Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk paardenras voor mijn gevoelige rug?

 
Profiel   

Ik herken het verhaal van de PRE. De mijne is een gekruiste Spaanse merrie maar zij zit ook als een luie stoel en als ze al ergens van schrikt is het hooguit 3 pasjes versnellen en dan weer over naar de orde van de dag.
Goed aan het been, niet veel nodig om vooruit te gaan of om te stoppen.

Geniet het meeste van buitenritjes alhoewel ze ook prima in de bak loopt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 22:37 



 
Profiel   

Oké PRE/Cruzado/Lusitano klinkt wel goed dus. Maar waar haal je een fijn paard vandaan? Je hoort best wat nare verhalen over paarden uit Spanje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 23:05 



 
Profiel   

Je hebt groepen op Facebook en op marktplaats zag ik toevallig ook wat staan. De mijne heb ik bij kleinschalige handelsstal uit mijn regio gehaald (midden Limburg) Kennisje van mij werkt daar en heb ik aangegeven welk karakter paard ik zocht, wat mijn doeleinden en budget zijn.
Ik wilde een lief, betrouwbaar paard (wie niet), waarmee ik makkelijk op buitenrit kon. En die ik niet perse 5 keer per week hoefde te rijden. Als ik haar een maand zou stil zetten, kan ik daarna mijn dochter erop laten rijden, ze is dan niet te fris. Maar ze is ook niet sloom

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 23:15 



 
Profiel   

_Chantyyy schreef
Oké PRE/Cruzado/Lusitano klinkt wel goed dus. Maar waar haal je een fijn paard vandaan? Je hoort best wat nare verhalen over paarden uit Spanje.


Het is even zoeken, maar ik zou sowieso gaan voor eentje die in Nederland gefokt is. Dan weet je zeker dat er niks mee is gebeurd in Spanje. Of ze rechtstreeks uit Spanje halen kan ook, maar dat ligt een beetje aan je budget. Daarvoor kun je hier op bokt wel mensen vinden die je daarbij kunnen helpen.
Ik zou sowieso eens de groepen PRE en Lusitano aanbod volgen, daar vind je wel een aantal betrouwbare fokkers en verkopers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 23:33 



 
Profiel   

_Chantyyy schreef
Oké PRE/Cruzado/Lusitano klinkt wel goed dus. Maar waar haal je een fijn paard vandaan? Je hoort best wat nare verhalen over paarden uit Spanje.


Ik weet niet uit welke omgeving je vandaan komt?
Bij degene waar ik mijn Warlander (PRE X Fries) heb gekocht staat als het goed is nog een PRE te koop.
Verkoper is een betrouwbare verkoper.
Mag ook via pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 00:16 



 
Profiel   

Ik denk dat je vooral veel moet uitproberen. Mijn rug is belabberd en ik heb een hoog opgooiend paard die grote draf- en galoppassen maakt. Ga ik met pijn erop, dan is de pijn weg als ik eraf ga. De ene gang werkt goed voor je en de ander niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 00:29 



 
Profiel   

_Chantyyy schreef
SensaHorses schreef
Een Rocky Mountain Horse of een pleasure gefokte Quarter Horse...


Heeft die ook niet een soort van telgang?


De Rocky Mountain Horse heeft een extra gang; single-foot/tölt.
Pleasure paarden hebben over het algemeen hele vlakke gangen.

Ik zou verschillende rassen proberen en kijken wat voor jouw rug werkt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 00:52 



 
Profiel   

Ik zweer bij quarters.

Heb zelf reuma en in 2008 ook een hernia operatie gehad, maar rij nog wel.

Niet alle quarters zijn hetzelfde, maar doorgaans hebben ze fijne gangen.
Wij hebben quarters gehad die echt super makkelijk en braaf zijn, maar ook met meer karakter en toch fijn zijn om mee te werken, omdat ze heel eerlijk zijn.
Als een quarter iets eng vindt, is dat een moment, maar ze blijven er niet lang in hangen. Mits je daar als ruiter ook zo mee omgaat natuurlijk. Wij hebben wat kleinere 1.45m-1.48m maar mn ruin is wel een brede tank en hoe heerlijk hij ook te rijden is, kan dat wel net iets te zijn.

Ik had ook 19jr een new forest ernaast en die was ook super en geweldig. Liep fijn, amar wereld van verschil. Heel eerlijk ( want hij was echt mn alles ) reed ik eerst hem en dan op mn quarter, want andersom kon ik moeilijker wennen weer.

Ze kunnen in principe alles. Mijn merrie en ruin kunnen zijgangen, dus je kan er leuk basis mee rijden. Maar er zijn veel verschillen, dus dan is het zoeken en proberen. Er zijn een paar bloedlijnen die ik zou laten staan om iets mindere gangen. Die scoren wel, maar vind ik minder fijn te rijden. Daarom is meer uitproberen wel aan te raden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 01:48 



 
Profiel   

Advocaat van de duivel: zorg dat je houding en zit optimaal zijn, zodat je zo goed mogelijk kunt meegaan met de beweging van welk paard dan ook. Daar is vaak echt nog enorm winst te behalen. En juist met rugklachten, is paardrijden een goede sport míts je fijn kunt zitten. En je kunt in details daar echt heel veel. Natuurlijk zullen sommige rassen beter bij je passen om temperament of hoe zij bewegen, maar er zit onderling toch wel veel verschil nog in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 01:55 



 
Profiel   

Ook hier een PRE en met twee hernia operaties toen ik 17 en 24 was, vond ik een stabiel zittend paard een pré (haha).

Maar inderdaad ook je eigen houding én het zadel waar je op zit maken verschil. Ik heb de neiging heel hol te gaan zitten waardoor ik juist wel pijn krijg. Dan maakt het ras geen verschil.

Ook na aankoop zadel heb ik 3 keer een dag pijn gehad na een rit, maar dat was puur wennen aan het zadel. Nu geen centje pijn meer, ook niet na een paar uur buitenrit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 02:56 



 
Profiel   

Ik ken wel een aantal Nederlandse adressen én Nederlands sprekende tussenpersonen in Spanje die kunnen helpen in je zoektocht.

Hier in bezit van Kwpn,New Forest pony en PRE. Voor mijn slechte knie is mijn Kwpn eigenlijk to much, de andere 2 geen last. NF voldoet alleen niet aan je minimale stokmaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 03:50 



 
Profiel   

_Chantyyy schreef
hannelot schreef
Ik weer niet hoor maar misschien een connemara!


Is dat niet te vergelijken met een PRE?


De enige overeenkomst is dat ze regelmatig schimmel zijn. Daar houd het denk ik wel op.
De Connemara is een Brits ponyras, de PRE een Iberisch paard. Andere gangen, ander karakter, ander uiterlijk.... ook heel leuke pony's trouwens hoor, die Connemara's, maar totaal anders!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 07:34 



 
Profiel   

Ik zit inmiddels op 6 keer een dubbele hernia en twee operaties, dus ik herken je vraag zeker.
Wat mijn ervaring is is dat een vlakke gang niet per se lekker zit. Ook dat kan flink klappen geven in je rug, maar dat zijn dan kleine snelle klapjes. Het gaat echt om de vering die een paard in de achterhand heeft. Ik heb diverse quarters en IJslanders geprobeerd, maar die vielen voor mij echt af. Vlakke gangen hadden ze zeker, maar geen vering. Daarnaast heb ik veel PRE’s geprobeerd en die hadden allemaal heerlijke vering! Ik heb eerst een PRE uit Spanje gehaald, die was absoluut bomproef maar helaas niet gezond. Daarna een Nederlands gefokte PRE gekocht. Zij is niet bomproef maar wel eerlijk én gezond. En ze zit echt zalig.
Houd er wel rekening mee, dat PRE’s iets lastiger zijn om een echt goed passend zadel voor te vinden en dat het juist voor jouw rug ook belangrijk is dat je een zadel hebt die voor jou prettig is en dat je snel in een duurder segment uitkomt. Houd hier goed rekening mee in het opstellen van je budget.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 07:44 



 
Profiel   

Ga uitproberen en wees realistisch qua budget. Hier worden prijzige rassen aanbevolen. Bijv een gezonde goed doorgereden quarter heb je niet voor minder dan 10. De grote maat is extra gewild en zeldzaam, 15 zou me ook niet verbazen. Van spanjaarden heb ik geen verstand maar het zou me niet verbazen als dat ook in die richting zit. Zeker ook gezien jouw wens qua maat. Heb je dat budget?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 07:53 



 
Profiel   

Een Cruzado ( kruising ) heb je absoluut onder de 10 duizend. Gezond en B / L dressuur klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 08:00 



 
Profiel   

Wij hebben Rocky Mountain Horses gekocht ivm moeders met rug problemen, die nu dus weer vrolijk rond rijd.

1 van mijn Rocky's heeft ook echt een goede draf naast de tölt waar ik graag mee Dressuur en straks wil gaan starten.

Daar hebben we momenteel een veulen van lopen die te koop is, volwassen Rockys staan volgens mij niet in NL te koop wel misschien in Duitsland/Frankrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 08:16 



 
Profiel   

Ik vind eigenlijk lichaamsgebruik het meest bepalend voor hoe comfortabel je zit op een paard. En passend bij jou lijf. Waarbij ik persoonlijk bredere paarden veel oncomfortabeler vind zitten dan smallere. (maar dat kán afhankelijk zijn van je eigen bouw denk ik)

Als een paard heel makkelijk met aanspanning over de rug loopt en daarbij licht in de hand is én fijn reageert op je been heb jij veel meer tijd en gelegenheid om comfortabel te zitten dan bij een paard die je steeds moet aanmoedigen en die zijn gewicht op de voorhand gooit.

Dus ik zou naast het rijtje wat hier genoemd is, fijn gereden warmbloeden zeker niet uitsluiten!

Daarnaast vind ik dat iedere ruiter naast zijn paard wel iets mag doen aan zijn eigen lijf. Zeker als je al aangeeft niet soepel te zijn: besteed daar ook wat aandacht aan. Daar worden jij en je paard blijer van.

Yoga is een optie maar ruiterfit of een hippisch oefentherapeut.

Nu zit hier toevallig mijn 75%volbloed he allermakkelijkst terwijl zei zeker geen opvallend vlakke gangen heeft. Is zo bomproof als je maar kunt wensen. Het paard wat wél vlakke gangen heeft zit in draf inderdaad heel makkelijk maar in galop veel moeilijker omdat hij niet zo fijn doorrolt in die gang en je rug daardoor juist meer klappen krijgt.
Dus eigenlijk kan ik alleen zeggen: zoek een paard wat fijn aan de hulpen is, ga jezelf trainen en ga dan proefrijden op paarden waar verkopers van aangeven dat ze makkelijk zitten! Ongeacht ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 08:18 



 
Profiel   

PRE's moet je wel echt even naar karakter kijken. Ik ken een PRE die graag een rondje volle galop doet als hij het niet snapt. Dat zit niet al te relaxt.
Al zit ik voor de rest wel als een huis op dat dier.

Fries schoot nog even door mijn hoofd, maar bij veel friezen zal het opgooien (vooral in galop gok ik) net teveel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 08:43 



 
Profiel   

_Chantyyy schreef
Hoi hoi, ik weet niet of het hier goed staat, maar ik wist anders niet waar ik de vraag beter kan stellen.

Ik ben op zoek naar een paard om dressuurmatig mee in de bak te kunnen rijden, maar ook heerlijke ritten in het bos kan maken.
Mijn rug is helaas niet zo soepel, dus ik zoek geen paard met enorme bewegingen of een paard wat hoog opgooit.
Ik zoek ook geen zenuwpees of mega gevoelig karaktertje. Ik begrijp dat dat van paard tot paard verschilt, maar een paard wat hoog in het bloed staat lijkt me niet een heel handige keuze.

Naar welke rassen kan ik dan het beste kijken volgens jullie?


Qua gangen en wensen denk ik ook aan een PRE/ Cruzado maar of het karakter bij je past is de vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 08:54 



 
Profiel   

Die van mij gaat niet zomaar rennen. Als ze schrikt springt ze opzij of doet een paar stappen harder en stopt dan om te kijken waar ze nou van schrok.

Per paard verschilt het karakter gewoon, je kunt geen enkel ras over 1 kam scheren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 08:58 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
PRE's moet je wel echt even naar karakter kijken. Ik ken een PRE die graag een rondje volle galop doet als hij het niet snapt. Dat zit niet al te relaxt.
Al zit ik voor de rest wel als een huis op dat dier.

Fries schoot nog even door mijn hoofd, maar bij veel friezen zal het opgooien (vooral in galop gok ik) net teveel zijn.


Galop is idd niet mijn sterkste gang.
Verder doe ik 1x per week aan sport bij de fysio om m’n core zo goed mogelijk te krijgen en houden.
En ook m’n conditie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 09:03 



 
Profiel   

Ik zou me ook niet per se vastpinnen op een bepaald ras. Mijn eerste paard was een Hackney die hoog opgooide, maar waar mensen met rugklachten in alle gangen fijn op konden rijden. Paard was alles behalve vlak, maar bewoog soepel door z’n lijf waardoor je alles zonder schokken en klappen in je rug kon opvangen. Ik vergeleek het altijd met een citoën over een hobbelige weg rijden in plaats van met een strak afgestelde Volkswagen. Ook al vliegt het alle kanten op, het zit door de vering gewoon comfortabel.

Spanjaarden zitten inderdaad over het algemeen vlak. Maar een gespannen Spanjaard zit ondanks de vlakke gangen ook gewoon niet lekker. Niet iedereen kan spanning bij dat type paarden goed af laten vloeien. Plus de vaak wat kortere ruggen zorgen ervoor dat je beperkter bent in je keuze van zadels.

Ik zou eerder voor een gangenpaard gaan en open blijven staan voor alle andere type paarden waarvan de verkoper zegt dat ze erg comfortabel zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 09:12 



 
Profiel   

Maar TS wil dressuur rijden, dat is toch een stuk lastiger bij een gangenpaard want als deze in hun gang lopen, lopen ze met het hoofd omhoog en de rug juist weggedrukt. En het is nog best lastig als ruiter om alle gangen uit elkaar te houden en een gangenpaard goed los in het lijf te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 09:15 



 
Profiel   

Met mijn gammele rug en heupen zweer ik bij een Quarter of Paint. Vaak een kalm karakter en vlakke gangen.
Aangezien jouw dressuur ambities zou ik kijken naar een pleasure/hunter gefokte Quarter of Paint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 09:33 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Maar TS wil dressuur rijden, dat is toch een stuk lastiger bij een gangenpaard want als deze in hun gang lopen, lopen ze met het hoofd omhoog en de rug juist weggedrukt. En het is nog best lastig als ruiter om alle gangen uit elkaar te houden en een gangenpaard goed los in het lijf te houden.


Persoonlijk word ik compleet kriegel van een paard wat met het hoofd hoog loopt.
Ook al is dat de houding van het paard, daar word ik echt gillend gek van.
Dus dat moet ik zeker niet opzoeken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 09:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen