Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het ideale rittenpaard...?

 
Profiel   

Bij mijn zoektocht naar een ideaal rittenpaard kwam ik (jaararen terug alweer) uit bij de IJslander.
Voorwaarts, looplustig, robuust, sterk, vurig maar hanteerbaar en redelijk bomproof.

Jaren later zie ik dat de fokkerij de IJslander enigszins heeft veranderd. Zoals in alle stamboeken is er meer hoogte, elegantie en beweging in gefokt... en er zijn meer problemen met hypermobiliteit, losse knieën, en halsproblemen.

Luisterend naar de podcast met Zefanja Vermeulen raakte ik geïnteresseerd in het feit dat zij zo lovend sprak over de Bosnische bergpony maar bijvoorbeeld ook de Konik.
De krachtige bouw, de intacte nekband, maar ook het economisch looppatroon wekten mijn nieuwsgierigheid.

Onlangs opende iemand een topic over het kruisen van haar Konik met een ander ras om een groter paard te fokken.
Daar werden door Bokker Cambiar wat interessante rassen en kruisingen benoemd welke interessant zijn als rittenpaard.
En dus dacht ik eens een topic te openen om wat meer ideeën op te doen:

Wat zijn rassen welke zeer geschikt zijn voor lange ritten? Sterk beenwerk, economische bewegers, krachtig exterieur, looplustig maar nuchter, etc...
Ben benieuwd met welke ideeën jullie komen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 07:48 



 
Profiel   

Is de Arabier niet al jaren een bewezen goed ritten paard? En de volbloed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 07:54 



 
Profiel   

De meeste 'cowboypaarden' voldoen prima aan jouw eisen. Om te beginnen de quarters, niet de "hysterische" reining quarters, maar wel de pleasure types. Vrijwel alle andere Amerikaanse rassen (bv Morgan, TWH, racking horses) maar ook de Zuid Amerikaanse Criollo en de MM voldoen aan je eisen. Allemaal gefokt en gebruikt om lange dagen in het zadel te zitten.

En behalve de IJslanders hebben we in Europa vrijwel geen paarden meer die dagenlang voor het hoeden van vee worden gebruikt. In Polen, Rusland en Hongarije mogelijk nog wel, maar die rassen zijn nog moeilijker aan te komen dan de Amerikaanse.

Oh, en in Noord Frankrijk wordt de Henson gefokt. Fjord keer Selle Francais, en de Camarque zou ook nog wel eens kunnen voldoen, realiseer ik me nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 07:55 



 
Profiel   

Ik denk ook meteen aan de Arabier. Al zijn daar de laatste jaren ook wel wat problemen in geslopen qua beenproblemen en conformatie door extreem focussen en fokken op bepaalde eigenschappen.

Maar van oudsher een ras met ijzersterk beenwerk, goed karakter, uithoudingsvermogen en vlakke beweging, ideaal voor lange ritten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 08:05 



 

Ibbel schreef
De meeste 'cowboypaarden' voldoen prima aan jouw eisen. Om te beginnen de quarters, niet de "hysterische" reining quarters, maar wel de pleasure types. Vrijwel alle andere Amerikaanse rassen (bv Morgan, TWH, racking horses) maar ook de Zuid Amerikaanse Criollo en de MM voldoen aan je eisen. Allemaal gefokt en gebruikt om lange dagen in het zadel te zitten.

En behalve de IJslanders hebben we in Europa vrijwel geen paarden meer die dagenlang voor het hoeden van vee worden gebruikt. In Polen, Rusland en Hongarije mogelijk nog wel, maar die rassen zijn nog moeilijker aan te komen dan de Amerikaanse.

Oh, en in Noord Frankrijk wordt de Henson gefokt. Fjord keer Selle Francais, en de Camarque zou ook nog wel eens kunnen voldoen, realiseer ik me nu.
Henson wilde ik ook zeggen inderdaad. :j Die zijn speciaal gefokt als 'rittenpaarden' - ik heb ze vorig jaar gezien en vind het heel toffe dieren.

En de Akhal Teke?

_Nelleke_ schreef
Is de Arabier niet al jaren een bewezen goed ritten paard? En de volbloed?
Volbloeden hebben ook wel wat issues die erin gefokt zijn. O.a. de hoeven zijn een aandachtspunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 08:12 



 
Profiel   

Draver. De mijne is onvermoeibaar, zeer enthousiast maar luistert altijd goed. Kijkt vrijwel nergens van op maar bezit een enorme dosis temperament. Hard beenwerk (worden ze ook op gefokt), bonk spier en zit o zo lekker. Keiharde hoeven, staat zonder ijzers en we rijden veel over de weg en verharde stukken. Hij zou zich nooit stuk lopen want hij geeft heel duidelijk een grens aan. Erg zuinig op zichzelf wat ik erg kan waarderen.

Mijne heeft een vlakke draf en galop is gewoon ‘n stoel. Dat zou ik uren vol kunnen houden. Dravers zijn helaas niet zo populair onder de ruiters maar voor mij nooit meer anders. Dat karakter is iets dat je meegemaakt moet hebben en daarna niet meer wilt inleveren ;) Zegt degene die altijd KWPN sportpaarden gehad heeft :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 08:14 



 
Profiel   

beegee schreef
Draver. Dat karakter is iets dat je meegemaakt moet hebben en daarna niet meer wilt inleveren


Ik heb IJslanders, maar ook veel ervaring met Dravers en vind ze qua karakter erg vergelijkbaar. Erg prettig om mee te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 08:22 



 
Profiel   

Bij ijslanders heb je het voordeel dat ze gewoon erg lekker zitten, ook in de basisgangen. En er zijn nog steeds oudere robuustere types te vinden, al is dit wat lastigere geworden inderdaad. Het is nog steeds 1 van de rassen met erg weinig ziektes en mankementjes. Helaas brengt het fokken van sportpaarden meer geld op dan recreatiepaarden, al zijn er wel wat fokkers die hierop terug komen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 08:30 



 
Profiel   

Is dit ras niet iets? de Zemaitukas, een ras dat veel overeenkomsten heeft met een New Forest Pony en zijn volledige afstamming is bekend. Dit ras is winterhard, heeft een uitstekend uithoudingsvermogen, zijn ziekte bestendig en hebben een gewillig temperament.
Had er nog nooit van gehoord, maar lijkt een beetje kruising tussen een Konink en een New Forest pony.
Er staat er 1 op marktplaats te koop

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:29 



 
Profiel   

Criollo. Die worden daar echt op gefokt. Maar in Europa is daar lastig aan te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:42 



 
Profiel   

Ik heb een konik, erg fijne robuuste pony. Heel sterk en heeft een goed uithoudingsvermogen ondanks dat hij weinig werkt op het moment. Hij is heel erg koel in zijn hoofd, schrikt niet snel. Hij lijkt qua uiterlijk heel erg op een ijslander. :) hij kan wel ontzettend eigenwijs zijn. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:46 



 
Profiel   

Ik zou zeggen hucul / karpatische pony, sterk, ijverig en keihard :) Ze worden meestal half wild gehouden en worden ingezet voor meerdaagse bergritten in Oost-Polen.

Verder Kabardin maar hoe men eraan kan komen buiten Kaukasus zou ik echt niet weten. Ze zijn wel superstoer, weleens en bergrit mee gemaakt in Georgië waarvan ik dacht joh, mijn sjieke sport KWPNers zouden het nooit overleefd hebben, hooguit lekker de afgrond in gesprongen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:48 



 
Profiel   

Ieder ras heeft paarden die daarvoor geschikt zijn.
Dat er ook ongezonde paarden te vinden zijn binnen een ras maakt nog niet het hele ras ongeschikt.
Of een paard handig is ligt vaak meer aan de plek waar ze opgroeien, inteligentie en hoe goed ze diepte kunnen inschatten. Een eventer is gemiddeld super behendig.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 15-07-21 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:50 



 
Profiel   

Ik heb een Konik gehad waar ik lange afstanden mee reed. Super fijn paardje, heerlijke gangen, keihard en voor de duvel niet bang. Alleen waar ik echt op vast liep met haar was de looplust. Koniks zijn rete intelligent en super goed in energiebesparing. Madam zette geen stap harder dan absoluut noodzakelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:51 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Oh, en in Noord Frankrijk wordt de Henson gefokt. Fjord keer Selle Francais, en de Camarque zou ook nog wel eens kunnen voldoen, realiseer ik me nu.


Die Henson is leuk zeg! Dat ras (of eigenlijk mix van rassen) kende ik helemaal niet! Goede tip. Camarque spreekt me ook aan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:18 



 
Profiel   

Elfie schreef
Ik denk ook meteen aan de Arabier. Al zijn daar de laatste jaren ook wel wat problemen in geslopen qua beenproblemen en conformatie door extreem focussen en fokken op bepaalde eigenschappen.

Maar van oudsher een ras met ijzersterk beenwerk, goed karakter, uithoudingsvermogen en vlakke beweging, ideaal voor lange ritten.


