Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zwaarder ras kopen, waar te beginnen?

 
Profiel   

Ik ben mij aan het oriënteren op het kopen van een paard. En dan met name een wat zwaarder ras. Niet omdat ik zo zwaar of groot ben, maar omdat mijn hart hier meer ligt. Het zal alleen mijn eerste paard worden en ik weet niet zo goed waar te beginnen met zoeken. Marktplaats, bokt, ehorses en FB zijn al doorzocht. Al weet ik ook dat je er soms gewoon tegen aan moet lopen…

Ik ben benieuwd of jullie adviezen hebben om het zoeken te bevorderen. Of een tip naar een fokker.

Wat ik zoek:
- Beleerd paard, waarmee ook al lekker mee door het bos/buiten gereden is, dit is immers wat ik er ook veel mee ga doen.
- Ruinen hebben altijd wat beter bij mij gepast. Wilt niet zeggen dat ik merries geen kans geef.
- Tussen de 4/5 en 12 jaar.
- Rond de 1.55m en hoger (geen 1.80 graag hahaha).
- Lage (?) prijsklasse.
- Gezond, geen CPL of PSSM, piephak etc.

Ik zat zelf richting de (eenkleurige) Tinkers, Comtois, Noriker, Belgisch/Nederlands trekpaard- kruisingen. Grote ronde Fjorden of Haflingers. Noord zweedspaard.

Voorkeur gaat niet uit naar Friezen. Volle Belgisch/Nederlands trekpaarden, toch vanwege de CPL, hoe leuk ik het ras ook vind. Zelfde geldt voor Ardenners. Het ras heeft te veel gezondheidsproblemen naar mijn idee, maar heb vele gezondere en net zulke leuke kruisingen voorbij zien komen. Kruisingen streep ik dus niet direct weg.

Maar natuurlijk zijn er meer rassen en kruisingen. Ik wil mij ook niet vast pinnen op een ras, ik heb altijd gezegt dat ik karakter en klik belangrijker vindt en dat het mij niets zal verbazen dat ik zoekende was naar een trekpaard en thuis kom met een Arabier…

Dus hebben jullie tips? Of een goede handelaar die betrouwbaar is.


Ik ben zelf 60kilo, 1,73m. Ik heb zelf echt veel meer de ambitie om lekker in het bos/zandverstuiving te rijden. Houd niet van het halve bos door galopperen. Zullen zat ritjes tussen gaan zitten waarbij een galopje er niet eens bij zit. Inieminie sprongetje misschien? Maar zeker geen wedstrijd ambitie! Echt een relaxt bosritjes/boswandel maatje.
Vriendlief gaat zelden rijden en is 75kilo en 1,85m. Zou leuk zijn als hij er ook een beetje oppast :P Als dat er niet uitziet qua verhouding zou ik dat ook nog geen groot probleem vinden als dit eens per maand is namelijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 19:27 



 
Profiel   

Ga eerst eens bij wat eigenaren met zulke paarden op visite. Om het ras te leren kennen.
Die hebben ook tips wat gezondheid aangaat en misschien een fijn paard uit hun vriendenkring. Maar oriënteer je eerst verder.
Ik ben ook van de koudbloeden, dus begrijp je enthousiasme. Probeer er eerst mee te werken, misschien valt dat wel tegen. Onthou wel dat elk paard zijn eigen dingetje heeft.
Waar ik sowieso zo op zou letten is ongeacht het paard, zorg dat ie uit de hand bekapt kan worden.
En je al een hoefsmid heb die dat wil/kan doen.
Succes met je zoektocht naar jouw droompaard!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 19:44 



 
Profiel   

Wat je ook kunt doen, is een hoefsmid zoeken die zwaardere rassen/trekpaarden bekapt (niet iedere hoefsmid doet dat, net als dat niet iedere hoefsmid mini's bekapt) en dan vragen of die misschien gehoord heeft of er een paard te koop staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 19:49 



 
Profiel   

Montgri schreef
Ik ben mij aan het oriënteren op het kopen van een paard. En dan met name een wat zwaarder ras. Niet omdat ik zo zwaar of groot ben, maar omdat mijn hart hier meer ligt. Het zal alleen mijn eerste paard worden en ik weet niet zo goed waar te beginnen met zoeken. Marktplaats, bokt, ehorses en FB zijn al doorzocht. Al weet ik ook dat je er soms gewoon tegen aan moet lopen…

Ik ben benieuwd of jullie adviezen hebben om het zoeken te bevorderen. Of een tip naar een fokker.

Wat ik zoek:
- Beleerd paard, waarmee ook al lekker mee door het bos/buiten gereden is, dit is immers wat ik er ook veel mee ga doen.
- Ruinen hebben altijd wat beter bij mij gepast. Wilt niet zeggen dat ik merries geen kans geef.
- Tussen de 4/5 en 12 jaar.
- Rond de 1.55m en hoger (geen 1.80 graag hahaha).
- Lage (?) prijsklasse.
- Gezond, geen CPL of PSSM, piephak etc.

I zat zelf richting de (eenkleurige) Tinkersk, Comtois, Noriker, Belgisch/Nederlands trekpaard- kruisingen. Grote ronde Fjorden of Haflingers. Noord zweedspaard.

Voorkeur gaat niet uit naar Friezen. Volle Belgisch/Nederlands trekpaarden, toch vanwege de CPL, hoe leuk ik het ras ook vind. Zelfde geldt voor Ardenners. Het ras heeft te veel gezondheidsproblemen naar mijn idee, maar heb vele gezondere en net zulke leuke kruisingen voorbij zien komen. Kruisingen streep ik dus niet direct weg.

Maar natuurlijk zijn er meer rassen en kruisingen. Ik wil mij ook niet vast pinnen op een ras, ik heb altijd gezegt dat ik karakter en klik belangrijker vindt en dat het mij niets zal verbazen dat ik zoekende was naar een trekpaard en thuis kom met een Arabier…

Dus hebben jullie tips? Of een goede handelaar die betrouwbaar is.


Ik ben zelf 60kilo, 1,73m. Ik heb zelf echt veel meer de ambitie om lekker in het bos/zandverstuiving te rijden. Houd niet van het halve bos door galopperen. Zullen zat ritjes tussen gaan zitten waarbij een galopje er niet eens bij zit. Inieminie sprongetje misschien? Maar zeker geen wedstrijd ambitie! Echt een relaxt bosritjes/boswandel maatje.
Vriendlief gaat zelden rijden en is 75kilo en 1,85m. Zou leuk zijn als hij er ook een beetje oppast :P Als dat er niet uitziet qua verhouding zou ik dat ook nog geen groot probleem vinden als dit eens per maand is namelijk.



:')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 19:51 



 
Profiel   

Kijk eens bij Horacio Hippique. Daar worden vaker de zwaardere rassen aangeboden


Laatst bijgewerkt door Chantal_1978 op 08-12-21 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 19:57 



 
Profiel   

Als je geen cpl of mok ellende wilt moet je in elk gevak alle rassen met sokken laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 19:58 



 
Profiel   

Op Facebook zit horacio hippique
Die hebben veel wat zwaardere paarden en leiden ze leuk op vind ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:02 



 
Profiel   

wat zwaarder ras, maar toch niet echt een koudbloed en dus zonder sokken: Freiberger, groninger?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:09 



 
Profiel   

Een Vlaams paard ook overwogen? https://www.vlaamspaard.be/nl/

Leuke veelzijdige paarden! Zowel onder het zadel als voor de kar en kunnen ook grotere ruiters dragen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:13 



 
Profiel   

[ img ]
Lang geleden was ik op zoek naar een braaf paard. Iemand opperde een Groninger. IK had zoiets van 'Nee, ik wil een rijpaard, geen karrepaard'. Ging mee naar een demonstratie en werd verliefd op dit ras. Zocht een merrie of ruin van 12+, kocht een 2-jarige hengst. Heb hem zelf ingereden. en nog nooit zo'n geweldig paard gehad. Slim, blij, werkwillig, enthousiast, vrolijk en veelzijdig. Hij was absoluut fantastisch.

Kijk eens op de pagina van het Groninger Paard...


Laatst bijgewerkt door Hevonen op 08-12-21 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:14 



 
Profiel   

Ik kwam op bokt toevallig mijn huidige paard tegen. Een drumhorse! Wellicht is dat ook nog een leuk ras om naar te kijken :) Zij was het eerste paard waar ik naar ging kijken en dat klikte al zo meteen goed. Heerlijk nuchter en lief dier. Top braaf. 5 jaar toendertijd. Nu wordt ze in april alweer 14!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:15 



 
Profiel   

Ik volg.

TS ik had eerder ook een topic geopend omdat ik wat forsere alternatieven voor een fjord zocht. Daar is inmiddels elk zwaar ras wel een keer genoemd. Dus misschien is het leuk om door te lezen voor inspiratie. [RPA] Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

Ik lees hier intussen mee voor de praktische tips. Over een paar jaar kan ik hopelijk ook op zoek naar een paard. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:25 



 
Profiel   

Ik heb 5 Tinkers en maar 1 heeft been problemen. Allen pssm1 vrij, dus ik snap niet zo goed wat er grappig wordt gedaan in dit topic. Met de juiste manier van houden kan je zoveel.

Ze zouden allen (gaan) voldoen aan het lijstje van TS en er komen er ook 1 of 2 te koop. Echter, ze vallen niet in de lage prijsklasse. Waarom niet? Omdat er vreselijk veel meer vraag is naar dit type paard dan dat er aanbod is. Dus het is bijna vechten, en dat drijft de prijs op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:30 



 
Profiel   

Voor wat je zoekprofiel betreft zou de Groninger inderdaad goed bij jullie passen. Maar, ook die vallen niet in de lage prijsklasse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:33 



 
Profiel   

Zelf dacht ik ook gelijk aan de freiberger toen ik de omschrijving las.
Maar dit ras valt zeker niet in de lage prijsklasse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:34 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties.
Groninger zelf niet aan gedacht, ben helemaal ook niet bekend met het ras. Maar is zeker de moeite waard om mij hier eens meer over in te lezen als ik het zo hoor.

Drumhorse valt voor mij denk ik ook wel in het rijtje. Ook eens het kijken waard!

Zelf weet ik niet zo goed wat tegenwoordig ‘lage prijsklasse’ of ‘midden prijsklasse’ inhoud… dus ik zei wel lage prijsklasse, maar is dat ook zo?
Wellicht dat ik vierkant uitgelachen wordt, maar ik zat zelf toch wel met een max van 4.000 in mijn hoofd. Ja ik heb meer te besteden, maar ik wil een forse buffer overhouden! Ik hoef geen commentaar over het budget. Er worden zat paarden verkocht voor een dergelijke prijs die ook gewoon gezond zijn!

Bij horacio hippique heb ik ook al gekeken, ik volg ze via instagram en facebook. Zie er zeer leuke paarden voorbij komen! Voelt wel alsof het mega populair is en je er echt binnen no-time bij moet zijn. Kan een verkeerd vermoeden zijn hoor, volg ze nog niet mega lang. Maar ik hou hun al in de gaten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 18:27 



 
Profiel   

Boulonnais of een kruising hiermee? Zie je niet vaak, maar hebben geen sokken dus dat scheelt al een berg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 18:30 



 
Profiel   

Denk wel dat je ook moet overwegen of je een zware koudbloed kan huisvesten? Smid is al voorbij gekomen maar denk ook dat passend tuig moeilijker te vinden en duurder is? Geen probleem als je een echte liefhebber bent waarschijnlijk, maar om over na te denken als het niet persé een Belg ofzo moet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 18:40 



 
Profiel   

Misschien kan je ook een grotere Welsh cob overwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 18:50 



 
Profiel   

Een Freiberger is heel leuk. Al denk ik dat je dan meer budget moet hebben voor de aankoop. Ze zijn heel veelzijdig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 18:54 



 
Profiel   

Een gezonde Tinker of Drum Horse die aan je wensen voldoet binnen dit budget zou ik niet weten, en ik hou zowel nationaal of internationaal het meeste wel in de gaten. Een jong dier, veulen of jaarling, zou voor dit geld wel moeten lukken.

De betreffende stal hierboven volg ik ook en ziet er zeker uit als leuke paarden, maar vaak wel met een afwijking in beenstand en beweging...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 19:26 



 
Profiel   

Caily schreef
Een gezonde Tinker of Drum Horse die aan je wensen voldoet binnen dit budget zou ik niet weten, en ik hou zowel nationaal of internationaal het meeste wel in de gaten. Een jong dier, veulen of jaarling, zou voor dit geld wel moeten lukken.

De betreffende stal hierboven volg ik ook en ziet er zeker uit als leuke paarden, maar vaak wel met een afwijking in beenstand en beweging...


Ik vraag me dan inderdaad altijd af waarom zoveel mensen hun brave, gezonde, verkeersmakke paarden (bijna alle daar aangeboden paarden voldoen hier nl. aan) aan een handelsstal verkopen. De betreffende stal heeft altijd aanbod en ze lijken als zoete broodjes over de toonbank te gaan.
Zonder overigens een mening te hebben over de desbetreffende stal of ze onterecht in diskrediet te brengen! Het ziet er op zich allemaal netjes/leuk uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 19:40 



 
Profiel   

Ik zat ook aan een Vlaams paard of een Noriker te denken. Beiden nog een soort van betaalbaar, maar dan wel import. Zeker de overweging waard :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 20:01 



 
Profiel   

troi schreef
Als je geen cpl of mok ellende wilt moet je in elk gevak alle rassen met sokken laten staan.


Wat een onzin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 20:15 



 
Profiel   

Mara2000 schreef
troi schreef
Als je geen cpl of mok ellende wilt moet je in elk gevak alle rassen met sokken laten staan.


Wat een onzin.


Ja geen onzin. Een sokken paard mok en cpl vrij houden is echt geen kattenpis. Spreek uit ervaring helaas.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 20:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen