Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:15

Hele leuke foto petitparis! Mag ik vragen waarom ze al zo lang niet bereden wordt? Het klinkt alsof jullie er beiden veel plezier in hebben!


Ik heb een krans gemaakt om kerstfoto’s te maken!

Afbeelding

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:35

Mijn oudje was op haar 3j al "afgeschreven" voor de koers. Maar ik heb haar omgeschoold tot dressuur- en wandelpaard (al was dat laatste soms meer stuntwerk voor mij :roll: ) Maar doorheen de jaren steeds op de sukkel geweest met slechte voorvoeten, ontstekingen op de achterknieën, met infiltraties en uiteindelijk splitten van de kniebanden tot gevolg. Een van de infiltraties is misgelopen en leverde een paslengte verschil op dat beter werd met training en weer groter na rustperiodes. Toen hier bovenop spat kwam en infiltratie en extra ontstekingsremmers geen duidelijke verbetering gaven, heb ik opgegeven.
Ik had de energie niet meer om telkens op te bouwen en intensief te blijven trainen om ze recht te houden om telkens wanneer ik een week of 2 niet kon rijden weer van nul te kunnen beginnen. Ze voelt ook echt aan als mank op 4 benen, al valt het visueel wel mee. Maar dat paard weet van geen ophouden en zal zich altijd 200% inzetten en zichzelf voorbij lopen. Als ik ze morgen op de renbaan haar zin zou geven, zou ze lopen totdat ze niet meer kan. Ze lijkt ook niet echt te lijden, want ze stuitert rond als een veulen, is rond en gezond, staat elke morgen te roepen op voer en om buiten te mogen.
Dus heb ik ervoor gekozen ze op vervroegd pensioen te zetten. Zo lang ze er gelukkig uit ziet, mag ze grasmaaier wezen tussen haar vriendjes

Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 19:02

Prachtige krans Lauss, dat zou ik ook zo graag doen…

Logische keuze petitparis, dat geheenenweer met lichamelijk niet goed lopen is erg vermoeiend. Zeker als paardlief er wel heel veel zin in hebt.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:13

Een mini inkijkje in onze wekelijkse dressuur training met de 12jarige meid er op. Basis, basis en nog meer basis. Voltes, achtjes, slangenvoltes, voltes openen en sluiten etc.


(Even voor de duidelijkheid in dit filmpje bedoel ik niet letterlijk er naast, maar Lindsey heeft de neiging HEEEL scheef te zitten. Bovenlijf echt rechts naast het paard )

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:12

Ze is vooral ook erg onrustig met haar benen, maar misschien komt dat uit het drukke lichtrijden inderdaad :P
Verder wel een heel leuk stel natuurlijk :D en hij loopt best netjes!

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:12

Wat jammer petitparis, en vooral als je paard wel heel graag wil.


Leuke filmpjes kyrkelover! Ze lijkt inderdaad wat onrustig met haar benen en in het lichtrijden. Maar ziet er leuk uit, lekker zo door blijven trainen! :j

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:22

Ja klopt. Altijd op de manege gereden en daar is eigenlijk alles verkeerd aangeleerd.
Ze rijdt dus licht vanuit haar knieën en niet vanaf de beugel zeg maar.
Nu dus continu aan het hameren op been lang laten ipv optrekken, hakken laag en onderbeen stabiel houden.
Hele kleine stukjes lukt dit af en toe. Als ze haar benen optrekt knikt ze ook gigantisch in vanaf haar heup naar rechts. Het zit dan niet een beetje scheeft, maar lijkt uit 2 delen te bestaan.
Vind het wel ontzettend knap dat Roi alles probeert om uit te vogelen wat ze vraagt.
Het is overigens al 1000x beter dan wat het was. Bij een volbloed is het sowieso minder, minder en nog veel minder hulpen. En kleine hulpen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 11:47

Fijn toch, dat ze zo op een ‘echt’ grote mensen paard leert rijden!

Ik heb ook altijd verkeerd leren aandrijven (tijdens het sta moment en dus mijn hakken omhoog) waardoor ik nu nogsteeds niet goed zit.
Wel al een stuk beter.
Hier wel zichtbaar.
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:13

Al met al vind ik je niet slecht zitten hoor!!
Ik heb gister voor het eerst de neusriem helemaal afgelaten. Mel was er klaar voor :D nu een leuk oortje laten maken om de frontriem te vervangen en dan ziet het er best western uit =:)

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 22:25

Met mijn merrie naar binnenbak elders geweest, ging voor geen meter, enkel dribbelen, gooien met hoofd. Had ik haar eindelijk rustig, kwam iemand met dressuurpaard, erbij, ging lekker draven galopperen... nou toen steeg de adrealine naar skyhy. Ik voelde haar hart door haar lijf.. ze ging achteruit lopen, beetje omhoog komen... was voor het eerst dat ik bang werd.
Ik ben eraf gegaan, en haar om me heen laten lopen, net zolang totdat ze haar hals liet vallen, weer erop en weer hetzelfde gedrag... toen ben ik maar gestopt.
Iemand een idee van dit gedrag? ze gedroeg zich echt als een racepaard vlak voor de race..

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 23:26

Netjes hoor AlwaysH. Ziet er lekker ontspannen uit en functioneel.

Desi: mijn EV had dat ook (is nu met pensioen). Elke nieuwe baan was eng. Gewoon kalmpjes een paar keer verkennen, en dan zal het wel gaan. Kent ze een binnenbak wel?

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 23:48

Dank voor je antwoord Avalanche81, ja ik krijg priveles in een binnenbak, maar daar rijd ik dan altijd alleen.. denk dat ik de volgende keer longeerlijn mee neem en haar eerst even longeer... hoewel je haar eigenlijk niet moe krijgt als ze " in haar stofjes " zit

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 00:25

Oh vervelend dat ze daar dan zo op reageert..
Kan je het gedrag proberen te negeren en gewoon aan het werk zetten? Dus niet alleen maar voorzichtig proberen te zijn. Ik denk namelijk dat stoppen ook niet de oplossing is.
Bij mij werkt dat wel, en ik zeg ook altijd maar: als hij tijd heeft om met andere dingen bezig te zijn is hij niet hard genoeg aan t werk. Dus dan ga ik moeilijkere oefeningen vragen, zodat de focus weer bij mij komt, en niet de omgeving/andere paarden/mensen. Zodra dat lukt kun je weer toe werken naar ontspanning.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 00:32

Toch logisch dat als een ander paard binnen komt deze gewoon aan de slag gaat? Als je vooruit gaat kan ze overigens niet dribbelen of achteruit. Aan het werk dus en RIJDEN. Als ze lichtelijk omhoog komen zit je veel te veel aan de handrem. Heeft overigens niet zoveel met een volbloed te maken, maar meer hoe je bloedkikkers moet rijden. Eerst vooruit en veel figuren rijden dat ze uiteindelijk weer op jou focussen. Daarbij mag er nooit terug gereden of te veel op de handrem gereden worden. Zodra de grootste pit er af is pas dan ga je een aantal tandjes terug schakelen.

Zo reed een vriendin van mij met haar pony zeer succesvol in de Z2. Pony stond echter altijd echt aan en het eerste waar zij mee begon was eens een paar ronde flink naar voren galopperen en meestal ging dit gepaard met een aantal vreugdebokken. Daarna begon ze met het oefenen van de galop onderdelen en daarna ging ze pas verder met het draf werk om vervolgens het verzamelde werk te doen en als aller laatste wat stap werk. Dit hele gebeuren speelde zich in een 20tal minuten en daarna hup de wedstrijdring in en knallen. Zo doe ik het nu met Roi en mijn arabier eigenlijk ook.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 01:03

Desi_2409 schreef:
Met mijn merrie naar binnenbak elders geweest, ging voor geen meter, enkel dribbelen, gooien met hoofd. Had ik haar eindelijk rustig, kwam iemand met dressuurpaard, erbij, ging lekker draven galopperen... nou toen steeg de adrealine naar skyhy. Ik voelde haar hart door haar lijf.. ze ging achteruit lopen, beetje omhoog komen... was voor het eerst dat ik bang werd.
Ik ben eraf gegaan, en haar om me heen laten lopen, net zolang totdat ze haar hals liet vallen, weer erop en weer hetzelfde gedrag... toen ben ik maar gestopt.
Iemand een idee van dit gedrag? ze gedroeg zich echt als een racepaard vlak voor de race..


Dat heeft niet zoveel te maken met het wel en niet een volbloed zijn, wel alles met een pittig paard zijn ;) zo zijn mijn KWPN'ers ook en die hebben een racebaan nooit van dichtbij gezien. Als je paard omhoog kan komen dan betekent het dat hij in eerste instantie stil kan staan, vanuit beweging lukt steigeren namelijk niet, dan kunnen ze zich niet zo afzetten. De truck met zo'n paard is dus om juist heel consequent naar voren te rijden, hoe drukker je paard hoe meer initiatief je moet nemen om de voorwaartse beweging te behouden :) Been eraan en hoofd zoveel mogelijk met rust laten, zolang het paard blijft lopen maakt het niet uit voor je veiligheid wat er met zijn hoofd gebeurt.

Of je veel oefeningen moet rijden of je rijden juist zo simpel mogelijk moet houden ligt een beetje aan het type paard wat je hebt, sommige fokken zich alleen meer op van moeilijkere oefeningen ipv spanning af te bouwen, dat is altijd even aftasten. Probeer vooral niet op je angsten te focussen (ander paard in de bak dat voor extra prikkels zorgt) maar je gedachten bij je paard te houden, de rest van de wereld bestaat niet. In meeste gevallen schrikken ze meer van de ruiter d'r stressreacties dan daadwerkelijk van de drukke omgeving :P

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 01:06

Hm ik denk dat het toch met een vertrouwen issue te maken heeft en dat beide kanten op, jij vertrouwde je paard niet en zij jou niet. Dat kan erg eng voelen natuurlijk!

Misschien kan je de volgende keer iemand meenemen om je vanaf de grond een beetje te helpen, des noods alleen iemand om tegen aan te praten of omheen te rijden. Of je zelfs aan de longe kan klikken als je dat fijn vindt

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 01:15

Evt iemand meenemen inderdaad die jou een symbolische schop onder je hol geeft. Ik zie het zoveel om mij heen gebeuren en ook met Lyndsey gebeurde dit bijv in het begin wel eens.

Dan deed Roi bijv. niet wat ze verwacht had of werd toch wel vlug en heet en kregen we uiteindelijk van alles. Hard achteruit, afdraaien, met de kop slaan, hard gaan you name it. Ze reed steeds meer terug en het ging dus van kwaad tot erger terwijl ik haar een paar minuten liet aanmodderen. Uiteindelijk vond ze het zelfs een geslaagd idee om er af te gaan omdat ze het toch wel spannend vond worden. Dus ik heb gezegd ok en nu ga ik je helpen. Voooooooruit maakt geen zak uit waarheen en daarna veel figuren achter elkaar rijden en daarna weer meer controleren. En met jezelf bezig zijn. Niet met Pietje, Jantje of klaasje of dat zogenaamde enge bloemetje langs de baan. Dit dus 2x laten ervaren wat wel te doen en nu kan ik haar eigenlijk overal opzetten. De keer er op toen we op eventing waren met de pony was ze zo ontzettend blij dat ik haar geleerd had om met zulke situaties om te gaan. Ponylief wordt namelijk zeer enthousiast van de fluitjes en letterlijk een kanon zodra ze richting starthok mag.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 11:21

@Desi: Het klopt dat je een EV niet "moe" krijgt, maar mijn eerste EV moest ik ook altijd even aan de longe zetten zodat ze al galopperend de nieuwe piste kon bekijken, anders was het gedoemd om mis te gaan. Een paard (niet alleen een EV) beperken om vooruit te gaan is het verplichten zijn energie op- of achterwaarts kwijt te raken en de ene is hier al wat extremer in dan de andere.
Het zou kunnen dat jouw paard een nieuwe locatie associeert met racen en hierdoor wat feller is, maar dit kan je alleen verhelpen door nieuwe associaties te maken.

Mijn oudje was gelukkig doodsbraaf op verplaatsing/voor haar vreemde locaties, maar die telde na 12j nog steeds het aantal rondes op de renbaan of associeerde elke bomendreef met voluit galloperen. Helaas is het niet overal kan je dit veilig toelaten, wat betekende dat ik veel bomen en struiken van dichtbij gezien heb en mensen doen schrikken alvorens ik erin slaagde ze in een vlotte draf te krijgen en haar energie/stress te laten afvloeien (het is een beetje een alles of niks paard :+ )

@Kyrkelover: denk niet dat de mijne zo rustig zou blijven onder een ruiter die zoveel met zijn benen werkt die zou wel ineens de lanceerknop activeren }> :')
Maar dat gangwerk is zo herkenbaar...

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 12:13

Hier ook dribbelen bij spanning. Krijg je er dan ook inderdaad amper uit, maar ik heb het niet herhaaldelijk in dezelfde situatie gehad dus zie het echt als iets nieuws spannend vinden.
Longeren doen wij nu ook voor het opstappen. Even de hele bak door. Kan ‘ie op zijn moeilijke hand vooral effe de spanning er uit gooien.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 12:33

https://www.youtube.com/watch?v=aLT9CK2j464

Kyrkelover, zie hierboven, zo ongeveer deed ze, naar achter lopen, omhoog komen, stilstaan en niet naar voren willen...
Natuurlijk begrijp ik dat ik haar aan het werk moet krijgen, maar als ze zo doet, terwijl je in een bak met andere mensen rijdt, weet ik niet hoe ik dat op moet lossen.

Vreselijk filmpje trouwens, ik heb het idee dat deze mensen niet echt op de goede manier ermee om gaan, gaat het op alle racebanen er zo aan toe?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 13:12

Volgens mij zijn dit wel de ergste scenario's samen gecompileerd, maar de adrenaline die er op dat moment door de paarden gaat is niet te onderschatten. De paar keer dat ik mee geweest ben om paarden warm te stappen, was ik blij dat iemand overnam om naar de voorring te gaan. De "brave" paarden waar ik thuis mee reed en die netjes naast mij liepen bij het warmlopen veranderden compleet van zodra de voorring en renbaan in zicht kwamen. Het willen vertrekken en weten dat dit nog niet kan/mag resulteert in het stuiterige gedrag in alle richtingen behalve voorwaarts, wat ik erg moeilijk vond om te "controleren"

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 13:40

Desi_2409 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=aLT9CK2j464

Kyrkelover, zie hierboven, zo ongeveer deed ze, naar achter lopen, omhoog komen, stilstaan en niet naar voren willen...
Natuurlijk begrijp ik dat ik haar aan het werk moet krijgen, maar als ze zo doet, terwijl je in een bak met andere mensen rijdt, weet ik niet hoe ik dat op moet lossen.

Vreselijk filmpje trouwens, ik heb het idee dat deze mensen niet echt op de goede manier ermee om gaan, gaat het op alle racebanen er zo aan toe?

Daarom zou ik proberen iemand mee te nemen als ik jou was, vanaf de grond willen ze vaak makkelijker naar voren gestuurd worden en de grondpersoon is een veilig focuspunt zowel voor jou als je paard.

Zelf ook proberen de hele rest van de wereld en de bak te vergeten, echt helemaal daarop focussen dan doet je paard vanzelf met je mee :).

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat dit echt geen Engels volbloed /racepaard probleem is, ik heb het veel erger en vaker gehad met allerlei pony's die ik mocht heropvoeden :+

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:55

Mijn volbloed heeft daar ook een handje van. Elke nieuwe bak od is zooooooo spannend. Op de huidige stal is het een heel gedoe om haar voorbij een bepaalde hoek te krijgen.
Beste voor haar is eerst met losse teugel rondstappen zodat ze kan koekeloeren (ook van hand veranderen, wat links niet eng is, is het rechts wèl :+) en daarna stilaan beginnen oppakken, veel figuren en als ze moeite heeft om zich te concentreren, gooi ik er de zijgangen ook bij.
Een keer of 2 een kikkersprong vind ik verder niet erg maar op bepaald moment ben ik het dramaqueenen wel zat en op een slechte dag wordt ik er dan geïrriteerd van en zij bijgevolg ook. Dat eindigt dan ook zoals in dat filmpje.
Theorie en praktijk us niet altijd hetzelfde :+ .

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 17:17

Thioro schreef:
Mijn volbloed heeft daar ook een handje van. Elke nieuwe bak od is zooooooo spannend. Op de huidige stal is het een heel gedoe om haar voorbij een bepaalde hoek te krijgen.
Beste voor haar is eerst met losse teugel rondstappen zodat ze kan koekeloeren (ook van hand veranderen, wat links niet eng is, is het rechts wèl :+) en daarna stilaan beginnen oppakken, veel figuren en als ze moeite heeft om zich te concentreren, gooi ik er de zijgangen ook bij.
Een keer of 2 een kikkersprong vind ik verder niet erg maar op bepaald moment ben ik het dramaqueenen wel zat en op een slechte dag wordt ik er dan geïrriteerd van en zij bijgevolg ook. Dat eindigt dan ook zoals in dat filmpje.
Theorie en praktijk us niet altijd hetzelfde :+ .


Nobli is precies zo. Haha. Wel jong nog natuurlijk. Wij gaan binnenkort bij onze instructrice op locatie trainen! *\o/* _/-\o_

Mijn mams gaat ook super goed met trainen. Haar uithoudingsvermogen is wel echt nog ruk, maar ze kan iig een lesje rijden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hetw as erg druk langs de bak, maar volgens ma niet geschrokken! Super knap van onze pup (want schrikken kan ‘ie echt wel momenteel -helaas-), maar daar trainen we gewoon doorheen natuurlijk {:}

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:47

Ik was jullie even kwijt, maar ik ben er weer. :D

De mijne heeft eigenlijk nooit zo’n probleem met nieuwe plekken of bakken. Vandaag hier m’n rondjes lopen? Oké.
Eerste keer mee naar vreemd terrein was het orun examen van een stalgenootje. Zij had onverwachts geen geschikt paard meer.
Maar ik had wel snel stress en heb eigenlijk pas het laatste half jaar geleerd dat los te laten en gewoon naar voren te gaan rijden.