger te traceren.

Dank voor al jullie ideeën en tips! Superleuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 20:06 



 
Profiel   

Ik denk dat er binnen de meeste rassen wel paarden zijn die passen. Zelf zeg ik als eerste de Haflinger, lekker voorwaarts , sterk, fijne gangen. Je moet alleen wel tegen een grapje kunnen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 20:12 



 

Miran schreef
Ik denk dat er binnen de meeste rassen wel paarden zijn die passen. Zelf zeg ik als eerste de Haflinger, lekker voorwaarts , sterk, fijne gangen. Je moet alleen wel tegen een grapje kunnen :+
"Grapje"... ik zie de snel dichterbij komende metalen hoek van de oplegger nog voor me. Gelukkig deed karma meteen z'n werk en ging meneer twee tellen later zelf op z'n plaat op het beton - onopgevoede eikel. :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 20:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen