Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 07:57

Gefeliciteerd Sintara, hoe lang is ze al bij jou?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:20

Half juni heb ik haar 3 jaar :D

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:52

Ik heb al een tijdje geen update meer geschreven, want er was weinig te updaten. Na het bezoek in januari werden we doorverwezen naar een chiropractor, maar vanwege een leuk trailertrauma werd dat bezoek gecanceld.. Afgelopen tijd uren in trailerlaadtraining gestopt, maar het werd mij duidelijk dat als ik dit pas bewandelde, het nog maanden zou duren tot ik eindelijk de afspraak bij de chiropractor relaxt kon laten verlopen. Ik werk graag aan het trailer probleem, maar het werkt niet heel motiverend als de reden ervoor; naar de dierenarts gaan is.. :s

In overleg een andere chiropractor laten komen, die wel bereid is in de auto te stappen en op locatie te komen. Ik was erg tevreden over de beste man. Concluderend: probleem hoogstwaarschijnlijk nog in borstgebied. Hij heeft alles flink los gemaakt en Elei en mij met huiswerk achtergelaten voor de komende twee weken, dat wij gelijk serieus hebben opgepakt.

Komende twee weken lekker rekken en strekken en actief aan de longeerlijn trainen. Ik zie haar wel al wat verbeteren, maar dat wil niet zeggen dat ik straks ook die singel kan aantrekken.. Over twee weken mag ik na een training het weer proberen en afhankelijk daarvan zal het balletje nog verder moeten rollen.

Er blijft weinig over wat er nu aan de hand is met haar. Vervelend van de borst regio is dat er een groot schouderblad voor ligt en het dus lastiger maakt om te onderzoeken. Kortom: (we zijn bijna een jaar verder maar toch) nog even door bijten en door hopen. En ondanks dat het zo lang duurt, heb ik voor het eerst weer een hoopje vertrouwen in het proces

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:55

Voorzichtig positief dus :) mooi zo :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9332
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:25

Wat een ellende met Elei.
En dat allemaal na op mysterieuze wijze vocht in/rondom de longen te hebben gekregen?

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:15

Jup.. afgelopen keer bij Wolvega waren er geen bijzonderheden met het bloed, rug of vocht in de longen.. het is een vaag verhaal. Dierenartsen worden enthousiast hoe interessant het is, maar ik ben er wel een beetje klaar mee haha.
De chiropractor was nog mee aan het denken en deelt dat eigenlijk niks wat hier uit gaat komen "logisch" is

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:17

Ja pff, ik snap heel goed dat je er wel eens klaar mee bent :knuffel: jammer genoeg helpt dat gevoel nooit, maar toch..
In elk geval gaat het dus wel vooruit nu, gelukkig :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9332
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:34

Kan het niet gewoon een "simpele" conclusie zijn dat hij door het ongemak in zijn borstkast de boel vastgezet heeft en daar nu klachten van ervaart. Dat hij in zijn hoofd eigenlijk gereset moet worden ipv lichamelijk.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:46

Dat zou niet logisch zijn met de opbouw die ik heb gemaakt. Ik heb echt met desensibilisatie, positieve conditionering en heel veel tijd en rust weer opgebouwd. Ze heeft ook weer heel lang rust gehad, maar haar reactie op de singel lijkt echt op een lichamelijk ding.
Ook hoe ze reageerde op bepaalde aanspanningen van de chiro.

Maar we gaan het zien! Misschien was deze behandeling genoeg

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:01

Oh zo'n heerlijke rit gemaakt vandaag *\o/* 1 uur en 6 minuten gereden, waarvan 40 minuten draf en 10 minuten galop <3
Mel vond het heerlijk, het laatste galopje heeft ze zelfs met lange teugel en neus over de grond 'verzameld' gegaloppeerd. Achter het andere paard aangalopperen is nu ook helemaal geen ding meer. (Erachter gaan galopperen zelf ging al een hele tijd goed, maar het aanspringen als ze erachter zat werd meer een lange uitgerekte sprong- botsing- boos altijd). Knap ding ook :D

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:37

Slechte kwaliteit screenshot uit een filmpje van de galop :Y)
Afbeelding

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:45

Wat super leuk! Genieten

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:41

Dankjewel! Hoe gaat het nu met Elei, kunnen jullie ook weer een beetje genieten samen?

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:32

Iemand helpt mij nu met haar gedrag en training mbv Featherlight Horsemanship. In de hoop dat als we ooit weer gaan rijden het met meer vertrouwen kan gaan :)
We gaan nu een beetje op de gok de antibiotica geven die we eerder gaven. Dat was het enige moment dat het goed was gegaan.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:57

Featherlight is een fijne methode. Maar poeh, wat een lange adem heb je nu al nodig... :(:)

Ik ben zo trots op Mel <3 gisteren heb ik iemand anders op haar laten rijden in het bos en zelf voor de gelegenheid even een ander paard geleend.
Ennn ze deed het gewoon top! Lekker relaxed en braaf. Heb ik toch wel iets goeds gedaan de laatste jaren :P

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:45

Het wordt hier een beetje een ego topic van mij :o
Vandaag hebben we een stukje 'geraced', rengalop van het andere paard zo hard ie kon. En op mel.. hoefde ik geen eens verlichte zit _O- maar wel harder gegaan dan 30 km/h, dat is hoe hard de app het nog kan meten hahaha. Mel was super super braaf. Het andere paard ging spontaan in rengalop linksaf, en wij zaten er net een halve paardlengte voor dus eigenlijk pad al voorbij XD ze ging in 1x stilstaan met keertwending en dan weer aangesprongen en binnen twee sprongen weer paard ingehaald. Maar dit alles zonder stress hahahaha. En ik zat nog puur omdat ik met beide handen het zadel vastgreep, want mijn rechtervoet met zenuwschade houdt dat niet natuurlijk _O-

Afijn, nóg iets meer vertrouwen gekregen in dat stoere paard van mij <3

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:18

Haha wat stoer :D

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:02

Thnx :D

Wat vinden jullie van de Kentucky Derby. Ik zat er net een nieuwsartikel over te lezen, pfoeh

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9332
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:05

Ik persoonlijk ben steeds minder voorstander van het rengebeuren in Amerika. Vind dat er daar veel te veel paarden dood gaan aan beenbreuken en ook het management vind ik niet zoals ik dat voor een paard zou willen.
Ik vind het idioot dat een trainer die al tich keer gepakt is op doping gewoon door kan gaan.
Je ziet daar ook veel meer enkel baantrainingen en stallen bij renbanen waar ze buiten de training en wat hand-walken niet buiten komen. Gewoon niet mijn cup of tea zeg maar.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:29

Nou inderdaad.. als je het hebt over vooroordelen over de rensport, dan lijken die daar gewoon de waarheid te zijn.

(Vast niet voor elke trainer en elk paard etc, maar gemiddeld genomen..)

Anoniem

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:07

Amerikaans racen is ook niet mijn ding inderdaad. En overigens ook niet het ding van veel mensen in racing hier in de UK. := Sowieso dat racen op dirt (wat echt een laagje 'dirt' op een harde ondergrond is, geen tapeta of polytrack of zo) is iets wat we hier maar vreemd vinden, net als het feit dat alles alleen maar linksom gaat, elke baan hetzelfde is, inderdaad het management, het medicijngebruik en ga zo maar door. "Typisch Amerikaans" zullen we maar zeggen. :')

En wat lekker, je rit met Mel! :D

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:12

Jaa ik heb dat dus eerder nooit gedurfd :o was er nog niet aan toe. En nu wel :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:36

Als ik één ding geleerd heb van een vriendin van m'n moeder die jaren geleden haar nek brak bij een val omdat z,e ondanks dat ze moe was en eigenlijk geen tijd had, toch "even snel" een driejarige wilde rijden, is het wel dat als het niet goed voelt, je het ook gewoon niet moet doen. Je hoeft niet de held uit te hangen. :=

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:46

Nee precies.
Het was vooral ook dat ik eerst alle andere stapjes bevestigd en goed wilde tussen ons, dat ik controle heb in alle gangen en dat ze niet meer dramt dat ze harder wil enzo. Kunnen beginnen met een langzame galop en stoppen met een langzame galop. Niet omdat ik niet kan rijden op een paard dat doordramt, maar omdat het dan niet bijdraagt aan fijner rijden in de toekomst als ik daarin mee ga :P

Overigens 'vraagt' ze nog wel regelmatig of ze harder mag (dan gaat ze wat dieper zitten en krijg je iets meer afzet), maar ze houdt nu direct op als ik er niet in meega. Met soms een dramatische blik ofzo maar daar is ze een paard met karakter voor en dat mag haha.
Een paar maanden terug heb ik haar een paar keer tegen een boom moeten parkeren tegen het drammen dus het was wel een klein discussie puntje :')

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:15

kyrkelover schreef:
Ik persoonlijk ben steeds minder voorstander van het rengebeuren in Amerika. Vind dat er daar veel te veel paarden dood gaan aan beenbreuken en ook het management vind ik niet zoals ik dat voor een paard zou willen.
Ik vind het idioot dat een trainer die al tich keer gepakt is op doping gewoon door kan gaan.
Je ziet daar ook veel meer enkel baantrainingen en stallen bij renbanen waar ze buiten de training en wat hand-walken niet buiten komen. Gewoon niet mijn cup of tea zeg maar.

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb me er totaal niet in verdiept. Met de achtergrond van misstanden in andere takken van paardensport geloof ik je direct overigens. Ik zal me eens inlezen.