Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk paardenras voor mijn gevoelige rug?

 
Profiel   

Hoi hoi, ik weet niet of het hier goed staat, maar ik wist anders niet waar ik de vraag beter kan stellen.

Ik ben op zoek naar een paard om dressuurmatig mee in de bak te kunnen rijden, maar ook heerlijke ritten in het bos kan maken.
Mijn rug is helaas niet zo soepel, dus ik zoek geen paard met enorme bewegingen of een paard wat hoog opgooit.
Ik zoek ook geen zenuwpees of mega gevoelig karaktertje. Ik begrijp dat dat van paard tot paard verschilt, maar een paard wat hoog in het bloed staat lijkt me niet een heel handige keuze.

Naar welke rassen kan ik dan het beste kijken volgens jullie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 16:34 



 
Profiel   

Ik heb geen idee hoe groot je bent en hoe hoog je dressuurambities zijn, maar is een gewoon een Haflinger of Fjord niet iets? Die hebben over het algemeen wat vlakkere gangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 16:42 



 
Profiel   

Ik ben 1,78m en heb geen hoge dressuurambities.

Haflinger zou kunnen, maar ik ga liever richting stokmaat 1,55 m.
Dat heb je niet snel met een Haf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 16:50 



 
Profiel   

Zou een Tinker een optie zijn? Die zijn wel te vinden met grotere stokmaten en hebben over het algemeen vlakkere gangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 16:53 



 
Profiel   

Ik zeg een frederiksborger of Groninger

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 16:55 



 
Profiel   

Ik merk persoonlijk dat ik juist met een koudbloed sneller last heb van mijn rug, dan met mijn warmbloed. Voor mijn gevoel mis ik dan wat schokbrekers :')

Is het niet mogelijk ook wat verschillende type paarden te proberen wat voor jou fijn aan voelt?

Ikzelf zou zoeken richting een brave warmbloed met wat minder extreme gangen. Maar dit is voor iedereen natuurlijk erg verschillend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 17:04 



 
Profiel   

Ik denk hierbij meteen aan een PRE eigenlijk, ze zijn gevoelig op de hulpen (dus geen zware trapzakken, dat wil je ook niet met een slechte rug.) maar ook nuchter. Van alle rassen die ik gereden heb (tinker, fjord, haflinger, fries, vershillende types warmbloed), hebben de PRE's veruit de fijnste gangen (Ook hier een aantal fysieke problemen waarbij fijne gangen het mij wel makkelijker maken.). Ze kunnen een heel prima rondje dressuur, hebben weinig moeite met een recreatief sprongetje en zijn niet snel van de wijs als je ze mee buiten neemt. Wat ook fijn is en wat vrijwel alle Pre's die ik gereden heb deden. PRE's hebben een andere schrikreactie dan het gemiddelde paard. Een PRE die schrikt zal een paar passen doen áls ie al even gaat en dan gaan stil staan a la "waar schrik ik nu feitelijk van?" Vooral met buitenritten is dat toch wel erg fijn. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 17:13 



 
Profiel   

Volgens mij wil je een paard dan met vlakkere gangen. Je zou je vraag eens kunnen stellen aan pre eigenaren. Onlangs gelezen dat deze fantastisch zitten waarbij je amper wordt opgegooid. Ik ken het niet want heb nooit een pre gereden. Tevens zouden het sensibele paarden zijn die voorwaarts denken en koel in het koppie zijn.
Je zou ook eens in de quarters hoek kunnen navragen. Succes ermee!

Koudbloed is misschien niet verkeerd maar kunnen stampen, zijn niet altijd vanzelfsprekend voorwaarts. En dit wordt geschreven door iemand die ziels veel houdt van het kleiner type paarden zoals tinkers, haflingers, merens en ze ook goed kent.

Hahaha Ayasha schrijft ook over pre

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 17:16 



 
Profiel   

Ik lees even mee.

Ik lees hierboven een fjord, maar heb nu al meerdere fjorden gehad, waarvan 2 echt een heerlijke vlakke gang hadden, maar mijn andere 2 juist weer niet, wat echt niet fijn voor mijn rug is. Dus denk dat dat ook een kwestie van proefrijden is om dat te ontdekken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 17:21 



 
Profiel   

Gangenpaarden gaan proberen. Hier op bokt zijn denk ik eigenaars van bijv Tennessee walking horses.
Kun je ook een aardig rondje mee dressuuren en zitten als een zetel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 17:22 



 
Profiel   

Is een IJslander misschien een geschikt paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 17:24 



 
Profiel   

Ja hier nog een stem voor PRE :)

Ik heb er twee en wil nooit meer anders! Koel en nuchter maar voorwaarts, maar wel sensibel in de zin van: fijngevoelig. Je hoeft ze geen dingen twee keer te vragen en micromanagen zijn ze niet van, maar ze willen zó graag!

Hoe sensibel is maar net hoe je ze uitzoekt; ik heb er eentje die zich snel drukmaakt en die compleet overdondert is als je ook maar met een vinger naar hem wijst, maar ik zou er bij wijze van geblinddoekt hier de bergen mee ingaan want hij doet alles voor me.
Mijn andere is wat minder snel van slag, maar ook weer introverter dus moet je iets beter bij opletten (beter lezen) want hij toont het niet zo gauw. Ik weet persoonlijk niet wat makkelijker is ;)

Kijk wel goed of het is wat bij je past, en let op wat je koopt. Er zijn paarden met een prima verleden, ook uit Spanje, maar ze hebben soms een cultureel rugzak(je) zeg maar, en dat lijkt me als ik jouw omschrijving lees niet handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 17:25 



 
Profiel   

Inderdaad, PRE, heb alle soorten en maten paarden zo'n beetje gereden en de PRE's zitten altijd comfortabel. Het lijkt soms wat hectisch en dat is het soms ook maar omdat er vaak weinig zweefmoment is, zitten ze zalig. Succes met je zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 17:50 



 
Profiel   

Een (grote) IJslander! Mensen zien ze nog vaak als grote shetlanders. Lomp, eigenwijs en niet geschikt voor dressuur. Ik zie echter juist het tegenovergestelde. Ze zijn enorm flexibel, en geven de ruiter een veilig gevoel door hun vlakke gangen. Mijn paard vindt dressuur erg leuk, maar ik kan ook heel relaxed buiten rijden met hem. Dit verschilt wel wat per paard natuurlijk, maar over het algemeen denk ik dat dit ras je wel zal bevallen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 17:52 



 
Profiel   

F-AM -> RPA

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 18:25 



 
Profiel   

Dank je wel al voor de reacties!

En IJslanders? Die hebben toch een telgang?
Of is dat heel lastig om te leren rijden (ik heb nog nooit op een paard met telgang gereden) en ik weet ook niet of die de stokmaat van 1,55m wel halen..

Edit: ik zie dat er al IJanders geopperd werden maar dat had ik niet gezien, want scherm niet ververst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 18:27 



 
Profiel   

IJslanders hebben meestal 4 gangen (stap, draf, galop en tölt) of 5 gangen (andere gangen + telgang).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 18:39 



 
Profiel   

Ijslander rijden is een vak apart, ik vond het erg intensief dus ik zou zeker les pakken met ze voor je zon stap neemt.

PRE zie ik hier regelmatig, maar dan denk ik dat je wel flink moet uitzoeken op het gangenwerk. Ik heb niet veel spanjaarden gereden met een vlak drafje.

Mijn Fjord had nog de meest ontspannen zit, Forden en Haflingers kan je tegenwoordig prima 1.50+ vinden dus dat zou een optie kunnen zijn als het karakter je aan spreekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 18:42 



 
Profiel   

Ijslanders hebben geen stokmaat van minimaal 1.55m. Misschien een uitzondering daargelaten.

Ook ik raad een pre of cruzado ( kruising met pre ) aan. Stokmaat daarvan varieert van 1.50 t/m 1.70m wel.

De meesten zitten rond de 1.58 / 1.63.

Ze hebben heerlijke gangen, ik heb er sinds maart zelf 1 en ze zit echt heel stabiel en toch heeft ze mooie gangen ( dressuurmatig) en maait niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 18:45 



 
Profiel   

Paso fino?
Rocky Mountain horse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 18:53 



 
Profiel   

Een Rocky Mountain Horse of een pleasure gefokte Quarter Horse...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 18:57 



 
Profiel   

Ik weer niet hoor maar misschien een connemara!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 19:38 



 
Profiel   

SensaHorses schreef
Een Rocky Mountain Horse of een pleasure gefokte Quarter Horse...


Heeft die ook niet een soort van telgang?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 20:59 



 
Profiel   

hannelot schreef
Ik weer niet hoor maar misschien een connemara!


Is dat niet te vergelijken met een PRE?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 21:00 



 
Profiel   

_Chantyyy schreef
hannelot schreef
Ik weer niet hoor maar misschien een connemara!


Is dat niet te vergelijken met een PRE?


Moah vind ik niet. Ik zou idd gaan voor een PRE of Lusitano. PRE's zijn iets meer gefokt op uiterlijk, Lusi's iets meer op gangen. Maar beide zijn ze fijn te rijden. Ik heb rugklachten en met de Iberiërs geen last gehad.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 21:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen