Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 22:26

Oh, ik kan niet meer bewerken… maar de fotografe stuurt me net een voorproefje van een foto die ze zelf heel leuk vindt! :D

Afbeelding
(Sorry boktupload, heb toestemming om te delen :P )

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 22:39

Ooh wat mooi! Echt een hele leuke foto :) en super fijn dat je dezelfde dag nog een voorproefje krijgt.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 22:41

Ja heel leuk! Was er niet op voorbereid hoor. Was niet gepland. :P Daarom juist extra leuk dat ze hem stiekem al had bewerkt en extra heeft gegeven!

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 07:25

Heel leuk <3

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:48

Wat leuk AlwaysH! En wat is je haar lang zeg :wow:
Kan me voorstellen dat je schrikt als ze achterover klappen. Maar, schrale troost. Dat hoeft niet altijd wat te beschadigen. Behalve hun ego dan. Hopelijk komt dat goed

Mag ik weer even een noob vraag stellen aan de kenners van de rensport? Het zit al een paar dagen in mijn hoofd
Op snelheid gebruikt het paard het bit/ruiterhand wat als vijfde been. Wat moet ik me hierbij voorstellen qua druk? Als dressuurruiter zou ik denken dat teveel druk het bewegingsapparaat belemmerd omdat er teveel druk staat op het tongbeen. Dit blokkeert indirect de beweging van veel spieren elders in het lichaam waardoor het dier wellicht niet op snelheid kan komen. Of is dit meer iets van: “ja dat weten we, nemen we voor lief ivm veiligheid.”?

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 08:49

Nou, zijn ego was flink gekrenkt want hij was er helemaal beduusd van. Sukkeltje 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:06

Danique_G schreef:
Wat leuk AlwaysH! En wat is je haar lang zeg :wow:
Kan me voorstellen dat je schrikt als ze achterover klappen. Maar, schrale troost. Dat hoeft niet altijd wat te beschadigen. Behalve hun ego dan. Hopelijk komt dat goed

Mag ik weer even een noob vraag stellen aan de kenners van de rensport? Het zit al een paar dagen in mijn hoofd
Op snelheid gebruikt het paard het bit/ruiterhand wat als vijfde been. Wat moet ik me hierbij voorstellen qua druk? Als dressuurruiter zou ik denken dat teveel druk het bewegingsapparaat belemmerd omdat er teveel druk staat op het tongbeen. Dit blokkeert indirect de beweging van veel spieren elders in het lichaam waardoor het dier wellicht niet op snelheid kan komen. Of is dit meer iets van: “ja dat weten we, nemen we voor lief ivm veiligheid.”?

De kunst is om het paard te laten bepalen hoeveel steun hij in je handen wil zoeken. De druk is vele malen groter dan je ooit op een dressuurpaard zult voelen, ook bij de makkelijke paarden, maar zoals ik eerder zei is het niet de bedoeling dat je zelf met harde hand rijdt. Je moet een soort sweet spot zien te vinden waarin het paard voldoende steun krijgt, maar wel kan ontspannen en de ruimte heeft om zich uit te strekken als het er echt op aankomt. Hier wordt in de training ook enigszins op gelet, want een paard dat in de training teveel belemmerd wordt en dus niet leert hoe hij zich moet uitstrekken, zal dat in een race ook niet doen.

Uiteraard zijn er natuurlijk tig uitzonderingen, want als een paard extreem ‘keen’ is en hard trekt, vergt dat een wat andere aanpak dan het ideaalbeeld. :)) Maar dat hierboven is waar je naartoe werkt — een van de dingen die je mensen veel zult horen zeggen is “get him settled” oftewel: ontspannen en in een fijn ritme met het hoofd niet te hoog, waarin je eigenlijk gewoon je handen op de schoft kunt laten rusten.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:07

Het grote verschil zit hem in de hoofd/hals houding waarin deze druk er is. Bij oa de dressuur loopt het paard vaak veel hoger met een kortere hals ed waarbij dat renpaard juist zijn hoofd laag en horizontaal uitstrekt. Hierdoor komt die druk heel in anders in de mond terecht en dus anders op het tongbeen.
Even 2 uiterste.

https://youtu.be/yOTc35OrNgw

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:21

Vraagje aan de ervaren EV rijders.
Hoe krijg je je paard terug, wanneer hij echt in de speed galop gaat? Van trekken gaan ze dus alleen maar harder? Ik rijd nu alleen nog in een handgalopje tijdens de buitenrit, omdat ik bang ben dat als ze steeds harder gaat, ik haar niet meer terug krijg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:20

Het is een beetje tegenstrijdig, want enerzijds wordt er inderdaad gezegd "niet trekken," maar tegelijkertijd is een teugelhulp ook de voornaamste manier om ze terug te krijgen. Wat er hoofdzakelijk met 'niet trekken' bedoeld wordt, is 'niet paniekerig trekken' of echt de teugels vastklampen en ook niet je teugels korter pakken, want dat is een hulp om sneller te gaan. Tenzij je 5 meter terug had moeten stoppen, is de beste manier om gewoon rustig de druk op te bouwen vanuit je bovenlichaam door zelf je gewicht naar achteren te verplaatsen met je benen (en in het ergste geval: voeten naar voren).

Ondanks dat je flinke armspieren moet hebben als work rider, komt je meeste kracht uit je core en je benen. En niet onbelangrijk: gebruik je stem.

Hier een paar foto's ter illustratie:
Dit paard gaat duidelijk wat harder dan de work rider zou willen, of wil wat harder gaan, dus de handen zijn los van de schoft, de ruiter komt iets overeind en duwt zichzelf naar achteren met z'n benen. Maar let er dus op dat de handen nog relatief ontspannen zijn - het zijn geen samengeknepen vuisten - en dat hij zijn ellebogen ook niet verder naar achteren brengt. Je neemt je armen wel mee, maar vanuit je bovenlichaam, je brengt niet je armen naar achteren ten opzichte van je bovenlichaam. Zou het paard over een paar passen ontspannen, dan zit hij in no time weer in de juiste houding (oftewel het 'Martiniglas').


Deze twee paarden zijn duidelijk echt in full gallop. Je ziet Frankie Dettori (op het paard het dichtst bij de camera) laag op het paard zitten, het zwaartepunt ligt dicht boven het paard de hand gaat opzij om hem te kunnen pushen of om de teugels korter te kunnen pakken etc., maar wil hij straks weer langzamer gaan, dan zal hij omhoog komen, de handen weer op of net boven de schoft houden en eventueel zijn gewicht ieeets naar achteren verplaatsen, maar meer horizontaal dan de ruiter hierboven (dus zeg maar meer de hoek tussen z'n benen en z'n bovenlichaam kleiner maken zonder z'n benen verder te buigen oid). Let ook hier weer op hoe ontspannen de handen van zowel Frankie als de ruiter op de vos zijn en hoe Frankies knieën vóór zijn voeten liggen, in plaats van erachter, zoals hierboven.


Dit paard tot slot gaat juist heel ontspannen (is volgens mij ook een jumper :)) ). Het zwaartepunt van de ruiter ligt meer naar voren dan op de eerste foto, maar wel verder boven het paard dan bij Frankie, en let ook op de handen die echt op de schoft liggen. Zou hij straks willen stoppen, dan zal ook hij zijn gewicht iets naar achteren verplaatsen, waardoor ook zijn handen iets meegaan naar achteren. Ook hier liggen de knieën weer voor de voeten.


En if all else fails: doe een schietgebedje. Je paard gaat er niet langzamer van, maar het geeft je wat te doen. :))

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:31

Gewoon nooit in ongecontroleerde galop laten gaan. Snelheid kan en mag maar ten alle tijden onder controle.
Dus in de eerste plaats al goed de plekken voor galop uitkiezen. Waar je overzicht en remafstand hebt. Sowieso houden ze die topsnelheid ook geen kilometers vol dus vaak voel je ze al iets terugkomen na een paar honderd meter en dan kan je terug inkomen indien de snelheid ongewenst was. Maar je moet die paar 100 meter ruimte dus wel hebben.

Wat ik bij mijn merrie doe als ik wil checken of ze 'er nog is' of ook gewoon even tot de orde wil roepen, is 1 hand vastzetten op de schoft en met de andere hand dmv halve ophoudingen stelling vragen.

Zelfde als we het oneens zijn over de geschikte snelheid, dan stel ik haar in. Neus mag niet recht voor de schouders (het is ook geen overdreven stelling, gewoon net niet recht) en ik laat haar nooit op m'n handen steunen als ze snel wil gaan dus werk met halve ophoudingen.
Indien plaats zat (strand od) en we willen knallen dan laat ik haar gewoon gaan, maar wederom bied ik geen hand waar ze op kan leunen. Dan schiet ze uit de startblokken als een raket maar zonder steun is ze het na 500m ook wel weer zat en kunnen we in een bedaarder tempo verder.

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 20:28

super bedankt voor de uitleg!

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:03

Interessant!
Ik vind de jumper heeeel leuk. Wat een vriendelijk koppie heeft die. <3

Wij hadden gisteren schriktraining. Eventjes spannend. Is het eng? Nee? Oké dan. :+
Afbeelding

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 22:05

Bedankt voor de uitleg Mkango, heel leuk om te zien!


Hahha san4nie, hij kijkt niet alsof die erg onder de indruk is hahaha

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 15:23

Ik heb mn nieuwe hoofdstel binnen! *\o/*


Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-21 15:36

Oh mooi! Welke is dat?
En wat voor kopstuk zit er op?

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 15:42

Is de rossner anatomico! Anatomisch gevormd kopstuk wat terug gesneden is achter de oren!

Heb m vandaag alleen even gepast, morgen met rijden eens kijken wat Sullie er van vind haha!

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 16:42

Dat prijskaartje op het voorhoofd, extra elegant :D maar is wel mooi om te zien!
Ik ga als het allemaal meezit zaterdag naar kramer in Duitsland, hopelijk onder andere een mooi western hoofdstelletje scoren :):) mel past opzich de oude van een eerder verzorgpaard wel maar het is niet echt haar kleur O:)

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 17:03

Hahaha ja erg charmant dat kaartje :+

Leuk sintara! Ben benieuwd, show je m hier ff als je iets gevonden hebt?

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 17:10

Leuk hoofdstel Lauss!

Ik was deze ochtend in de buurt van de Epplejeck dus ben toch even binnen gelopen ook al had ik niet echt iets nodig. Enkel koekjes gekocht :P

Gisteren ben ik sinds laaaang nog een keer op springles geweest met Willy. In de lente heb ik via via een super fijne lesgever gevonden maar was nu dus al sinds april niet meer geweest. Willy heeft er best veel balken afgesprongen maar desondanks ging het toch redelijk goed. Ik voelde dat ik hem al iets meer verzameld kon houden net voor de sprong (hij heeft de neiging om heel lang te worden en op de voorhand te vallen) en dat ik zelf al beter naar achter kon blijven zitten ook. Direct maar een nieuwe les gepland voor over een aantal weken :D

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 19:47

Mooi hoofdstel Lauss!

En gaaf Sintara! Lijkt me leuk om daar te winkelen.

Goed bezig katyatje! Misschien gaat het volgende keer nog beter als je sneller weer gaat.

Mijne heeft vandaag een massage gehad. Zat wel beetje vast in z’n rug en billen. Ik moet meer een fanatieker trainen was de opdracht.

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:34

Hebben jullie ze al onder een deken? Wanneer beginnen jullie met een deken? Mijn merrie maakt bijna geen extra haar 's winters, maar valt wel af als ik geen warme deken opdoe. Vooral haar rugspieren worden dan minder.. ze houdt wel bolle buik..

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:36

mooi hoofdstel Lauss!

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:37

Mijne is afgelopen zondag geschoren en staat dus onder een deken! T wordt komende week nog wel lekker weer, voor morgen hoorde ik zelfs dat ze 18 graden voorspellen

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:46

Mijne staat al sinds begin deze maand onder een deken. Hij maakt ook amper wintervacht aan en op een avond stond al zijn haar rechtop dus hij probeerde zich echt warm te houden. Aangezien hij nog niet helemaal op gewicht is heb ik liever dat hij geen energie moet steken in zich warm houden.