Kwpn merrie Kruisen met een Fjorden hengst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TerrorPjony
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-02-22

Kwpn merrie Kruisen met een Fjorden hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 18:58

Hellooww bokkers!!

Een vriendin van mij wil heel graag een veulentje fokken met haar KWPN merrie. We waren per toeval de kruising tegen gekomen met een fjord en zij is helemaal verlieft. Maar ze is bang dat het veulentje de schofthoogte van de hengst erft. en we zijn een beetje nieuwsgierig wat voor paarden van deze kruising al rond lopen die als moeder een kwpn hebben.

De merrie is 1,80 hoog. kastanje bruin van kleur met zwarte manen en benen.
Wat zijn jullie ervaringen met deze fok? Hoe is het karakter? <3

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kwpn merrie Kruisen met een Fjorden hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:08

Doodzonde. Met een beetje pech heb je het temperament van de KWPN in een Fjordenlijf.

En het is imo vermeerderen, zo'n kruising is niet te verkopen.

Ibbel

Berichten: 49156
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:11

Aan de andere kant heb je in Frankrijk de Henson. Een zeer bewuste kruising tussen Fjordenhengsten en Selle Français merries (de Franse KWPNer dus). Een geweldig ras dat een beetje Criollo-achtig is qua bouw (en kleur uiteraard - alle Henson zijn wildkleur, per definitie, en Criollo's zijn ook nogal eens wildkleur).
Als de merrie een beetje normaal temperament heeft, zou dit best goed kunnen uitvallen. Stokmaat zal rond de 1.50 / 1.55 worden vermoedelijk, gezien de ervaring met de Henson.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 06-03-22 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

TerrorPjony
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 19:13

Ibbel schreef:
Aan de andere kant heb je in Frankrijk de Henson. Een zeer bewuste kruising tussen Fjordenhengsten en Selle Français merries. Een geweldig ras dat een beetje Criollo-achtig is.
Als de merrie een beetje normaal temperament heeft, zou dit best goed kunnen uitvallen. Stokmaat zal rond de 1.50 / 1.55 worden vermoedelijk, gezien de ervaring met de Henson.


De Merrie is een schat. Schrikt (bijna) niet op buitenritten. Alleen door een disbalans waar hard aan wordt gewerkt is ze pittig onder het zadel. Maar dit ebt met de tijd weg. Half jaar terug was ze anders.
Los in de bak zie je echt de kwpn maar een kind kan er mee weg lopen.

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:23

Fokken is gokken.Ik verwacht dat het veulen qua maat en qua karakter tussen de ouders in zal zitten.Het karakter kalmer dan een KWPN-er maar ook eigenzinniger. Ik kende alleen een Fjord X Arabier. Die werkte op een manege en was betrouwbaar.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:48

Een kind is zelden een gemiddelde van zijn ouders.

Meestal erf je bepaalde eigenschappen van ofwel de één, ofwel de ander.

Er kan dus vanalles uit komen. Maar de Henson lijkt me inderdaad goed gelukt.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:58

anjali schreef:
Fokken is gokken.Ik verwacht dat het veulen qua maat en qua karakter tussen de ouders in zal zitten.Het karakter kalmer dan een KWPN-er maar ook eigenzinniger. Ik kende alleen een Fjord X Arabier. Die werkte op een manege en was betrouwbaar.

Ik kende ook een Fjord x Arabier en dat was een ongeleid projectiel. Beukte dwars door alles en iedereen heen, onder het zadel niet te houden, en als ie schrok, zat er geen rem meer op. Zat altijd vast in zijn lijf, en super gefrustreerd omdat zijn lijf niet kon wat zijn hoofd wilde. Heel sneu dier.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kwpn merrie Kruisen met een Fjorden hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:01

Tsja.. Wat hierboven al werd gezegd, fokken is gokken. Je zult het nooit zeker weten wat eruit komt