Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:46

Ze staan hier overdag buiten, worden 1x per dag gevoerd(krachtvoer). Verder worden ze gereden als ik er tijd en zin in heb. Overdag in de groep op stal apart.
Eigenlijk dus heel simpel.
Overdag buiten is dan 8.00 tot zeker 20.00.

En inderdaad de meeste zijn echt wel een hand vol. Niet omdat ze vervelend of gemeen zijn ze hebben gewoon mega veel energie. Dat ligt je of niet. Ken zat ruiters die jaren terug het geweldig vonden, maar nu niet meer ivm ouder geworden/andere ambities you name it.
Wellicht past de volbloed over een x aantal jaar ook niet meer bij mij.

@ Desi ik denk een moeilijk maar wijs besluit.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:59

kyrkelover schreef:
Ze staan hier overdag buiten, worden 1x per dag gevoerd(krachtvoer). Verder worden ze gereden als ik er tijd en zin in heb. Overdag in de groep op stal apart.
Eigenlijk dus heel simpel.
Overdag buiten is dan 8.00 tot zeker 20.00.

En inderdaad de meeste zijn echt wel een hand vol. Niet omdat ze vervelend of gemeen zijn ze hebben gewoon mega veel energie. Dat ligt je of niet. Ken zat ruiters die jaren terug het geweldig vonden, maar nu niet meer ivm ouder geworden/andere ambities you name it.
Wellicht past de volbloed over een x aantal jaar ook niet meer bij mij.

@ Desi ik denk een moeilijk maar wijs besluit.


Dat dus.
De mijne staat 24/7 buiten met vriendjes, onbeperkt hooi, een kleine schepje krachtvoer omdat de weidegenoot gevoerd wordt ze zou ook zonder kunnen.
Rijden doe ik wanneer ik tijd en zin heb.

En ja ze kan een maand stilstaan en het is opstappen en wegrijden, net zo goed als 3x per week rijden. Alleen buiten of in groep, overal langs.

Het is op zich best een makkelijk paard.

Maar waar ik 10 jaar geleden dat gedribbel en wannabe hoge school oefeningen niet erg, zelfs bijna grappig, vond. Hoeft dat voor mij nu niet meer zo.
Ik wil gewoon rustig buiten hobbelen. En als haar pet daar dan niet naar staat, dan is dat gewoon geen optie.
Niet onbetrouwbaar, niet onhandelbaar, gewoon drukdruk.
En ik vind mezelf daar nu te oud voor :').

Ze blijft bij mij, uiteindelijk is het wel een brave merrie. Maar de volgende wordt geen volbloed.

Maargoed, dat zei ik 10 jaar geleden ook. Alles behalve een ex-koerspaard :+ .

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:32

Lauss_ schreef:
Wat voor zadels heb je gekocht euridicey? Ik ga binnekort met sullie naar country mill! Hopelijk kunnen zij ons aan een fijn dressuurzadel helpen.


Oeh ik hoop dat je wat gaat vinden! Ik heb een dressuurzadel gekocht van Kent & Masters en een springzadel van Fairfax. Ik ben er heel tevreden mee! Zal als ik vanmiddag/avond op stal ben wel foto's maken :) zo mooi nog, geen krasje of veegje zichtbaar (dat gaat niet lang duren haha)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 16:07

Inmiddels staat het Monster ook alle dagen buiten, van S ochtends vroeg tot s avonds laat :D

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 17:40

Hier ook hele dag inderdaad. Wel nog op een klein landje zonder vriendje. Nog even volhouden.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:43

Ik kan Moene het echt niet aandoen om in een stal te staan, hij gaat als een gekooide tijger ijsberen en zweten. Zelfs de poetsplaats is te veel, zolang hij niks boven zich heeft vind hij het allemaal prima. Nu het zomer is staan ze 24 uur buiten, maar ik denk nu al aan komen winter seizoen. Misschien moet ik hem naar een 24uur buiten weide verhuizen, dan heeft hij geen stal meer. Voor hem misschien wel fijn, maar ik vind de twee weides waar ik dan eventueel uit zou kunnen kiezen helemaal niks, veel modder en altijd kaalgevreten. En ik vind een stal hebben fijn, dat je een plek hebt voor jezelf.
Gelukkig heb ik nog wel even de tijd om te peinzen en ik magnatuurlijk in mijn handjes knijpen dat ik op een fijne stal sta die al deze mogelijkheden bied.
Zou hij ooit aan een stal kunnen wennen?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:00

Kan hij de andere paarden op stal zien? Dus tralies er tussen zeg maar. Wij zetten zulke paarden altijd in de stallen met spijlen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:09

Ik heb zo'n merrie idd in een stal met buitenluik en tralies gezet. Kon ze naar buiten kijken en de andere paarden zien
Toen was het goed :)

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:05

Hier gaan ze tussen 7.15 en 7.45 naar buiten en tussen 22-22.30 weer naar binnen. Ik heb zelfmade stallen, de twee merries kunnen bij elkaar over de box hangen en knuffelen. Ook 2 stallen met buitenluik, maar die zijn wat kleiner.

@Euridicey doet dat wat bij jouw paard die CBD olie? worden ze daar echt relaxer van?

@AlwaysH super dat je weer stapje meer mag doen

Genlte heeft trouwens ook geen medische kwaaltjes gelukkig. Af en toe een schaafwondje en een ijzer afgetrapt, maar verder niets. Ze staat dan wel bovenaan rang, misschien scheelt dat

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:29

kyrkelover schreef:
Kan hij de andere paarden op stal zien? Dus tralies er tussen zeg maar. Wij zetten zulke paarden altijd in de stallen met spijlen.


Jazeker, alle zicht op buren en buitendeur. Ook op de poetsplaats heeft hij zicht op buiten. Het is ook niet altijd even erg, we hebben hem ook wel liggend en slapend aangetroffen.
Hij heeft in zijn vorig leven 10 jaar buiten gewoond, hij is het gewoon niet gewend.
Ik wil het graag goed doen voor hem, maar wat is wijsheid.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:13

Desi_2409 schreef:
@Euridicey doet dat wat bij jouw paard die CBD olie? worden ze daar echt relaxer van?


Nooit geprobeerd, maar ik merkte de (ene) keer dat ik de Puur Calm had gebruikt wel verschil in haar gedrag. Ze was echt heel relaxt. Dat ga ik vaker gebruiken voor mogelijke stressvolle dagen zoals morgen..
We gaan verhuizen. We hebben een waarde van meer dan 10.000 opgeteld elder staan. Dat elders moeten we wel vertrouwen. Dus we gaan :D Heel veel zin in het nieuwe avontuur

Hier een fotootje van het springzadel:
Afbeelding
En een fotootje van het rijden gisteren:

Afbeelding

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:33

wat een mooie combi zijn jullie Euridicey!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 17:43

Dat paars staat echt mooi <3

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:32

Desi_2409 schreef:
wat een mooie combi zijn jullie Euridicey!

Aaahhh dit vind ik echt het mooiste compliment ♡♡ dankjewel
En ja AlwaysH paars is echt haar kleur

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 08:35

Erg leuk, en ja ik ben gek op paars dus dat is eigenlijk altijd goed haha O:)

Gisteren heb ik met mel grondwerkles gehad, ze was in een erg stressy bui dus we konden fijn op het eigen terrein oefenen met het omgaan van stressvolle situaties.. Er was iemand op stal die een ontzettende desinfectie lucht verspreidde hahaah.

Afijn, het was best een goede les maar ik weet het nog niet zo. De methode was aan het werk zetten met cirkels en achteruit etc. Ik zie me dit alleen nog niet zo op straat doen (mel is erg volhardend dus duurt lang), en over het algemeen is ze nooit bang van een ding maar wordt meer onrustig van het weg zijn bij de kudde. Daarop zei ze teruggaan voordat ze het te spannend vindt... Naja dat deed ik al.. Dus hm hm hm hahaah.

Volgende week heb ik iemand anders geboekt. Ik ben lekker even aan 't rondshoppen en dan blijf ik bij de instructie die me het meest aanspreekt :j

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:11

Dat vind ik niet handig. Heel onduidelijk naar je paard toe. Dan kan je beter vragen of je bij een les van iemand anders aanwezig kunt zijn en zo mee kijken, en dan kiezen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:05

Even als aanvulling: je geeft gemixte signalen naar je paard en vaak doen trainers tegenovergestelde dingen. Dat geeft niet, omdat er veel methoden zijn die werken, we zijn het wel vaak oneens over welke het beste bij het paard past.

Maar juist het consequent zijn met een aanpak maakt of breekt je succes. Ik hoor zovaak dat mensen "alles geprobeerd" hebben en als je dan doorvraagt kom je erachter dat ze alles een of twee weken hooguit hebben gedaan.
Wat ze consequent wel hebben gedaan, is hun paard geleerd dat ze totaal inconsequent en onbetrouwbaar zijn, en dat heeft serieuze gevolgen voor de relatie met het paard.

Er zijn verschillende manieren waarop je een paard dingen kunt leren. En dat bepaal je per paard. Je kunt zelf wat je voorkeuren hebben, maar uiteindelijk bepaalt het paard dat. Bij Emily heb ik heel veel gedaan met NH. Druk geven, druk loslaten als paard ontspant. Emily stond namelijk helemaal niet zo open voor voedselbeloningen, maar moest wel gewoon leren luisteren.

Bij het Monster werk ik veel meer met voedselbeloning, omdat monstertje een veel grotere will to please heeft, maar vooral dingen gewoon niet snapt. En in beide gevallen geldt dat zaken gewoon tijd kosten.
Als ik over de afgelopen 7 maanden met het Monster kijk, is ze onwijs veranderd. Van stalpaard naar heel, heel veel buiten, van heel boos en gefrustreerd naar super blij, van een paard dat niks snapte en overal bang voor was, naar een paard wat rijden een beetje snapt, longeren een beetje (een beetje goed inmiddels) een stukje over de weg kan stappen naar de wei, en zo langzaam wat verkeersmak begint te worden, een sociaal paard is nu en erg vrolijk en gezellig.

Maar dat is allemaal gedaan over 7 maanden. Kan het sneller? Ja. Maar ik wil ook dat ze het kunnen verwerken en begrijpen allemaal. En dus wacht ik vaak met van stal weggaan tot ze er volledig gewend zijn (en dat duurt echt wel even) en ik begin met een meter of 5. Ik bepaal altijd wanneer we teruggaan, en ga altijd net tot het punt dat het wat spannend is maar nog niet te spannend. En op die manier krijg je een stuk vertrouwen, omdat ze weet dat jij zorgt dat het niet eng wordt. Op die manier hou je de ontspanning er ook in, en krijg je dus nooit gekke dingen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 14:58

Ik snap wat je bedoelt, ik ben natuurlijk met mel al twee jaar bezig (al heb ik het eerste jaar weinig kunnen doen ivm blessures en dergelijke).
En het is al veel verbeterd, er zijn nu hele weken geweest dat ik een rondje van een uur kon. En dan een dag zoals gisteren, en alles ertussenin komt ook voor. Het nooit een rechte lijn naar boven he :).

Ik heb in het begin toen een les gehad, maar verder alles zelf gedaan. Niet omdat ik denk dat ik het zo goed zelf kan hoor.. Ik zat/zit soms nog steeds best met mezelf in de knoop en mel is mijn veilige plekje waar ik niks moet en niet sociaal hoef te doen etc. Dat effect is weg met les( :o) . Ik weet dus nog niet echt wat ik daarmee wil of eruit kan halen, of dat ik niet stiekem nog steeds gewoon zelf wil doorgaan.
Maarja het is niet verkeerd voor mij om eens gewoon iets te proberen en te ervaren, en beslissingen gewoon later pas te maken

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 16:20

Dat is niet verkeerd, maar doe dat niet samen met je paard.

Bel gewoon of mail, en vraag of je mee mag kijken met een les. Leg de problemen voor waar je tegenaan loopt, beschrijf ook haar temperament en vraag of ze op dit moment bezig zijn met een gelijkaardig issue.

Dan kun je idd iemand kiezen waarvan je denkt dat het echt gaat werken, en kan je naar je paard ook consequent zijn :j

De reden dat ik dat zeg, is: ik doe heel veel met voedselbeloning, dat is bread and butter van mijn training. Ik ken ook iemand, en zij is echt heel goed in wat ze doet, maar is absoluut anti voedselbeloning. Zij is beter op specifieke onderdelen dan ik, maar om het naar het paard toe duidelijk te houden werk ik dus niet met haar.

Mijn zwarte Monster heeft die beloning echt nodig voor bevestiging, en omdat ik clicker, is de click de bridge, die bevestigt dat ze het goed gedaan heeft. Als ik bij die alleen de druk eraf haal, snapt ze er niets van, want de bevestiging dat het goed is is niet gekomen. Paarden hebben daar stress van en dat kan je problemen verergeren.

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 18:43

Euridicey schreef:
Desi_2409 schreef:
@Euridicey doet dat wat bij jouw paard die CBD olie? worden ze daar echt relaxer van?


Nooit geprobeerd, maar ik merkte de (ene) keer dat ik de Puur Calm had gebruikt wel verschil in haar gedrag. Ze was echt heel relaxt. Dat ga ik vaker gebruiken voor mogelijke stressvolle dagen zoals morgen..
We gaan verhuizen. We hebben een waarde van meer dan 10.000 opgeteld elder staan. Dat elders moeten we wel vertrouwen. Dus we gaan :D Heel veel zin in het nieuwe avontuur

Hier een fotootje van het springzadel:
[ [url=m/EFT7LC.jpg]Afbeelding[/url] ]
En een fotootje van het rijden gisteren:

[ [url=m/fzeHTZ.jpg]Afbeelding[/url] ]



Mooi zadel! Ik ben onverwacht waarschijnlijk ook geslaagd voor een zadel, van de week komt de zadelmaker even controleren.

Een hulsebos dynamic 3.
Afbeelding

Vanmiddag even lekker gesprongen, ik heb ons ingeschreven voor onze eerste springwedstrijd eind juni! Verder komende weken lekker druk met een aantal dressuurwedstrijden.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 19:49

Ik heb wel een voorselectie gemaakt om dat soort dingen te voorkomen :j daarom zijn het er nu twee en niet 8 ofzo :+

Mel eet niet bij stress, dus ik gebruik soms wel snoepjes maar het nut is beperkt. Ze vindt ze ook niet echt lekker ofzo, het is meer dat ze weet dat ik wil dat ze ernaar rijkt met grondwerk :). Ze eet ze ong de helft van de tijd daadwerkelijk op, meestal krijg ik ze terug.
Graspauze onderweg doe ik ook wel eens, maar wordt ze onrustig van als ik dat te lang doe.. Dus beperkt ook van nut.

Avalanche schreef:
Dat is niet verkeerd, maar doe dat niet samen met je paard.

Bel gewoon of mail, en vraag of je mee mag kijken met een les. Leg de problemen voor waar je tegenaan loopt, beschrijf ook haar temperament en vraag of ze op dit moment bezig zijn met een gelijkaardig issue.

Dan kun je idd iemand kiezen waarvan je denkt dat het echt gaat werken, en kan je naar je paard ook consequent zijn :j

De reden dat ik dat zeg, is: ik doe heel veel met voedselbeloning, dat is bread and butter van mijn training. Ik ken ook iemand, en zij is echt heel goed in wat ze doet, maar is absoluut anti voedselbeloning. Zij is beter op specifieke onderdelen dan ik, maar om het naar het paard toe duidelijk te houden werk ik dus niet met haar.

Mijn zwarte Monster heeft die beloning echt nodig voor bevestiging, en omdat ik clicker, is de click de bridge, die bevestigt dat ze het goed gedaan heeft. Als ik bij die alleen de druk eraf haal, snapt ze er niets van, want de bevestiging dat het goed is is niet gekomen. Paarden hebben daar stress van en dat kan je problemen verergeren.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 21:35

Sintara schreef:
Ik heb wel een voorselectie gemaakt om dat soort dingen te voorkomen daarom zijn het er nu twee en niet 8 ofzo

Dat is sowieso heel verstandig :j
Sintara schreef:
Mel eet niet bij stress, dus ik gebruik soms wel snoepjes maar het nut is beperkt.

Leuk ding om aan te werken. Ik heb datzelfde probleem met mijn zwarte, juist daarom heeft clickertraining fantastisch gewerkt.
Er heeft op Bokt een vrij lang topic over gelopen: emotie clickeren, waarbij je bewust ontspanning gaat belonen en op die manier uit de stress komt. Dan eten ze wél erg enthousiast snoep :')

"Soms" is een woord wat in je training eigenlijk niet voor mag komen. Consistentie is altijd of nooit. En ook dat is een reden dat ik maar met een persoon tegelijk werk. Wel maak ik graag gebruik van een holistische aanpak, waarbij DA, smid, tandarts en fysio elkaar goed kennen en ook samenwerken. Imo geeft dat fysiek de snelste resultaten.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 22:22

Ik gebruik snoep met grondwerken in de 'bak' enzo :j kunstjes, zogezegd.. Want dan is rijk naar het snoepje handig en is ze altijd kalm. Dus in dat geval vind ik het nuttig.

Met rijden en wandelen niet

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 22:32

Ik doe sowieso niet reiken naar een snoepje. Mijn hand is de target, snoep de beloning. Maar lokken is niet handig :)

Ik zie dat mensen met honden ook doen, de hond roepen, en dan lokken met snoep. Dat werkt wel, totdat er iets interessanters is dan jouw snoep en dan werkt het dus niet. Dan snap ik ook dat het nut beperkt is bij je.

In dat geval is het wel slim om juist met iemand die clicker training gebruikt te gaan werken. Je paard moet leren op het commando te gehoorzamen, niet op het snoepje.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 22:39

Snoep beloond haar echter totaal niet, ze weet alleen dat mensen er blij van worden als ze het aanpakt. Eigenlijk is het een beloning voor mij :+.

Uiteindelijk doet ze de oefeningen net zo goed of beter zonder snoep, als ze er eenmaal goed in zitten.. Ze houdt van personal space. Een stemcommando en dan stembeloning heeft mel het aller aller liefst.

Edit:maar goed hé, iedereen zo z'n ding :) met andere paarden doe ik het ook wel anders hoor. Clickeren trekt mij alleen persoonlijk niet