Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

 
Profiel   

Die Norikers zien er inderdaad wel gaaf uit. En met die 600-700 kg heb ik dan inderdaad wat extra marge op het gewicht. De kleuren staan me ook aan en ik vind het hoofd ook wel mooi in verhouding met het lichaam. (bij veel koudbloeden vind ik het hoofd te klein.) Deze komt op de lijst.

edit: Oh ja en niet te veel behang op de benen. een beetje zoals bij de Schwarzwalder Fuchs vind ik nog wel mooi maar te veel vind ik minder. Is overigens geen breekpunt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:27 



 
Profiel   

Ik vind je persoonlijk niet te zwaar, maar wel te lang voor een fjord... Als je toch enorm fjorden-fan bent (ik snap het helemaal ;) ) zou ik gaan uitkijken naar een leuke kruising. FjordxFries komt best regelmatig voorbij :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:33 



 
Profiel   

Wel niets scandinavisch, maar al eens gedacht aan een Quarterhorse of Painthorse? Zijn ook paardjes die best wat "ruiter" kunnen dragen, ook al zijn ze niet zo groot. En wel een pak lichtvoetiger dan vele van die koudbloedrassen die hier genoemd worden.
Trouwens, met jouw lengte en gewicht kun je ook nog wel op een forse IJslander. IJsland is ook een beetje scandinavie he :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:44 



 
Profiel   

IJslanders zijn gemiddeld nog een slag kleiner dan Fjorden, een IJsco boven de 140 is al lastig zoeken, en boven de 1.50 zijn ze er écht niet (of ook weer zó lang in de rug dat je er echt geen 80 kg of meer op moet willen). Zou ik dus echt niet adviseren.
Wel de Fuchsen, Norikers, Freibergers, Groningers die al genoemd zijn. Of een Henson idd, maar trek dan je portemonnee ook maar open...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:47 



 
Profiel   

Veel Scandinavischer dan IJsland wordt het niet.
Ik heb daar een rit gemaakt op een IJslander.
Ik weet wat ze waard zijn. Volle galop naar boven op die heuvels geen probleem.
Maar die ruggen zijn ook nog kort en dan wordt het toch te dol vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:52 



 
Profiel   

sevke schreef
Wel niets scandinavisch, maar al eens gedacht aan een Quarterhorse of Painthorse? Zijn ook paardjes die best wat "ruiter" kunnen dragen, ook al zijn ze niet zo groot. En wel een pak lichtvoetiger dan vele van die koudbloedrassen die hier genoemd worden.
Trouwens, met jouw lengte en gewicht kun je ook nog wel op een forse IJslander. IJsland is ook een beetje scandinavie he :D


Wilde ik net schrijven.

Niet alle quarters en paints zijn hetzelfde, maar er lopen behoorlijk wat type's rond, die wel geschikt zouden zijn.
Ik heb er nu nog 3 en mn merries zou ik niet snel een langer, zwaarder iemand op zetten, maar op mn ruin wel. Zijn zus past ook 2x in hem.
Hij heeft wel iets smalle hoefjes, maar dat komt ook door een leven lang niet op de beste manier bekapt. Zijn zus heeft mooiere hoeven, maar is ook kleiner en slanker gebouwd.

Quarters zitten heel fijn doorgaans. Verschilt wel beetje per type en bloedlijn, maar dat zie je en probeer je.
Het is een groot vooroordeel dat alle quarters cool zijn, maar ook dat kan je prime beoordelen. En soms zijn ze ook bij het ene mens een stuk braver, dan bij het andere. Ze hebben wel de neiging, minder over de zeik te gaan. Ook met trainingen; als ze eens schrikken of er is iets, blijft het daarbij. Dus dat is vaak een fijne basis opvoeding/training.

Qua maat. Ik vind ze juist steeds groter worden. Ik ging tot 1.50m, maar zie regelmatig grotere.

Ze lopen hier hele jaar rond 24/7 buiten en hebben op zich niet veel nodig. Heb zelf nog nooit een quarter gehad die hb is bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:58 



 
Profiel   

De een raad de Schwarzwalder Fuchs af de ander raad hem wel aan. Op het eerste gezicht vind ik ze veel op de Norikers lijken. Wat maakt het verschil? Waarom zou de Fuchs wel of niet geschikt zijn? Want ik vind het wel gave dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:01 



 
Profiel   

Als ik een quarter of paint tegen kom wil ik het wel proberen. Maar het is niet mijn eerste keus. een andere favoriet op de manege is een apaloosa. (Ras durf ik niet te zeggen maar het heeft waarschijnlijk weinig met quarter te maken.) Die is erg leuk en actief maar wel een goeie slag heter dan mijn andere favorieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:12 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat ik net zo lang ben TS, en ik past best prima op een flinke fjord. Niemand die dat gek vindt staan. Maar je kan het natuurlijk altijd even aanvoelen bij het proefrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:13 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
Veel Scandinavischer dan IJsland wordt het niet.
Ik heb daar een rit gemaakt op een IJslander.
Ik weet wat ze waard zijn. Volle galop naar boven op die heuvels geen probleem.
Maar die ruggen zijn ook nog kort en dan wordt het toch te dol vind ik.

Ik heb een IJs van 1.35 met behoorlijk korte rug, maar daar kan best een groter/zwaarder persoon op.

[ img ]

Ik ben zelf 1.69 en weeg 69kg. Het is best veel paard in een relatief klein pelsje :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:22 



 
Profiel   

Ik zou me niet zo blindstaren op een ras als ik jou was. Het ras maakt niet het individuele paard. Misschien vind je wel een lekker forse Fjord waar je nog prima op past. Of misschien een kleinere en ga je rijden en mennen afwisselen. Of misschien vind je een leuke kruising of een ander ras...

Als je het toch over rassen hebt ;) de Comtois is ook erg leuk. Een soort grotere versie van de Fuchs, die redden het doorgaans niet tot de 1.60m, de Comtois vaak wel. Wel echt nog fijne paarden onder het zadel, lekker veelzijdig. En misstaan zeker niet met een grotere ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:23 



 
Profiel   

Ryder schreef
Ik zou me niet zo blindstaren op een ras als ik jou was. Het ras maakt niet het individuele paard. Misschien vind je wel een lekker forse Fjord waar je nog prima op past. Of misschien een kleinere en ga je rijden en mennen afwisselen. Of misschien vind je een leuke kruising of een ander ras...

Als je het toch over rassen hebt ;) de Comtois is ook erg leuk. Een soort grotere versie van de Fuchs, die redden het doorgaans niet tot de 1.60m, de Comtois vaak wel. Wel echt nog fijne paarden onder het zadel, lekker veelzijdig. En misstaan zeker niet met een grotere ruiter.


Die is inderdaad ook niet lelijk.

Ik was ook niet van plan om een ras te kiezen en daar perse aan vast te houden. Maar een lijstje met geschikte rassen is wel een goed startpunt als je gericht wil zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:30 



 
Profiel   

Ik rijd op dit moment een Fins paard (Finnhorse). Geen idee of het voor ze allemaal geldt, maar deze is echt fantastisch. Het is niet echt een zwaar koudbloed, maar hij is wel goed stevig. Hij is super betrouwbaar, heel gevoelig, lekker vlot en in voor vrijwel alles! Zeer veelzijdig dus ook.

Zijn ze makkelijk te krijgen? Dat weet ik niet, ik woon nu namelijk in Finland ;).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:36 



 
Profiel   

Die Finse paarden zijn wel licht gebouwd. Dan zou ik net als bij de fjord een redelijk fors exemplaar nodig hebben. Maar wie weet als ik er een tegen kom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:47 



 
Profiel   

Een Frederiksborger misschien, of een Knabstrupper?
https://www.bitmagazine.nl/rassen/frede ... as/127130/
https://www.bitmagazine.nl/rassen/alles ... per/95572/

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:55 



 
Profiel   

foxy80 schreef
[ [url=m/PP4MVQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind je dit model leuk?

Ik wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:55 



 
Profiel   

irish draughts zijn ook fijne dieren ! fijn karakter en heel veelzijdig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 16:02 



 
Profiel   

Roodvos schreef


Ik weet niet of ik het geduld zou hebben om het wit wit te houden. :+
Maar dit lijken niet echt koudbloeden of barokke paarden te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 16:27 



 
Profiel   

Misschien een zwaar-warmbloed uit Duitsland? Of Murgese als de Noriker je aanspreekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 16:47 



 
Profiel   

Mijn vader en zus hebben een Freiberger. Die zijn er ook in verschillende maten, maar ook wat steviger gebouwd. Nuchter van karakter en heel veelzijdig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 16:53 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Ik moet zeggen dat ik net zo lang ben TS, en ik past best prima op een flinke fjord. Niemand die dat gek vindt staan. Maar je kan het natuurlijk altijd even aanvoelen bij het proefrijden.


Hier ook, ik ben 1.81m en weeg rond de 73kg maar past helemaal prima op mijn fjord van 1.45m. Ja ok, voor het plaatje zou het mooier zijn als hij 10cm hoger was maarja ik hou van koudbloedjes in ponymaat :Y) mijn haf was ook 1.45m. Wel zijn zowel de haf als de fjord van het bredere/ stevigere type waardoor het (volgens mij haha) niet misstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 16:58 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Misschien een zwaar-warmbloed uit Duitsland? Of Murgese als de Noriker je aanspreekt.


de Murgese vind ik er zo van buiten best gaaf uit zien. maar het lijkt voorlopig nog echt buitencategorie. ik kan nauwelijks informatie vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:08 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
Roodvos schreef


Ik weet niet of ik het geduld zou hebben om het wit wit te houden. :+
Maar dit lijken niet echt koudbloeden of barokke paarden te zijn.

Dit zijn barokke rassen, maar geen koudbloed inderdaad. Maar je hoeft niet per sé een koudbloed te hebben voor een nuchter karakter. Deze rassen zullen vanwege de barokke aard wel rijtypischer en lichtvoetiger zijn dan de gemiddelde koudbloed.

Koudbloeds zijn vaak wel (heel) zwaar gebouwd, maar dat garandeert niet een sterke en gespierde rug. Je ziet regelmatig een wat gezonken rug die met een beetje pech ook arm bespierd is. Dat zie je liever niet bij een dier wat als rijpaard moet dienen.

Je hoeft ook geen witte/gespikkelde te kopen hè. Er zijn ook andere kleuren. En anders is modder-appie-bont ook mooi :+ .

Aanvulling: dit is een Frederiksborger:
[VN] Ton Duivenvoorden Nederlands Kampioen Working Equitation

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:10 



 
Profiel   

Zo'n holle rug vind ik inderdaad altijd wat griezelig. Het ziet er zo verzakt uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:15 



 

Suffolk Punch

Uiterlijk
De stokmaat van dit trekpaard ligt tussen de 165 en 178 centimeter. Het ras komt uitsluitend voor in de vachtkleur vos (zweetvos). Het Engelse stamboek noemt deze kleur volgens een traditionele spelwijze chesnut (in plaats van: chestnut). Het profiel toont een lichte ramsneus. De hals is krachtig en gebogen en gaat over in een vlakke schoft. De romp is lang en rond en gaat over in een zeer krachtige achterhand. De benen zijn robuust met stevige hoeven. De gangen zijn energiek met vooral een ruime draf.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen