Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:55

Of heb je creatieve paarden die graag ijzer werpen. Het is sterk smid-afhankelijk maar ook de lichte race-ijzertjes zonder enige uitstekend oppervlak geplaatst door smeden die vaak met volbloeden werken krijgt ze er af in een gekke bui en bij geschikte grond, liefst in bizarre s-vorm en nooit schade aan de hoef.
#thumbs up voor de veel te lange zin :P
Zware warmbloedijzers of smeden die geen volbloeden gewend zijn hoef ik inderdaad niet eens te proberen.

desireeee_x

Berichten: 507
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:09

Bedankt voor de reacties! :)

Ik doe eigenlijk standaard springschoenen om met het longeren omdat meneer in het begin nog wel eens door het dolle heen is. Dan ben ik bang dat hij zijn ijzers eraf schopt. Is enkel nog nooit gebeurd dus ik ga ze maar eens aflaten :o

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:23

Als dat door het dolle heen wat geploink is maar hij wel in dezelfde richting blijft gaan zal dat ijzertrappen wel meevallen. De mijne heeft meestal toch weer een paar nieuwe acrobatiestunts uitgevonden als ze een ijzer loost.
Vroeger pakte ik haar ook vaak in in bubbeltjesplastiek, rondom beschermers en springschoenen voor het rijden. Springschoenen op de weide. Extra hoge extra dikke transportbeschermers etc etc.

En eigenlijk doe ik dat nu niet meer. Laatste wat ik heb laten varen waren de transportbeschermers.
En ze heeft nu veel minder vaak lakschade, tikt veel minder aan en verliest minder vaak ijzers (wel nog steeds smid-afhankelijk).
Of dat komt door ouder en handiger worden of door voorzichtiger worden juist omdat ze niet meer ingepakt wordt, kip en ei verhaal denk ik.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 23:01

Thioro schreef:
Of heb je creatieve paarden die graag ijzer werpen. Het is sterk smid-afhankelijk maar ook de lichte race-ijzertjes zonder enige uitstekend oppervlak geplaatst door smeden die vaak met volbloeden werken krijgt ze er af in een gekke bui en bij geschikte grond, liefst in bizarre s-vorm en nooit schade aan de hoef.
#thumbs up voor de veel te lange zin :P
Zware warmbloedijzers of smeden die geen volbloeden gewend zijn hoef ik inderdaad niet eens te proberen.


Dit inderdaad :+
Wij gebruiken ook een andere smid voor de volbloeden dan voor de warmbloeden/draft mixes.
In de winter gaat het qua grond & sneeuwbeslag sowieso sneller fout, maarja kan ze moeilijk de hele winter binnenhouden.

Mijn merrie staat niet op ijzers, maar die krijgt evengoed springschoenen aan omdat ze zo'n giga stap heeft.

Transportbeschermers gebruiken wij ook niet, alleen springschoenen en/of stalbandages als het nodig is.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:00

Ik zeg niet dat er helemaal nooit geen ijzer kan vliegen.
Het zijn soms net houdinis.. maar ik zie hier in Nederland toch vaak hetzelfde probleem voorbij komen waardoor het mis gaat. Veel hoefsmeden in Nederland hebben ook weinig tot geen ervaring met volbloed en/of dravers. Is toch een vak apart hihi.
Die van mij maakt er een heel orkest van zoveel tikt die aan, maar gelukkig zelden dat ze afvliegen.
Gister tikte hij 1x zijn been aan ipv zijn hoef, nou hij liep minstens op 3 benen. Na een pas of 5 was dit over en geen wondje te zien.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:05

Gelukkig hier geen ijzers.. Ik doe ook geen bescherming om behalve dan hoefschoenen bij buiten rijden.
Die ze nooit aftrapt trouwens.

Ze heeft wel een paar weken terug dr kootholte kapot getrapt tijdens dr verslikking en opnieuw met de koliek xd . Maar goed ze was in paniek met andere dingen bezig dus dat vind ik niet helemaal tellen.

Gisteren avond heeft ze trouwens heel braaf een vlug buitenritje gelopen met haar vriendinnetje <3

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 08:43

Nobli had ook echt wel springschoenen nodig en die hielpen fantastisch. Die liet zichzelf echt niet heel zonder

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:58

Nog een leuke foto van gisteren, ze kan zulke gekke smoelen trekken als ze merkt dat stalgenoot foto's maakt _O-
Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:07

Hier wordt overigens geen enkel renpaard met springschoenen of beschermers gereden.
Ze staan ook bloot in de wei.
In Engeland en België gingen er alleen normale beschermers om bij het schoolen over de hagen. Anders eigenlijk altijd bloot, tenzij er een medische aanleiding was zoals eens schiefel die niet weer aangetikt mocht worden.
Sommige trainers sturen wel standaard met bandages naar buiten.
Springschoenen zie je eigenlijk zelden tot nooit ivm snel wondjes in oa kootholte en het de beweging belemmerd.

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:49

Hier ijzers, en die zijn er nog nooit onder uit gegaan. Behalve dan laatst die ene keer dattie m dr scheef onder/in had getrapt. Geen idee hoe die dat voor elkaar heeft gekregen. Met springen wel altijd beschermers om. Ook springschoenen, ik heb hele simpele goedkope van br.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 09:51

Nobli had echt slechte hoeven (zoals jullie wel weten |( ) en ook nog eens een afwijkende beenstand achteren waardoor hij snel uit takt liep en zichzelf flink kon aantikken.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:55

Het zijn ook gewoon brokkenpiloten. Emily heeft altijd ergens wel een wondje, en gelukkig heb ik nu een smid die de ijzers er gewoon goed onder legt, maar dan nog hoor. Kroonrand werkelijk altijd, en ze tikt zichzelf altijd aan, ook in de wei.

En Monster heeft echt nooit wat. Ja in januari maar dat was niet zelf gedaan.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 14:13

Azu heeft tot nu toe geen wondjes en heeft een hele nette takt dus houdt zichzelf ook heel, haha. Die maakt soms echt van die rare sprongen en dan denk ik ‘oh my gooood’.
Afbeelding

Hij is van temperemant wel veel koeler dan Nobli dus dat zal vast meetellen :+

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:19

Mooie handstand!
Ja mel heeft ook altijd wel ergens een kras, het is ook niet eerlijk de meeste paarden racen zonder schade dwars door de braamstruiken en zij is dan meteen van boven tot onder open gekrast

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:05

Nou, Monster is niet koeler dan Emily qua temperament :')

Hij past gewoon veel beter op zichzelf :+

Heeft een veel dunner huidje ook, maar blijft heel :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:30

Ja ze zijn over het algemeen niet heel zuinig op zichzelf haha.
En ze kunnen natuurlijk zo lekker uit hun dak gaan, maarja dat doen hier de bloederige ponys ook hihi.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:12

Ja ik blijf erbij dat het gewoon brokkenpiloten zijn. Ik heb altijd gezworen nooit een paard volledig ingepakt buiten te zetten, maar met Emily uiteindelijk toch gedaan. Die muts kreeg het nog voor elkaar om haar achterbenen open te halen.......

In een paddock met volledig gladde omheining, met een 2 meter hoog hek........

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 21:47

kyrkelover schreef:
Ja ze zijn over het algemeen niet heel zuinig op zichzelf haha.
En ze kunnen natuurlijk zo lekker uit hun dak gaan, maarja dat doen hier de bloederige ponys ook hihi.


Ja, dat racen. Azumar gaat niet hard, maar wel echt idioot. Nobli deed hard rennen, maar geen idiote sprongen. Haha.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:05

Monster doet allebei. Maar zijn grote liefde is hengstig en nu heeft ie 't op de heupen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 22:11

Avalanche schreef:
Monster doet allebei. Maar zijn grote liefde is hengstig en nu heeft ie 't op de heupen.


_O- :+

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:51

Brokkenpiloten inderdaad..
Hier gaan ze meestal ook flink uit hun dak, maar ironically is diegene met het meeste success op de baan in de wei altijd het langzaamste _O-

Avalanche schreef:
Monster doet allebei. Maar zijn grote liefde is hengstig en nu heeft ie 't op de heupen.


Ik kreeg net een berichtje van mijn vriendin dat ze haar ruin niet uit de wei kan krijgen omdat Roz er telkens tussen komt...
Zij is momenteel ook hengstig en heeft blijkbaar alleen haar volledige harem nodig want de andere merrie & haar vriendje mochten er eerder vandaag wel uitgehaald worden :+

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:56

Oh je moet hier Monster sowieso als eerste eruit halen, anders krijg je de meiden niet mee.
Het is ook echt dat ie niet kan dekken, anders was alles drachtig nu :=

Maar deze is zijn grote liefde en eigenlijk mag je haar niet uit de box halen ook (ze staat tegenover hem). Je krijgt dan een hoop gemopper _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 00:05

_Snow_White schreef:
Brokkenpiloten inderdaad..
Hier gaan ze meestal ook flink uit hun dak, maar ironically is diegene met het meeste success op de baan in de wei altijd het langzaamste _O-

Avalanche schreef:
Monster doet allebei. Maar zijn grote liefde is hengstig en nu heeft ie 't op de heupen.


Ik kreeg net een berichtje van mijn vriendin dat ze haar ruin niet uit de wei kan krijgen omdat Roz er telkens tussen komt...
Zij is momenteel ook hengstig en heeft blijkbaar alleen haar volledige harem nodig want de andere merrie & haar vriendje mochten er eerder vandaag wel uitgehaald worden :+
Waarschijnlijk ook de reden dat diegene het meeste succes boekte op de baan: je wilt dat ze hun energie sparen, maar aan staan op het moment dat het moet. Daarom wordt er juist zoveel vanuit ontspanning gewerkt, want paarden die zich de hele dag op staan te vreten, verspillen teveel energie. :D

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 07:25

Mel wint wel altijd als het een wedstrijd is :+ al gaat ze nooit ver voorbij, vaak begint ze laat en dan een korte snelle sprint- klaar. Maarja de rest is ook bepaald geen renpaard. Die zie je dan kijken :? huh hoe dan en na een halve tracklengte maar opgeven.
Ze gaat makkelijk 2x zo hard xd

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:16

Ja, wij hebben er een paar die niet per se willen racen, maar als je ze voorbij wilt gaan in galop (zelfs ohz) dan is het ineens serious business :+
Die moeten ook vaak iets meer mee op oefenwedstrijd qua omscholing, puur om het losrijdring etiquette te leren...