Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:13

san4nie schreef:
Ik was jullie even kwijt, maar ik ben er weer. :D

De mijne heeft eigenlijk nooit zo’n probleem met nieuwe plekken of bakken. Vandaag hier m’n rondjes lopen? Oké.
Eerste keer mee naar vreemd terrein was het orun examen van een stalgenootje. Zij had onverwachts geen geschikt paard meer.
Maar ik had wel snel stress en heb eigenlijk pas het laatste half jaar geleerd dat los te laten en gewoon naar voren te gaan rijden.


Maar dat wat jij hier omschrijft is vaak ook wat mis gaat. Die volbloeden zal het over het algemeen niks schelen. Maar wij maken er bewust of onbewust een spannend iets van en dat nemen ze heel erg over. Als je dan net zoals jij zegt ook nog niet daar doorheen/ voorwaarts durft te rijden krijg je een vicieuze cirkel. Let wel dit is zo makkelijker gezegd als gedaan. Dat snap ik ook.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:20

Willy is ook niet snel onder de indruk op een nieuwe plek.
Morgen gaan we voor de eerste keer op jumping op een stal waar we wel al vaak gereden hebben in de winter toen ik nog geen binnenpiste had. Ik ga sowieso stress hebben, dus Willy waarschijnlijk ook :P

Sinds vandaag zijn we ook gestart met medicatie tegen maagzweren. De symptomen werden alleen maar erger en ik kon het niet meer aanzien.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 19:37

Of het nou een volbloed is of niet, het ene paard is gevoeliger voor veranderingen dan het ander. Afhankelijk van baas, leeftijd, ervaringen, trauma’s en hoe het voorafgaand is getraind.
Is bij de een makkelijker of sneller op te lossen dan de ander.

Wij werken in deze gevallen gewoon vanaf de stap. Vanaf daar ontspanning. En dan wat onder tempo? Geen probleem, zolang er maar ontspanning is en hij doet wat we vragen. Zoals we dat met grondwerk ook doen. Aan de longeerlijn mag de spanning er uit op een explosievere manier. Als het (nog) niet helemaal goed gaat ohz, is dat jammer, maar gaan we de volgende keer weer vanuit ontspanning (en vooraf dus een de bak laten zien aan de longe) verder. En natuurlijk afsluiten op het moment dat paardjelief ontspanning aanbied en ‘druk’ van de ruiter accepteert.
Zo wil ik toch uiteindelijk een stabiel paard hebben die, als ‘ie de zes is gepasseerd, niet zomaar overal kan ontploffen. Duurt lang, maar als ik nu al zie wat een verschil :oo +:)+

Wij galopperen überhaupt nog bijna niet ohz omdat dit voor ons nu absoluut niet de basis is. Dus wij zouden ook niet effe vanuit de galop opwarmen.

Maar zo heeft iedereen zijn eigen methodes. We zijn natuurlijk niet hetzelfde allemaal! En onze paardjes al helemaal niet. _O-
Wel interessant om de rest te lezen. Ik zal alleen de helft van de dingen niet doen. _O- _O-

Uiteraard wel goed oppakken en zijgangen etc oefenen om zijn aandacht te pakken. En denken aan je eigen ‘groene ballon’ als je het zelf spannend vindt. ‘Dicht bij je navel blijven’! :D :+ Dat helpt mij altijd. Ik rijd ook altijd beter in een les, want dan ben ik gefocust met luisteren O:)

Ik heb wel echt zin in onze avonturen buiten stal. Ben super benieuwd. Ook fijn dat het eerst op een ‘veilige’ plek kan!!

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:42

Euhm, hate to burst your bubble. De mijne is 11 en die kan nu nog steeds perfect, of zelfs beter, dramaqueenen dan toen ze 4 was.
Hoe vaak ik haar niet toegrom dat ze zich eens naar haar leeftijd moet gedragen :+ .

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 19:57

Ik zeg niet dat mijn paard dramaqueend (haha, dat is nu een werkwoord). ;)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 23:29

Ennn lockdown. Voorlopig komen we helemaal nergens.

Ik was vandaag de hele dag weg voor subtop selectie met de arabier. Ook erg leuk dat mijn pony op dezelfde locatie wedstrijd had en ik hem dus weer eens live kon zien(staat 3 uur bij mij vandaan).

Kom ik terug op stal tref ik Roi met zijn halster zo aan..(foto op stal gemaakt want buiten in de wei was donker).

Afbeelding

En zijn deken was ook foetsie.. lag met alle sluitingen nog vast midden in de wei..

Afbeelding

Zo de meest onbewerkte en slechte foto's ever, maar ok

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 23:44

Haha, geniaal :+ _O-

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 23:46

Hij kijkt ook wel errug grumpy. Het is ZO z'n dag niet dat is duidelijk :P

Is hij zelf nog heel?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:21

Ja niks aan de hand. Meneer was er vooral niet mee eens dat ik eerst een foto wilde maken. Halloow mijn eten zit in de bak en ik heb honger.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:04

Willy was suuuper flink op wedstrijd vandaag :D hij had erg veel stress bij het vertrekken. Hij at geen hap op de trailer maar hij heeft het niet laten blijken tijdens het rijden.
Door een misrekening maar kort kunnen inrijden dus we zaten nog niet helemaal in de flow maar voor onze eerste jumping ben ik meer dan tevreden. Op naar de volgende *\o/*

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 16:32

Katyatje schreef:
Willy was suuuper flink op wedstrijd vandaag :D hij had erg veel stress bij het vertrekken. Hij at geen hap op de trailer maar hij heeft het niet laten blijken tijdens het rijden.
Door een misrekening maar kort kunnen inrijden dus we zaten nog niet helemaal in de flow maar voor onze eerste jumping ben ik meer dan tevreden. Op naar de volgende *\o/*


Super zeg! Mooi debuut! Spring je dan in de B?

Wij hadden een spontane fotoshoot van een stalgenootje die graag oefent, en toch even weer een fotohalster geprobeerd (we hoefde toch niet het hele erf over), en echt mega braaf.
Daarna mocht ‘ie lekker in de roundpen los. Even van al het wachten de energie er uit!

Hij groeit flink:

Afbeelding

Afbeelding

Edit; vooruit dan maar; nog niet genoeg Nobli foto’s op deze pagina:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:42

Ik rij nog geen officiële wedstrijden. Dit was een oefenwedstrijd dichtbij. Ik heb meegedaan aan de 70cm. Deze winter ga ik nog wat oefenwedstrijden rijden en misschien sluit ik me tegen de lente aan bij een vereniging zodat ik eventing kan rijden. Dat is dan direct een doel voor 2022 :D

Hihi, Nobli had er duidelijk zin in! Vliegen!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 16:47

Katyatje schreef:
Ik rij nog geen officiële wedstrijden. Dit was een oefenwedstrijd dichtbij. Ik heb meegedaan aan de 70cm. Deze winter ga ik nog wat oefenwedstrijden rijden en misschien sluit ik me tegen de lente aan bij een vereniging zodat ik eventing kan rijden. Dat is dan direct een doel voor 2022 :D

Hihi, Nobli had er duidelijk zin in! Vliegen!


Oh, dat is inderdaad verstandig! Heb totaal geen verstand van springwedstrijden. :')
Ben benieuwd hoe het gaat.

En ja, absoluut. :Y) Heeft ook heel chill rondgehobbeld hoor, daar is hij ook erg goed in. Hij durft en kan steeds meer zijn hals laten vallen ook. Heel leuk om dat verschil te zien!

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:36

Vandaag met Gentle stapritje met ander paard. Ging weer niet, eerst alleen gooien met hoofd, toen achteruit (de weg op) lopen en iets omhoog komen. Volgens mij wil ze me toch vertellen dat er iets is, waarom zoveel verzet?
Ze is niet gevoelig op rug, ook niet vervelend met opzadelen, misschien zit er iets in haar hals? Hoewel met longeren, met touwtjes laag er rond, niets raars, super lopen, gebruikt heel haar bovenlijn goed.
En enige wat anders is dat het zadel iets is aangepast. Ik had zadelpasser laten komen en die zei dat de boom iets te krab was geworden. Dat is aangepast en ze heeft me een pad gegeven voor eronder, met inlages, en achter een dikkere inlage, anders lag toch niet helemaal in balans... Ik ga nu direct de zadelmaker inlichten..

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:37

Katyatje, wat leuk dat springen. Heeft jouw paard dat eerder gedaan? of heb jij het aangeleerd?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:22

Wat gebeurd er als je iemand anders er op zet? Wil ze dan ook niet vooruit als ze direct voorwaarts rijden. Als dat zo is en het gedrag direct na het aanpassen vh zadel gekomen is zou ik inderdaad zadelmaker terug laten komen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:29

Ik zou ook aan het zadel denken inderdaad.. Toen ik bij mel zadels ging passen lagen twee verschillende volgens de passer goed. Met 1 verzette ze geen stap. Met nummer 2 wou ze nog wel stappen maar bij de gedachte aan draf was het 'of je stopt nu of ik help je eraf'. De zadelpasser zat al van, je moet streng zijn en haar wel laten luisteren..
Maarja met zadel nummer 3 liep ze meteen. Ze keek ook zo achterom van 'braaf mens, veel beter' :')

Mel is altijd erg duidelijk :D

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:01

Desi, dat lijkt me inderdaad een redelijk duidelijk signaal richting het zadel. Geeft ze er reactie op als je longeert met zadel? Dat is natuurlijk nog anders dan met ruiter erop maar je kan maar eens proberen wat voor effect dat geeft.

Willy had al springervaring van bij zijn vorige eigenaar maar we hebben samen veel werkpunten :P gelukkig hebben we dit jaar een super fijne instructeur gevonden die ons vertrouwen geeft en niks overhaast.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:15

Dat is een goeje, zal morgen longeren met zadel.

Heb eerder een te lang gelpad onder het zadel gehad en daar reageerde ze ook heel heftig op. Ding eronder weg.. klaar..

Want als het problemen vanuit de rug/hals zou zijn, zou ik dat toch al eerder gemerkt hebben? Bovendien ze is nog zo jong, 5 jaar en vorig jaar winter ook al winterstop en daarbij rij ik haar max 4 keer per week

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:49

Katyatje schreef:
Willy was suuuper flink op wedstrijd vandaag :D hij had erg veel stress bij het vertrekken. Hij at geen hap op de trailer maar hij heeft het niet laten blijken tijdens het rijden.
Door een misrekening maar kort kunnen inrijden dus we zaten nog niet helemaal in de flow maar voor onze eerste jumping ben ik meer dan tevreden. Op naar de volgende *\o/*


Super leuk!! Fijn dat het zo goed ging!


Desi wat vervelend! Ik hoop dat de zadelmaker snel langs kan komen om mee te kijken.



Ik heb gister weer springles gehad, zo lekker gereden! <3

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 12:24

Nobli is ook even met krans op de foto geweest! <3
Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 12:54

Die kerstman doet t m.
Leuke foto.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:14

Hele leuke foto!

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:17

Prachtige foto <3 schatje is het toch <3

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 14:29

Dank jullie <3