Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Op zoek naar Zw. Warmbloed/Ostfries/Alt-Oldenburgers fokkers

 
Profiel   

Geen idee of het hier goed staat, wijzig het voor mij als dit niet het geval blijkt te zijn? :o

Ik ben mij zo eens aan het oriënteren in een jong paard erbij voor in de toekomst. Echt een 1 of 2 jarige die eerst nog een aantal jaar lekker groot mag worden en uitgroeien, voordat er aan gedacht gaat worden om er eens op te willen klimmen.

Nu ben ik echt helemaal verliefd op de Zware Warmbloed rassen, maar vind dus eigenlijk veel van de Groningers van nu al niet meer daar aan voldoen, te rank, sorry.

Nu ben ik in katzwijm gevallen voor dus de Ostfries Oud Oldenburgers, maar heb er dankzij een tip maar 1 kunnen vinden een fokkerij, mijn google skills zijn duidelijk nietszeggend... ;)

Weten jullie toevallig fokkers in Nederland of net over de grens in Duitsland (ik zit in Groningen), van de echte zware warmbloed rassen?

Dan kan ik eens wat beter gaan rondkijken namelijk en mij eens goed gaan verdiepen in wat de mogelijkheden gaan zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 15:31 



 
Profiel   

Misschien kun je hier iets vinden: [F-AM] Zwaar Warmbloed fokkers?

Of op de FB van Groninger Paarden? Daar zijn ook mensen die zwaardere Groningers of zwaar warmbloeden fokken. Ik heb zelf dit jaar een veulen uit de combinatie Groninger x Moritzburger (zwaar warmbloed), maar die is niet te koop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 16:00 



 
Profiel   

Daar zit ik dus zo af en toe al stiekem mee te lezen en daar vond ik dus het beeld van de jonge hengsten bv nogal rank tonen. Ook op fb kijk ik mee op Groninger Paarden trouwens en toch de keuze gemaakt om hier mijn vraag te stellen. Ik heb ook geen haast, maar zijn de echte ouderwetse "zware" paarden niet meer te vinden in het jonge aanwas?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 16:08 



 
Profiel   

Pferdehof Kuhlemann in Westoverledingen.
Kleinschalige fokkerij Alt Oldenburger, Schweres Warmblut, ook met Pools koudbloed gekruisd.
Op de website staat in het menu Pferdezucht wat info.
Een uur van Groningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 16:48 



 
Profiel   

Het blijft een ratjetoe van verschillende stamboeken, fokgebieden, fokkers, liefhebbers.

Maar je ziet dat er steeds minder belangstelling is voor de echt zware Groningers / Alt Oldenburgers.
De meeste mensen willen toch (ook) rijden en zoeken dus een paard dat iets minder zwaar is en wat meer beweging heeft. Dat geldt ook voor de Alt Oldenburgers, kijk maar naar het hengstenbestand op https://www.ostfriesen-alt-oldenburger.de/

Wij hebben zelf eentje gehad, een behoorlijk zware, maar dat is al lang geleden. Dus ik kan je ook niet aan adressen helpen, de meeste fokkers waren toen al oud en zijn gestopt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 19:38 



 
Profiel   

Goedemorgen. Bedankt Libert, ik heb al even gekeken en ga eens vragen aan iemand of die zijn Duits goed genoeg is om eens te bellen voor wat info...

Dat is mij dus ook al opgevallen Kendra, is toch niets zwaar meer aan te noemen als je naar de jonge hengsten kijkt? Ik vind het eeuwig zonde en hoop langs deze weg toch nog wat meer opties te kunnen krijgen waar ze nog wel het Zware in het Zwaar Warmbloed fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 07:36 



 
Profiel   

Heb je al gekeken naar wat je zelf mooi vind en uit welke lijnen die komen??

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 08:02 



 
Profiel   

Even wat anders hoor, maar op e-horses staan er heel veel zwaar warmbloedpaarden te koop. Wellicht interessant voor je?
https://www.ehorses.nl/paardenkoop/zwaar-warmbloed.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 08:14 



 
Profiel   

Nou eerlijk gezegd geen jota verstand van lijnen en fokken Yootha, maar even een 2 voorbeelden uit de Groninger lijnen: Zag 2 krachtpatsers en de 1 kwam van Herbert en de ander van Landos (vond die uit Landos kwam echt prachtig trouwens). Bij de andere zwaar warmbloed rassen heb ik helemaal nog geen idee idd en kom daar dus ook slecht achter als je googled en dus al het jonge ranke spul ziet...

Idd ook al op zitten neuzen Elisa2 en daar staan er idd wel een paar tussen die lekker veel massa hebben, maar ik wil het in de toekomst gewoon nou eens helemaal anders gaan doen: Door een 1 of 2 jarige te vinden, die eerst hier lekker groot en sterk mag worden en er pas eens over gaan denken aan inrijden als hij/zij minimaal 5 is...


Laatst bijgewerkt door neetoch op 11-08-21 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 09:13 



 
Profiel   

Dan is het verstandig contact op te nemen met de fokkers.
Mag ik je trouwens vragen waarom je zo graag een zwaar, ouderwets type zoekt?
Zeker om te rijden zijn de iets luxere paarden meestal wel iets comfortabeler.
Herbert was vooral geschikt om de ploeg door de klei te trekken :-).
Verder: als je een jong paard koopt, check goed op gezondheid (vooral beenwerk).

Herbert heeft overigens de laatste jaren bij Marieke Kalk op stal gestaan. Ik denk niet dat hij daar nog heeft gedekt, maar misschien weet zij nog wat zware jonge paarden te koop.
https://www.facebook.com/orangestables/

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 09:20 



 
Profiel   

Om meerdere redenen eigenlijk, ik ben geen kleintje , maar vooral ook omdat ik het karakter zo geweldig vind. En heel eerlijk gezegd vind ik de luxere paarden (kwpn) helemaal niet zo comfortabel, de kwpn-er die ik nu heb staan loopt zo ruim daar kon ik niet eens op doorzitten toen ik er nog op kon rijden (die staat in de wajong op 9 jaar), de knie actie van mijn overleden tuigpaardmerrie kon ik trouwens beter uitzitten haha. Heb het afgelopen jaar voor het eerst eens 2 x een rondje op een trekpaard gereden (ardenner en trekpaard) en ik vond dat juist heerlijk zitten zelfs... Ook totaal geen wedstrijdambities ik wil een maatje voor het leven met samen lol kunnen hebben en ontspannen ritjes op mijn oude dag kunnen maken.

Bedankt voor de fb link trouwens! Paard op omslagfoto van die pagina vind ik dus om te kwijlen. Die ga ik ook eens uitpluizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 09:34 



 
Profiel   

neetoch schreef
Goedemorgen. Bedankt Libert, ik heb al even gekeken en ga eens vragen aan iemand of die zijn Duits goed genoeg is om eens te bellen voor wat info...

Dat is mij dus ook al opgevallen Kendra, is toch niets zwaar meer aan te noemen als je naar de jonge hengsten kijkt? Ik vind het eeuwig zonde en hoop langs deze weg toch nog wat meer opties te kunnen krijgen waar ze nog wel het Zware in het Zwaar Warmbloed fokken.


Je moet een jonge hengst wel een beetje respijt geven. Vaak duurt het wel even voor ze volledig uitgezwaard zijn.

Muronia hier op bokt fokt met zwaarwarmbloeden

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 09:44 



 
Profiel   

ik verwacht volgend jaar weer een zwaar warmbloed. volle zus is hier aanwezig

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 10:35 



 
Profiel   

Point taken, NatasjavE. Maar daarom dacht ik ook mij eerst eens goed te gaan oriënteren. En dan bv bij fokkers gaan kijken zodra de plannen serieuze vormen aan gaan nemen, zodat je moeder en vader kunt bekijken bv. Maar ik kom met google gewoon niet zo ver, dus ik waardeer alle tips hier echt ontzettend!

Nou wie weet corinadrenth. Je begrijpt dat ik nu direct al stiekem heel benieuwd ben naar de ouders? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 10:40 



 
Profiel   

Het duurt even voordat een Groninger werkelijk is uitgezwaard. Pas met een jaar of 7. Dus de jonge hengsten die getoond worden, zijn er nog lang niet. Ga eens kijken naar de ouders, zodat je je een beeld kunt vormen wat een jong paard kan gaan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 10:48 



 
Profiel   

neetoch schreef
Point taken, NatasjavE. Maar daarom dacht ik ook mij eerst eens goed te gaan oriënteren. En dan bv bij fokkers gaan kijken zodra de plannen serieuze vormen aan gaan nemen, zodat je moeder en vader kunt bekijken bv. Maar ik kom met google gewoon niet zo ver, dus ik waardeer alle tips hier echt ontzettend!

Nou wie weet corinadrenth. Je begrijpt dat ik nu direct al stiekem heel benieuwd ben naar de ouders? :D


het is een
castor II van de catshoeve x Desperados

volle zus is aanwezig. komend veulen zal voor verkoop zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 12:31 



 
Profiel   

Het uitzwaren is zeker een dingetje. Meeste hengsten worden met een jaar of 4 aangeboden ter keuring maar dan zijn het nog slungels en zie ze dan maar eens weer als ze 7-8 jaar zijn. Ik snap dat je types als Meindert of Boudewijn te licht vindt voor wat je graag wilt. Ik heb vorige week Epke gezien, nog een jonge hengst maar ik denk dat die wel mooi zwaar gaat worden. Van Landos lopen nog wel 1-2 jarige rond, ik zou dan echt even een oproepje op die fb pagina plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 05:55 



 
Profiel   

Kijk hier leer ik van, ik ga vh weekend zo wie zo eens naar de genoemde hengsten gluren op het internet, zodat ik voor mijzelf een beter beeld kan krijgen. Thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 06:49 



 
Profiel   

4 september is de nationale keuring van de Groningers in Tolbert. Ik weet niet of je in de buurt woont, maar daar zou je ook eens kunnen gaan kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 07:27 



 
Profiel   

neetoch schreef
Nou eerlijk gezegd geen jota verstand van lijnen en fokken Yootha, maar even een 2 voorbeelden uit de Groninger lijnen: Zag 2 krachtpatsers en de 1 kwam van Herbert en de ander van Landos (vond die uit Landos kwam echt prachtig trouwens). Bij de andere zwaar warmbloed rassen heb ik helemaal nog geen idee idd en kom daar dus ook slecht achter als je googled en dus al het jonge ranke spul ziet...

Idd ook al op zitten neuzen Elisa2 en daar staan er idd wel een paar tussen die lekker veel massa hebben, maar ik wil het in de toekomst gewoon nou eens helemaal anders gaan doen: Door een 1 of 2 jarige te vinden, die eerst hier lekker groot en sterk mag worden en er pas eens over gaan denken aan inrijden als hij/zij minimaal 5 is...


Ja dat begreep ik, er staan ook wat veulens en jonge dieren op maar ook advertenties waarbij staat rechtstreeks van de fokker. Misschien is het interessant om contact op te nemen met die fokkers en eens te gaan kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 08:13 



 
Profiel   

21 augustus is er een keuring van het IHW: https://www.facebook.com/10000298573915 ... 628294823/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 22:50 



 
Profiel   

Wellicht een stomme vraag, maar zou je dan bv een boekje kunnen kopen waar de bloedlijnen van de gekeurde veulens op staan? Zodat ik naderhand thuis op het gemak kan gaan uitpluizen welk bloed achter wat mij aanspreekt zit?

Want ihw is toch de verzamelnaam , daar heb ik toch meer kans om wat meer buiten alleen de Groningers te weten te komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 06:17 



 
Profiel   

Je krijgt daar een programmaboekje waar de afstamming opstaat.

Mijn ruin was toen hij 4,5 was echt een spijkertje. Nu is hij echt een buffel. Er is vanaf die leeftijd tot zijn 8e nog ca 7 cm hoogte bij gekomen en hij is nog zeker een keer zo breed geworden haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 07:20 



 
Profiel   

neetoch schreef
Wellicht een stomme vraag, maar zou je dan bv een boekje kunnen kopen waar de bloedlijnen van de gekeurde veulens op staan? Zodat ik naderhand thuis op het gemak kan gaan uitpluizen welk bloed achter wat mij aanspreekt zit?

Want ihw is toch de verzamelnaam , daar heb ik toch meer kans om wat meer buiten alleen de Groningers te weten te komen?


klopt. je kunt daar een boekje komen.
ik ben daar ook die dag met 2 paarden. een 2 jarige en een 3 jarige

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 08:10 



 
Profiel   

Ik heb 3 maanden geleden een 4 jarige Alt-Oldenburger merrie gekocht. Ik heb haar via een advertentie gevonden op het Groninger Stamboek. Maar het valt zeker niet mee om dat soort paarden te vinden. Ik denk dat je misschien net over de grens in Duitsland meer kans maakt. Ik had geen haast ze kwam eigenlijk iets te snel op me pad maar hield altijd al wel het stamboek en advertenties in de gaten en was van plan keuringen te gaan bezoeken. Heb ook wat stallen contact gezocht.Succes met je zoektocht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 09:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen