Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:32

Ooo welkom! Ik ben benieuwd naar de fotos. Wat heeft hij geluk dat hij bij jou terecht is gekomen als ik het verhaal zo lees :D

Mijn paard komt van Amerikaanse ouders en is geboren in Frankrijk, maar ik vind het ras nog steeds Engels volbloed haha.

NikkiG
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:33

Hallo allemaal! Ik ben nog lang niet bijgelezen in dit topic maar ik stel mezelf en m’n knappe Amerikaan ook vast even voor. (Kon nergens een Amerikaans volbloeden topic vinden, maar een volbloed is een volbloed haha)

Dit is Cross West USA. Zoals z’n naam al zegt uit Amerika en een ex racer. Nu 10 jaar oud en ik heb hem sinds december ‘21. Gekocht als dood vogeltje uit België en eerst een half jaar bij laten komen. Slechte platvoeten, rondom mok, hoefzweer, slecht gebit, 150kg te licht etc. Toen hebben we een paar maanden kunnen rijden en tikte meneer zichzelf een schiefel. Dus na 3 maanden weer wat kunnen hobbelen toen hij afgelopen februari een zoolkneuzing kreeg (te dunne en gevoelige zolen) en daar nog steeds mee onderweg. Inmiddels wachtend op de smid voor speciaal beslag en dan hoop ik weer wat samen te kunnen gaan doen. Het is een schat van een paard, en echt schoothondje.
Foto’s zeggen meer dan woorden ze zijn van begin tot nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NikkiG
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:40

Sintara schreef:
Ooo welkom! Ik ben benieuwd naar de fotos. Wat heeft hij geluk dat hij bij jou terecht is gekomen als ik het verhaal zo lees :D

Mijn paard komt van Amerikaanse ouders en is geboren in Frankrijk, maar ik vind het ras nog steeds Engels volbloed haha.



Er ging even iets mis bij m'n eerste post :+ :P

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:19

Hoi allemaal.

Ik heb al een aantal pagina's doorgelezen. En wat een knappe paarden allemaal.
In de zoektocht naar een opvolger voor mijn kapotte Spanjaard ben ik tegen een 4 jarige volbloed merrie aangelopen.

Ze heeft 2x op de baan gelopen, maar niet succesvol. Ze is aangekocht als draagmoeder, maar te klein bevonden voor het baren van grote springpaarden.

Dus nu wordt ze als recreatie paard aangeboden.
De proefrit verliep super fijn.
Een dik uur door bos en dorp gereden. Ze lijkt aardig bomproef.

Kunnen jullie me vertellen waar je verder specifiek op let bij een volbloed.
Ze staat voor op ijzers, en ik lees dat de hoef kwaliteit niet altijd fantastisch is.
Redden ze het dekenloos in de winter?

Natuurlijk is het ene paard het andere niet, maar ben op zoek naar ervaringen.

NikkiG
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-05-10

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:34

Mijn ervaring met mijn volbloed is dat hij heel goed tegen kou kan. Heb niet snel een dekentje nodig maar ik probeer hem toch wel ergens onder te zetten om een teddyvacht te voorkomen. Dat gaat aardig goed. Probeer platvoeten te signaleren...de mijne heeft echt slechte voorvoeten, ondergeschoven versenen en snel last van zijn hielen als het ijzer niet goed ligt. Ik zal eens opzoeken wat ze in amerika veel doen met beslaan van (ex-)renners, zoiets krijgt de mijne binnenkort ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:50

NikkiG schreef:
Mijn ervaring met mijn volbloed is dat hij heel goed tegen kou kan. Heb niet snel een dekentje nodig maar ik probeer hem toch wel ergens onder te zetten om een teddyvacht te voorkomen. Dat gaat aardig goed. Probeer platvoeten te signaleren...de mijne heeft echt slechte voorvoeten, ondergeschoven versenen en snel last van zijn hielen als het ijzer niet goed ligt. Ik zal eens opzoeken wat ze in amerika veel doen met beslaan van (ex-)renners, zoiets krijgt de mijne binnenkort ook.
Jouw paard is alleen gefokt in de VS, maar heeft zijn volledige carrière in Europa doorgebracht, dus hoe ze in de VS beslaan, is niet zo heel erg van belang. :P

Leuk dier wel!

Olikea schreef:
Hoi allemaal.

