Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

 
Profiel   

Oké ik onthoud hem. Je weet nooit wat je tegen het lijf loopt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 16:20 



 
Profiel   

Nog even terugkomend op de Noord-Zweden, ik raad die toch altijd een beetje af bij mensen die het puur op basis van de looks wat vinden en dan heb ik het over het koudbloed/trekpaard type. Over het algemeen zou ik ze ongeschikt noemen als eerste eigen paard.

Ik ken er twee in Nederland. De ruin van mijn stalgenoot is heel vriendelijk op de grond, heeft wel duidelijke grenzen nodig en wil onder het zadel nog weleens grapjes uithalen. Zit wel een dominant trekje in, in combinatie met het flinke lichaam kan dat bij de verkeerde persoon lelijk uitpakken. De merrie van mijn beste vriendin is zeer dominant en best een portret. Zij heeft er wel plezier van en het is een gaaf dier om te zien, ik vind het als instructrice ook een leuk projectje om mee te puzzelen, maar het is geen dier wat de gemiddelde koudbloedliefhebber zou uitkiezen qua karakter.
Beide dieren vind ik vrij blessuregevoelig, ik twijfel dus een beetje over de gezondheid van het ras. Al moet ik zeggen dat ellende zoals CPL dan weer niet voorkomt bij deze paarden, dat is natuurlijk een vrij bekend trekpaarden en sokkenpaarden probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 16:52 



 
Profiel   

Een Freiberger? Of, slagje zwaarder: een schwarzwalder fuchs

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:24 



 
Profiel   

Die Fuchs had ik dus nog de vraag over gesteld wat de voors en tegens waren. Omdat de een hem hier aanraad en de ander juist niet. Kan iemand dat nog toelichten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:32 



 
Profiel   

Ik ken maar 1 Fuchs, heel lief dier, maar die specifieke pony was wel veel te klein

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:36 



 
Profiel   

Geen koudbloed, maar wel een zware warmbloed:is een Groninger niet iets? https://www.hetgroningerpaard.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:40 



 
Profiel   

Ik heb een keer een zweedse draver meegemaakt, maar durf er niks over te zeggen omdat de omstandigheden, eigenaren etc ook invloed hebben. Leek me een redelijk braaf paard. Ook wel gaaf dier om te zien.

De fuchs 2x meegemaakt en vond ze wel braaf, maar zijn niet geheel mijn type. Maar 2 zegt niks over het gehele ras.

In eerste instantie hou ik zelf van wat comfortabele gangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:43 



 
Profiel   

Let er ook op dat hele zware rassen je beperken in je stallingsmogelijkheden. Dat geld voor fjorden en fuchsen niet bijv. Maar de eerder genoemde suffolk van 1.78 kan je niet overal kwijt in pension :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:48 



 
Profiel   

Ik heb een noorse koudbloed (draver) en het is eigenlijk helemaal mijn type paard niet ,maar ze is zo fijn te rijden in het bos/ruig terrein.
Hier (in Noorwegen dus) staan echt heel veel van dat soort paarden te koop. Stokmaat is meestal rond de 1.50 en ze hebben een korte rug.
En anders een Dølahest (ook een noors ras) die kunnen echt heel fors zijn. 2 vrienden van mij hebben een Dølahest en dat zijn veelzijdige dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 18:19 



 
Profiel   

Dølahest klinkt erg interesant. 1,48-1,60 m en heel sterk en compact volgens de boktwiki. Bijna identiek aan de fjord qua bouw als ik de foto's bekijk. Weet je toevallig hoeveel zo'n paard weegt? Dat zou ik desnoods nog wel zelf uit Noorwegen gaan halen als ze hier niet te vinden zijn.

Noorse koudbloeddraver kan ik zo gauw niet vinden. bedoel je daar toevallig de Døle draver mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 18:37 



 
Profiel   

Ik als enorme Fjorden liefhebber zei vroeger altijd een Fjord? Nee die wil ik absoluut niet! Sterker nog ik vond ze niet eens mooi :+ Wel heb ik ook altijd een sterkere voorkeur gehad voor koudbloeden. Terwijl ik op de manege vroeger vooral op warmbloeden reed. De laatste jaren dat ik er reed , reed ik vaak op een soort mix van een IJslander / Shetlander enorm leuk ding was dat :')

En toen werd ik besmet met het Fjordenvirus , en uhm inmiddels zijn we 6 jaar verder en heb ik al twee van die monsters. En dat terwijl ik vroeger nooit een Fjord wou hebben. Maar ze passen perfect bij mij. Lekker betrouwbaar , rustig , koel in het hoofd ( dat ben ik dan weer niet af en toe ) trekken hun eigen plan en zijn ontzettend eigenwijs en sterk. Eigenlijk lijken ze wel heel erg op mij! Wat ik hiermee wil zeggen is dat het ras wat je in je hoofd hebt vaak niet het gene is waarmee je thuis gaat komen.

Nog even over de Fjorden ik ben 1,67 en mijn oude Fjordenmerrie is 1,45. Mijn jonge Fjordenmerrie gaat richting de 1,50. Maar op beide pas ik perfect! Fjorden lijken wat dat betreft meer op paarden dus als je wat langer bent oogt dat niet heel vreemd. Nu heb ik ook wel hele stevige mensen op Fjorden gezien dat vindt ik dan voor het oog weer wat minder lijken. Fjorden van 1,50 of groter komen er wel steeds meer , maar de Fjorden zijn erg schaars om te krijgen en daarnaast vindt ik ze vrij prijzig... Ze zijn gewild en helemaal de grote Fjorden.

Je zou nog een veulen of jong dier kunnen kopen als je kijkt naar het prijskaartje , nadeel is dan niet te zeggen is hoe groot ze worden uiteindelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 19:47 



 
Profiel   

Beiden hier al eerder genoemd, maar ik haal ze nog even omhoog. Een Irish draught of een Groninger, dat zijn ook forse paarden. Maar wel gewoon leuke rijpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 20:17 



 
Profiel   

san4nie schreef
Beiden hier al eerder genoemd, maar ik haal ze nog even omhoog. Een Irish draught of een Groninger, dat zijn ook forse paarden. Maar wel gewoon leuke rijpaarden.


Die vind ik dan weer iets te slank en sierlijk. Als ik naar echt grote trekpaarden ga kijken dan zou ik liever zoiets als een niet al te bol uitgevallen Nederlands trekpaard kopen. maar ik schrijf ze niet af. want je weet nooit wat je tegen komt. Als ik door een of ander toeval bij een renpaard uit zou komen laat ik die echt niet staan.

misschien levert een van die twee nog wel een leuke kruising met een fjord op.

Weet er iemand trouwens nog leuke kruisingen? Op internet zag ik bijvoorbeeld een Fuchs × Haf voorbij komen. Die is geloof ik van DMSueno.


Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 05-10-21 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 21:18 



 
Profiel   

Ik heb altijd Fjorden gehad, maar zou nu gaan voor een Freiberger.
Superleuke sobere werkwillige paardjes en mooi aan de maat.
Ik heb er eentje bij mogen rijden en ben helemaal verkocht.
Ze komen met opgeknipte manen en hebben op de een of andere manier een Fjordenkoppie

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 21:22 



 

Dølahest was ook mijn eerste ingeving. :j Kijk anders even op Instagram bij Matildebrandt, zij heeft er twee: een volwassen dier en een veulen. Ontzettend leuke dieren!

MCE schreef
Suffolk Punch

Uiterlijk
De stokmaat van dit trekpaard ligt tussen de 165 en 178 centimeter. Het ras komt uitsluitend voor in de vachtkleur vos (zweetvos). Het Engelse stamboek noemt deze kleur volgens een traditionele spelwijze chesnut (in plaats van: chestnut). Het profiel toont een lichte ramsneus. De hals is krachtig en gebogen en gaat over in een vlakke schoft. De romp is lang en rond en gaat over in een zeer krachtige achterhand. De benen zijn robuust met stevige hoeven. De gangen zijn energiek met vooral een ruime draf.
Succes met zoeken, zeker buiten de UK. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 21:25 



 
Profiel   

Mkango schreef
Dølahest was ook mijn eerste ingeving. :j Kijk anders even op Instagram bij Matildebrandt, zij heeft er twee: een volwassen dier en een veulen. Ontzettend leuke dieren!

MCE schreef
Suffolk Punch

Uiterlijk
De stokmaat van dit trekpaard ligt tussen de 165 en 178 centimeter. Het ras komt uitsluitend voor in de vachtkleur vos (zweetvos). Het Engelse stamboek noemt deze kleur volgens een traditionele spelwijze chesnut (in plaats van: chestnut). Het profiel toont een lichte ramsneus. De hals is krachtig en gebogen en gaat over in een vlakke schoft. De romp is lang en rond en gaat over in een zeer krachtige achterhand. De benen zijn robuust met stevige hoeven. De gangen zijn energiek met vooral een ruime draf.
Succes met zoeken, zeker buiten de UK. :=


Dat wordt dan wel weer succes met zoeken buiten Noorwegen. :+
Maar goed als ze een heel cavalerie regiment naar Tokyo kunnen brengen, dan moet één koudbloed importeren toch tot de mogelijkheden behoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 21:32 



 

Alleen zijn er meer døles te vinden dan Suffolks. :P Van die laatste zijn er überhaupt maar een paar honderd, van die eerste een paar duizend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 21:48 



 

Leuk topic! Wat zijn er eigenlijk nog veel (voor mij iig) onbekende paardenrassen. Ben benieuwd waar je uiteindelijk mee thuis komt :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 22:34 



 
Profiel   

Wat een Dølahest weegt.... Die van mijn ene vriendin weegt ca 550kg,maar is niet zo groot.
Geen idee wat die van mijn andere vriendin weegt, die is een stuk forser.

Koudbloeddraver stamt idd van de Døla af, is alleen lichter en edeler gefokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 23:12 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
Die Fuchs had ik dus nog de vraag over gesteld wat de voors en tegens waren. Omdat de een hem hier aanraad en de ander juist niet. Kan iemand dat nog toelichten?

Op onze manege staan er twee. Fijne stevige pony's, maar wel sterk en eigenwijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 06:11 



 
Profiel   

Oké dan moet een midden formaat tot grote Dølahest toch heel behoorlijk met mijn gewicht overweg kunnen.

Haflinger x Fries, Fjord × Fries, Noriker, Schwarzwalder Fuchs, Noordzweed, Comtois, Dølahest, alvast weer zeven goede opties rijker dan gisteren. Zijn er nog meer kruisingen die echte pretpaarden opleveren? Ik wil wel af en toe kunnen lachen namelijk.


Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 06-10-21 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 06:57 



 

axel_1997 schreef
Oké dan moet een midden formaat tot grote Dølahest toch heel behoorlijk met mijn gewicht overweg kunnen.

Haflinger x Fries, Fjord × Fries, Noriker, Schwarzwalder Fuchs, Noordzweed, Comtois, alvast weer zes goede opties rijker dan gisteren. Zijn er nog meer kruisingen die echte pretpaarden opleveren? Ik wil wel af en toe kunnen lachen namelijk.



daar heb je toch geen kruising voor nodig!! ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 07:02 



 
Profiel   

Nee maar het kan wel heel goed. Ik zoek nu gewoon zo veel mogelijk opties. En tot nu toe zijn vooral rassen benoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 07:04 



 
Profiel   

Er staat een comtois op marktplaats nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 07:10 



 
Profiel   

Je hebt ook nog het Gelders paard. All-round en betrouwbaar foktype van het KWPN. Qua bouw redelijk te vergelijken met Groninger.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 07:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen