Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katyatje

Berichten: 1865
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:59

Moeilijke keuzes en tijden Euridicey.

Ik zit in hetzelfde schuitje.
Zoals ik hier al verteld had heeft Willy een luchtweginfectie opgelopen, waarschijnlijk kort na mijn breuk. We hebben toen behandeld, maar ik ben waarschijnlijk te vroeg gestopt waardoor hij hervallen is. Deze week kwam de dierenarts opnieuw en blijkt dat zijn infectie omgeslaan is naar een soort stofallergie aangezien hij geen infectiewaarden meer heeft. Dik balen dus want dat komt door zijn leefomgeving en op de stal waar hij staat kan ik daar weinig aan doen. De meest efficiënte remedies zijn ofwel duur of hebben als bijwerking mogelijke hoefbevangenheid en daar is hij al erg gevoelig aan dus dat is geen optie. Hij krijgt nu een nieuwe hoestsiroop maar ik heb er weinig hoop op dat het beter wordt, dus de kans is groot dat ik hem verhuis naar de weide waar mijn pensioenpaardje staan.

En daarmee is ook het definitieve besluit gevallen dat ik Willy ga verkopen. Ik zie hem doodgraag en heb al zoveel geld, tijd en moeite in hem gestoken maar het loont niet. Fysiek is hij niet geschikt voor wat ik wil doen en ook de stal waar hij nu staat is voor zijn mentale gezondheid (te veel prikkels) en nu ook fysieke gezondheid niet geschikt, ondanks dat het echt een paardvriendelijke stal is.

Dus ik ga Willy eerst goed laten opknappen en dan zoek ik een nieuwe thuis voor hem. Ik ga er mijn tijd voor nemen want hij gaat niet naar de eerste de beste.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:07

@Katyatje maar een paardvriendelijke stal wil niet altijd zeggen dat het geschikt is voor je paard.
Zo weet ik een volbloed die altijd prima gefunctioneerd heeft.
Iedere dag netjes 3x per dag krachtvoer, onbeperkt hooi, een dik bed stro in stal om in te slapen, iedere dag zijn beweging etc.
Deze kwam op een soort paddock paradise. Er is niets van het paard over. Ijzers er af gehaald, want ja dat mag niet in de kudde. De paarden die er staan hebben veel meer neiging om dik te worden. Voeren mag dus enkel als je ze uit de kudde haalt. Ze hebben wel een inloopstal met stro, maarja daar kunnen de andere paarden ook komen... binnen een half jaar was het paard naar de klote.
Op en moe want ja rustig slapen ging niet. Voer eigenlijk ook te weinig want ja je gaat er niet uren bij zitten dat ze rustig kunnen eten. Hooi ja prima maar niet afdoende kwaliteit voor wat die bloedjes nodig hebben. Vitamine en mineralen bijvoeren is toch lastig in de groep.
Kortom een prima stal, maar niet voor dat paard. Mede daardoor dus ook continu aan het kwakkelen. Dan weer dit, dan weer dat.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:09

Jeetje Katyatje.. Wat een moeilijk maar moedig besluit. Ik snap heel goed hoe je je voelt. Aan de ene kant wil je hem houden, maar aan de andere kant weet je dat het beter kan voor hem. Lastig, misschien dat je hem kan verkopen aan iemand die contact met je wil houden? Heel veel sterkte alvast geniet van elkaar de laatste (weken? maanden?)

Elei wordt gelukkig steeds rustiger. Afgelopen dagen ben ik al twee avonden gebeld met dat ze "onrustig is" staat te steigeren in de stal, heen en weer te lopen, tongelen, kribbebijten, maar alleen in de stal! Echt pijnlijk om te zien. Op de paddock doet ze het niet. Mijn vriend heeft gisteren en eergisteren met haar lang gewandeld tot we haar in de stal plaatsen en dat was écht de oplossing. Gewoon laten relaxen en dan de stal in. Ze begon rustig te knabbelen aan het hooi en begon naar buiten te kijken in plaats van te hangen aan de staldeur:

Afbeelding
Met zo'n koppie vergeet je gewoon alle stress :) Mocht het nou niet lukken om haar rustig in de stal te houden gaan we serieuzer overwegen om te verhuizen naar een paddock paradise (is natuurlijk sowieso aantrekkelijk, maar is een stuk verder rijden)

Volgende week komt er een zadelmaker!!

Vraagje: kan ik bij elke paspoortgevende instantie haar inschrijven in Nederland en haar naam doorgeven?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:25

@Eurodicey, ja dat kan. Eigenlijk hoort het bij de ndr te gebeuren gezien dat het stamboek is voor de volbloeden in Nederland.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:27

Is het gek of heeft het gevolgen als ik het bij het KWPN laat doen? (meest dichtbij XD)

Sintara

Berichten: 7433
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:32

Voer en stalling is zo belangrijk maar ook zo moeilijk.
Ik krijg van mel bijna elke dag filmpjes en foto's dat ze zo lekker ligt te slapen met de hele kudde dus die komt echt wel goed aan haar rust in de kudde hahaah. Vind ik ook heel belangrijk :)

Katyatje

Berichten: 1865
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:54

Het is inderdaad erg lastig om de juiste plek te vinden. Mentaal gezien had Willy het beter op het weitje met mijn andere paard. Lekker buiten, minder prikkels, één vast vriendje. Maar Willy was altijd te dun en de andere te dik, dus dat maakte het dan ook weer moeilijk. En ik had daar geen goede accomodatie om te rijden, en dat is voor mij ook belangrijk.
Och ja, ik heb heel veel geprobeerd voor hem en mijn hart breekt een beetje bij het idee om hem weg te doen. Maar ik denk dat hij het ergens anders nog beter kan hebben dan bij mij :)

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:56

Katyatje schreef:
Maar ik denk dat hij het ergens anders nog beter kan hebben dan bij mij :)

Precies dat had ik ook. Je kan het dier houden, in leven houden en er mee doen wat het toe laat, maar om te realiseren dat ze het waarschijnlijk beter hebben elders dan bij jou is een heel eerlijk besluit.

Ik had fox nooit weggedaan als ik het geld had om twee paarden te onderhouden. Ik word zelf niet gelukkig van niet kunnen rijden, daar had ik geen paard voor gekocht

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:59

Klopt is zeker voor ieder paard anders. Het ene paard voelt zich 100% happy bij 24/7 in de kudde en de ander totaal niet. Het ene paard kan wel aarden op een grote stal, de andere totaal niet.
Wat ik vooral wilde zeggen is dat de gezondheid van een paard ook sterk afhankelijk is van hoe de huisvestiging is en of deze bij het dier past (en bij jezelf).

Sintara

Berichten: 7433
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:26

Alleen maar eerlijk toch, voor de paarden zelf :) hoe moeilijk het ook is.. Als je je beslissingen neemt voor het welzijn van je paard zit je niet verkeerd

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:37

@Eurodicey, gefeliciteerd met je nieuwe vriendinnetje! Hopelijk gaan jullie veel plezier beleven samen!

@Always, wat heb jij toch een knapperd <3 En Fijn dat het weer de goede kant op gaat!

@Katyatje, moeilijke beslissing... Maar als je eerlijk naar jezelf en naar je paard bent, is dat het belangrijkste toch.

Ik heb dinsdag weer les gehad, maar we hadden weer veel spanning... En ik weet dondersgoed dat ik de grootste bron ben, ook al probeer ik nog zo chill te zijn, diep van binnen ben ik bezig met mijn val en "wat als..." en dat heeft zo'n gevoelig paard natuurlijk meteen door.

Gisteren voor het werken meteen al 4x dunne mest op de poetsplaats en waar hij normaal rustig een bak Fibrebeet met brokken opeet, at hij nu geen hap (zelfs niet alleen maar brokken). Tijdens het longeren super braaf en vrolijk, ik had balkjes en een sprongetje neergelegd en daar werd hij heel enthousiast van.
Maar bij het uitstappen aan de hand meteen weer super kijkerig en snuiven. En op dat moment heb ik echt geen spanning. Op de poetsplaats wederom geen hap gegeten. Hoorbare en zichtbare hartslag en zo gespannen... Hij was een blok beton.
Misschien is het het verse gras, misschien is het het meisje wat aan het ramenlappen was, misschien is het de regen.
Maar hoe dan ook, ik ben bang dat ik niet de stabiele leider/basis voor Moos kan zijn die hij nodig heeft... Het voelt ook gewoon niet eerlijk naar hem toe, hij is zo leuk en lief en werkwillig en knap. Het spookt ook echt door mijn hoofd om opzoek te gaan naar een geschikter persoon voor hem, want dat verdient hij.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 14:02

Is er niet iemand met verstand van grondwerk die jou kan helpen?

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:13

Vanmiddag komt er een osteopaat/triggerpointmasseur/revalidatietrainer, ik hoop dat zij ons eventueel verder kan helpen of iemand weet die ons kan helpen.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 14:31

In welke omgeving/provincie sta je?

Sintara

Berichten: 7433
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:02

Ja dat is soms lastig, vooral als je echt iets wilt bereiken. Het kan ook gewoon een bui zijn he. Uiteindelijk heb ik er het beste ervaring mee om in dat geval begrip en geduld te hebben, en helemaal bij 0 beginnen die dag. Heel basis iets doen en dan belonen.

Of, als je dat niet kunt opbrengen lekker laten staan en zoekt t uut tot morgen ;)
Je kunt het jezelf erg aantrekken of boos worden, maar dat helpt je paard ook niet..

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:22

We staat in de buurt van Hoorn-Enkhuizen.

Maar deze buien heeft hij al 2 jaar. En ik heb veel geduld en ben erg rustig van mezelf. Heb al vanalles geprobeerd, maar ik kan mezelf ook niet zoveel veranderen om me helemaal bij het paard te laten passen. En in die 2 jaar heb ik ook heus veel plezier gehad, maar ook bloed, zweet en veel tranen. Ik ben ook echt gek op dit paard, daarom is het ook zo lastig.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:09

Ik heb een reading en healing aten doen bij Gentle. Ik was erg sceptisch van te voren, maar ze bleef maar bozig, terwijl ik voor mijn gevoel alles eraan had gedaan.

Het was heel bijzonder, op afstand, ik stond bij Gentle en ik zag dat er wat gebeurde (klinkt wel heel zweverig) het duurde bijna een uur. Er kwam uit dat de trauma had opgelopen toen ze 3 jaar was, en dat ze veel had "gezien", paarden die niet goed behandeld werden (allemaal in de tijd voor mij) daardoor kon zij haar rust niet vinden en bleef ze boos. Ook kwam er een deel bij mij vandaan. Ik had wat gedoe op mij werk, wat zij spiegelde.. Je kunt het geloven of niet, maar tijdens de healing, ging ze enorm geeuwen en draaien met haar ogen.. en eerlijk is eerlijk, rijden gaat heus nog niet vanzelf, maar ze is zeker een stuk relaxer en niet meer boos ..
Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16129
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:01

Ja, ik geloof daar dus echt geen bal van.

Echt echt helemaal niets. Het deel van spiegelen, daar heb je waarschijnlijk je antwoord. Jij hebt stress op je werk, ze voelt je stress en daar is ze boos over.
En op het moment dat die persoon dat zegt, voel je het zelf ook, kun je het dus loslaten en je paard ook.

Die mensen zijn op zich best slim, ze roepen een aantal heel algemene dingen die bij iedereen voor kunnen komen, en dus ook bij jou, en mensen laten intuïtief spanning los zodra je het benoemt. Ik roep dus ook heel vaak tijdens mijn lessen: schouders laten vallen, benen laten hangen, vergeet niet uit te ademen! En voilà het paard ontspant. Het is geen magie, het is gewoon goed kijken, benoemen wat je ziet en daar het een en ander aan toevoegen.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:47

Zou best kunnen wat je zegt Avalanche, maar het heeft ons iig geholpen en daar ben ik blij om :o

Avalanche

Berichten: 16129
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:51

Ik ben daar ook blij om, en dat meen ik serieus :)

Ik vind alleen belangrijk dat je zelf ook inziet hoe het werkt, want dat scheelt je volgende keer 100 euro, kan je leuke dingen van kopen :D

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:58

Het is idd een geloof het of niet verhaal. Mijn trainster doet ook reading en ik kan het gewoon niet plaatsen. Ze praat dan namens het paard. Ik ben een keer met haar meegegaan op een fysieke reading en ik snap er niks van. Ze zei dingen namens dat paard dat ze never nooit had kunnen weten. Paard kende ze niet, eigenaar ook niet. Ik kan het niet plaatsen, maar het is wel heel bijzonder. Blij dat je er rust in hebt weten te vinden.

Vandaag heb ik Elei voor het eerst gelongeerd. Merk dat ze wat linksom buigt, maar verder is het echt een verademing om een paard te hebben dat gewoon pijnloos loopt. Wel nog stress, zie dat ze haar lippen veel likt tijdens. Maar god wat kan ze mooi lopen zeg!
Heel blij met haar. Het is echt een schatje. Ze is er nog zo kort, maar hinnikt nu al als ik langsloop

Avalanche

Berichten: 16129
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:00

Euridicey schreef:
Ze zei dingen namens dat paard dat ze never nooit had kunnen weten. Paard kende ze niet, eigenaar ook niet. Ik kan het niet plaatsen, maar het is wel heel bijzonder.

Nah ze roepen een serie algemene dingen, min of meer als een horoscoop. Er zit altijd wel iets in wat klopt, goed kijken naar de reactie van de eigenaar en een beetje Google, en daar ga je dan op door. Je staat er stomverbaasd van wat mensen op social media zetten :D

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:07

Nouja sommigen vast, maar ze had nooit kunnen weten dat er een blond jong meisje de bijrijder was, een oude dame in een rolstoel de vorige eigenaar was en was overleden, de dame net een nieuwe auto had, en het paard ervoor ooit een grote wond aan het been.

Kan gewoon niet, ze kan niet van te voren dit allemaal hebben opgezocht uitgezocht en dan daar doen alsof ze alles uit het paard haalt. Het was bizar om te zien. Paard werd rustig, eigenaar in tranen en zij had enkel haar handen op het paard en vertelde wat ze binnenkreeg. Snap er niks van.

Sintara

Berichten: 7433
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:08

Ik ben het helemaal met je eens avalanche, maarja als mensen dat graag horen prima hoor.. Er zijn veel kwalijkere hobby's die mensen hebben met paarden hahaah.

Wat fijn dat elei goed gaat! Hoe zeg je haar naam, Eely?

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:12

Lekker Nederlands Eelij ja
Merkte dat ze tijdens het longeren veel aan haar lippen likte. Denken jullie dat het loslaten van spanning was door de stress van het longeren of juist dat het longeren het loslaten van spanning verzorgde?