Ik heb al een aantal pagina's doorgelezen. En wat een knappe paarden allemaal.
In de zoektocht naar een opvolger voor mijn kapotte Spanjaard ben ik tegen een 4 jarige volbloed merrie aangelopen.

Ze heeft 2x op de baan gelopen, maar niet succesvol. Ze is aangekocht als draagmoeder, maar te klein bevonden voor het baren van grote springpaarden.

Dus nu wordt ze als recreatie paard aangeboden.
De proefrit verliep super fijn.
Een dik uur door bos en dorp gereden. Ze lijkt aardig bomproef.

Kunnen jullie me vertellen waar je verder specifiek op let bij een volbloed.
Ze staat voor op ijzers, en ik lees dat de hoef kwaliteit niet altijd fantastisch is.
Redden ze het dekenloos in de winter?

Natuurlijk is het ene paard het andere niet, maar ben op zoek naar ervaringen.
Het verschilt echt per paard. De mijne loopt blootvoets, is wel een beetje gevoelig bij steentjes (en is ook een gruwelijke jankerd), maar wel gewoon rad op asfalt of bestrating. Ze is wel een jankerd, maar loopt inmiddels al anderhalf jaar blootvoets en heeft op geen enkel moment last gehad van zweren of kneuzingen. Ze loopt 24/7 buiten, dus ze krijgt van mij 's winters wel een regendeken om vooral tegen de combinatie van regen en kou, en ook voor mijn eigen gemak want ze is een ranzig varken. Alle fokmerries hier in de omgeving staan gewoon bloot het hele jaar door en ook de vroege veulens zie je eigenlijk niet met een deken om of zo. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-23 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:52

In 2017 heeft hij al zijn laatste koers gelopen. Zo sneu om te zien wat er dus in die tussentijd gebeurd is. Het ras is overigens gewoon Engels volbloed en dan gefokt in Amerika. Hij heeft zo te zien met name in Frankrijke gekoerst. Hij ziet er heel mooi uit nu. Erg fijn dat hij zo goed terecht gekomen is. En tja dunne zool is helaas iets wat ze eigenlijk allemaal hebben. Hier met een ijzertje eigenlijk altijd probleemloos.

Ik vind het wel koukleumen. Ligt dus gehaal aan hoe je ze houdt of ze wel of geen dekentje nodig hebben. Hier ook weer een leuke vos merrie in de aanbieding van vrienden.

NikkiG
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:10

Mkango schreef:
NikkiG schreef:
Mijn ervaring met mijn volbloed is dat hij heel goed tegen kou kan. Heb niet snel een dekentje nodig maar ik probeer hem toch wel ergens onder te zetten om een teddyvacht te voorkomen. Dat gaat aardig goed. Probeer platvoeten te signaleren...de mijne heeft echt slechte voorvoeten, ondergeschoven versenen en snel last van zijn hielen als het ijzer niet goed ligt. Ik zal eens opzoeken wat ze in amerika veel doen met beslaan van (ex-)renners, zoiets krijgt de mijne binnenkort ook.
Jouw paard is alleen gefokt in de VS, maar heeft zijn volledige carrière in Europa doorgebracht, dus hoe ze in de VS beslaan, is niet zo heel erg van belang. :P

Leuk dier wel!



Daar heb je gelijk in. Ik doelde meer op de manier van bekappen/beslaan wat werkt bij plattere voetjes en gevoelige hielen. Met een goede smid kom je een heel eind :D

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:16

Ik heb gelukkig een hele fijne en kundige bekappen, doe ook goed thuis is in plakbeslag. Eventueel voor de overgang.

Ben wel echt super gecharmeerd van deze dame. Heb zojuist de klinische keuring afgesproken. Vrijdag wordt ze gekeurd.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:16

Mijne is ook blootvoets, mijn smid heeft er nu zelf ook een blootvoets maar zegt wel dat ze de meeste op voorijzers heeft.
Met buitenritten of erg nat weer trek ik mel hoefschoenen aan, meer tegen brokkels maar met nat weer is ze ook wat gevoeliger. Dat zijn alle paarden, maar ik heb toch hoefschoenen dus waarom niet etc :P

Ik zou mel graag dekenloos hebben, maar ze maakt er niet helemaal de vacht naar.. Opzich kan ze de temperatuur goed hebben tot rond het vriespunt, maar wind, en regen bij lagere temperaturen niet. Dus ze heeft s winters een 0 grams regendeken en bij vrieskou of storm ook vulling.
Ik zoek een vliegendeken met waterdichte rug voor haar, omdat ze het ook onder een 0 grams deken snel te warm krijgt maar tot nog toe geen geluk..

Eigenlijk haat ik dekens. maarja.

Oja, ik heb mel van rondom ijzers afgehaald bij deze smid en ze heeft in het begin wel wat issues gehad.
Met totaal niet groeien de eerste weken, en stralen die juist wel heel hard groeide, wat hoefzweren die eruit kwamen... Ik had echt wel hoefschoenen nodig toen, en de hoefsmid heb ik er in het prille begin elke 3 a 4 weken bij gehad.

Het is een heel traject geweest om de ondergeschoven hielen te herstellen (half jaar ) en de flares eruit te krijgen (sinds nu 1,5 jaar is de witte lijn 100% strak in de achterhoeven, voor is er nog steeds niet helemaal). Maar op dus wat brokkels na afentoe heeft ze nu heel nette functionele voetjes die recht afslijten etc etc. Eigenlijk verbeteren ze nog steeds

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:26

Mijne staat wel onder dekens, anders valt hij teveel af in de winter.
Verder blootvoets, maar wel met hoefschoenen buiten.

marinst

Berichten: 24
Geregistreerd: 30-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:52

Hoi allemaal!

Ik heb vandaag een ontzettend leuke 9-jarige merrie gekocht die ook op de renbaan heeft gelopen. Ik lees heel graag mee over jullie ervaringen en avonturen, heb er ontzettend zin in! <3 Mijn doel is om met haar springwedstrijden te gaan doen, maar eerst maar eens elkaar goed leren kennen. Ze vindt het iig fantastisch om te doen, dus dat is een goed begin. *\o/*

Is iemand toevallig bekend met bloedlijnen en dergelijke? Heb dus wel gevonden dat ze enkele races heeft gelopen. Haar paspoortnaam is Ribbontail Way (v. Kheleyf), is er iemand die meer weet over deze hengst of mijn merrie? ;)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:37

Gefeliciteerd met je nieuwe paard *\o/*

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:56

Foto's *\o/*

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 23:33

marinst schreef:
Hoi allemaal!

Ik heb vandaag een ontzettend leuke 9-jarige merrie gekocht die ook op de renbaan heeft gelopen. Ik lees heel graag mee over jullie ervaringen en avonturen, heb er ontzettend zin in! <3 Mijn doel is om met haar springwedstrijden te gaan doen, maar eerst maar eens elkaar goed leren kennen. Ze vindt het iig fantastisch om te doen, dus dat is een goed begin. *\o/*

Is iemand toevallig bekend met bloedlijnen en dergelijke? Heb dus wel gevonden dat ze enkele races heeft gelopen. Haar paspoortnaam is Ribbontail Way (v. Kheleyf), is er iemand die meer weet over deze hengst of mijn merrie? ;)


Haar koers carrière was iig kort en eindigde al in 2017. Daarna is er geen info meer. Moeder zelf heeft ook geen potten kunnen breken op de baan zo ook haar andere 2 koersende nakomelingen niet en de overige 2 hebben niet gekoerst.

Hier wat meer info over haar vader:
https://www.bloodhorse.com/horse-racing ... -at-age-20

En info moedersvader:
https://www.darleyeurope.com/stallions/ ... ns/teofilo

Flinnp
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:21

Hi all, wat leuk om al jullie verhalen te lezen!

Ik heb nu een jaar een 5 jarige Engelse volbloed uit Ierland.
Op slag verliefd op zijn lieve hoofd en nieuwsgierige karakter.
We zijn begonnen met grond werk, rustig laten wennen aan z’n nieuwe plek en alles uitzoeken kwa voer.
Hij staat hier elke dag buiten in een kudde van 6 paardjes en s’nachts op stal.
We rijden nu met een boomloos zadel, alles op z’n tijd en vooral genieten.

Ik weet dat hij 2 wedstrijden heeft geracet maar hebben jullie nog tips over het opzoeken van informatie?

Liefs!
Afbeelding
Afbeelding
Hier nog met zijn oude zadel even geleden.
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:25

Ook al zo'n knapperd! Wat voor boomloos zadel heb jij nu voor hem?

Met mel gaat het nog steeds goed. Ze begon in draf tegen haar voorhoeven aan te lopen, net de onderkant van de hoef. Dus de bekapping is aangepast en ik moet zeggen *\o/* groot succes. De smid vond het spannend want mel is altijd erg gevoelig geweest voor te kort staan, maar gelukkig is het goed uitgevallen. Zelfs met het natte weer! Alleen op de dag van bekappen zelf vond ik haar gevoelig als ze kort draaide op de tegels, als dat alles is :o

Voor zijn de hoeven extremer afgerond van voren en achter staat ze nu in zn geheel korter.

Ooit krijgt ze nog eens wilde Mustang voetjes :') :Y) *D

marinst

Berichten: 24
Geregistreerd: 30-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 14:05

Bedankt voor jullie reacties en de informatie! Heb veel zin om mee te praten en ervaringen te delen. <3 Dit is mijn mooie merrie, heb haar naam maar afgekort tot Rey haha. Ik hoop nog beelden van haar races te kunnen vinden - iemand die hier tips voor heeft? Woensdag komt bij mij iemand langs om voeradvies te geven, dus daar ben ik ook heel benieuwd naar.


Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 15:12

Knap kind hoor <3

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:09

Welkom Rey *\o/* ik ben benieuwd naar het voeradvies dat je krijgt, ik vond het een hele zoektocht

Flinnp
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:53

Sintara schreef:
Ook al zo'n knapperd! Wat voor boomloos zadel heb jij nu voor hem?
:Y) *D


Dankjewel! :) Nou tot vandaag had ik een Edix Libre dressuur zadel, super fijn zadel maar de twijfel sloeg toch weer toe.
Dus vandaag een zadelpasser laten komen en hij is toch wat te groot, ligt net te ver naar achter.

Hebben jullie paardjes ook zo’n ‘korte’ rug en ‘hoge’ schoft?
Wat voor zadel hebben jullie?

Ben ook benieuwd naar het voer advies dat je gaat krijgen Marinst! Dat blijft toch een zoektocht zeg.. maar wat een knap paard ook weer <3

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:23

Mel heeft een lange rug, en een lage schoft die ver doorloopt.
Ik heb er nu een wintec 250 op. Ik weet nog 3 volbloeden met hetzelfde zadel, blijkbaar past hij makkelijk op volbloeden.

Maarja eigenlijk heeft ze best een makkelijke rug, de uitdaging zit hem meer in de hypermobiele schouders die ze extreem ver naar achteren kan draaien en ruimte voor eist. Een beetje het tegengestelde van een dressuur beenzwaaier haha

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 22:15

PDS dressuurzadel en een rossner Amerika springzadel, beide 17 inch

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:34

marinst schreef:
Bedankt voor jullie reacties en de informatie! Heb veel zin om mee te praten en ervaringen te delen. <3 Dit is mijn mooie merrie, heb haar naam maar afgekort tot Rey haha. Ik hoop nog beelden van haar races te kunnen vinden - iemand die hier tips voor heeft? Woensdag komt bij mij iemand langs om voeradvies te geven, dus daar ben ik ook heel benieuwd naar.


[ [url=m/CTQBIa.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mbM8wM.png]Afbeelding[/url] ]


Ze ziet er toch super uit? Denk dat je goed bezig bent met voer.
Dikker moet ze iig niet worden.
Hier doen alle bloedjes het eigenlijk goed op een rantsoen van voldoende goede kwaliteit droog ruwvoer en een brok/musli op basis van eiwit en vetten.
Glimmen goed, maar ook voldoende energie, goed gespierd etc.
In het begin moet het lichaam altijd nog even omstellen van topsport naar low level werk en dat heeft even tijd nodig.

Hier bijvoorbeeld voorbeeldje, komt zo van de baan. Krijgt nu schep musli en een schep brok per dag. Daarnaast uiteraard gras en goede kwaliteit hooi. Zal uiteindelijk vooral nog wat uitzwaren en de spieren afnemen.
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:48

Ze lijkt nu zeker niet te dun nee, maar na een verhuizing is het toch oppassen dat ze niet te snel verandert/gaat afvallen. Goed monitoren, dan komt het vast goed :)