Waarom geen Spaans rijpaard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Waarom geen Spaans rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 12:41

Je moet gewoon in het degelijke segment een paard kopen, rechtstreeks van de fokker. Als je hier naar tussenstallen gaat, heb je totaal geen achtergrond van het dier mee. Er zijn inmiddels in Nederland en België een mooi aantal goede fokkers, dat er vast wel iets te vinden is naar ieders smaak. Wél niet altijd gereden...

Maar goed, het is smaak ook. Sommigen houden er niet van. Ik hou er net ontzettend van, om die redenen die Zsazsa ook eerder al gaf.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 12:48

Kabayo schreef:
Voor mij de is grootste afknapper de beweging. Heel vaak zijn het van die krabbelaars. Mis de rust en ruimte in de bewegingen


En maaiers...

Wat Carowlina (edit: en Neile) zeggen klopt. Inmiddels kun je ook bij NLse of Belgische fokkers van Spanjaarden terecht. Wil je per se een Spanjaard uit Spanje dan kun je het beste naar een als betrouwbaar bekend staande tussen persoon gaan die je kan begeleiden bij de aankoop.
De prijzen voor goede paarden zijn echt wel pittig. Als ik al een paard uit Spanje zou halen zou ik voor een jong dier gaan om zelf hier op te leiden. Net als hier zijn beleerde paarden een stuk duurder, maar worden ook echt op een andere manier opgeleid (waar ik niet altijd enthousiast van wordt).

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Waarom geen Spaans rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:53

Mijn Knappie is mij verkocht als 1.52.
Zal ook wel kloppen. (Ik zocht juist een kleintje.)

Maar als ik het goed heb begrepen is 1.52 het minimum voor een merrie en 1.54 voor een hengst. (Spanjaarden ruinen nauwelijks.)

Toen oma nog jong was, was een D pony een dier tussen de 1.37 en 1.47,3.

Cath

Berichten: 3605
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Re: Waarom geen Spaans rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:25

Lang niet alle Spanjaarden zijn matige bewegers of maaiers ik denk dat dit beeld voornamelijk wordt gevormd omdat er veel van die types deze kant op komen. Ik heb mijn Spanjaard o.a. gekozen op zijn beweging en stokmaat (1.65+) Ook met wedstrijden komt hij altijd goed mee en rij ik makkelijk mijn punten. Je moet alleen goed zoeken ik ben daarvoor wel in Spanje geweest en heb er meerdere bekeken maar ik heb er genoeg gezien met goede bewegingen iig.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Waarom geen Spaans rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:30

'Hals und trab kan man machen', zeggen de Oosterburen.

De meeste PRE 's hebben een prachtige galop (men rijde het dier niet op de voorhand en er zijn scholen die pleiten voor het wachten met galopperen tot het dier in draf een goede schouderbinnenwaarts kan)
en ik heb mijn Knollie uitgezocht op oa een ruime stap.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:45

Er is veel goedkope import van een dubieuze kwaliteit vanuit Spanje. Daardoor is er een smet gekomen op paarden uit Spanje. Een paard wat inclusief vervoerskosten verkocht wordt voor een prijs in het lage segment daar is wat mee. Kan mentaal en/of fysiek zijn maar wel iets om in je achterhoofd te houden.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:47

Cath schreef:
Lang niet alle Spanjaarden zijn matige bewegers of maaiers ik denk dat dit beeld voornamelijk wordt gevormd omdat er veel van die types deze kant op komen. Ik heb mijn Spanjaard o.a. gekozen op zijn beweging en stokmaat (1.65+) Ook met wedstrijden komt hij altijd goed mee en rij ik makkelijk mijn punten. Je moet alleen goed zoeken ik ben daarvoor wel in Spanje geweest en heb er meerdere bekeken maar ik heb er genoeg gezien met goede bewegingen iig.

Maar daar betaal je dan ook wat voor

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:49

Dat lijkt me gewoon een kwestie van smaak. Ik heb zelf ook niets met een Spaans paard, en dat terwijl ik zelf Portugezen heb. :D En zo zijn er wel meer rassen die ik zelf niet zou kiezen.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:54

Ik heb sinds februari mijn eerste PRE, en ik heb in dit half jaar al meer geleerd over paarden gedrag dan in de laatste 29 jaar. :')

PRE zijn over het algemeen erg dapper, mensgericht en hebben veel werklust, maar buiten dat om zijn ze vaak ook dominant, eenkennig en enorm slim. Juist dat laatste zorgt ervoor dat je soms out of the box moet denken. Ik ben in ieder geval helemaal fan nu! De gangen zitten ook nog eens super comfortabel.

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Re: Waarom geen Spaans rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:16

Ik heb een anda die uit andalusië komt, zou niks ander meer willen (behalve een haflinger dan :o )
Nee mijne is hoogstwaarschijnlijk ook niet al te leuk behandeld geweest te zien aan de littekens op zijn neus, verdikking in de vacht op een plek waar een spoortje tegenaan zou komen en vreemde gaten aan de binnenkant van zijn achterbenen.

Maar hij is een lieverd, super nuchter, totaal niet heet (wel wat traag), past zich enorm aan aan de ruiter. ONWIJS slim, grondwerk is daarom ook super leuk. Je moet ze wel leren kennen. En hij kan dominant zijn maar daar merk IK bijna niks meer van en anders heb ik het makkelijk gecorrigeerd, zal eerder bij vreemden zijn denk ik. Hij is ook echt een clown :j

Maar ik heb dan weer niks met tinkers bijvoorbeeld. En er worden VEEL spanjaarden aangeboden, dus waarschijnlijk zetten ze daarom in hun adv. dat ze dat soort paarden niet willen.

Cath

Berichten: 3605
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:32

keona schreef:
Cath schreef:
Lang niet alle Spanjaarden zijn matige bewegers of maaiers ik denk dat dit beeld voornamelijk wordt gevormd omdat er veel van die types deze kant op komen. Ik heb mijn Spanjaard o.a. gekozen op zijn beweging en stokmaat (1.65+) Ook met wedstrijden komt hij altijd goed mee en rij ik makkelijk mijn punten. Je moet alleen goed zoeken ik ben daarvoor wel in Spanje geweest en heb er meerdere bekeken maar ik heb er genoeg gezien met goede bewegingen iig.

Maar daar betaal je dan ook wat voor


Viel heel erg mee, ik denk in de goede tijd gekocht toen lagen de prijzen heel anders (alweer 9 jaar geleden)

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Waarom geen Spaans rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:27

Maar het klopt wel dat kwaliteitspaarden een hogere kostprijs hebben dan de doorsnee handelspaarden. Voor een goed paard leg je uiteindelijk wel wat meer neer.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:07

tita schreef:
Elisa2 schreef:
Omdat deze nog weleens heel sensibel kunnen zijn en enorm kunnen spiegelen en niet iedereen kan daarmee omgaan. Ik vermoed dat dat de reden is, het is een heel ander kaliber dan een haflinger zeg maar.



Kweet niet de gemiddelde KWPN is niet anders tegenwoordig

Er komt veel rotzooi uit Spanje en ik vind 9 van de 10x geen mooi gangwerk hebben
Lelijk hoofd niet mijn type paard


Tussen een sensible kwpn en een sensibele spaanse zit een wereld van verschil is mijn ervaring. Waarbij mijn voorkeur veruit de spanjaard heeft.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:11

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb al 10 jaar paarden en gelukkig zijn bovenstaande verhalen niet helemaal waar.
Pre’s krabbelen niet maar worden in Spanje zo gereden omdat zij dat mooi vinden. Een goede ruiter kan een Pre prima laag over de rug rijden en dan zul je merken dat ze zeer veel schoudervrijheid hebben en juist een actief sterk achterheen, hens het talent voor verzamelen. Het karakter is juist van goud, gaan letterlijk door het vuur voor hun baas. Maar het houden in Spanje is totaal anders dan Nederland. Daar zijn fokkers/ruiter harder en zeer concequent. In Nederland zijn ruiters soms niet handig genoeg om met zo’n eerlijk fijngevoelig dier te werken. Dus vanuit een zeer streng regime, naar een ander klimaat met onduidelijke bedoelingen met geknuffel. In Spanje worden de hengsten solitairder gehouden dus als je die dan laat castreerd NL zijn ze niet zo sociaal. Merries juist wel, die zijn heel ruimte en kuddes gewend en wennen daardoor wat lastiger op een drukke pensionstal met postzegelweitjes.

Er is niks mis met het ras, ik heb er 6 en ik kan op allemaal kinderen weg sturen. Of ze nu hengst zijn of niet. Rommel zit in elk ras, kijk naar Friezen met hun gezondheidsproblemen, Haflinger/fjorden met ZE, de gemiddelde kwpner kom je niet zomaar op etc etc.

Voor een ruiter die prima vooruit wil in de sport en een paard kan lezen is een PRE een uitstekende keus.


Hier ben ik het mee eens wbt de beweging, als ze goed over de rug gereden worden krijgen ze een hele andere beweging. Uiteraard zit er ook verschil in types bij de PRE, persoonlijk hou ik van klassiek barokke types en niet de meer moderne types.

Zoals ook al aangehaald komen er veel deze kant op voor lage prijsklasses in grote vrachtwagens. En ja, die worden vaak niet zo maar op de vrachtwagen gezet. Ook wordt er anders omgegaan met gezondheid in de fokkerij in Spanje dan bijv. bij het kwpn.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Waarom geen Spaans rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:38

Ja sensibel bij barokke rassen is niet vergelijkbaar met de kwpn of andere warmbloed paarden.
Een barok paard blijft toch altijd nog controleerbaar waar een kwpn ‘er echt ontploft.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:08

Vergeet niet dat je in welk ras dan ook altijd betaald voor kwaliteit. Je vind voor €3000,- gewoon geen gezond, goed bewegend braaf paard met kwaliteit voor de sport. Voor een goed bewegende 3 jarige kwpner/Fries/Pre die gezond is betaal je altijd rond de 10/15K. Dat is niet Spaans gebonden.
Zelfs een fijne Haflinger betaal je nu 4/5k voor.

Dus ja voor weinig geld koop je eigenlijk nooit iets aparts.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:17

_Zsazsa_ schreef:
Vergeet niet dat je in welk ras dan ook altijd betaald voor kwaliteit. Je vind voor €3000,- gewoon geen gezond, goed bewegend braaf paard met kwaliteit voor de sport. Voor een goed bewegende 3 jarige kwpner/Fries/Pre die gezond is betaal je altijd rond de 10/15K. Dat is niet Spaans gebonden.
Zelfs een fijne Haflinger betaal je nu 4/5k voor.

Dus ja voor weinig geld koop je eigenlijk nooit iets aparts.
ligt er maar net aan wat je zoekt

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:42

keona schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Vergeet niet dat je in welk ras dan ook altijd betaald voor kwaliteit. Je vind voor €3000,- gewoon geen gezond, goed bewegend braaf paard met kwaliteit voor de sport. Voor een goed bewegende 3 jarige kwpner/Fries/Pre die gezond is betaal je altijd rond de 10/15K. Dat is niet Spaans gebonden.
Zelfs een fijne Haflinger betaal je nu 4/5k voor.

Dus ja voor weinig geld koop je eigenlijk nooit iets aparts.
ligt er maar net aan wat je zoekt


Klopt, maar veel reacties hierboven benoemde dat de lage segment Spaanse paarden allemaal getraumatiseerd/slecht zijn, maar dat is ook best logisch.

Voor €3000,- kun je prima een recreatiepaard vinden maar geen paard voor de sport.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:51

Dus een recreatie paard kun je niet mee in de sport. Sorry maar ik ben niet zo van overal stempels op plakken. Paard dat eerst voor enkel recreatie gediend heeft kan prima in de sport. Ieder gezond paard kan voor recreatie en sport. Het is een ander verhaal als je in de top sport wilt mee rijden.
Dan zijn wel andere kwaliteiten nodig

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Waarom geen Spaans rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:08

Een goede Spanjaard is hier gewoon welkom hoor :D .
Want, er zijn prima paarden bij. Die vallen alleen helaas buiten mijn budget.

Voor de lage prijzen waar ze veelal voor aangeboden worden, kan je geen goede KWPN-er verwachten, geen goede Fries en dus ook geen goede Spanjaard. Een goed paard, kost nu eenmaal geld.

Je moet wel appels met appels vergelijken en geen appels met peren :D .

Zorgpunt is inderdaad hoe ze behandeld zijn. Het zijn lieve intelligente dieren en vertrouwen dat kapot is, is niet zomaar heel.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:31

Citaat:
Klopt, maar veel reacties hierboven benoemde dat de lage segment Spaanse paarden allemaal getraumatiseerd/slecht zijn, maar dat is ook best logisch.

Voor €3000,- kun je prima een recreatiepaard vinden maar geen paard voor de sport.


Een getraumatiseerd of ongezond paard lijkt mij ook voor recreatie totaal ongeschikt.
Zeker als mensen buiten willen gaan rijden dient het paard mentaal en fysiek gezond te zijn.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:37

keona schreef:
Dus een recreatie paard kun je niet mee in de sport. Sorry maar ik ben niet zo van overal stempels op plakken. Paard dat eerst voor enkel recreatie gediend heeft kan prima in de sport. Ieder gezond paard kan voor recreatie en sport. Het is een ander verhaal als je in de top sport wilt mee rijden.
Dan zijn wel andere kwaliteiten nodig


Ja dat bedoel ik ook, geen B/L proef.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:44

Je kan met elk paard wedstrijden meedoen, maar je kan niet met elk paard wedstrijden meedoen om hoge prijzen te pakken. Het paard is er niet voor de dressuur, maar dressuur voor het paard, ja tuurlijk, I'm all for it. Maar als je voor de sport meedoet, doe je niet ALLEEN mee voor de oefening en voor de leuk en voor de ervaring. Een paard met talent in zijn benen, in zijn balans, in zijn beweging, en met wat maat, met een goeie morfologie (die bijdraagt aan hoe hij zichzelf in balans kan houden en hoe hij kan bewegen) daar betaal je gewoon meer voor. Het ene paard is het andere niet. Je kan vier benen, een rug en een staart hebben OF je kan een paard hebben dat gefokt en gebouwd is op balans, lichtvoetigheid, een karakter dat meedenkt in de oefeningen en goede bewegingen heeft. Dus ik ben het deels met je eens Keona, maar deels ook niet. Mag hé! :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 12:03

neile schreef:
Je kan met elk paard wedstrijden meedoen, maar je kan niet met elk paard wedstrijden meedoen om hoge prijzen te pakken. Het paard is er niet voor de dressuur, maar dressuur voor het paard, ja tuurlijk, I'm all for it. Maar als je voor de sport meedoet, doe je niet ALLEEN mee voor de oefening en voor de leuk en voor de ervaring. Een paard met talent in zijn benen, in zijn balans, in zijn beweging, en met wat maat, met een goeie morfologie (die bijdraagt aan hoe hij zichzelf in balans kan houden en hoe hij kan bewegen) daar betaal je gewoon meer voor. Het ene paard is het andere niet. Je kan vier benen, een rug en een staart hebben OF je kan een paard hebben dat gefokt en gebouwd is op balans, lichtvoetigheid, een karakter dat meedenkt in de oefeningen en goede bewegingen heeft. Dus ik ben het deels met je eens Keona, maar deels ook niet. Mag hé! :)

Tuurlijk mag dat

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waarom geen Spaans rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 15:31

Mwah, ik denk dat gezondheid en werkwilligheid het belangrijkste is voor de topsport. Een goede trainer kan heel ver komen met een paard waar het in eerste instantie niet van verwacht wordt dat het er in zit. Hier twee andalusiers gehad, papierloos..zat veel werk aan maar zeker de laatste kon ontzettend goed bewegen. Dat in combinatie met een goede gezondheid en trainer zou potentie genoeg hebben gehad voor de topsport maar dient nu heerlijk als recreatie paard.

Maar goed dat waren dus ook exports voor dito prijzen, geen papieren..ene was als 5 jarige hengst uit de bergen geplukt en te klein gebleven en de andere weg gehaald bij de slacht waar ie stond vanwege een onderbeet. Beide gewoon prima paarden geworden dus het kan wel zolang je zelf realistisch genoeg bent en een beetje kennis hebt.