Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Welk paardenras voor mijn gevoelige rug?

 
Profiel   

Een aantal opperden dat een paard wat hoog opgooit niet perse een probleem hoeft te zijn, als het paard maar soepel in de rug is.

Dat klopt wel. Ik heb op een paard van een vriend gereden wat echt enórm opgooit en dacht echt dat ik gebroken af zou stappen.
Maar niets was minder waar. Ik had geen last.
Stond daar zelf echt van te kijken, maar ik vind dat hoge opgooien gewoon echt niet prettig rijden om eerlijk te zijn.

Maar het klopt dus, dat het niet standaard betekent dat het slecht is voor je rug of voor mensen met een zwakke rug.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 08:39 



 
Profiel   

Een paint of quarter horse. Gefokt met comfortabele gangen, vanuit de historie dat je uren op je paard moet kunnen volhouden tijdens het ranch work. Doen het echter ook prima in de dressuur ring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 08:54 



 
Profiel   

Quarter of Paint of Azteca ( kruising Lusitano ( of PRE) met Quarter. Wij hebben een Lusitano, een Azteca en een Paint en de Paint is qua "zit" comfort toch echt het prettigst i.c.m. het coole karakter maar wel heel heel sensibel. De andere 2 hebben ook comfortabele gangen maar niet te vergelijken met de vlakke gangen van de Paint ( of Quarter).
Dit zijn wel rassen met een prijskaartje dus je zou ook kunnen kijken naar kruisingen met bijv. Paint/ Quarter er in. Wel een tip; mocht je daarvoor gaan laat goed testen ( 5/6/7 panel).
Veel gangenpaarden schijnen ook zeer comfortabel te zijn overigens. Mensen die ik ken ( wonen in Frankrijk) hebben ze wel eens te koop ( Rocky Mountain Horses ( die kruizen ze bijv. ook met Ijslanders en het resultaat is erg leuk).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 09:44 



 
Profiel   

Ik ben een quarter gewend, doe incidenteel wel eens een buitenrit op een huurpaard. Dan vraag ik altijd om de meest comfortabele. Nou, als dat niet een quarter if paint is dan stap ik altijd gebroken af. Je wordt gewoon gelanceerd in draf en galop. Laat staan dat je kan doorzitten in draf. Mijn quarter zit als een schommelstoel in jog en rustige galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 09:51 



 
Profiel   

Buiten alles om moet je vooral vertrouwen in het paard krijgen/hebben zodat je kan ontspannen.

De pre/lusitano etc zijn comfortabel, maar kunnen wel "opgewonden" aanvoelen. Als je daar niet mee om kan gaan is het niks voor je. Snap je hun karakter en gangen, zijn het vaak fijne paarden. Maar het kan een zoektocht zijn naar een gezonde met een goed verleden, fijne basis.

Een fijne quarter kan je een vertrouwd gevoel geven, waardoor je weer makkelijker ontspant, wat het belangrijkste is voor je zit. Naast de fijne gangen.
Cowboys zitten pf zaten dagenlang op hun paarden waar de quarter ook geschikt voor was. Comfortabele gang, snel reageren en accelereren en weer terug naar relaxt door.

Mijn New Forest was 100% betrouwbaar, maar raakte wel opgewonden bij onze race paden en dat kon je daarna wel even blijven voelen :)

Voor je rug is het ook belangrijk om te kijken naar een zadel dat je echt goed past en hele goede zit en houding lessen.

Ik weet niet hoe je rijdt en denkt enzo, maar als je je gespannen voelt bij paarden uitproberen, kan dat een vertekend beeld gaan geven. Daarom een ervaren iemand meenemen die ook begrijpt wat je zoekt.

Qua quarters en maten. Het is lastig. Mijn merrie is 1.45m en moet je niet een groot iemand op zetten. Haar broer is 1.48m en kan een heel groot iemand op zonder dat het raar lijkt. Hij is zoveel paard. Ik heb hogere quarters gehad waar ik langer op leek en op hem ben ik bijna klein.

Pleasure gericht gefokt zijn dure paarden en qua basis training zou ik daar ook niet altijd voor kiezen als je die kant niet op gaat.
Een "gewone" leuke quarter is rond de 1.50m/1.55m en kan je alle kanten mee op.En stel dat erbij staat; reining gefokt, merkt het beestje er niks van als hij dat niet gaat doen.

Lees waar quarter staat ook paint, maar ik heb nooit een paint gehad, dus mijn fout :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 13:44 



 
Profiel   

Ik heb op veel verschillende rassen gereden en ik ben echt een * pony * mens, omdat deze dieren inderdaad vaak wat vlakker zijn. Ik heb fibromyalgie en geregeld last van rug en bekken. Dat hoge opgooien is dus echt niks voor mij. Ik heb nu een haflinger, het ouderwetse type, zijn gangen zijn heel fijn en vlak.
Ik heb ook jaren een fjord gehad en die reed ook vlak,was ook prima te doen.
Op een fries b.v kan ik echt niet fijn rijden. Vroeger stond bij mij een grote KWPN op stal en daar kon ik ook echt niet fijn op rijden.

Dus ik zou zeggen fjord of haflinger, alleen je bent dan wel weer lang, al zijn ze tegenwoordig wel wat groter gefokt geloof ik.

Ijslander lijkt me echt te klein

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 19:55 



 
Profiel   

Ik zie veel quarter voorbij komen..
Maar ik heb toch ook best wat quarters gereden die echt een afschuwelijke galop hadden, die absoluut niet lekker uit te zitten waren..
Dus dat is ook echt geen gegeven

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 20:10 



 
Profiel   

ImkeTarek schreef
Ik zie veel quarter voorbij komen..
Maar ik heb toch ook best wat quarters gereden die echt een afschuwelijke galop hadden, die absoluut niet lekker uit te zitten waren..
Dus dat is ook echt geen gegeven


Bepaalde bloedlijnen zijn echt minder. Presteren vaak niet minder, maar zitten minder fijn. Ik benoemde dat al. Ook omdat het een heel groot ras is zei iedereen al; ga rijden.

En niet elk paard heeft een slechte galop door bloed, soms zijn ze ook slecht gereden. Ik zou weer sneller geen pleasure getraind paard willen.

Daarnaast is het niet alleen de gangen, maar ook zeker zo belangrijk voor je rug of een paard cool is tussen de oren. Ik heb door een rare, onverwachte beweging weleens een klap in mn rug gehad waar ik niet vrolijk van werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 21:53 



 
Profiel   

Nog wat anders, ik rijd nu een kwpn-er van 1.75 mtr en ik heb dus gewoon geen last van mijn rug. Maar ik rijd ook met een Fairfax zadel, dat scheelt denk ik heel veel. Want dit zadel dwingt me niet in een positie maar geeft wel genoeg steun. Laatste keer dat ik een wat groter paard reed met een Thorrowgood zadel had ik echt snel rugpijn. Dus een goed zadel zegt ook heel veel denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 21:55 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Maar TS wil dressuur rijden, dat is toch een stuk lastiger bij een gangenpaard want als deze in hun gang lopen, lopen ze met het hoofd omhoog en de rug juist weggedrukt. En het is nog best lastig als ruiter om alle gangen uit elkaar te houden en een gangenpaard goed los in het lijf te houden.


Dit is de manier waarop gangenpaarden (IJslanders als voorbeeld, omdat ik die goed ken) vroeger gereden werden om de beweging te vergroten. Echter wordt dit nog nauwelijks gedaan, en zijn de meeste IJslanderruiters erg bewust van correct lichaamsgebruik van hun paard(en). Ik ken op dit moment niemand die zijn of haar paard nog op de ouderwetse manier rijdt. De focus ligt nu op correct gebruik van de achterhand en het dragende vermogen van een paard, waardoor souplesse en nageeflijkheid vanzelf komen. Dus laat dit alsjeblieft geen reden zijn om gangenpaarden helemaal af te wijzen. Mijn beide IJslanders zijn erg goed in dressuur en lopen ook in tölt netjes nageeflijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 20:55 



 
Profiel   

Earth schreef
Nog wat anders, ik rijd nu een kwpn-er van 1.75 mtr en ik heb dus gewoon geen last van mijn rug. Maar ik rijd ook met een Fairfax zadel, dat scheelt denk ik heel veel. Want dit zadel dwingt me niet in een positie maar geeft wel genoeg steun. Laatste keer dat ik een wat groter paard reed met een Thorrowgood zadel had ik echt snel rugpijn. Dus een goed zadel zegt ook heel veel denk ik.


Zadel is zeker van groot belang, dat ben ik met je eens! Ik had eerder een zadel wat ik lekker zacht vond zitten, maar waarbij mijn instructeur zei dat ik beter een zadel kon hebben waarin ik wat minder opgesloten zat.
Ik heb dat advies opgevolgd, moest wel even wennen, maar mn paard ging er beter van lopen (was ook een grotere boomwijdte) en ik zit er heerlijk op.

Het is maar de vraag of dit zadel op een ander paard gaat passen natuurlijk, maar dat zal later blijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 22:27 



 
Profiel   

Love2sk8 schreef
Elisa2 schreef
Maar TS wil dressuur rijden, dat is toch een stuk lastiger bij een gangenpaard want als deze in hun gang lopen, lopen ze met het hoofd omhoog en de rug juist weggedrukt. En het is nog best lastig als ruiter om alle gangen uit elkaar te houden en een gangenpaard goed los in het lijf te houden.


Dit is de manier waarop gangenpaarden (IJslanders als voorbeeld, omdat ik die goed ken) vroeger gereden werden om de beweging te vergroten. Echter wordt dit nog nauwelijks gedaan, en zijn de meeste IJslanderruiters erg bewust van correct lichaamsgebruik van hun paard(en). Ik ken op dit moment niemand die zijn of haar paard nog op de ouderwetse manier rijdt. De focus ligt nu op correct gebruik van de achterhand en het dragende vermogen van een paard, waardoor souplesse en nageeflijkheid vanzelf komen. Dus laat dit alsjeblieft geen reden zijn om gangenpaarden helemaal af te wijzen. Mijn beide IJslanders zijn erg goed in dressuur en lopen ook in tölt netjes nageeflijk.



Ik wilde hier inderdaad ook op reageren, onze Rockys willen we ook juist in de tölt nagefelijk hebben. Wij doen Dressuur met de Gangenpaarden om hun Gangen duidelijker uit elkaar te houden en ze lichamelijk zo correct mogelijk te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 23:12 



 
Profiel   

Precies dat. TS zegt geen grote dressuur ambities te hebben. Elk paard kan dressuur op het niveau dat TS voor ogen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 23:44 



 
Profiel   

Ik zou gewoon paarden gaan bekijken die jou aanspreken.
Niet specifiek op ras zoeken, maar wel op jouw 'eisen' zoeken. Vraag ook aan de verkopen of het paard vlakke gangen heeft. Dit zou de verkopende partij je gewoon moeten kunnen vertellen.

Er word hier heel veel PRE geroepen. Ik heb 2 PRE's lopen, en die zijn echt totaal verschillend.
De een heeft fijne vlakke gangen, maar gaat flink haperen van voren als hij iets moeilijk vind. Zou dus niet geschikt zijn voor jou.
De ander is net een elastiekje en gooit hoog op. Ook niet geschikt voor jou dus.
En zo is het met elk ras, elk paard is weer anders.
Staar je daarom niet blind op een ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 04:25 



 
Profiel   

Love2sk8 schreef
Elisa2 schreef
Maar TS wil dressuur rijden, dat is toch een stuk lastiger bij een gangenpaard want als deze in hun gang lopen, lopen ze met het hoofd omhoog en de rug juist weggedrukt. En het is nog best lastig als ruiter om alle gangen uit elkaar te houden en een gangenpaard goed los in het lijf te houden.


Dit is de manier waarop gangenpaarden (IJslanders als voorbeeld, omdat ik die goed ken) vroeger gereden werden om de beweging te vergroten. Echter wordt dit nog nauwelijks gedaan, en zijn de meeste IJslanderruiters erg bewust van correct lichaamsgebruik van hun paard(en). Ik ken op dit moment niemand die zijn of haar paard nog op de ouderwetse manier rijdt. De focus ligt nu op correct gebruik van de achterhand en het dragende vermogen van een paard, waardoor souplesse en nageeflijkheid vanzelf komen. Dus laat dit alsjeblieft geen reden zijn om gangenpaarden helemaal af te wijzen. Mijn beide IJslanders zijn erg goed in dressuur en lopen ook in tölt netjes nageeflijk.


Dat is goed om te horen, lijkt mij ook beter voor de paarden zelf.

Laatste wedstrijd waar ik was een paar jaar terug werden ze eigenlijk allemaal (verschillende rassen) nog met het hoofd omhoog gereden en de rug weg. Ik heb altijd begrepen dat dat hoorde bij de "gang" en hoofd meer naar beneden dan meer een andere gang zou zijn.

Alleen dan de vraag, ik weet niet of TS grote dressuur ambities heeft of niet..want met een gangenpaard Z dressuur bijv. kan dat ook? Alle extra gangen uit elkaar houden vergt ook een bepaalde moeilijkheidsgraad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 09:04 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dat is goed om te horen, lijkt mij ook beter voor de paarden zelf.

Laatste wedstrijd waar ik was een paar jaar terug werden ze eigenlijk allemaal (verschillende rassen) nog met het hoofd omhoog gereden en de rug weg. Ik heb altijd begrepen dat dat hoorde bij de "gang" en hoofd meer naar beneden dan meer een andere gang zou zijn.

Alleen dan de vraag, ik weet niet of TS grote dressuur ambities heeft of niet..want met een gangenpaard Z dressuur bijv. kan dat ook? Alle extra gangen uit elkaar houden vergt ook een bepaalde moeilijkheidsgraad.


Ik heb absoluut geen hoge dressuur ambities.
Ben meer van het paard op een juiste manier rijden, gedragen, over de rug, in balans en in ontspanning.
Heb niks tegen dressuur, maar het is niks voor mij om wedstrijden te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 10:05 



 
Profiel   

Iedereen kan roepen wat hij/zij wil.
TS moet gewoon paarden die haar aanspreken en na vragen stellen aan de verkoper gaan uitproberen.
Je merkt vrij snel of een paard "lekker" zit of niet bij het uitproberen. Als TS zelf niet handig genoeg zou zijn een goede vriend / kennis mee nemen die eerst even rijdt. Er zijn er zat waarvan het ras niet lekker zou zitten en dat éne paard net de uitzondering is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 10:27 



 
Profiel   

Klopt, ik ga sowieso eerst rijden voordat ik tot koop overga. En ik wil dan ook iemand meenemen. Met 2en zie je meer dan in je eentje. Blijft toch spannend altijd vind ik, het is altijd maar afwachten wat je koopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 11:33 



 
Profiel   

Het is natuurlijk wel fijn om handvaten te hebben bij welk type paard je wel of niet wil gaan kijken. Je kan onmogelijk alle paarden bekijken, dus als mensen positief zijn over bepaalde type's of rassen en juist negatief over anderen, kan je wel een voorselectie maken.

Ik zou iemand meenemen die vooral goed kan ontspannen en een beetje makkelijk wegrijdt op elk type paard. Dan krijg je het meest eerlijke beeld. En het is dubbel fijn als diegene ervaren is en ook door dingen heen kan prikken.
Soms worden paarden aangeboden met een heel verhaal, maar is het ook een tekortkoming van de huidige baas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 13:04 



 
Profiel   

_Chantyyy schreef
Elisa2 schreef
Dat is goed om te horen, lijkt mij ook beter voor de paarden zelf.

Laatste wedstrijd waar ik was een paar jaar terug werden ze eigenlijk allemaal (verschillende rassen) nog met het hoofd omhoog gereden en de rug weg. Ik heb altijd begrepen dat dat hoorde bij de "gang" en hoofd meer naar beneden dan meer een andere gang zou zijn.

Alleen dan de vraag, ik weet niet of TS grote dressuur ambities heeft of niet..want met een gangenpaard Z dressuur bijv. kan dat ook? Alle extra gangen uit elkaar houden vergt ook een bepaalde moeilijkheidsgraad.


Ik heb absoluut geen hoge dressuur ambities.
Ben meer van het paard op een juiste manier rijden, gedragen, over de rug, in balans en in ontspanning.
Heb niks tegen dressuur, maar het is niks voor mij om wedstrijden te rijden.


In dat geval zou ik gangenpaarden ook zeker niet uitsluiten, ze zijn alleen vaak ontzettend duur.

En inderdaad, gewoon wat paarden die je aanspreken gaan uitproberen. Dan merk je ook snel genoeg wat bij je past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 13:08 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Elisa2 schreef
Maar TS wil dressuur rijden, dat is toch een stuk lastiger bij een gangenpaard want als deze in hun gang lopen, lopen ze met het hoofd omhoog en de rug juist weggedrukt. En het is nog best lastig als ruiter om alle gangen uit elkaar te houden en een gangenpaard goed los in het lijf te houden.


Dit is de manier waarop gangenpaarden (IJslanders als voorbeeld, omdat ik die goed ken) vroeger gereden werden om de beweging te vergroten. Echter wordt dit nog nauwelijks gedaan, en zijn de meeste IJslanderruiters erg bewust van correct lichaamsgebruik van hun paard(en). Ik ken op dit moment niemand die zijn of haar paard nog op de ouderwetse manier rijdt. De focus ligt nu op correct gebruik van de achterhand en het dragende vermogen van een paard, waardoor souplesse en nageeflijkheid vanzelf komen. Dus laat dit alsjeblieft geen reden zijn om gangenpaarden helemaal af te wijzen. Mijn beide IJslanders zijn erg goed in dressuur en lopen ook in tölt netjes nageeflijk.


Dat is goed om te horen, lijkt mij ook beter voor de paarden zelf.

Laatste wedstrijd waar ik was een paar jaar terug werden ze eigenlijk allemaal (verschillende rassen) nog met het hoofd omhoog gereden en de rug weg. Ik heb altijd begrepen dat dat hoorde bij de "gang" en hoofd meer naar beneden dan meer een andere gang zou zijn.

Alleen dan de vraag, ik weet niet of TS grote dressuur ambities heeft of niet..want met een gangenpaard Z dressuur bijv. kan dat ook? Alle extra gangen uit elkaar houden vergt ook een bepaalde moeilijkheidsgraad.[/quote]


Ik maak vanaf het begin afspraken met de gangenpaarden, in de bak doen we stap, draf en gallop ik heb daar niks aan tölt. Dat doen we buiten op een vlakke ondergrond. Waardoor ik er in de lessen eigenlijk geen last van heb. Alleen als de Kids op buitenrit gaan zie ik wel eens dat ze tölten ipv draven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 08:09 



 
Profiel   

Ik heb een Irish sport horse met veel Engels volbloed er in. Die zit ook heerlijk! Heeft geen extreme gangen en is erg braaf. Je zou eens in het Irish draught topic hier op bokt kunnen kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 08:59 



 
Profiel   

ik ken dravers en IJslanders met Vlakke gangen maar dan vnl in galop. quartérs zitten ook meestal vrij vlak. maar ook kwpn ers kunnen vlak zitten. wij hadden hiervoor een haflinger die in draf heerlijk reed maar galop was een dingetje. nu hebben we een Highland die gemiddeld is. Ik denk dat je vooral moet gaan kijken naar een dier wat je aanspreekt en dan gewoon moet gaan proberen. Als je erop zit en t voelt niet prettig dan gewoon niet doen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 09:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen