Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:32

Auroch had hetzelfde, dus ik heb op een gegeven moment, op advies van Captain, zelf haar been naar voren gestrekt voor een paar seconden en dat beloond. Toen had ze het op een gegeven moment wel door en ze doet ze heel netjes. :j I.t.t. sommige VD-instructeurs heb ik haar hoofd nooit omhoog gedwongen, dus in het begin hield ze haar neus nagenoeg op de grond en naarmate ze sterker werd, hield ze haar hoofd steeds hoger tot ze nu een jambette echt met haar hele lichaam doet en haar hals netjes buigt. Je ziet haar ook echt haar gewicht naar achteren verplaatsen en ze kan hem dus ook best lang volhouden.

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:41

Ojaa, dat heb ik ook wel een paar keer gedaan. Als bijkomend trucje kan ze me nu als een hondje een pootje geven als ik voor haar sta en erom vraag :P .
Maar ik zal dat weer eens wat vaker proberen vanaf de zijkant

Anoniem

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:21

Er wordt meestal ook aangeraden om het niet vanaf de voorkant te vragen idd. :))

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:36

Ja snap ik voor de jambette _O- het was meer omdat de jambette niet zo lukte en het steeds meer op geef pootje ging lijken. En omdat ik dat best grappig vond heb ik die erin gehouden :+

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:18

Mkango schreef:
Er wordt meestal ook aangeraden om het niet vanaf de voorkant te vragen idd. :))

Daar kwam mijn smid ook achter :+

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:28

Hahaha. Van mel krijg je dan heel zorgvuldig een hoefje in je hand gelegd hoor, geen enkel probleem :j het is ook meestal een heel secure en voorzichtige/ beleefde dame

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:06

Misschien ook een leuk inkijkje voor jullie (en eventuele meelezers): de schofthoogtes van 346 Europese EV dekhengsten. De huidige trend in Nederland is natuurlijk om steeds grotere paarden te willen (waarom? Geen idee, je hebt met een gemiddelde lengte écht geen paard van 1,75 nodig :x ), en ook mensen die actief op zoek zijn naar een volbloed willen er regelmatig eentje van "minstens 1,65, maar het liefst 1,70+."

Een paar punten om hierin mee te nemen:
    • De grotere paarden zitten meer in de hoek van de National Huntpaarden. Wil je per se een groot paard, dan kom je vaak uit bij handelaren die ze importeren uit Ierland en die ook lang niet altijd zuivere koffie zijn. (Denk aan de graatmagere, goedkopere dieren die regelmatig als ISH verkocht worden en waar zogenaamd geen paspoort bij zit, en die ook met grote regelmaat in Nederland terecht gekomen zijn omdat ze in Ierland niet te verkopen zijn vanwege allerhande problemen.) In Nederland vind je ze heel weinig, want National Hunt is hier geen ding en er zijn ook nagenoeg geen trainingsfaciliteiten voor deze paarden in Nederland.
    • Wil je toch per se een grote, probeer dan een netwerk op te bouwen richting België en Frankrijk. Daar vind je ze meer dan in Nederland en weet je ook direct wat je koopt, waar het paard gefokt is, wat zijn geschiedenis is, karakter en eventuele blessures.
    • National Huntpaarden zijn tegelijkertijd ook de paarden die voldoen aan het stereotype beeld van een volbloed: lang, dun en er moet véél eten in om ze op gewicht te houden. En zelfs dan zullen ze zelden mooi vol en rond worden.
    • Maar beter nog: laat die minimale schofthoogte varen. Iemand van 1,70 past prima op een paard tussen de 1,60 en 1,65. Daarvan zijn er een stuk meer in Nederland, waarbij je ook het eerlijke verhaal meekrijgt van de trainer of eigenaar, weet wat voor vlees je in de kuip hebt, en ook daar zitten net zulke fijne paarden tussen als tussen de National Huntreuzen. (En ze eten een stuk minder. :+ )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:27

Mkango schreef:
. De huidige trend in Nederland is natuurlijk om steeds grotere paarden te willen (waarom? Geen idee, je hebt met een gemiddelde lengte écht geen paard van 1,75 nodig


Omdat het mooier zou staan met dressuuren :+ zit wel een greintje waarheid in, als je niet rustig weet te zitten en met je benen alle kanten op zwaait oogt het minder storend op een kasteel van een paard :j

Verder helemaal eens met je post :) met als kanttekening dat stokmaat overschatten zo gebruikelijk is in de paardenwereld dat vrijwel alle paarden waarvan men denkt dat ze 165+ of 170+ zijn niet eens in de buurt komen van deze maten. Dus je kunt sowieso gerust 5cm van je ideale stokmaat aftrekken en dan met een paard thuiskomen dat nog steeds precies aan je droomplaatje voldoet.

Heb nog een foto gevonden van mezelf (190cm op blote voeten :') ) op een volbloed van 164/165 cm


Afbeelding

Ik weet oprecht niet hoe lang je zou moeten zijn om niet uit de voeten te kunnen met een paard van deze maat oke ik heb ooit een stalgenoot gehad die liefst 208cm lang was, hij kon echt niets met paarden kleiner dan 170 ja :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:47

Fly_high schreef:
Mkango schreef:
. De huidige trend in Nederland is natuurlijk om steeds grotere paarden te willen (waarom? Geen idee, je hebt met een gemiddelde lengte écht geen paard van 1,75 nodig


Omdat het mooier zou staan met dressuuren :+ zit wel een greintje waarheid in, als je niet rustig weet te zitten en met je benen alle kanten op zwaait oogt het minder storend op een kasteel van een paard :j

Verder helemaal eens met je post :) met als kanttekening dat stokmaat overschatten zo gebruikelijk is in de paardenwereld dat vrijwel alle paarden waarvan men denkt dat ze 165+ of 170+ zijn niet eens in de buurt komen van deze maten. Dus je kunt sowieso gerust 5cm van je ideale stokmaat aftrekken en dan met een paard thuiskomen dat nog steeds precies aan je droomplaatje voldoet.

Heb nog een foto gevonden van mezelf (190cm op blote voeten :') ) op een volbloed van 164/165 cm


[ [url=m/nPE8wz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet oprecht niet hoe lang je zou moeten zijn om niet uit de voeten te kunnen met een paard van deze maat oke ik heb ooit een stalgenoot gehad die liefst 208cm lang was, hij kon echt niets met paarden kleiner dan 170 ja :+
Dat ook ja, er worden natuurlijk ook een hoop centimeters bijgekletst of "geschat". :)) Of je zet er een ijzertje onder, wacht tot een paar weken na bekappen voor je ze meet etc. Desondanks vind ik het wel belangrijk dat mensen zich bewust zijn van hoe realistisch hun eisen/wensen eigenlijk zijn en ook: hoe zinvol.

Die hoogte misstaat je idd niet! Ik ben 1,73; Auroch 1,59/1,60 en dat past echt prima. :') Ik ben opgegroeid met (grote) KWPN'ers, maar zou van m'n leven niet zo'n reus willen.

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:51

Inderdaad.. ik ben 176 maar voornamelijk been dus mel vind ik eigenlijk best groot met 1.60cm haha. Ik heb ook een tijdje western gereden en die western paardjes zijn wel lekker overzichtelijk hoor. En bijkomend voordeel van de 145cm appaloosa racekever die ik reed was dat haar toptempo toch nog steeds niet veel voorstelde :P dus voor het serieuze werk mocht die van mij altijd linksom en rechtsom even 1 rondje op topsnelheid de bak door, daarna was er tenminste wat concentratie vermogen.
Mel heeft veel meer ruimte nodig om dat te kunnen, en die kan zo hard dat ik hobbels op het pad ook wat gevaarlijk vind :+

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:31

Ik heb een reus en ik vind het tof. Sorry :o

Emily is 1.63 trouwens :)

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:41

Mag hoor :D

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:12

Reus is vandaag naar een andere box verhuisd. Hoe ik het in mijn hoofd haalde :')

Dan kwam ie erachter dat het toch wel een hele coole box was met leuke buren en je kan veel meer zien :))

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:37

Maar reus is dan ook geen volbloed.
Dus dan zijn die stokmaten realistischer.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:42

Nee, Emily wel, en zij is 1.63. Maar met haar moet je ook een beetje anders omgaan. Zij dribbelt altijd maar ze blijft voor rede vatbaar. En ze is 22 inmiddels, maar af en toe moet ze racen :')
Emily is ook veel nuchterder dan de Reus. Met haar kan je in je eentje ook naar buiten geeft ze niks om. En als ze dribbelt krijgt ze lange teugel, want dan heeft ze de ruimte om het zelf op te lossen.

Die geeft er ook niks om als ze naar een andere box gaat. Kind is echt broodnuchter.

Ik moet altijd lachen om Auroch, alles is eng, maar ze doet het toch maar allemaal <3

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:29

Ja er zit toch behoorlijk verschil tussen de ene volbloed en de andere. Mel is echt heel stoer, gaat gerust voorop als de rest het spannend vindt etc.
En zoals gisteren de hele tijd zij aan zij met haar vriendinnetje aan een lange teugel kunnen rijden met een allert, energiek en koel koppie erop.

En Emily klinkt echt wel drukker/ dribbeliger, maar wel veel zelfstandiger :j

En auroch is iets minder enge dingen gewend, misschien ook iets minder dapper dan Mellie? Maar ook al zelfstandiger :Y)

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:42

Emily is wel zelfstandiger, maar nogal een brokkenpiloot :') maar zolang ze niet dingen in de mensenwereld hoeft op te lossen, kun je haar prima haar gang laten gaan, want ze is slim genoeg. Ze is idd wel druk en dribbelig, maar vluchten doet ze eigenlijk nooit :) ze is best dapper ook.

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:48

Jaa mel is ook een beetje brokkenpiloot, al moet ik het echt afkloppen want het gaat al heel lang weer goed.. maar het meeste komt doordat ze gewoon zon dun huidje en vachtje heeft dat ze zelfs pijn heeft als ze door een brandnetel loopt.
En het andere deel komt als ze te weinig in training doet, dan "doet ze het zelf wel" en tja als je dan met je vrienden tijdens het racen per ongeluk zo uitkomt dat je over de ibc bak moet springen dan doe je dat gewoon :+ of dat je een giga noodstop moet maken als iemand een draadje dicht heeft gedaan wat je niet had verwacht. Of het betegelde stuk is een beetje gladder dan verwacht.

Dat gaat soms net niet helemaaaal zoals gepland haha. Als ze genoeg werk te doen heeft is ze minder fanatiek met spelen :j

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:37

Monty is ook heel stoer, gaat altijd als eerste langs spannende objecten, hij snurkt soms wel, maar doet het toch, heel fijn.
Hij is wel een enorme miepert met vliegen en dazen. Staat op de wei helemaal ingepakt en ook met buitenrit een vliegendeken op.
Afbeelding
De andere ruiter filmde tijdens galopperen..

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:47

Oh jaa met rijden doe ik ook een vliegendeken om, maar ze krijgt ook echt kale plekjes van de beet van een daas en dat vind ikzelf akelig. Op de wei valt het wel mee, en vliegen boeien dan weer niet gelukkig..

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:03

Hier zitten ook wel endurance ruiters toch? Ik ben de ritten wat meer aan het opvoeren en snap niet helemaal hoe mensen op 12 km/h gemiddeld komen :+
We zitten nu zon beetje op dit qua max:
Afbeelding
Eigenlijk overal waar het kan gedraafd of gegaloppeerd... Nou stappen we wel over de duinen en dat kost tijd natuurlijk, maarja alsnog best zwaar.

Afbeelding
Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:56

Ik kom eerder bijna niet onder de 12km/h.
Groot gedeelte van je rit bestaat zo te zien uit stappen door het mulle zand. Je gemiddelde snelheid keldert dan gigantisch naar beneden. Helemaal niet raar dus dat je daar niet aan komt.
Snelheden bij een wedstrijd als endurance by the sea zijn daarom ook doorgaans erg laag.

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:08

Ja klopt hoor, dat stappen over de duinen doet ook de stap snelheid geen goed. Normaal stappen ze makkelijk boven de 6 km/h, maar de andere pony ploegt echt zwaar door het zand haha.

Achjaa, ik weet ook nog niet of we een keer echt gaan starten. Ik vind het trainen ervoor gewoon erg leuk :D


In welk tempo draaf en gallopeer jij normaal gesproken kyrke?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:14

Galop doorgaans tussen de 18 en 20.
Draf meestal rond de 15.

NikkiG
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:25

-
Laatst bijgewerkt door NikkiG op 09-08-23 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt