Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

 
Profiel   

Sorry als dit zo'n dertien in een dozijn topic is. Maar ik hoop toch dat het alwetende bokt mee kan denken.

Ik ben nog lang niet op zoek naar een paard. Maar ik ben me wel langzaam aan het oriënteren.
Ik heb altijd de fijnste aansluiting gehad bij koudbloedpaarden. En ik ben op de manege verknocht geraakt aan de fjordenpaarden. Of eigenlijk één fjordenpaard. Er staat daar een bijna tonrond geribde fjord van 1,50+ m. Een enorm dier voor een fjord dus. Daar kan ik echt heel leuk mee overweg. en ik zou dus later graag een fjord willen. Maar vanwege mijn eigen lengte en gewicht moet dat dan wel net zo'n reus zijn. En hoe dichter naar de 1,60 m hoe beter. Maar omdat fjorden van dat formaat weinig voorkomen wil ik graag kijken wat voor opties er nog meer zijn.

Ik ben nogal een Scandinavië-fan dus alles wat uit die hoek komt heeft een streepje voor. :D het Noord-Zweeds paard is me al opgevallen. Zo van buitenaf gezien en de beschrijving lezend lijkt die sterk op de fjord maar gemiddeld een maat groter 1,53-1,60 m. Dus zijn er mensen die het Noord-Zweeds paard kenen en met de fjord kunnen vergelijken?

En de centrale vraag van dit topic als ik geen fjord kan vinden, welke opties zijn er dan verder nog?

Om wat meer richting te geven, wat ik leuk vind aan de fjord hier op de manege is: werkwillig, intelligent, groot knuffeldier en gezellig eigenwijs (lees bij vlagen strontvervelend).

Dus brandt los.

Edit: Ik heb geen wedstrijdambities en kruisingen zijn ook welkom.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:00 



 
Profiel   

Gelukkig is elk paard anders en voldoet lang niet alles aan de kenmerken van zijn/haar ras, dus als je open op stelt, zou er genoeg keus moeten zijn!

Haflingers kunnen ook rond de 1.60 uitvallen en zullen denk ik ook met dat karakter te vinden zijn.
Freibergers zijn ook wat grotere koudbloeden.
Uit de kruising Haflinger x Fries komen ook geregeld hele leuke recreatie paarden met veel body.

Veel succes met je zoektocht in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:08 



 
Profiel   

Anders ga je voor een Fries. Friesland is toch Zuid-Scandinavië. :+ ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:09 



 
Profiel   

maar een Fries is geen koudbloed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:10 



 
Profiel   

LindyH schreef
Anders ga je voor een Fries. Friesland is toch Zuid-Scandinavië. :+ ;)


haha dat is een goeie!

Al moet ik toegeven dat ik de barock pinto's wel betoverend mooi vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:14 



 
Profiel   

Ik ken de noord-zweden en vond het geweldige dieren qua karakter, maar wel erg zwaar. Lopen en galopperen zwaarder dan een fjord of een haf, moet je maar net liggen natuurlijk.

Geen koudbloeden, maar wel gouden karakters: heb je al eens aan de oude groningers gedacht?

Haffen of fjorden van >1m55 ben ik zelf eig nog niet tegengekomen, wordt geen makkelijke zoektocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:15 



 
Profiel   

Je kunt ook nog aan een Tinker denken. Die zijn er in soorten en maten.Ik heb persoonlijk wel een slechte ervaring met een zojuist geimporteerde Tinker,maar er zijn ook hele goede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:17 



 
Profiel   

ik weet niet wat je lengte/gewicht is, maar zelfs op de kleinere fjorden passen door hun rondgeribtheid prima volwassenen. Mijn eigen fjord is 1.43m en ik ben 1.72, en mijn voeten steken er niet onderuit. Alternatieve scandinavische ras waar je naar zou kunnen kijken zijn Norikers. Maar ook de Schwarzwalder Fuchs, Percheron, of Ardenner zouden interessant voor je kunnen zijn. Of Frans: Ariegeois, Boulonnois of Hensons (die laatste zijn officiele fjord-kruisingen). wel allemaal lastig te vinden in NL, dus je zou over de grens moeten gaan kijken. En zeker geen goedkope paarden.... de hierboven genoemde Freibergers zie je niet onder de 8000 euro eigenlijk. Nu worden alle paarden (terecht) duurder, en de Fjorden ook, maar tis dat je er rekening mee houdt.


