Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het ideale rittenpaard...?

 
Profiel   

Tja ik denk zelf dat het niet volledig ras gebonden is, uiteraard zal het ene ras geschikter zijn dan het andere.

Zelf heb ik een Fries en hoewel dat eigenlijk paarden zijn waarvan je in eerste instantie denkt dat ze totaal niet geschikt zijn is die van mij dat weer wel. Ik rij er zelf ritjes mee van 50 km. Paard is ontzettend nuchter dus je kan heerlijk ontspannen rijden, maar ze is wel voorwaarts en heeft een blok van een conditie. Ook niet onder de indruk van (groot) verkeer en dat geeft wel heel veel rust in je koppie.

Echter heb ik nooit een Fries gekocht met de intentie dat ik lange buitenritten wilde maken. Ik heb haar altijd ingezet in de dressuur, maar toen voor ons beide het hoogst haalbare was behaald kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om haar te verkopen. :)

Of ik dan een Fries aan zou raden voor buitenritten? Nee absoluut niet, het is heel vermoeiend om lange ritten te maken op een beest met zoveel beweging. :D

Ik bedoel te zeggen dat elk ras zijn voor en nadelen heeft, voor iedereen is wat anders 'ideaal' en eigenlijk moet je je afvragen bestaat 'ideaal' als het om een paard gaat?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 20:21 



 
Profiel   

In Roemenie hebben ze de Hutul. Een sober pony ras, voor zover ik begrepen heb, oorspronkelijk meegenomen uit de Oekraine. Er bestaat een staatsstoeterij waardoor er nog best wel wat dieren van dit ras rondlopen.

En mocht je toch nog eens een IJslander willen proberen, vrienden van mij, ook in Roemenie fokken hele fijne IJslanders. Simpele gebruiksdieren met fijne karakters. Ze groeien vier jaar op in de heuvels en worden dan in Duitsland of Nederland ingereden. Mocht je interesse hebben dan breng ik je met alle liefde met ze in contact.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 20:31 



 
Profiel   

Ik denk dat je je niet moet vast houden aan een ras. Mijn haflinger heb ik op ras uitgezocht en die was alles behalve ras typisch met rijden. Overigens een schat van een dier en perfect voor mijn gebruiksdoel(dat klinkt wat oneerbiedig maar weet even geen ander woord). Toen mijn haflinger overleed wilde ik een paard waar ik fanatieker mee kon rijden en ook beter mee kon crossen. Ik dacht een kwpner is perfect voor mij. Dus ik dacht een perfect paard te hebben gevonden toen. Nou bleek het allemaal anders te zijn en heb ik uiteindelijk meer naast mijn paard gestaan als er op. Ook dit paard is echt een schat, zelfs een prachtig veulen van haar. Zo een 1.5 jaar terug moest ik voor nood een shet hebben en zag ik een pony shetxhackney op marktplaats staan. Ik geloofde nooit in de opslag verliefd verhaaltjes maar man ik was gelijk gek van dat koppie. Beestje opgehaald met het idee dat hij na een jaar weer verkocht zou worden. Gezien ik net zei ik heb hem 1.5 jaar begrijp je wel deze gaat nooit meer weg <3 . Voor de duidelijkheid ik wilde absoluut niet zo een vreselijk vervelende etter pony want wat heb je der aan? :+
Nou deze kruising is echt mijn droom pony!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 21:21 



 
Profiel   

@Maaike volgens mij bedoel je Hucul / karpatische pony, die worden overal in Karpaten gefokt maar met name in Polen en Oekraine. Ze zijn heel goedkoop om aan te komen omdat EU meebetaalt :+

Mocht iemand interesse hebben, dat is de grootste stoeterij http://www.huculy.com.pl/stadnina-koni-huculskich/stadnina/hodowla-koni-2/ ze verkopen ook regelmatig bereden en betuigde pony's op de veiling. Een meerdaagse bergtocht bij wijze van proefrit kan daar ook :P

... ik vind het altijd balen dat ik echt te groot ben voor pony's :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 21:23 



 
Profiel   

Fly_high schreef
@Maaike volgens mij bedoel je Hucul / karpatische pony, die worden overal in Karpaten gefokt maar met name in Polen en Oekraine. Ze zijn heel goedkoop om aan te komen omdat EU meebetaalt :+


Wellicht zijn er ook andere schrijfwijzes, zal wellicht ook land afhankelijk zijn maar hier heten ze toch echt Hutul en dan officieel nog met zo'n komma aan de t.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 21:33 



 

Maaike_Indy schreef
Fly_high schreef
@Maaike volgens mij bedoel je Hucul / karpatische pony, die worden overal in Karpaten gefokt maar met name in Polen en Oekraine. Ze zijn heel goedkoop om aan te komen omdat EU meebetaalt :+


Wellicht zijn er ook andere schrijfwijzes, zal wellicht ook land afhankelijk zijn maar hier heten ze toch echt Hutul en dan officieel nog met zo'n komma aan de t.
Komt door de orthografie van verschillende talen en de transcriptie van het Cyrillisch schrift. :)

"The breed is also referred to as the Carpathian pony, Huculska, Hutsul, Huțul, Huțan or Huzul."

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 21:40 



 

Persoonlijk vind ik Gelderse paarden toch wel passen in dit plaatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 22:30 



 
Profiel   

Mkango schreef
Maaike_Indy schreef
Wellicht zijn er ook andere schrijfwijzes, zal wellicht ook land afhankelijk zijn maar hier heten ze toch echt Hutul en dan officieel nog met zo'n komma aan de t.
Komt door de orthografie van verschillende talen en de transcriptie van het Cyrillisch schrift. :)

"The breed is also referred to as the Carpathian pony, Huculska, Hutsul, Huțul, Huțan or Huzul."


Weer wat geleerd :) hoe dan ook gaat het om hetzelfde ras. En dezelfde klank zo de zien alleen dan op x verschillende manieren opgeschreven

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 22:59 



 
Profiel   

Waar ik aan denk hierbij:
- arabier
- ijslander
- fjord
- draver
- volbloed
- haflinger
- quarter

Maar waar wij op vakantie gaan staan allerlei soorten (ook kruisingen), van EV tot Quarab tot Andalusier/Lusitano

Lopen allemaal ritten van 3 tot 6 uur door de bergen in Zuid-Frankrijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 07:46 



 
Profiel   

Wij hebben een freiberger staan... wel een luxer type... (dressuur gefokt)

Heerlijk paard... het enige punt is dat je bijna geen oudere goede paarden vind... alles is 3 jarig... moet daarbij wel zeggen dat ze dermate nuchter zijn dat je, los van het feit dat ze dan wat onervaren zijn... je niet veel merkt van het feit dat hij 3 is :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 08:52 



 
Profiel   

Neon schreef
Wij hebben een freiberger staan... wel een luxer type... (dressuur gefokt)

Heerlijk paard... het enige punt is dat je bijna geen oudere goede paarden vind... alles is 3 jarig... moet daarbij wel zeggen dat ze dermate nuchter zijn dat je, los van het feit dat ze dan wat onervaren zijn... je niet veel merkt van het feit dat hij 3 is :D



Helemaal mee eens.
En oudere dieren vind je bijna niet, inderdaad. Mensen willen ze nooit meer verkopen.

Ik zet ook zo n mn kind van 9 er op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 09:32 



 
Profiel   

Fly_high schreef
@Maaike volgens mij bedoel je Hucul / karpatische pony, die worden overal in Karpaten gefokt maar met name in Polen en Oekraine. Ze zijn heel goedkoop om aan te komen omdat EU meebetaalt :+

Mocht iemand interesse hebben, dat is de grootste stoeterij http://www.huculy.com.pl/stadnina-koni-huculskich/stadnina/hodowla-koni-2/ ze verkopen ook regelmatig bereden en betuigde pony's op de veiling. Een meerdaagse bergtocht bij wijze van proefrit kan daar ook :P

... ik vind het altijd balen dat ik echt te groot ben voor pony's :')


Kijk, dit is echt super interessant! Deze paarden zijn dus weinig tot niet gekruisd met andere rassen.
De omschrijving past ook echt bij mijn openingspost!
Dit vind ik echt interessant, maar ik word niet veel wijzer door wat te googelen. Ik kom welgeteld 1 advertentie tegen van een Duitse man die 1 verkoopt voor € 3900,-

Die stoeterij zou je dus eigenlijk moeten bezoeken, zoiets is wel leuk. Nu is het alleen te hopen dat men daar ook een woordje Duits of engels spreekt. Mijn Pools is matig, hahahaha!


Neon schreef
Wij hebben een freiberger staan... wel een luxer type... (dressuur gefokt)

Heerlijk paard... het enige punt is dat je bijna geen oudere goede paarden vind... alles is 3 jarig... moet


Freibergers vind ik er fraai uitzien en hebben volgens mij wel een geschikt karakter. Ik weet alleen niet hoeveel daar in de fokkerij aan gesleuteld is, en het lijkt mij ook een vrij breed paard. Iets minder geschikt voor een smalle/ lichte ruiter.


tirzasarah10 schreef
Ik denk dat je je niet moet vast houden aan een ras. Mijn haflinger heb ik op ras uitgezocht en die was alles behalve ras typisch met rijden.


Natuurlijk is karakter alles en een aantrekkingskracht die je niet kunt omschrijven maar er zomaar opeens kan zijn. Toch zoek ik wel gericht naar typen paarden waar weinig aan gesleuteld is in de fokkerij en die dus (vaak) nog wat robuuster in elkaar zitten en minder rasgebonden problemen kennen.


Maaike_Indy schreef
En mocht je toch nog eens een IJslander willen proberen, vrienden van mij, ook in Roemenie fokken hele fijne IJslanders. Simpele gebruiksdieren met fijne karakters. Ze groeien vier jaar op in de heuvels en worden dan in Duitsland of Nederland ingereden. Mocht je interesse hebben dan breng ik je met alle liefde met ze in contact.


Ik heb 2 IJslanders. Maar de hypermobiliteit en het steeds meer fokken op groter bewegen en meer formaat maakt ze toch gevoeliger. Dit is de reden dat ik voor de toekomst een beetje naar iets anders wil uit kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:21 



 
Profiel   

https://www.ehorses.com/buy-horse/hucul-huzule.html

Toch een aantal gevonden....
Maar dan toch liever groen kopen.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:34 



 
Profiel   

wat denk je van een connemara.....
:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 11:11 



 
Profiel   

Als je geen ziekte's en gebreken wilt kopen, moet je ook iets verder kijken en denken. Zoals bij quarters moet je een ervaren iemand meenemen die bekend is met de bloedlijnen. Vaak wordt bekend gemaakt of ze panel getest zijn.

Maar nu kan je in de pssm groep ook lezen dat er ook haflingers, tinkers, friezen en ook rijpaarden positief getest zijn. Paarden die vaak vage klachten hebben en ook dingen die bijv niet met een keuring gezien worden.

En ik weet niet wat je buiten doet en hoeveel km's, maar zie toch ook rassen en type's voorbij komen die niet standaard heel comfortabel zijn.

En ook binnen een ras moet je passen, meten en proberen. Zoals ik al aangaf; ik heb nu moeder, zoon en dochter...........Maar ondanks de grote overeenkomsten ook echt verschillend qua bouw, karakter en gangen. Alle 3 comfortabel, maar op een andere manier, ander voorkeurs tempo etc. En ook een quarter gehad met een mindere galop bijv.

En zo fijn als mijn New Forest zat en liep, moest ik die niet na een quarter rijden. Reed ik hem eerst, was dat fijn. Ging ik eerst op een quarter en dan op hem, voelde ik wel het net iets mindere comfort.

Als je nu ijslanders hebt, dat gewend bent en die heel fijn lopen, ga je toch verschillen merken. De paar ijslanders waar ik op heb gereden, waren pittig, maar zaten zalig.
Weet ook mensen die daar bewust voor kiezen vanwege lichamelijke problemen. En hier hebben we het er ook al over gehad, omdat we een jonger/toekomst paardje willen. Maar we fokken die nu zelf. (quarter)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 11:20 



 
Profiel   

celticpony schreef
wat denk je van een connemara.....
:D



Wou ik ook net noemen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 11:20 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Freiberger, haflinger?

Een schwarzwalder fuchs is mss voor TS wat te groot/zwaar ?

Een SF te groot en te zwaar? Een Freiberger is toch behoorlijk meer paard dan een SF. De mijne is 148cm en 550kg. Maar voor echt lange afstanden zou ik geen koudbloed adviseren. Een kennis van mij heeft een kruising Arabier x Fjord die is wel ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 11:21 



 
Profiel   

Freibergers gaan nog steeds redelijk traditioneel naar de slacht als ze geen keuringsmateriaal zijn. De handel naar het buitenland zit hem dus vaak in jonge dieren die geen eerste premie hebben.
Zoals bij ieder ras wordt er veredeld en dan is meestal het nuchtere gelijjk om zeep geholpen.
Voor ritten zijn ze zeker geschikt aangezien ze in feite als legerpaarden bedoeld waren. Er kwam laatst nog iemand iemand op stal overnachten die 100 km onder de man onderweg was met zijn merrie naar de hengstenhouder.
Ze zijn absoluut breed. Er zal altijd wel iemand komen roepen: „ja maar de mijne“, maar ik verkocht standaard zadels vanaf XWijd omdat ze ook bijna standaard te vet zijn (werkpaarden die slechts een uurtje sjokken en te veel gras krijgen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 11:42 



 
Profiel   

Ik zou gaan voor een Konik of een Arabier. Als ik jouw berichten zo leest!

Er wordt regelmatig een zeer betrouwbare arabier te koop gezet bij iemand die heel eerlijk is en arabieren inrijden, fokt, ermee naar de shows gaan en ook verkoopt! Echt hele mooie en goed gezonde Arabieren. Ze verkoopt geen rommel.

En ook als persoon ben je welkom om vrijblijvend kennis te gaan maken als je nog niet zo bekend bent met het ras of twijfelt!

Ik hoop dat je eruit zult komen wat je zoekt en het ook gaat vinden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 11:45 



 
Profiel   

Een SF is echt wel zwaarder als een freiberger...


TS: aangezien je de freiberger er saai vind uitzien...zou ik me niet op een ras vastpinnen, maar gewoon advertenties gaan bekijken of een zoekopdracht plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 12:04 



 
Profiel   

Majabeestje schreef
celticpony schreef
wat denk je van een connemara.....
:D



Wou ik ook net noemen :j


Zitten echt veel gezondheidsproblemen in is mijn ervaring.

Het is echt niet zo dat alle natuurrassen ook keihard zijn of nooit wat mankeren. Als ze weinig op de foto gaan weet je ook niet wat er in zit of vererft wordt. Zeker als er hengsten gebruikt worden die die niet kritisch geselecteerd zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 12:13 



 
Profiel   

Neon schreef
Wij hebben een freiberger staan... wel een luxer type... (dressuur gefokt)

Heerlijk paard... het enige punt is dat je bijna geen oudere goede paarden vind... alles is 3 jarig... moet daarbij wel zeggen dat ze dermate nuchter zijn dat je, los van het feit dat ze dan wat onervaren zijn... je niet veel merkt van het feit dat hij 3 is :D


Idd, zelfs voor de betere 3jarige moet je er als de kippen bij zijn. Onze is ook dressuurgefokt en volgens de fokker “sport”gericht (niet het typische recreapaard) maar hij is werkelijk doodbraaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 13:01 



 
Profiel   

Wat een leuke paarden die Freibergers!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 14:32 



 
Profiel   

Getup schreef
Een SF is echt wel zwaarder als een freiberger...


TS: aangezien je de freiberger er saai vind uitzien...zou ik me niet op een ras vastpinnen, maar gewoon advertenties gaan bekijken of een zoekopdracht plaatsen.

Ik was in de war met een Frederiksborger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 19:47 



 
Profiel   

SF is een beetje verwarrend, ik dacht dat jullie Selle Francais bedoelde en dat past bepaald niet in het rijtje ijslander, konik etc en al helemaal niet zwaarder _O-
Maar Schwarzwalder Fuchs dus :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 19:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen