Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:49

kyrkelover schreef:
Wel denk ik dat de zekere en actieve ruiter het beste past bij deze paarden. Volbloeden spiegelen gewoon ontzettend en pikken feilloos jou gevoel/houding op.
Ik heb de meest lieve en brave volbloeden in de buurt van een onzekere ruiter dan ook compleet zien veranderen. Ze worden dan zelf ook wat onzeker en dat versterkt elkaar dan.


Heel herkenbaar!

Toen ik hem kocht, topbraaf, paar maanden later een heel schrikkerig en onrustig dier. Goede hulp gehad en nu weer een geweldig dier.
Doorgaans gaat hij liever niet zo hard, maar afgelopen zomer op de Veluwe er achter gekomen dat hij toch graag mee gaat als de voorste paarden een sprintje doen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:58

san4nie schreef:
kyrkelover schreef:
Wel denk ik dat de zekere en actieve ruiter het beste past bij deze paarden. Volbloeden spiegelen gewoon ontzettend en pikken feilloos jou gevoel/houding op.
Ik heb de meest lieve en brave volbloeden in de buurt van een onzekere ruiter dan ook compleet zien veranderen. Ze worden dan zelf ook wat onzeker en dat versterkt elkaar dan.


Heel herkenbaar!

Toen ik hem kocht, topbraaf, paar maanden later een heel schrikkerig en onrustig dier. Goede hulp gehad en nu weer een geweldig dier.
Doorgaans gaat hij liever niet zo hard, maar afgelopen zomer op de Veluwe er achter gekomen dat hij toch graag mee gaat als de voorste paarden een sprintje doen. :+

Maar dat doet vrijwel ieder paard. De grootste fabel is dat volbloeden van nature voluit willen gaan en eerste willen worden, maar er zit een heel leerproces achter voordat ze snappen wat de bedoeling is. Sommige paarden snappen dat binnen een paar maanden, sommige paarden doen daar meer dan een jaar over, en sommige snappen het helemaal niet, of willen simpelweg niet aan kop lopen en zakken terug zodra ze niemand meer om zich heen zien. Er komt echt zoveel meer bij kijken dan een paard in een startbox proppen, startboxen open gooien en maar in het wildeweg voluit galopperen tot er eentje overblijft die het minst moe is bij de finish. :=

Maar het achter andere paarden aan willen rennen op buitenrit, is gewoon paard-eigen, het zijn immers kuddedieren.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:00


san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:07

Mkango schreef:
Maar dat doet vrijwel ieder paard. De grootste fabel is dat volbloeden van nature voluit willen gaan en eerste willen worden, maar er zit een heel leerproces achter voordat ze snappen wat de bedoeling is. Sommige paarden snappen dat binnen een paar maanden, sommige paarden doen daar meer dan een jaar over, en sommige snappen het helemaal niet, of willen simpelweg niet aan kop lopen en zakken terug zodra ze niemand meer om zich heen zien. Er komt echt zoveel meer bij kijken dan een paard in een startbox proppen, startboxen open gooien en maar in het wildeweg voluit galopperen tot er eentje overblijft die het minst moe is bij de finish. :=

Maar het achter andere paarden aan willen rennen op buitenrit, is gewoon paard-eigen, het zijn immers kuddedieren.


Ja, ik bedoelde ook meer dat ik er achter kwam dat hij toch wel “hard” kan. Had dat nog gedaan en wist ook niet zo goed hoe hard hij zou gaan. De mijne is eerder het type manegepaard dan renpaard. :+
Niet zo heel duidelijk verwoord, maar ik was dus van hem onder de indruk.

Raineri
Berichten: 6233
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:07

Nooit over nagedacht Mkango, maar klinkt erg logisch. Hoe motiveer je een paard voorop te willen lopen? Een soort wijken voor druk principe? Paard loopt voorop = geen druk meer om harder te lopen. Paard loopt achter een ander = druk om er voorbij te gaan?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:38

AlwaysH schreef:
Nobli is sowieso erg breed. Je kan nog steeds wel ribben tellen en dat is natuurlijk wel prima voor dit type paard. Maar tis echt wel een hele brede volbloed aan het worden. :+ Heeft ook flinke kaken en past hierdoor geen halsters normaal, met zn mini neusje. Ik vind het prachtig!

@Sintara, dat herken ik! Tussen de bomen is er minder overzicht. Maar jij komt vaak buiten nu toch?

@maralyn, wat een beauty <3 <3 <3

Volgens mij hebben we een breed scala aan ruiters in dit topic? Ik zag al eventing voorbij komen?
Moet altijd wel lachen als mensen denken dat een volbloed niets anders kan dan alleen maar keihard rennen, want ik ken d’r genoeg die leuk meelopen met hunting, eventing of überhaupt dressuur.
Ik hoop iig wel alle oefeningen tot het Z te kunnen trainen met die van mij. Maar dat is voor mij nu nog heel ver weg. O:)

Ja mel heeft ook echt een brede ribbenkast. Daar moet dat enorme hart in natuurlijk O:). Qua boommaat is ze wel smal. En mel heeft een smal, fijn hoofdje dat in maat pony past.
We gaan eigenlijk altijd naar buiten inderdaad! Vorige week nog voor het eerst zonder ander paard 1,5 uur gewandeld. Wel onrustig geworden halverwege, maar geen paniek en voor we terug waren werd ze alweer helemaal kalm. Dus dat is gewoon trainbaar, al duurt t wel even.

Ik zie mel geen Z dressuur halen trouwens, maar ikzelf heb daar ook geen behoefte aan. Ze kan een hoop hoor, en vorige week ging ze opeens draven met een hoop expressie :)) maar het kost haar teveel moeite naar mijn smaak. Als ik wel z had willen rijden had ik daar een ander paard voor gekocht

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 17:50

Haha, ja dat snap ik ook wel, maar je hoeft echt geen dure KWPN’er te hebben voor basis dressuur toch?! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:56

Danique_G schreef:
Nooit over nagedacht Mkango, maar klinkt erg logisch. Hoe motiveer je een paard voorop te willen lopen? Een soort wijken voor druk principe? Paard loopt voorop = geen druk meer om harder te lopen. Paard loopt achter een ander = druk om er voorbij te gaan?
In het ideale geval is dat wel hoe het werkt, ja. Althans, thuis. :D In races houd je altijd de druk erop, tenzij je tig lengtes voor ligt, maar thuis wil je idd het liefst dat ze na verloop van tijd uit zichzelf in ieder geval meegaan met een ander paard.

Je snelwerk doe je eigenlijk vrijwel altijd samen met één of twee andere paarden, naast elkaar. Vaak is het zo dat er eentje achter de ander begint en op een bepaald punt upsides komt, waarna ze samen versnellen. In de meeste gevallen is er dan gewoon sprake van dat één paard net met z'n neusje eerder eindigt dan de ander, maar de bedoeling is hoofdzakelijk dat ze snappen dat ze dat duel met elkaar moeten aangaan.

Een heel groot deel van het leerproces gebeurt ook pas in de echte races, zowel voor de paarden als voor de trainers, want pas daar zie je wat het beste bij ze past qua baan, positie in het veld, rijstijl van de jockey etc. Soms zie je ook dat paarden thuis eigenlijk weinig laten zien, aangespoord moeten blíjven worden om überhaupt mee te gaan naast een ander paard en dat alles pas op z'n plek valt als ze een keer "voor het eggie" gaan. Dit paard is daar een mooi voorbeeld van. Andrew wil eigenlijk al z'n tweejarigen in ieder geval één keer laten starten, maar Coltrane was ontzéttend traag in zijn leerproces en kwam pas halverwege het seizoen aan de start toen hij 3 was. Pas daar viel alles op z'n plek voor hem en binnen een paar maanden had hij niet alleen drie overwinningen op z'n naam staan, maar ook een prestigieuze handicap. :))

valine schreef:
Wut? :?
Dat 'ie er nog voor de start vandoor gepeerd is en is teruggetrokken uit de race. :))

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:00

Zou maar triest zijn moesten ze echt enkel maar hard kunnen rennen :P want dat is toch echt niet waarom ik er één gekocht hebt.
Willy zijn renpaardknopje is nog maar 2 keer aangegaan en dat was beide keren op het strand. De eerste keer waren we erg rustig beginnen galopperen en steeds wat sneller. Ik reed naast een vriendin en dat ging goed zo. Tot het knopje om ging. Ik voelde hem echt een versnelling hoger schakelen, wel nog onder controle, maar hij vloog het andere paard plots zo voorbij. Heb hem dan maar snel teruggenomen.
De tweede keer was ik de controle kwijt en dat vond ik toch echt niet leuk. Ondanks dat het voor renpaardnormen waarschijnlijk nog traag ging :')

noordje

Berichten: 2208
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:06

Engels volbloed <3
31 jaar geleden kocht ik mijn 1e paard (uit de pony's gegroeid)
Dat was een KWPN merrie met vader John U To Berry.
In 1993 waren een aantal EV hengsten van een kennis los gebroken en die zijn in ons weiland beland.
11 maanden later had ik een veulen erbij,die inmiddels 27 jaar is.
Hij heeft als vader Revely Ridge en die had Blakey Ridge als vader.
Een vriendin die toen in de rensport zat (had ook een EV, maar die kwam van de baan) vertelde dat Blakey toch wel bekend was.
Enfin, (sorry voor het lange verhaal) ik zit er over te piekeren om weer een EV te nemen als m'n oudje er niet meer is.
Maar hier in Noorwegen is de keuze helaas erg beperkt.
Leuk om jullie ervaringen met jullie EV te lezen. Sommige dingen erg herkenbaar. Vooral dat drama met alleen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:11

noordje schreef:
Engels volbloed <3
31 jaar geleden kocht ik mijn 1e paard (uit de pony's gegroeid)
Dat was een KWPN merrie met vader John U To Berry.
In 1993 waren een aantal EV hengsten van een kennis los gebroken en die zijn in ons weiland beland.
11 maanden later had ik een veulen erbij,die inmiddels 27 jaar is.
Hij heeft als vader Revely Ridge en die had Blakey Ridge als vader.
Een vriendin die toen in de rensport zat (had ook een EV, maar die kwam van de baan) vertelde dat Blakey toch wel bekend was.
Enfin, (sorry voor het lange verhaal) ik zit er over te piekeren om weer een EV te nemen als m'n oudje er niet meer is.
Maar hier in Noorwegen is de keuze helaas erg beperkt.
Leuk om jullie ervaringen met jullie EV te lezen. Sommige dingen erg herkenbaar. Vooral dat drama met alleen staan.
Haha, oeps! :))

Ik ken een leuke die naar Zweden verkocht is. O:) Weet niet of ze nog koerst eigenlijk, maar was echt een leuk beestje. <3

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 20:07


Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 20:20

Jemig ... die is niet terug te nemen... levensgevaarlijk..

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 17:45

Wily mocht vandaag een nieuw dekje showen :D

We zijn nu terug 1,5 week aan het werk nadat hij 2 weken stil gestaan had wegens een kneuzing op de kogel. En eigenlijk gaat het best goed :)
Dressuur is niet zijn sterkste punt. Het duurt altijd best lang voor hij een beetje lekker gaat lopen. Dus vorig weekend samen met mijn lesgeefster geprobeerd om voor het rijden wat oefeningen op de grond te doen zoals keertwending om de voorhand, wijken langs de wand, beetje schouder binnen, om zijn achterbenen al wat te activeren. En dat maakte echt een groot verschil! Dus dat hebben we vandaag ook gedaan en na het trainen zijn we nog even buiten gaan uitstappen in de zon :D heerlijk!

Wat doen jullie dit weekend?

Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 17:50

(Keert)wending om de voorhand (en soms zelfs zo ver doordraaien dat ik hem in achterwaarts zet) is echt een magische oefening voor de achterhand.

Dit weekend doe ik helemaal niks met Nobli. Vandaag hele dag gewerkt en mijn moeder heeft vandaag een dressuurles met paardlief gehad. Daarin weer wat wijken meer bevestigd en ze zei dat dit erg goed ging.
Morgen heb ik Exoknaag dierenpret beurs, dus Nobli heeft vrij!

Is dat dekje de green gables toevallig? Ik ben Anky-hoarder. :))

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 19:28

Hahahaha je hebt iig genoeg Anky setjes :D

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 19:39

Het is de green gables inderdaad :D
Ik koop normaal gezien geen nieuwe anky's want ik vind ze best duur maar deze was zoooo mooi!

Deze heb ik ook nog, die zijn tweedehands. En heb nog een donkerblauwe en een rode waar ik geen foto van vind. De namen van deze ken ik ook niet :o

Die oranje gespikkelde staat heeeel mooi op Nobli!

Afbeelding

Afbeelding

Raineri
Berichten: 6233
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:20

Eigenlijk moet ik dit topic ontstippen want door al jullie leuke verhalen en foto’s wil ik zelf nog een tweede paard kopen. En dan dit keer wel een volbloed _O-

Grappig, op die foto vind ik de green gables Dan weer heel mooi. Wat voor hoofdstel heb jij? Hij ziet er prettig uit :j

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 21:22

Avalanche81 schreef:
Hahahaha je hebt iig genoeg Anky setjes :D


Nietus!!! :+

Katyatje schreef:
Het is de green gables inderdaad :D
Ik koop normaal gezien geen nieuwe anky's want ik vind ze best duur maar deze was zoooo mooi!

Deze heb ik ook nog, die zijn tweedehands. En heb nog een donkerblauwe en een rode waar ik geen foto van vind. De namen van deze ken ik ook niet :o

Die oranje gespikkelde staat heeeel mooi op Nobli!

[ [url=m/dskLNv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/r4mCHS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die lichtblauw vind ik wel gaaf :j

@Danique_G, jij zit in het Anky topic? :P
Ik wil sowieso de green gables wel, heb nog geen groen. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 23:33

Haha, ik ben dan weer helemaal niet van de setjes. :)) De mijne mag straks blij zijn met twee zwarte sjabrakken of PolyPads. :')

Danique: Ik zou het gewoon doen. O:) Mag je testrijden op die van mij, kun je er daarna eentje kopen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 07:04

Ik heb geen zwarte pad. Dus ik val nog best mee dan. :* :')

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 08:15

Danique_G schreef:
Eigenlijk moet ik dit topic ontstippen want door al jullie leuke verhalen en foto’s wil ik zelf nog een tweede paard kopen. En dan dit keer wel een volbloed _O-

Grappig, op die foto vind ik de green gables Dan weer heel mooi. Wat voor hoofdstel heb jij? Hij ziet er prettig uit :j


Mijn hoofdstel is de Kavalkade Ivy :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:49

AlwaysH schreef:
Ik heb geen zwarte pad. Dus ik val nog best mee dan. :* :')

:)) :))

Die Green Gables vind ik wel heel mooi overigens! Ik houd vaak van wat meer “muted” kleuren. Felle kleuren vind ik alleen leuk bij een ander. :P

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:54

Seventeen schreef:
Ik ga dit topic even volgen.
Ik heb nu zelf een ruin lopen met 85% volbloed die het erg goed doet in de eventingsport, en nog 4 onder de 3 die ook veel volbloed in zich hebben (80% en meer). Ons plan is om volgend jaar een goede en fijne volbloed merrie te kopen, waarmee we toekomstige eventing paarden willen gaan fokken. Als iemand tips heeft waar wij eens zouden kunnen kopen dan ben ik erg nieuwsgierig!

@Mkango, gave merrie zeg!
yvonne Theunissen effe op fb zoeken kan je zeker hier aan helpen. Ze zit ook hier op bijt kyrkelover geloof ik dat het was

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:57

DaisyRotgers schreef:
Ik verzorg een volbloed x argentijnse criollo merrie. Heeft in de polo sport op hoog niveau gelopen. Geniet nu van heerlijke buiten ritjes. [ [url=m/kg564T.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dRXQL2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig