Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zwaarder ras kopen, waar te beginnen?

 
Profiel   

AnnemiekvM schreef
Een Freiberger is heel leuk. Al denk ik dat je dan meer budget moet hebben voor de aankoop. Ze zijn heel veelzijdig.

Ze zijn geweldig. <3 Maar een gezonde tussen de 4 en 12 jaar ga je echt niet vinden voor 4 duizend.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 20:30 



 
Profiel   

Chantal_1978 schreef
Caily schreef
Een gezonde Tinker of Drum Horse die aan je wensen voldoet binnen dit budget zou ik niet weten, en ik hou zowel nationaal of internationaal het meeste wel in de gaten. Een jong dier, veulen of jaarling, zou voor dit geld wel moeten lukken.

De betreffende stal hierboven volg ik ook en ziet er zeker uit als leuke paarden, maar vaak wel met een afwijking in beenstand en beweging...


Ik vraag me dan inderdaad altijd af waarom zoveel mensen hun brave, gezonde, verkeersmakke paarden (bijna alle daar aangeboden paarden voldoen hier nl. aan) aan een handelsstal verkopen. De betreffende stal heeft altijd aanbod en ze lijken als zoete broodjes over de toonbank te gaan.
Zonder overigens een mening te hebben over de desbetreffende stal of ze onterecht in diskrediet te brengen! Het ziet er op zich allemaal netjes/leuk uit.

Het is geen hele stal hoor. Zij huurt “ gewoon “ wat ruimte van een manege.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 20:37 



 
Profiel   

Niet vastpinnen op een ras maar bij een paard dat je wat lijkt gewoon gaan kijken. En je kan ook zelf een verkoper benaderen en aangeven wat je ongeveer zoekt. Dan hoor je het als ze een paard voor je hebben staan. Meestal loopt het toch anders dan wat er op je lijstje staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 20:49 



 
Profiel   

Een Zwarswalder fuchs, zag er laatst op FB eentje voorbij komen bij zwarswalder fuchs stoeterij Nederland die hebben een flinke te koop staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 20:59 



 
Profiel   

Wij hebben een trait comtois merrie. Ze is een fijn rijpaard geworden.

Als de Corona maatregelen weer weg gaan op stal mag je best eens langskomen.

Er is ook een Facebook pagina voor comtoise eigenaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 20:59 



 
Profiel   

Montgri schreef
Bedankt voor alle reacties.
Groninger zelf niet aan gedacht, ben helemaal ook niet bekend met het ras. Maar is zeker de moeite waard om mij hier eens meer over in te lezen als ik het zo hoor.

Drumhorse valt voor mij denk ik ook wel in het rijtje. Ook eens het kijken waard!

Zelf weet ik niet zo goed wat tegenwoordig ‘lage prijsklasse’ of ‘midden prijsklasse’ inhoud… dus ik zei wel lage prijsklasse, maar is dat ook zo?
Wellicht dat ik vierkant uitgelachen wordt, maar ik zat zelf toch wel met een max van [url]4.000[/url] in mijn hoofd. Ja ik heb meer te besteden, maar ik wil een forse buffer overhouden! Ik hoef geen commentaar over het budget. Er worden zat paarden verkocht voor een dergelijke prijs die ook gewoon gezond zijn!

Bij horacio hippique heb ik ook al gekeken, ik volg ze via instagram en facebook. Zie er zeer leuke paarden voorbij komen! Voelt wel alsof het mega populair is en je er echt binnen no-time bij moet zijn. Kan een verkeerd vermoeden zijn hoor, volg ze nog niet mega lang. Maar ik hou hun al in de gaten!



Dat is met jou type paard wat je zoekt echt te weinig budget voor alles wat je ervan verwacht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 21:01 



 
Profiel   

troi schreef
Als je geen cpl of mok ellende wilt moet je in elk gevak alle rassen met sokken laten staan.

Zeker niet waar. Ik heb hier een tinker staan, 21 jaar inmiddels, en mooi slanke benen, nooit mok gehad en toch veel sok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 21:04 



 
Profiel   

DaphneR93 schreef
Een Zwarswalder fuchs, zag er laatst op FB eentje voorbij komen bij zwarswalder fuchs stoeterij Nederland die hebben een flinke te koop staan.


Schwarzwalder fuchsen zijn leuk ! Ook niet zo makkelijk te vinden dus ik vrees ook niet binnen het budget ! Een beetje ook opletten van welke hengst je koopt, in Nederland is er zeker eentje met PSSM1

Ook freibergers zijn veelzijdige paarden, een tikkeltje robuuster. Persoonlijk zou ik die rechtstreeks vanuit Zwitserland importeren. Ook hier opletten voor PSSM1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 21:09 



 
Profiel   

Een Schwarzwalder fuchs zou ook nog wat voor je kunnen zijn. Wel redelijk zeldzaam maar wel te vinden, daardoor wel duurdere prijsklasse maar super fijne paarden.

Je kan altijd bij Marja van de Schwarzwalder fuchs stoeterij informeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 21:36 



 
Profiel   

F-AM -> RPA

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 22:46 



 
Profiel   

Absolem schreef
troi schreef
Als je geen cpl of mok ellende wilt moet je in elk gevak alle rassen met sokken laten staan.



Ja geen onzin. Een sokken paard mok en cpl vrij houden is echt geen kattenpis. Spreek uit ervaring helaas.


Ik heb al jaren een sokkenpaard zonder mok en cpl, spreek dus ook uit ervaring ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 22:55 



 
Profiel   

Ik zie de Freiberger voorbij komen, maar je betaalt voor een 3 jarige al tussen de 8 en 10 duizend euro.
Als ze ouder zijn en verder doorgereden zit je zo op 15000 euro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 23:00 



 
Profiel   

een schwarzwalder Fuchs mss? die wilde ik heel graag na het overlijden van ons haflinger, maar wel moeilijk te vinden en prijzig. ik kwam thuis met een highland pony, ook breed en fors, geen sokken maar van dit ras zijn er weinig van in NL. Qua karakter wel wat je zoekt.. van alles een beetje, geen heethoofd. Maar denk dat ze qua budget boven je prijs zitten ( de mijne lig wel)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 23:13 



 
Profiel   

Er staat een Breton op MP:
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ton-merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 13:17 



 
Profiel   

Niet elke tinker heet cpl mok etc :roll:

Mijne heeft nooit ergens last van..

De Friezen die we hier soms krijgen daar in tegen hebben bijna allemaal mok. Het is maar net hoe je het zelf verzorgd en de ene is er gevoeliger voor als de andere. Onze kwpn was ook super gevoelig voor mok. Dus niks met sokken te maken :)

Succes met de zoektocht ts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 13:40 



 
Profiel   

Absolem schreef
troi schreef
Als je geen cpl of mok ellende wilt moet je in elk gevak alle rassen met sokken laten staan.




Ja geen onzin. Een sokken paard mok en cpl vrij houden is echt geen kattenpis. Spreek uit ervaring helaas.


Hier altijd haflingers met sokken, nooit een probleem gehad. Zonder ook maar extra maatregelen oid. :o dus zeker niet om mok of cpl laten staan ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 14:02 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
troi schreef
Als je geen cpl of mok ellende wilt moet je in elk gevak alle rassen met sokken laten staan.

Zeker niet waar. Ik heb hier een tinker staan, 21 jaar inmiddels, en mooi slanke benen, nooit mok gehad en toch veel sok.


Ben ik het ook niet mee eens. Onze trait comtois heeft nergens last van

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 18:24 



 
Profiel   

3 tinkers (gehad)
En nog nooit mok of CPL.
Dus nee dat is echt niet zo perse standaard gelukkig.

En als ik de karakters moet omschrijven van die 3, totaaaaaaal anders.
Dus pin je niet vast op een ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 18:28 



 
Profiel   

Goh de sokkenpaarden zonder huid/lymfeproblemen zijn toch eerder uitzondering van de regel vrees ik.. Ik verdiep me al een tijdje in die problematiek en de realiteit is niet bepaald rooskleurig. Er is een specifieke facebookgroep hierover en de dingen die je daar ziet passeren zijn echt zorgwekkend. In de polls steekt de Tinker er met kop en schouder bovenuit qua gevallen CPL. Uiteraard is dat wel met een korrel zout te nemen - de groep is grotendeels gevestigd in de UK, waar Cobs enorm in omloop zijn.

Sommige rassen zijn er sowieso voor gepredisponeerd, dat is al een paar keer gebleken uit wetenschappelijk onderzoek. CPL is hoogstwaarschijnlijk specifiek genetisch multi-factorieel. En er wordt vooral gewezen naar problemen in de ontwikkeling van het lymfesysteem, elastine metabolisme, immuun-gerelateerd probleem of een soort van overreactie op een omgevingsfactor (aka mijten). Alleszins vormen de sokken de ideale omgeving voor een mijteninfectie. Dat is helaas gewoon een feit en geen rocket science (warm, droog + paarden met sokken hebben erg vaak hyperkeratose of in de volksmond rasp, wat dan weer de voedingsbodem vormt voor de Chorioptes spp. mijt).

Dus eerlijk gezegd, ook als eigenaar van een paard met CPL, snap ik het erg goed dat je het risico niet wilt nemen. Je kàn het wel een kans geven en dan zeer bewust voelen aan de benen, echt door de sokken proberen te kijken en evt. ook röntgenfoto's nemen van de onderbenen (de huidplooien zijn zeer goed zichtbaar op RX). Maar als je een jonger paard koopt, die initieel CPL vrij is, is dat geen garantie dat ze het nooit gaan ontwikkelen. Je kan wel heel secuur alles proberen managen om het zo veel mogelijk te voorkomen (altijd droge wei, zeer streng anti-mijten beleid - wat overigens een meer ingewikkeld karwei is dan mensen doen uitschijnen -, zeer sober voeren, 24/7 vrije uitloop en idealiter op een track systeem, ..). Als in, bezint eer je begint. Want had ik 10 jaar geleden geweten wat ik nu weet, denk ik niet of ik er aan begonnen was. Ikzelf heb dan ook zeer bewust besloten om waarschijnlijk nooit meer een paard met veel behang te kopen.

Maar ik ben heel blij voor de mensen hier die het anders ervaren! En oprecht ook wel wat jaloers :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 18:57 



 
Profiel   

Voor zware paarden moet je even de grens over naar Duitsland.
Deze website:
https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzei ... ut/c139-l0

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 19:06 



 
Profiel   

Hier ook een CPL'er gehad, een belg. Dat was inderdaad niet fijn, en ik zou ook vooral om die reden inderdaad niet snel nog een belg kopen. Maar met mijn tinker en ook tinkers in de omgeving heb ik heel andere ervaringen. Ik ken er ééntje die echt flink CPL had. Maar in die tijd was daar nog niks over bekend, en het dier kreeg emmers vol worteltjes en appels toegestopt, flink krachtvoer, 12 uur per dag op stal, nooit behandeld tegen mijt, en dat was sowieso een heel zware, grof gebouwde tinker. Verder ken ik in mijn eigen omgeving eigenlijk geen tinkers die ook maar in de buurt komen bij de CPL zoals mijn belg dat had. Daarom zou ik ook zonder twijfelen weer een tinker durven nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 19:06 



 
Profiel   

Het klopt wel dat het zelden zo ernstig is als bij Brabantse trekpaarden. Ik denk dat de Tinker het nog in hun voordeel heeft dat ze kleiner zijn. Het lymfesysteem kan de boel nog wat ondersteunen. Maar ik heb ook erge gevallen bij Tinkers gezien helaas.. :/ Deze case is echt heel erg bijvoorbeeld https://docplayer.nl/143448172-Chronisc ... paard.html (let op, kan mogelijks schokkend zijn) Mijn merrie heeft zelf ook maar een milde vorm, maar het is er wel, helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 19:10 



 
Profiel   

Ik ben van mening dat goede voeding ook veel bijdrage kan leveren. Hier zelden mok, geen cpl. Sokken zou je altijd moeten onderhouden, dus ook door kammen. Maar goed, dat is hier niet het topic voor!

Wie weet zijn kladruber en knapstruppers ook wat voor je TS. Wat robuuster en zijn redelijk barok maar niet super zwaar. Je zal wel in het buitenland moeten kijken ben ik bang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 19:14 



 
Profiel   

Het kan de moeite waard zijn om eens in België te kijken, heb het idee dat de prijzen er iets lager liggen dan in Nederland.
Ik kom alvast deze tegen als ik er doorheen blader;

https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... loosa-ruin

https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... arige-ruin

https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... mel-merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 19:19 



 
Profiel   

Wat bevedering aan een haflinger maakt het ras nog geen sokkenras. Friezen zijn een grensgeval, maar komen de problemen wel veel voor, misschien omdat het zo'n enorm ingeteelt ras is.

Nee, niet ieder sokkenpaard heeft cpl/mok. Ja, tot nu toe ieder sokkenras waarvan ik er meerdere ken zitten paarden met continue cpl/mok-problemen tussen. Het is een beetje zoals met de platsnuit-honden: ja, er zijn er zo af en toe die prima met 22-23 graden 10km kunnen wandelen en met 15 graden zelfs 10km kunnen hardlopen, maar de meeste gaan er hartstikke dood van en daar blijkt ook niet naar opgebouwd te kunnen worden.

Wil je het risico op mok/cpl-pootjes zo klein mogelijk houden, dan moet je geen sokkenpaard nemen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 19:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen