Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 20:49

Dankjewel!

Die botsplinters zijn natuurlijk hartstikke pech.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:58

Botsplinters is idd gewoon pech.

Over die verschillen tussen stallen: hoe is het gemiddelde management op trainingsstallen?
De koersstallen waar ik kom zijn dravers dus dat kan best een wereld van verschil zijn met volbloeden. Maar bij de dravers bvb zetten ze tegenwoordig bijna nooit iets op stal, die staan in paddocks met schuilstal, ook midden in koerstraining en carrière. De niet koerspaarden/fokmerries etc gaan grote weides op.
Dat 24/7 buiten is toch vrij recent. Oudere generaties hielden ze wel meer op stal tijdens koerscarriere.

Hoe zit dat bij volbloeden? En is daar ook een verschil tussen 'vroeger' en nu?

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:25

Ik weet inmiddels inderdaad dat ik echt geluk heb met de stand van de hoeven van mel, zij staat ook voor niet plat maar gewoon ok. Toen ik haar kocht stond ze op de ijzers wel op ondergeschoven hielen maar dat was zonder ijzers redelijk vlot verholpen.. (Ondergeschoven zien er plat uit maar is het natuurlijk niet, eigenlijk gewoon te lange hielen die zijn doorgezakt.)

Nouja geluk.. Als ze slecht op de voeten stond had ik dr niet gekocht xd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:28

Thioro schreef:
Botsplinters is idd gewoon pech.

Over die verschillen tussen stallen: hoe is het gemiddelde management op trainingsstallen?
De koersstallen waar ik kom zijn dravers dus dat kan best een wereld van verschil zijn met volbloeden. Maar bij de dravers bvb zetten ze tegenwoordig bijna nooit iets op stal, die staan in paddocks met schuilstal, ook midden in koerstraining en carrière. De niet koerspaarden/fokmerries etc gaan grote weides op.
Dat 24/7 buiten is toch vrij recent. Oudere generaties hielden ze wel meer op stal tijdens koerscarriere.

Hoe zit dat bij volbloeden? En is daar ook een verschil tussen 'vroeger' en nu?
In racing verschilt het echt per stal en ook wel een beetje per land hoeveel ze buiten komen, maar 24/7 buiten zie je zelden. De rensport is wat dat aangaat wel vrij conservatief.

Trouwens even een ongerelateerde vraag aan degenen met een dressuurzadel: welke lengte beugelriemen hebben jullie en hoe lang ben je zelf? Ik heb echt geen idee wat ik nodig heb namelijk. _O-

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:35

Mkango of kyrkelover, kennen jullie ook trainers/eigenaren in frankrijk? Daar komt sullie vandaan, ik heb wel filmpjes van zijn races gevonden op france galop, maar ben benieuwd of jullie informatie hebben over waar hij vandaan komt :D

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:48

Wel grappig trouwens, de dierenarts die mel keurde zei juist dat over het algemeen de renpaarden en dravers in Frankrijk beter behandeld worden en meer manieren kennen dan de Engelse.

Ik had wel het idee dat ze meer dravers tegen kwam hoor

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:50

Volgens mij kan Always mijn berichten overigens ook niet zien, maar ik begrijp dat Nobli ingeslapen wordt. Heel veel sterkte de aankomende dagen!


Mkango is meer op Frankrijk georiënteerd dan ik.
Ik heb vorig jaar wel een paard uit Frankrijk bemiddeld, maar dat was van een Nederlandse eigenaresse die dan weer vrienden was met een Nederlandse trainster die tot nu toe 100% eerlijk en transparant is geweest naar mij.
24/7 buiten zie ik inderdaad zelden. Wel komt weidegang steeds meer voor. Als jonge paarden lopen ze sowieso allemaal buiten en in hun time of en na de carriere als bijvoorbeeld fokmerrie of dekhengst ook.
Ik zelf heb wel altijd de keuze gemaakt om niet bij stallen te rijden waar ze niet buiten komen omdat dat compleet tegen mijn principes in gaat. Wat je wel veelal ziet is dat ze echt buiten komen in groepen en zonder bescherming en weet ik het allemaal op echt grote weilanden waar ze flink kunnen rennen.

Mkango volgens mij 110cm en die zijn voor mij zelfs na gaatjes bijmaken nog iets te lang. Gezien jij iets groter bent dan mij denk ik dat die voor jou top zullen zijn.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 21:52

Ik kan je berichten prima zien, want zeker met een onderwerp als dit lees ik gewoon ieders reacties zodat ik zeker weet dat ik niks mis. Kan gewoon op ‘toon dit bericht’ klikken. +:)+
Dankjewel. :j

Edit;
Dat ik nu verder niet over Volbloeden en welles nietus dingen ga praten is natuurlijk wel logisch, ik sta ol het punt om die van mij te laten gaan. :o

Hij stond net heerlijk te slapen. Hij doet altijd een dutje rond 19u als hij binnen staat. Daarom staat hij ook niet 24/7 buiten. Die regelmaat en rust diet hem wel goed.
Afbeelding

Hebben enorm gekroeld net. Hij had gezweet (gek doen terwijl je kreupel bent 8)7 ) en had overal jeuk, hihi. Duwde nog net zijn dikke kont niet in mijn face. :P

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:05

Zo heb ik toevallig 2 kennissen die afgelopen week hun paard hebben moeten laten inslapen.
Beide paarden waren sinds jonge leeftijd in hun bezit. Eentje zelf gefokt de andere als 2 jarige oid aangekocht. Beide altijd met zeer veel zorg, rust en tijd zadelmak gemaakt en opgeleid. Eentje was 11 jaar oud..spat en artrose in beide voorkogels. Als 5 jarige zijn eerste wedstrijd gelopen. Als 6 jarige 5 wedstrijden over heel het jaar en als 7 jarige twee. Daarna als 8 jarige 2 wedstrijden en als 9 jarige eentje. Je zou dan toch niet verwachten dat zo'n beestje zo kapot is. Altijd recht toe recht aan getraind.

Paard van andere kennis is nog erger. Bij haar geboren en kwam al wat uhm schots en scheef uit de merrie. Al vroegtijdig juiste begeleiding aan fysio etc er bij. In totaal een 10x opgezeten waarvan enkel gestapt en een kort drafje. Toch maar gaan checken want het voelde niet goed. Beide sprongen, een knie, si en wervelkolom helemaal naar de klote. Dier is overigens nooit gevallen oid dus geen trauma.

Het is allemaal gewoon soms zo gruwelijk oneerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:29

Sintara schreef:
Wel grappig trouwens, de dierenarts die mel keurde zei juist dat over het algemeen de renpaarden en dravers in Frankrijk beter behandeld worden en meer manieren kennen dan de Engelse.

Ik had wel het idee dat ze meer dravers tegen kwam hoor
Ik vind de Fransen wat moderner in sommige dingen, maar de paarden zijn soms wel wat doods. :o

Laus: Is dit Sullie? https://www.france-galop.com/fr/cheval/OFA2YWpINTQ3bmN5YUJzWmp5UEdOZz09 Ik ken de trainer verder niet, maar met die resultaten verbaast het me dat hij toch nog 40 paarden in training heeft. :)) Ik kan zien dat hij in Corlay zit, maar daar houdt het ook wel zo'n beetje bij op. :P

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 23:15

Mkango schreef:
Sintara schreef:
Wel grappig trouwens, de dierenarts die mel keurde zei juist dat over het algemeen de renpaarden en dravers in Frankrijk beter behandeld worden en meer manieren kennen dan de Engelse.

Ik had wel het idee dat ze meer dravers tegen kwam hoor
Ik vind de Fransen wat moderner in sommige dingen, maar de paarden zijn soms wel wat doods. :o

Laus: Is dit Sullie? https://www.france-galop.com/fr/cheval/OFA2YWpINTQ3bmN5YUJzWmp5UEdOZz09 Ik ken de trainer verder niet, maar met die resultaten verbaast het me dat hij toch nog 40 paarden in training heeft. :)) Ik kan zien dat hij in Corlay zit, maar daar houdt het ook wel zo'n beetje bij op. :P


Ja dat is m! :j oke niet zo’n goede trainer dus :')

En de lijn verder, ken je die paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 23:29

Z'n vader ken ik van naam. Die was zelf best een goed renpaard dat één van de Franse klassiekers heeft gewonnen, de Poule d'essai des poulins, en eigenlijk zelden buiten de plaatsingen heeft gelopen op hoog niveau in Frankrijk, maar dat in de fokkerij niet echt waarmaakt. Z'n moeder komt, opvallend genoeg, meer uit een jumps lijn dan uit een flat lijn en heeft zelf wat kleine races gewonnen. Ze was geen toppaard, maar op haar niveau heeft ze best aardig gepresteerd: 4 van haar 20 starts gewonnen en geplaatst in 6 andere zijn helemaal geen slechte statistieken!

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 00:13

Mkango schreef:
Z'n vader ken ik van naam. Die was zelf best een goed renpaard dat één van de Franse klassiekers heeft gewonnen, de Poule d'essai des poulins, en eigenlijk zelden buiten de plaatsingen heeft gelopen op hoog niveau in Frankrijk, maar dat in de fokkerij niet echt waarmaakt. Z'n moeder komt, opvallend genoeg, meer uit een jumps lijn dan uit een flat lijn en heeft zelf wat kleine races gewonnen. Ze was geen toppaard, maar op haar niveau heeft ze best aardig gepresteerd: 4 van haar 20 starts gewonnen en geplaatst in 6 andere zijn helemaal geen slechte statistieken!


Leuk, dankjewel!

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:35

Sinds het inslapen van mijn EV in november ben ik een stille meelezer in dit topic geworden, maar ik wil AlwaysH ontzettend veel sterkt wensen de komende tijd.
Zo zuur als je afscheid moet nemen |(

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:52

kyrkelover schreef:
Bovendien vind ik het geen paarden voor de gemiddelde ruiter en veel mensen zeker in Nederland hebben helemaal niet voldoende kennis en kunde. Dan komt er nog bij dat we de laatste jaren een run op volbloeden hebben gehad omdat ze lekker goedkoop waren en over het algemeen simpeler dan rijpaarden voor de gemiddelde ruiter. Voor handelaren was dit dus ideaal. Er is een partij rommel deze kant op gekomen om nog maar te zwijgen over wat die handelaren er mee deden.

Even hier op ingaande: dit beeld herken ik goed.
Ik vind EV's leuke paarden over het algemeen, maar wel pittige karakters, en niet iedereen is daar handig genoeg mee. En ze worden vaak verkocht op een moment dat ze ondergewicht hebben, ja dan zijn ze braaf, want ze hebben niet genoeg energie om gek te doen.
Veel mensen die helaas niet weten wat de paarden nodig hebben qua voeding maar ook in de omgang, het zijn geen beginnerspaarden, maar zo worden ze wel verkocht. Enerzijds vind ik dat verwijtbaar aan handelaren, anderzijds ook aan de koper, die zich zou moeten informeren voor ze kopen. Er is genoeg informatie online te vinden.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:29

Die "foute" handelaren, zeggen er niet bij dat het een Engels Volbloed is. Ze gaan weg onder de noemer recreatiepaard..

Een handelaar uit Alteveer, adverteert wekelijk met dit soort teksten:
Nieuwe advertentie
Aangeboden: topbrave makkelijk te rijden 6jr merrie van ca 1.65 mtr
Ze is heel braaf in omgang en onder het zadel recreatief gereden
Makkelijk zowel binnen als buiten te rijden
Braaf op buitenrit
Kan goed bewegen met 3 correcte gangen en maakt braaf een sprongetje
Leuke allrounder voor recreatie manege of om verder op te leiden voor de sport
Kan ook zo in de les meelopen, past op bijna iedere manege
Ze is goed gezond en heeft geen stalgebreken
Ook mooi rustig op stal en braaf in de wei met andere paarden en pony's
In overleg kan ze bij u thuis afgeleverd worden
Inruil is bespreekbaar"

Op de foto's zie je dan een graatmager paard, met een vale vacht, ongelukkig voor zich uit te kijken...
Je ziet aan het soort paard dat het om een EV gaat..

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:39

De mijne stond te koop als franse draver, Gelukkig was ie dat niet en gelukkig wist ik wat ik zag. Hij was ook graat mager en dus heel braaf, ik wist dat hij heel anders kon worden op het moment dat ik hem weer in conditie bracht. Hij is een flinke uitdaging voor me, maar wel een heel leuke uitdaging. Dat had net zo goed een veel te grote uitdaging kunnen zijn. Zo'n paard verkopen aan 16 jarig meisje als eerste paard is bijna misdadig. Kopen is misschien wel een groter gok dan fokken.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 00:11

Goh, hier is dat niet zo.
Als het een volbloed is zeggen ze ook gewoon dat het een volbloed is. Maaaaar, de volbloed die zij aanbieden is een lot uit de duizend. Kalm, braaf, makkelijk, gezond, de hele riedel. En ze zijn nog niet eens heel mager bij de handelaar, maar soms wel vlugvlug geprept.
Dat 16 jarige meisje is dus een ander paard gaan zoeken toen het met die merrie niets meer ging worden. Meisje iets ouder en wijzer en ze wist 1 ding zeker: geen volbloed meer. Ging ze bij een handelaar kijken voor een htk paardje. Had ze geen klik mee. Maar toen die handelaar het verhaal hoorde over de volbloed merrie ging hij een volbloed van stal slepen (waar ze dus niet voor kwam) en die volbloed was echt hélemaal anders dan haar merrie. Met deze volbloed zou ze wel plezier hebben. Ding was op zich ook wel braaf maar we (de begeleiders :P ) hebben het haar toch afgeraden. Simpelweg omdat ze eigenlijk geen volbloed meer wilde. Werd die handelaar toch boos, dat wij met onze vooroordelen het paard en kind (kind was toen al volwassen maar toch) een mooie toekomst ontkenden :roll: .
Er zitten echt haaien tussen.

Nugoed, de mijne komt ook van een handelaar, maar de iets meer betrouwbare versie. Paard was niet mager, netjes gereden, jong maar braaf. Dat braaf heeft eventjes een afwezige periode gehad een jaar later maar is ook weer goed gekomen. Al denk ik niet dat dat een volbloed ding was. Een brave 3 jarige die op 4-5jarige leeftijd even grenzen aftast heb ik ook vaak genoeg bij warmbloeden gezien.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:41

Gentle komt van Sportstal het Podium, het bestaat helaas niet meer, maar de dame haalde regelmatig een paar EV naar Nederland, die werden dan in een paar maanden omgeschoold en verkocht. Ze was wat schraal maar goed verzorgd, gelukkig.
Ben nu wel benieuwd of Mkango ook iets over de trainers van mijn paard kan zeggen? Dit is haar paspoort:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit vel zat los in het paspoort

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 07:48

Oh, Gentle Soul, wat een mooie naam is dat…

Hier gaat alles wel oké. Voel me zwaar kl*te en ben onwijs moe. Maar het is fijn om elke avond nog te poetsen enzo, en gelukkig is dat iets waar Nobli ontzettend van geniet!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:20

Ik leef met je mee, weet wat het is. Voor god spelen is een kloteklus, maar soms moet je.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:44

Het is ook verschrikkelijk voor jullie AlwaysH, wat zullen jullie de dagen aftellen... zo ontzettend verdrietig. Gelukkig beseft Nobli het niet en heeft hij nu nog een fijne tijd met jullie..

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:48

AlwaysH schreef:
Oh, Gentle Soul, wat een mooie naam is dat…

Hier gaat alles wel oké. Voel me zwaar kl*te en ben onwijs moe. Maar het is fijn om elke avond nog te poetsen enzo, en gelukkig is dat iets waar Nobli ontzettend van geniet!

Ook goed om te doen denk ik.
En je hebt zo goed voor Nobli gezorgd...... dit soort dingen is echt gewoon botte pech en zo oneerlijk.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:56

Een paard, hoe slim ook, beseft niet dat er geen morgen meer is.
Mijn eerste (en laatste) paard die ik in heb laten slapen heb ik echt te lang mee gewacht. Het is vooral zwaar voor ons als mens omdat wij wel weten wat er komen gaat.


Afbeelding
Afbeelding
(Fotos zijn groothoek mobiel kwaliteit)
Ik ben nu bezig met deze leuke vos klaar te maken voor verkoop.
Hij kent al ontzettend veel, maar op rijtechnisch vlak is het nu nog een plank met een betonnen mond haha.
Echter na de eerste keer rijden hadden we zowaar wat stelling, buiging en beginnende nageeflijkheid.
Ook links en rechtsom in alle 3 de gangen de bak door waarbij we uiteindelijk ook in galop zowaar de hoefslag over konden zonder compleet over de schouder naar binnen te vallen. Erg benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen en welke mensen hij blij mag gaan maken. Deze is overigens eerder de versie liever lui dan moe haha.

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:08

Leuk dier weer voor de verkoop! Succes en hoop dat hij snel zn eigen plekje gevonden heeft!

Welke regio woont iedereen ongeveer? Ik ga binnenkort naar het crossterrein in Markelo, wellicht willen er mensen aansluiten? *D