Ik vind arabieren enorm aansprekende paarden. Ik heb vroeger altijd kruisingen gehad met arabier. Maar 2 dingen spreken me minder aan: soms iets te kijkerig en te springerig (ik ben geen 18 meer), en dressuurmatig wel een uitdaging... tenminste: veel van de arabieren die ik ken hebben de neiging het bekken juist iets naar voren gekanteld te hebben... Ik ken ze ook wel met een andere robuustere conformatie en een iets rijtypischer exterieur. Dus van zichzelf al een fijne zelfhouding waar je niet continu aan hoeft te sleutelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:22 



 
Profiel   

Imre schreef
beegee schreef
Draver. Dat karakter is iets dat je meegemaakt moet hebben en daarna niet meer wilt inleveren


Ik heb IJslanders, maar ook veel ervaring met Dravers en vind ze qua karakter erg vergelijkbaar. Erg prettig om mee te werken.


Ik heb een raar soort aantrekkingskracht naar dravers... ik vind ze vrijwel altijd leuk.
Ik begrijp dan ook niet dat dit paard zo weinig mensen aantrekt die een robuust rittenpaard zoeken.

Mijn bedenkingen bij een draver zouden kunnen zijn: teveel stuwen, te weinig dragen. Misschien te sterk in de hand door te leren tegen druk in te lopen.
Te jong aan het werk gezet, eventuele schade daarvan.

Pluspunten zijn: buiten opgegroeid in de groep, vaak robuust gehouden, veel gewend, correct opgevoed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:28 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ibbel schreef
Oh, en in Noord Frankrijk wordt de Henson gefokt. Fjord keer Selle Francais, en de Camarque zou ook nog wel eens kunnen voldoen, realiseer ik me nu.


Die Henson is leuk zeg! Dat ras (of eigenlijk mix van rassen) kende ik helemaal niet! Goede tip. Camarque spreekt me ook aan...


Een goeie Henson vinden is nog niet zo makkelijk. Een paar jaar geleden zijn we in Marquenterre gaan kijken voor een Henson. Het aanbod viel eigenlijk wat tegen. Daar in de buurt zie je overal mooie Hensons in de wei staan, maar bij degenen die te koop waren hebben we toch niets gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:28 



 
Profiel   

Denk toch dat ieder zweert bij z'n eigen type paard.. Ik zweer bijvoorbeeld bij m'n tinker.. Gekocht als veulen en buiten het inrijden om (dat hebben we uitbesteed) zelf opgeleid.. Paard is spijkerhard, zeer goede hoeven en loopt zonder enig probleem 30 km weg.. In zijn geval met koest of onder het zadel.. Kan beide..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:32 



 
Profiel   

Desi_2409 schreef
Is dit ras niet iets? de Zemaitukas, een ras dat veel overeenkomsten heeft met een New Forest Pony en zijn volledige afstamming is bekend. Dit ras is winterhard, heeft een uitstekend uithoudingsvermogen, zijn ziekte bestendig en hebben een gewillig temperament.
Had er nog nooit van gehoord, maar lijkt een beetje kruising tussen een Konink en een New Forest pony.
Er staat er 1 op marktplaats te koop


Dat zijn leuke pony's zeg!! Wauw!
Die op Marktplaats is ook erg leuk.... Maar ik zou dan toch voor groen gaan. Zo jong al aan het werk is niet mijn ding... laat eerst maar lekker uitgroeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:37 



 
Profiel   

Ik vind dravers wel goed passen, ik noem de mijne vaak een koudbloed in een warmbloed lichaam.
Hij kan uren lopen, goede conditie van nature en niet schrikkerig of rennerig.
(En hij is ook een vijfganger).

Ja natuurlijk heeft ieder paard een eigen karakter, maar over het algemeen vind ik dravers die op de baan hebben gelopen heel goed te doen als bos/verkeerspaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:43 



 
Profiel   

Van schreef
Ik heb een Konik gehad waar ik lange afstanden mee reed. Super fijn paardje, heerlijke gangen, keihard en voor de duvel niet bang. Alleen waar ik echt op vast liep met haar was de looplust. Koniks zijn rete intelligent en super goed in energiebesparing. Madam zette geen stap harder dan absoluut noodzakelijk.


Haha! Klinkt goed... is vast regelmatig punt van discussie geweest? Ik vind ze enorm interessant en staat wel hoog op mijn lijstje als potentieel nieuw rittenpaard voor de toekomst.
Ook aan Koniks is niet heel makkelijk te komen heb ik gemerkt.


Sizzle schreef
Ieder ras heeft paarden die daarvoor geschikt zijn.
Dat er ook ongezonde paarden te vinden zijn binnen een ras maakt nog niet het hele ras ongeschikt.
Of een paard handig is ligt vaak meer aan de plek waar ze opgroeien, inteligentie en hoe goed ze diepte kunnen inschatten. Een eventer is gemiddeld super behendig.


Dat is waar.... Toch is er binnen bepaalde stamboeken op een gegeven moment wel sprake van een 'trend' in aandoeningen die je liever buiten de deur houdt.
Ik ben dan toch geneigd te zoeken naar iets waarvan je in ieder geval het idee hebt dat er niet zoveel mee gerommeld is.


Jeika schreef
Ik heb een konik, erg fijne robuuste pony. Heel sterk en heeft een goed uithoudingsvermogen ondanks dat hij weinig werkt op het moment. Hij is heel erg koel in zijn hoofd, schrikt niet snel. Hij lijkt qua uiterlijk heel erg op een ijslander. :) hij kan wel ontzettend eigenwijs zijn. :=


Dat klinkt als een IJslander ;-) Eigenwijs kunnen we wel mee uit de voeten....


gaucho schreef
Criollo. Die worden daar echt op gefokt. Maar in Europa is daar lastig aan te komen.

Erg leuk, en ook wel eens gereden.... maar inderdaad, er zijn er maar weinig van in NL. En ze moeten ook nogal een barre reis maken om hier te komen. Dat zou ik ze liever besparen en kijk dan liever in Europa.


Love2sk8 schreef
Bij ijslanders heb je het voordeel dat ze gewoon erg lekker zitten, ook in de basisgangen. En er zijn nog steeds oudere robuustere types te vinden, al is dit wat lastigere geworden inderdaad. Het is nog steeds 1 van de rassen met erg weinig ziektes en mankementjes. Helaas brengt het fokken van sportpaarden meer geld op dan recreatiepaarden, al zijn er wel wat fokkers die hierop terug komen :)


Het zou fijn zijn wanneer er weer iets minder nadruk op spectaculair bewegen en hoogbenigheid en grootte komt te liggen. IJslanders zijn er altijd wel geweest in het robuuste vierkantsmodel, en het elegantere type. Maar die extreme bewegingen zijn steeds meer gekomen, die enorme hypermobiliteit straft zichzelf toch af...


beegee schreef
Draver. De mijne is onvermoeibaar, zeer enthousiast maar luistert altijd goed. Kijkt vrijwel nergens van op maar bezit een enorme dosis temperament. Hard beenwerk (worden ze ook op gefokt), bonk spier en zit o zo lekker. Keiharde hoeven, staat zonder ijzers en we rijden veel over de weg en verharde stukken. Hij zou zich nooit stuk lopen want hij geeft heel duidelijk een grens aan. Erg zuinig op zichzelf wat ik erg kan waarderen.

Mijne heeft een vlakke draf en galop is gewoon ‘n stoel. Dat zou ik uren vol kunnen houden. Dravers zijn helaas niet zo populair onder de ruiters maar voor mij nooit meer anders. Dat karakter is iets dat je meegemaakt moet hebben en daarna niet meer wilt inleveren ;) Zegt degene die altijd KWPN sportpaarden gehad heeft :=


Ook een echte kanshebber.... Zeker de wat handzamere modellen die ik soms voorbij zie komen. Ik heb er wel een zwak voor.


Fly_high schreef
Ik zou zeggen hucul / karpatische pony, sterk, ijverig en keihard :) Ze worden meestal half wild gehouden en worden ingezet voor meerdaagse bergritten in Oost-Polen.

Verder Kabardin maar hoe men eraan kan komen buiten Kaukasus zou ik echt niet weten. Ze zijn wel superstoer, weleens en bergrit mee gemaakt in Georgië waarvan ik dacht joh, mijn sjieke sport KWPNers zouden het nooit overleefd hebben, hooguit lekker de afgrond in gesprongen :=


Leuk, ook weer een beetje in dezelfde hoek als de konik, de Bosnische bergpony en meer van die compacte robuuste ponyrassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:47 



 
Profiel   

Denk dat de meesten al gezegd zijn , maar : de freiberger. Koel, erg werklustig en naast braaf ook fanatiek.

Over t algemeen dan he. Maar goed, dat geldt ook voor andere rassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:50 



 
Profiel   

Volgens mij zijn er echt heel veel paarden en pony's hier geschikt voor. Maar ligt er aan wat er bij je past ook qua hoogte, breedte, temperament.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:54 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Volgens mij zijn er echt heel veel paarden en pony's hier geschikt voor. Maar ligt er aan wat er bij je past ook qua hoogte, breedte, temperament.


En ik denk dat ook veel staat of valt met de huisvesting en opleiding..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen