Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:45

Lauss_ schreef:
Mijn paard heeft dus ook zn mond soms open, en ik vind m erg zoekend en onrustig in de hand. Hij heeft weinig ruimte en een beetje een laag gehemelte, iemand tips welke bitten ik eens zou kunnen proberen?

Tja, mij en mel bevalt dit bitje prima. Blijft wel het feit dat ze sowieso echt moest wennen aan een contact teugel, ik weet niet wat jouw paard kent of gewend is natuurlijk maar daarvan was ze ook wel onrustig in de mond in het begin

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:18

Hier alles op een dubbel gebroken D trens.
Volbloeden zijn sowieso gewend om of een losse teugel te hebben en tijdens het galopperen echt de teugels/het bit als een 5e been als in steun te kunnen gebruiken.

Immers als je hard gaat komen ze op de voorhand en helemaal plat te liggen en moeten wij ze dus steun geven aan de voorkant.

Daarnaast spelen volbloeden sowieso erg graag. De meeste die ik ken slaan met het hoofd of knarsen op het bit of trekken de lip op, kantelen hun hoofd of een combinatie er van of you name it. Hun manier om hun enthousiasme of juist spanning etc te uiten. Ze zijn daarin ook veel meer uutgesproken dan het gemiddelde rijpaard, maar goed die vind ik vaak dood en tegen het slaafs aan. Ik wil zoiets dan ook niet fiksen ik laat ze daarin in hun waarde. Beetje hetzelfde als je een herder af wilt leren om te piepen en blaffen voor ze hun wedstrijd parcour in gaan..

Op de renstallen zelf wordt over het algemeen gebruik gemaakt van simpele enkele of dubbel gebroken bitjes. De trekkers krijgen een wat scherper bit in. Op de stallen waar ik gewerkt beb was dat een 4 stuks op de 100 paarden.

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:35

Bedankt voor de tips iedereen! Ik kan een myler level 1 bit proberen, dit ga ik dus eens een tijdje proberen.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 12:54

Hier ook inderdaad een die graag met het bit speelt. Maar als hij niet lekker loopt maakt ‘ie meer slijm aan want dan wordt het wel echt frustratie.

Lekker even de regendeken af, kan ‘ie even van het zonnetje genieten. <3

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:13

kyrkelover schreef:
Hier alles op een dubbel gebroken D trens.
Volbloeden zijn sowieso gewend om of een losse teugel te hebben en tijdens het galopperen echt de teugels/het bit als een 5e been als in steun te kunnen gebruiken.

Immers als je hard gaat komen ze op de voorhand en helemaal plat te liggen en moeten wij ze dus steun geven aan de voorkant.

Daarnaast spelen volbloeden sowieso erg graag. De meeste die ik ken slaan met het hoofd of knarsen op het bit of trekken de lip op, kantelen hun hoofd of een combinatie er van of you name it. Hun manier om hun enthousiasme of juist spanning etc te uiten. Ze zijn daarin ook veel meer uutgesproken dan het gemiddelde rijpaard, maar goed die vind ik vaak dood en tegen het slaafs aan. Ik wil zoiets dan ook niet fiksen ik laat ze daarin in hun waarde. Beetje hetzelfde als je een herder af wilt leren om te piepen en blaffen voor ze hun wedstrijd parcour in gaan..

Op de renstallen zelf wordt over het algemeen gebruik gemaakt van simpele enkele of dubbel gebroken bitjes. De trekkers krijgen een wat scherper bit in. Op de stallen waar ik gewerkt beb was dat een 4 stuks op de 100 paarden.

Bovendien moet je ze er ook niet teveel “aan” willen rijden. In mijn ervaring zijn ze over het algemeen heel makkelijk nageeflijk te rijden, mits je daar niet teveel mee bezig bent. Een stille, heel zachte hand met héél licht contact en niet elke pas bijdrijven. Als ze echt de hele tijd lopen te rommelen, en niet als ze wat energie moeten laten afvloeien, zit je er teveel aan in mijn ervaring. Ze zijn idd gewend om vooral op eigen benen te lopen en de gemiddelde “rijpaardruiter” wil vaak toch wat teveel controle hebben wat zich uit in teveel been, teveel teugel, teveel hulpen.

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:18

In stap en galop wel ja. In draf daarentegen zijn mel en ik er nog niet helemaal.. Eerst liep ze heel star in een houdinkje, daarna in neutrale gewone paardenhouding en tegenwoordig is ze 'zoekende'.

Er zitten nu wel heel goede passen tussen, maar dat overdrijft ze eigenlijk aangezien ze dan het echt extra extra gaat doen, schoft liften en heel bouncy swingen. Niet zo gek dat ze dat nog niet volhoudt :+

Voor de duidelijkheid: ik vraag hooguit soms haar hoofd lager te houden verder rommel ik er niet aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:24

Geloof me, elke reguliere ruiter rijdt met tig keer meer druk en hang naar controle dan work riders en jockeys. :+ Dat merk je pas als je een tijdje echt meerijdt op een renstal.

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:28

Dat geloof ik zeker. Toen ik ging proefrijden zeiden ze ja, je moet met lange teugel rijden hoor.
Maarja ik wou weten hoe ze reageert als ik er een keer aan zit of 'vervelend' doe. Vind ik veel zeggen over het verdere karakter.

Ze vond het heel gek, enorm veel gedraai met de oortjes en probeerde vanalles om te kijken wat ik nou wou <3. Afentoe zo'n oogje achterom kijkend. Super braaf dus, maar ik geloof niet dat ze dat al eerder had meegemaakt

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:31

Gelukkig was de mijne dat al gewend en heeft die nooit echt gerend. Ik vind paardrijden echt moeilijk. :+

Ik vind dit topic trouwens echt zooo fijn! Hoewel de mijne geen volledige volbloed is, herken ik zoveel. De mijne wordt vaak als kwpn’er gezien met een opvallende bouw en rare trekjes.
Dank jullie wel voor de fijne, leerzame en herkenbare berichten! <3

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:34

In rentraining is heel "simpel" hands down, met teugels op maat en voor de rest afblijven. De meeste gaan dan automatisch in je hand hangen voor steun. In stap en draf ligt echt aan de trainer waar je rijdt, maar hulpen etc blijven altijd klein eigenlijk. De reden dat ik er doorgaans als gorilla op zit(zo noem ik het) want die handen gewoon parkeren op de schoft zit er aardig ingeslepen. Zo rijdt ik overigens vaak ook in de andere disciplines haha. De cijfer voor mijn houding is dus doorgaans een 6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:37

kyrkelover schreef:
In rentraining is heel "simpel" hands down, met teugels op maat en voor de rest afblijven. De meeste gaan dan automatisch in je hand hangen voor steun. In stap en draf ligt echt aan de trainer waar je rijdt, maar hulpen etc blijven altijd klein eigenlijk. De reden dat ik er doorgaans als gorilla op zit(zo noem ik het) want die handen gewoon parkeren op de schoft zit er aardig ingeslepen. Zo rijdt ik overigens vaak ook in de andere disciplines haha. De cijfer voor mijn houding is dus doorgaans een 6

Same. _O- “Drop your hands” en gaan. :)) Net als dat ik tegenwoordig ook bijna automatisch een dubbele brug in m’n teugels pak… |o Maar komt vanzelf weer goed.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:37

Wat leuk te zoveel activiteit hier te zien, ga later wat bijlezen.

Zelf heb ik een 15-jarige merrie die al 3j met vervroegd pensioen is door de vele blessures, spat en arthrose. Ben haar beginnen rijden toen ze nog in training stond voor de koers, maar als 3-jarige was ze al regelmatig geblesseerd geweest :( dus heb ze overgekocht en omgeschoold (Z1 dressuur aangereden).
Het karakter, intelligentie, kracht en snelheid van deze paarden is geweldig, maar niet altijd even makkelijk of voor iedereen weggelegd. Zie veel te vaak "neuroten" passeren en dit louter door de manier waarop de eigenaar of trainer ermee omgaat.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:37

kyrkelover schreef:
In rentraining is heel "simpel" hands down, met teugels op maat en voor de rest afblijven. De meeste gaan dan automatisch in je hand hangen voor steun. In stap en draf ligt echt aan de trainer waar je rijdt, maar hulpen etc blijven altijd klein eigenlijk. De reden dat ik er doorgaans als gorilla op zit(zo noem ik het) want die handen gewoon parkeren op de schoft zit er aardig ingeslepen. Zo rijdt ik overigens vaak ook in de andere disciplines haha. De cijfer voor mijn houding is dus doorgaans een 6

Och ja ik heb ook een poep houding maar zo zit ik nu eenmaal fijn

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:54

Ik heb zenuwschade in mijn rechterarm en rechtervoet. Sindsdien is mijn houding een stukje minder dan het is geweest. Maarja, mag de pret niet drukken

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 22:05

Oh yeah vandaag endurance by the sea gehad met Roi en hij deed het weer voortreffelijk.
Een super mooie vetkaart en zijn tweede klasse 2 uitgelopen. Uiteindelijk 6e vd 14.
Nu klasse 3 startgerechtigd.

Ook de volbloed Misty Birnam liep zijn eerste klasse 2 en werd heel knap 3e op deze loodzware wedstrijd.
Ik heb hem eind vorig jaar aan een vriendin verkocht zo van de baan.
Hij heeft overwinningen in Zuid-Afrika, Engeland en Duitsland. Vorig jaar helemaal rondom röntgen gekeurd en een uitmuntend meegekregen.
Nu alle endurance wedstrijden nog in de top 5. Zooo gaaf.




Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 08:13

Netjes zeg! Super knap!

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 08:47

Gaaf Kyrkelover. Maar dat zandpad in de duinen, oef wat mul..

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 09:56

Goed gedaan, volbloedjes die doen het wel

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 10:10

Gefeliciteerd @kyrkelover.

Ik probeer inmiddels Nobli’s staart klitvrij te houden. Dat blijkt nog niet zo makkelijk. _O-
Maaarrr; dit was gisteren:
Afbeelding

Heb van dat glimspul dat je wrijvend moet inbrengen en dit houdt de boel aardig uit de klit. +:)+

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 10:43

Heeft hij krullen in zn staart :oo wat mooi!
Mel dr staart heeft alleen eens in de paar weken een drupje cowboy magic nodig, ik heb sindsdien nog nooit klitten erin aangetroffen :D

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 10:43

Desi_2409 schreef:
Gaaf Kyrkelover. Maar dat zandpad in de duinen, oef wat mul..


Ja daar moet je zeker een 20km doorheen ploeteren.
Roi vond het op een gegeven moment niet grappig meer. Hij was in de rentraining ook nooit zo goed daarin.
Misty daarintegen ploeterde er als vanouds doorheen.

@Always: lijkt mij een lastig verhaal. Als ze spelen en rennen en rollen in de kudde en in de stal slapen en weet ik het komt de staart toch automatisch in de klit.
Hier dus voor een wedstrijd of belangrijk iets even wat antiklit in de staart uitborstelen en klaar. Verder zit ik er altijd zo min mogelijk aan eigenlijk.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 11:31

Sintara schreef:
Heeft hij krullen in zn staart :oo wat mooi!
Mel dr staart heeft alleen eens in de paar weken een drupje cowboy magic nodig, ik heb sindsdien nog nooit klitten erin aangetroffen :D


Ik had er een vlecht in zitten. :')

@kyrkelover, hier echt van die lokken/strengen door het slaan naar de vliegen. Geen klitten, maar haren die om elkaar heen draaien. :roll:
Maar ‘effe uitborstelen’ kan dan echt niet hoor, ben wel een uur bezig met uitpluizen als ik niet een borstel keihard er doorheen wil raggen.

Cowboy magic schijnt wel echt super goed te helpen..

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 11:45


AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 11:51

kyrkelover schreef:
Mijn arabier heeft zo'n zelfde staart.
Heel dik en flinke lokken. Kennis van mij uit Duitsland heeft daar een SUPER betaalbare antiklit voor. Borstel ik er zo doorheen.
https://hoofgold.de/shop/schweif-fell-m ... enelixier/

Echt droomspul


Oh dankjewel! Misschien het proberen waard. Vind bet zo zonde om er zo een borstel doorheen te raggen, maar elke dag met mijn vingers uitpluizen heb ik het geduld niet. Maar als ik het niet een beetje bijhoudt wordt het een ramp. :')

Katyatje

Berichten: 1866
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 11:52

Wat een mooie staart heeft Nobli!
Willy heeft een flutstaart. Daar valt zo weinig aan te kammen dat ik geen anti klit nodig heb :P

@Kyrkelover: 20km door dat mulle zand :wow: heftig!