Laatst bijgewerkt door vladimir1979 op 05-10-21 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:17 



 
Profiel   

Een Freiberger lijkt me wel in je wensenlijstje te passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:18 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Ik ken de noord-zweden en vond het geweldige dieren qua karakter, maar wel erg zwaar. Lopen en galopperen zwaarder dan een fjord of een haf, moet je maar net liggen natuurlijk.

Geen koudbloeden, maar wel gouden karakters: heb je al eens aan de oude groningers gedacht?

Haffen of fjorden van >1m55 ben ik zelf eig nog niet tegengekomen, wordt geen makkelijke zoektocht.


Wat bedoel je met zwaar? Weinig eigen impuls misschien? Of juist zo'n dood moment na de landing? Want daar zou ik wel moeite mee hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:20 



 
Profiel   

Schwarzwalder Fuchs? Prachtige dieren en voldoen wel aan je wensen denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:22 



 
Profiel   

Ik dacht ook aan Schwarz :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:27 



 
Profiel   

truus1957 schreef
Schwarzwalder Fuchs? Prachtige dieren en voldoen wel aan je wensen denk ik


Dat zijn inderdaad fraaie dieren zeg.

Ook wel met iets van die brede fjordenhals.


Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 05-10-21 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:27 



 
Profiel   

Noord Zweden zijn er in verschillende fokrichtingen. Heb je je daar in verdiept? Ik ken er namelijk een aantal die niet voldoen aan jouw 'koudbloed' kenmerken. Sommige zijn echt heel erg heet, die worden gefokt voor de draverijen en dan heb je dus het temperament van een draver in het lijf van een koudbloed. Dat is niet geheel ideaal :+ . Ik heb er een paar gevolgd in NL die echt onhandelbaar waren voor de gemiddelde recreatie ruiter.

Ik heb zelf meerdere fjorden gehad. Degene die ik nu te koop heb ( hint :') ) is rijtypisch, slim en eigenwijs. Degene die ik houd is vrij dom en lui ( sorry :+ ) . Dus ook bij de Fjorden zit heel veel verschil in de fokrichting denk ik :o

Zelfde geld voor de haflingers, daar hangt het ook zo af van welk type je hebt.

Ik zou dus meer 'het ras' loslaten en zoeken naar een bepaald 'type'

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:28 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
Poekkie schreef
Ik ken de noord-zweden en vond het geweldige dieren qua karakter, maar wel erg zwaar. Lopen en galopperen zwaarder dan een fjord of een haf, moet je maar net liggen natuurlijk.

Geen koudbloeden, maar wel gouden karakters: heb je al eens aan de oude groningers gedacht?

Haffen of fjorden van >1m55 ben ik zelf eig nog niet tegengekomen, wordt geen makkelijke zoektocht.


Wat bedoel je met zwaar? Weinig eigen impuls misschien? Of juist zo'n dood moment na de landing? Want daar zou ik wel moeite mee hebben.


Niet zozeer als in ‘lui’ ofzo, maar als in zwaar gebouwd paard met weinig elegantie in de beweging en in de galop duidelijk voelbare passen. Ik heb een paar wandelingen gedaan op noord-zweden en had het gevoel dat ik elke galopsprong door elkaar werd gerammeld zeg maar. Dat gevoel had ik nooit met mijn haf of met de fjord die ik nu bijrijd. Ik zou zeggen… ga eens testrijden en voel of het bij je past :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:30 



 
Profiel   

[ img ]

Vind je dit model leuk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:32 



 
Profiel   

Dat ziet er heel leuk uit. Als ik naar een paard van dat model zou gaan kijken zou ik vooral de benen en hoeven van dichtbij willen zien. Mijn ervaring is namelijk dat het rijden met een forse ruiter snel zwaarder wordt voor het paard als de hoeven kleiner en de benen slanker zijn omdat de hoef dan dieper in het zand zakt en dus minder efficiënt wordt bij de afzet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:40 



 
Profiel   

Wat versta jij onder ‘forse ruiter’?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 13:00 



 
Profiel   

ik vind mezelf met 83 kilo, 1,83 m, normaal postuur wel een forse ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 13:02 



 
Profiel   

Dan denk ik dat je toch sneller naar een paard moet kijken met een fjord zit je toch al snel op meer dan 15% van het lichaamsgewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 13:03 



 
Profiel   

ruitje schreef
Noord Zweden zijn er in verschillende fokrichtingen. Heb je je daar in verdiept? Ik ken er namelijk een aantal die niet voldoen aan jouw 'koudbloed' kenmerken. Sommige zijn echt heel erg heet, die worden gefokt voor de draverijen en dan heb je dus het temperament van een draver in het lijf van een koudbloed. Dat is niet geheel ideaal :+ . Ik heb er een paar gevolgd in NL die echt onhandelbaar waren voor de gemiddelde recreatie ruiter.


Ik rijd zelf ook een Noord Zweed die gefokt is voor de draverijen. Qua karakter doet die me inderdaad meer denken aan mijn oude warmbloed dan de fjorden die ik gezien heb. Dat, in combinatie met het zware lijf kan best een heftige combi zijn. Overigens ziet hij er heel sterk uit, maar de lange rug in combinatie met de zware hals en neerwaartse bouw maakt dat het best een uitdaging om te rijden. Met zwaardere ruiters heeft hij gewoon moeite. Nu hoeft dit niet voor elke Noord Zweed te gelden natuurlijk, maar in het algemeen is de bouw wel iets om rekening mee te houden. Een compact paard kan over het algemeen meer hebben, maar er moet ook nog genoeg zadelruimte zijn. Misschien is het ouderwetse type haflinger wat? Als die er nog zijn overigens...

Ik hoor overigens wel dat de Noord Zweedse koudbloeden echt een stuk kalmer zijn. Er is een facebookgroep geloof ik, daar zou je ervaringen van mensen kunnen vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 13:07 



 
Profiel   

In dat geval zou ik fjorden, haflingers, fuchs etc. Van het lijstje schrappen en ofwel naar de zwaardere types zoals de noordzweed en de noriker gaan, ofwel naar de grotere paardentypes (nog altijd fan van de oude groningers overigens :P ).

Met zadel etc zit je al snel aan 90 kg en dat zie ik de meeste rijtypische koudbloeden van 1m50-1m55 niet echt comfortabel dragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 13:08 



 
Profiel   

Vandaar dit topic. Die fjord op de manege kan het goed omdat die echt in alles groot is. Dus niet alleen maar langere benen en rug maar echt een uitvergrote versie van de klassieke gedrongen noordse fjord. Maar vind nog maar eens zo'n paard.

De lange rug is inderdaad ook wel mijn bezwaar bij de sport typische fjorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 13:09 



 
Profiel   

Mijn Fjord is 1,50m en mijn man is 1,85m. Het kan, maar voor regelmatig vind ik hem te lang. Dus als je echt regelmatig op een fjord wil rijden, ben ik bang dat je inderdaad bij een ander ras uitkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 13:13 



 
Profiel   

Met jouw lengte zou ik dan eerder kijken naar een Irish Draught.. Als je echt houdt van zware types dan meer richting Percheron, Boulonnais, Noriker of Drumhorse.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 13:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen