Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:03

@Katyatje je springfoto kan natuurlijk enorm vertekenen, maar daar vind ik hem absoluut niet dun.
Ik denk dat we onze paarden ook graag wat te dik zien eigenlijk. Zeker in beweging mag je echt wel de ribben zien.

Het voller worden komt vaak ook met de jaren bij een volbloed. Bij vele gaan ze van topatleet naar penny pony. De volbloeden die wel echt in de sport blijven lopen, blijven ook vaak wat strakker.
Gewicht kunnen ze overigens heeeel snel kwijt. Bij Roi had ik regelmatig de ene dag van Ja nu is hij mooi en dan 2 dagen er na van hmm je wordt weer strak.
De hoeveelheid voer als meneer veel moest doen hahaha. En dit 2 a 3x per dag.
Afbeelding

Nu staat hij overigens op een omega musli mix en brok met voldoende eiwit en indien nodig subli senior priores. Oh ja en natuurlijk de vitamine korrels van equilin. Daarmee staat hij nu 24/7 buiten en afwisselend werk.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:05

Toen ik haar kocht(ze had best een klap van alle verhuizingen en de overgang naar helemaal buiten leven. Psychisch knapte ze er erg van op, lichamelijk leverde ze in eerste instantie wel in)
Afbeelding
En nu:
Afbeelding

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:13

Die van mij doet het het beste op 24/7 gras. Onze weides zijn heuvelachtig dus gelijk mooie spiertraining. In Nederland stond hij op voordroog en brok maar hij kwam nooit echt mooi van in vorm. Werd alleen buikig. Nu zit hij echt super in z’n velletje terwijl hij geen fluit uitvoert.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:20

Wat leuk een EV topic :-)

De wederhelft zou graag een EV hebben, maar in de Randstad is dat eigenlijk niet zo handig. Als je ook af en toe een buitenrit wilt maken dan is een EV midden in de bebouwde kom misschien iets te veel paard :=

Wij hebben jarenlang Missy gehad, dat was ongeveer 98% EV. In gedrag en uiterlijk was dat ook echt een EV.

In topics als dit zie je dat iedereen zich komt melden met een paard met een % EV er in. In praktijk zit in heel veel warmbloeden EV. Soms zie je dat mensen twijfelen bij aankoop van een paard omdat het percentage EV te hoog is. Wij hebben nu een 45% EV en een 43% EV, gewoon warmbloeden.
Ons 50% EV paard (compleet met Weahterbys papier) is degene die overkomt alsof er het minste EV in zit :')

De ouders van de Wederhelft hebben wel enkele EV's gehad. Renpaarden. De meest succesvolle daarvan was Prettie Bonny, zij is verkocht als fokmerrie. Ik weet niet hoe haar nakomelingen het nu doen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:24

Eline91 schreef:
Mag ik me ook melden?

Sinds januari heb ik Olivia, een EV van 15 jaar. Zij heeft gekoerst tot ze 7 werd en is daarna een aantal jaar gebruikt als draagmerrie. Vorig jaar werd ze verkocht aan een meisje van 16 jaar, maar het werd al vrij snel duidelijk dat dat geen klik zou worden dus na een paar maanden heb ik haar gekocht.

Olivia is op zich geen moeilijk paard, maar heeft heel erge verlatingsangst. Weggaan van de andere paarden of andere paarden die weggaan gaat dus altijd gepaard met veel drama. Op dit moment is ze verder in de bak wel braaf, en met een maatje op wandel doet ze echt super. We werken aan het vertrouwen en ik probeer haar wat dressuurbasis bij te brengen.

[ [url=m/ZuB3Om.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die verlatingsangst herken ik wel. Kan echt lastig zijn! Het is frusterend en gaat met ups en downs bij mel. Maar uiteindelijk is het echt, hoe vaker ze merkt dat ze ook weer thuis komt hoe beter het gaat. Ik doe heel veel heen en weertjes, en ben letterlijk begonnen met 10 meter :+
Daarnaast rijden en wandelen met kuddemaatjes om ook de omgeving te leren kennen. En dan.. Geduld..

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:25

Op de springfoto ziet hij er inderdaad goed uit. Het hangt ook echt af van de hoek waaruit je kijkt.

Van de zijkant gezien lijkt het wel ok. Hij heeft zelfs een beetje een buikje zo. Maar de ribben blijft je zien en voelen.

Afbeelding

Van de voorkant is het een heel ander beeld. Dit vind ik wat te ribbig. Misschien dat het al zou schelen qua beeld als hij wat meer spieren had.

Afbeelding

In ieder geval leuk om te zien dat veel paarden hier wel al mooi opgeknapt zijn :) geeft me hoop dat de mijne er op een dag ook zo goed uitziet.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:26

Apple schreef:
Wat leuk een EV topic :-)

De wederhelft zou graag een EV hebben, maar in de Randstad is dat eigenlijk niet zo handig. Als je ook af en toe een buitenrit wilt maken dan is een EV midden in de bebouwde kom misschien iets te veel paard :=

Wij hebben jarenlang Missy gehad, dat was ongeveer 98% EV. In gedrag en uiterlijk was dat ook echt een EV.

In topics als dit zie je dat iedereen zich komt melden met een paard met een % EV er in. In praktijk zit in heel veel warmbloeden EV. Soms zie je dat mensen twijfelen bij aankoop van een paard omdat het percentage EV te hoog is. Wij hebben nu een 45% EV en een 43% EV, gewoon warmbloeden.
Ons 50% EV paard (compleet met Weahterbys papier) is degene die overkomt alsof er het minste EV in zit :')

De ouders van de Wederhelft hebben wel enkele EV's gehad. Renpaarden. De meest succesvolle daarvan was Prettie Bonny, zij is verkocht als fokmerrie. Ik weet niet hoe haar nakomelingen het nu doen.


v. Kyllachy? Haar nakomeling van 2015 doet het het beste met 4 overwinningen en 6 plaatsingen uit 18 starts. Als dat de juiste merrie is uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:27

Apple schreef:
Wat leuk een EV topic :-)

De wederhelft zou graag een EV hebben, maar in de Randstad is dat eigenlijk niet zo handig. Als je ook af en toe een buitenrit wilt maken dan is een EV midden in de bebouwde kom misschien iets te veel paard :=

Wij hebben jarenlang Missy gehad, dat was ongeveer 98% EV. In gedrag en uiterlijk was dat ook echt een EV.

In topics als dit zie je dat iedereen zich komt melden met een paard met een % EV er in. In praktijk zit in heel veel warmbloeden EV. Soms zie je dat mensen twijfelen bij aankoop van een paard omdat het percentage EV te hoog is. Wij hebben nu een 45% EV en een 43% EV, gewoon warmbloeden.
Ons 50% EV paard (compleet met Weahterbys papier) is degene die overkomt alsof er het minste EV in zit :')

De ouders van de Wederhelft hebben wel enkele EV's gehad. Renpaarden. De meest succesvolle daarvan was Prettie Bonny, zij is verkocht als fokmerrie. Ik weet niet hoe haar nakomelingen het nu doen.
In Lambourn en Newmarket doen ze niet anders hoor, en ik denk in Malton ook niet. :D En zeker in Lambourn heb je in het dorp zelf geen trails, dus daar gaat alles gewoon over de weg.

Hier zie je de nakomelingen van Pretty Bonnie: https://www.racingpost.com/profile/hors ... tty-bonnie
De Zebedee, Pimlico Pleaser, is in training geweest waar ik gewerkt heb, haha. De naam zegt me wel iets, maar het paard zelf heb ik weinig mee te maken gehad (want er stonden er nog zo'n 180 daar :)) ).

Katyatje: er mag idd wel wat meer spier op, maar er hoeft ook geen 50kg vet bij hoor. :=

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:28

Apple schreef:
Wat leuk een EV topic :-)

De wederhelft zou graag een EV hebben, maar in de Randstad is dat eigenlijk niet zo handig. Als je ook af en toe een buitenrit wilt maken dan is een EV midden in de bebouwde kom misschien iets te veel paard :=

Wij hebben jarenlang Missy gehad, dat was ongeveer 98% EV. In gedrag en uiterlijk was dat ook echt een EV.

In topics als dit zie je dat iedereen zich komt melden met een paard met een % EV er in. In praktijk zit in heel veel warmbloeden EV. Soms zie je dat mensen twijfelen bij aankoop van een paard omdat het percentage EV te hoog is. Wij hebben nu een 45% EV en een 43% EV, gewoon warmbloeden.
Ons 50% EV paard (compleet met Weahterbys papier) is degene die overkomt alsof er het minste EV in zit :')

De ouders van de Wederhelft hebben wel enkele EV's gehad. Renpaarden. De meest succesvolle daarvan was Prettie Bonny, zij is verkocht als fokmerrie. Ik weet niet hoe haar nakomelingen het nu doen.

Dat is ook zo :j
In "mijn tijd" werden er veel volbloeden gebruikt om het wat rustigere Nederlandse ras wat meer uithoudingsvermogen en "pit" te geven.
En dat wil inderdaad niet zeggen dat die paarden heet zijn, kan, maar hoeft niet.
Hebben ze wel het meeste karakter van de volbloed zijn het naar mijn idee wel paarden die van 100% eerlijkheid houden. Je mag best een ruiterfout maken, als die maar eerlijk is.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:29

Ja klopt, dat is de juiste merrie :j

Ik geloof dat ze een stuk of 5 veulens heeft gehad nu :-)

Edit: zie nu de link naar haar nakomelingen :D . 5 inderdaad en die uit 2015 doet het best leuk als je kijkt naar zijn prijzengeld :))

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:32

Apple schreef:
Ja klopt, dat is de juiste merrie :j

Ik geloof dat ze een stuk of 5 veulens heeft gehad nu :-)

Edit: zie nu de link naar haar nakomelingen :D . 5 inderdaad en die uit 2015 doet het best leuk als je kijkt naar zijn prijzengeld :))

Zo te zien meer, ik tel er zo snel een stuk of 7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:37

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-21 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:38

Royboy 2013 (v. Equiano)
Craving 2015 (v. Equiano)
Pimlico Pleaser 2016 (v. Zebedee)
NN 2017 (v. Tamayuz)
Wilmer McClean 2018 (v. War Command)
Wiganese 2019 (v. Markaz)
NN 2020 (v. Fast Company)

edit die uit 2017 heet dus Chat Noir en heeft 2x gewonnen in Italie.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 16-09-21 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:40

Oh wat leuk!

Ik ben benieuwd hoe die jaarling het zal gaan doen :-)

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:49

Ik kom ook binnenwaaien *\o/*
Sinds 2 jaar ook in het bezit van een EV. Een 7 jarige ruin genaamd Abundant Courage, Curry voor vrienden :D zijn papa is Zebedee.
Curry was niet bepaald een uitblinker op de baan heb ik begrepen :')
Sinds hij van mij is is hij helaas ook in de lappenmand vanwege IBD. Momenteel is hij stabiel maar heeft hij er ook een handje van om zichzelf toe te takelen op het land, dus wondje hier, kreupelheidje daar |o
Mijn grijze vriend geniet op zijn eigen manier dus al 2 jaar van zijn voortijdige pensioen.
Soms kunnen we een ritje maken maar helaas komt dat maar weinig voor.
Desalniettemin geniet ik elke dag weer van hem.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:03

Het zal nog wel een paar jaar duren voor ik een tweede paard kan en wil aanschaffen, maar alvast oriënteren kan gewoon kwaad. Welke lijnen/landen kan ik het beste kijken als ik een veelzijdige volbloed met wat goede spring manieren zoek?

Overigens duurde het bij mijn halfbloed ook heel lang voor hij op gewicht was en redelijk bleef, hij kreeg toen draversbrok en pabo sportsfit en een lading olie naast onbeperkt voordroog maar het duurde ook tot z'n 8e voor hij echt niet meer groeide. Nu is hij buikig van alles :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:24

Ilse_123 schreef:
Het zal nog wel een paar jaar duren voor ik een tweede paard kan en wil aanschaffen, maar alvast oriënteren kan gewoon kwaad. Welke lijnen/landen kan ik het beste kijken als ik een veelzijdige volbloed met wat goede spring manieren zoek?

Overigens duurde het bij mijn halfbloed ook heel lang voor hij op gewicht was en redelijk bleef, hij kreeg toen draversbrok en pabo sportsfit en een lading olie naast onbeperkt voordroog maar het duurde ook tot z'n 8e voor hij echt niet meer groeide. Nu is hij buikig van alles :') .
Ierland, Frankrijk en de UK zul je verreweg de meeste keus hebben en in jouw geval zou ik dan kijken bij retraining centres, want daar laten ze ze vaak wel wat springen. Een jumper leert namelijk op een andere manier springen dan een springpaard en een flat paard heeft vrijwel zeker nog nooit een hindernis van dichtbij gezien, dus als je een dier wilt waar al wat info over is hoe ze springen, zou ik ze niet rechtstreeks van de baan trekken. :)) Als je bij een retraining centre gaat kijken, heb je vaak wel wat meer inzicht in wat het dier kan voor de reguliere sport. :)

Maar houd ook vooral in Nederland je ogen open. :)

Eef_Bam

Berichten: 4099
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:28

Leuk topic, ik ga meelezen! Heb geen EV maar wel een sterke liefde voor volbloeden vanuit de eventing en mijn 7de generatie racepaard waar ik deze vakantie op heb gereden. Zou heel graag nog eens een EV hebben voor de eventing, of een EV hengst gebruiken op mijn fokmerrie. Goede volbloedhengsten voor de eventing die in Nederland beschikbaar zijn heb ik naast Albaran XX nog niet gevonden, en die is toch wel aardig op leeftijd. Als er iemand suggesties heeft?

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:32

Een nieuw volbloedtopic +:)+ . Vorige is idd doodgebloed.
Hier ook een volbloed, 11 jaar oud nu en heb haar al 8 jaar. Gewoon recreatiepaard dat eigenlijk soms meer als weidedecoratie dient dan als rijpaard (iets met tijdgebrek) :+ .
En dat gaat haar heel goed af, eigenlijk is het een lui vel.
In haar jonge jaren moest er idd regelmatig gewerkt worden om het in goede banen te leiden en verloor ze makkelijk gewicht. Nu hoeft ze nog maar te kijken naar gras en ze wordt dik. Ik wacht nog altijd tot ze die drieling er uit gooit :') . Rijden is ook geen 'noodzaak' meer. 2- 3 weken niet gereden? Geen probleem, opstappen en weer op pad.

Iemand vreesde hier voor een EV in de stad. Mijn merrie is volledig verkeersmak, hoe groter, hoe minder ze er naar kijkt. Net als de meeste volbloeden eigenlijk. Zeker als ze gekoersd hebben zijn ze best wel wat gewend qua lawaai en animatie.

Een brievenbus echter, of een omgekapte boom od zijn niet te vertrouwen.
En nordic walkers zijn er alleen maar op uit haar te spiesen met die stokken. En dan moet daar dus drama om gemaakt worden.
Maar nooit onhandelbaar, gewoon wakker en vlug in de reacties.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:38


kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:43


Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:46

Mijn paard vond het bos in het begin heel claustrofobisch, die bleef veel liever in de bebouwde kom hoor:p maar inmiddels is het bos helemaal ok.
Mel is ook vanalles wel gewend inderdaad, vlaggen borden springkastelen boeien helemaal niet. Als ik goed nadenk is ze de laatste maand geschrokken van:
- paarden die aan de kletter gingen
- Een schittering van een lampje op straat ( :+)
- Een zeil dat loskwam en over haar heen vloog door de wind

Dat is het <<)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:51

Thioro. Wauw!! Verliefd!! Lijkt wel wat op de mijne qua koppie enzo.

Afbeelding
(Maar de mijne is een ier. Weet niet precies hoeveel volbloed er in zit. Ben een beetje te lui om dat uit te pluizen. )

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 16:27

Nobli is sowieso erg breed. Je kan nog steeds wel ribben tellen en dat is natuurlijk wel prima voor dit type paard. Maar tis echt wel een hele brede volbloed aan het worden. :+ Heeft ook flinke kaken en past hierdoor geen halsters normaal, met zn mini neusje. Ik vind het prachtig!

@Sintara, dat herken ik! Tussen de bomen is er minder overzicht. Maar jij komt vaak buiten nu toch?

@maralyn, wat een beauty <3 <3 <3

Volgens mij hebben we een breed scala aan ruiters in dit topic? Ik zag al eventing voorbij komen?
Moet altijd wel lachen als mensen denken dat een volbloed niets anders kan dan alleen maar keihard rennen, want ik ken d’r genoeg die leuk meelopen met hunting, eventing of überhaupt dressuur.
Ik hoop iig wel alle oefeningen tot het Z te kunnen trainen met die van mij. Maar dat is voor mij nu nog heel ver weg. O:)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:34

Standaard vraag die ik krijg als er mensen reageren op een advertentie.

Maar kan hij dan alleen maar hard??
Nou nee hoor in de training moeten ze ook gewoon luisteren en gaan ze zelden voluit.
Wel denk ik dat de zekere en actieve ruiter het beste past bij deze paarden. Volbloeden spiegelen gewoon ontzettend en pikken feilloos jou gevoel/houding op.
Ik heb de meest lieve en brave volbloeden in de buurt van een onzekere ruiter dan ook compleet zien veranderen. Ze worden dan zelf ook wat onzeker en dat versterkt elkaar dan.

Wij gaan zaterdag voor de afwisseling weer eens dressuren en springen. Hoop dat de bodem een beetje ok is want kan geen schroeven draaien en is grasbodem. Voor de dressuur niet zo spannend, alleen voor het springen. Al doe ik 80cm dus dat is nou niet echt een schrikbarende hoogte.