Welk klein ras is passend voor volwassene

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 00:19

Saaams schreef:
Connemara!
Ze is 1.48, mooi robuust en verzin het zo gek; ze doet mee :+

[ [url=m/GhU2JB.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh wat een leuke combi!

Mijn paardje was ook een schimmeltje dus dat trekt natuurlijk ook extra aan.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 00:32

Ik zeg connemara kruising met Irish sport horse.
De mijne is nu 1m60 inmiddels. En hij blijft mijn Pony :D
Hij is zo koel in zijn kop. En zo leuk om te rijden lekker voorwaarts.


Afbeelding

Afbeelding

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 00:40

Ik ben 1.78 en heb een grote Welsh Cob. Denk dat die over het algemeen wel aan je eisen voldoen.

Afbeelding

Afbeelding

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 00:46

Een oud-stalgenoot van mij heeft jouw lengte (ze is wel slank, geen idee hoe zwaar ze is) en zij spaart Connemara's en damn, wat zijn die leuk. Zo veelzijdig, zo betrouwbaar. Mijn zoon van 5 kan opstappen en wegrijden maar met iemand anders zetten ze een nette proef neer of gaan ze een rondje over het strand.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:55

Al aan een criollo gedacht? Koel in de kop, sterk, heel geschikt voor buitenrijden.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:18

Connemara kruising?
Ik heb een pony gekruist met een Connemara, en nog iets :') .
Het is er 1 die niet snel onder de indruk is, wel een karakter heeft, maar wel goud eerlijk is. Veelzijdige pony. Springen, dressuur, buiten, t maakt haar niks uit. Zij is maar 1.42, dus denk voor jou wat aan de kleine kant, maar ik vind het heerlijke pony’s om mee te werken. Inmiddels is ze 28, dus zijn we niet meer zo actief, maar ze is nog wel te porren voor een lekker ritje of

Afbeelding

Afbeelding

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:32

Is een PRE misschien iets voor je? Zijn vaak rond de 160, maar vaak genoeg ook wat kleiner. De kleinere zijn ook vaak wat goedkoper geprijsd, dus dat kan in je voordeel werken.

Ik ben altijd een echt ponymens geweest, totdat ik mijn eerste PRE kocht. Ik vind ze fantastisch; karaktervol, veelzijdig, fijne gangen en zo expressief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:32

Een camargue of draver zou je eventueel ook naar kunnen kijken.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:12

Ik denk dat je prima weer voor een AV kan gaan, tegenwoordig zie je vaker boven de 150, plus dat je qua type ook voor een wat grover type kan gaan (Russisch, Frans).

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:30

Jildau schreef:
Ik ben 1.78 en heb een grote Welsh Cob. Denk dat die over het algemeen wel aan je eisen voldoen.

[ [url=m/5l9mV6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/X420k9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuke combi. Welke stokmaat heeft hij?

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:31

Dit is weerlegt, is ondertussen aangepast naar 15% inclusief tuigage. 20% is echt enkel met paarden en ruiters die een perfect lichaamsgebruik hebben etc.[/quote]

Waar kan ik dit terugvinden?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:41

Ik ben 1.68 en weeg 75kg. (wel veel spieren, ik doe aan krachttraining)
Ik heb een IJs en een aantal quarterhorses.
Een IJslander is heel pittig (die van mij toch), en onvermoeibaar.
Dit ben ik met Gjafar. Hij is 1.32, maar wel erg robuust gebouwd. Het klassieke type zeg maar. :D Mijn beugels zaten hier wel een gaatje te lang om comfortabel te zijn.
Afbeelding
Dit ben ik met mijn quarterhengst. Hij is ong 1.50-1.52.
Afbeelding
En mijn dochter met onze painthengst Hij is ook 1.52. Mijn dochter is 1.65 en weegt 50kg.
Afbeelding

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:46

JosjeDZ schreef:
Dit is weerlegt, is ondertussen aangepast naar 15% inclusief tuigage. 20% is echt enkel met paarden en ruiters die een perfect lichaamsgebruik hebben etc.


Waar kan ik dit terugvinden?[/quote]

Nergens vrees ik, er is 1 onderzoek geweest waaruit is gebleken dat 20% nog het maximum was waar paarden niet kreupel van liepen, bij 25% en hoger ging het al mis. KNHS hanteert nog steeds 17% excl. tuigage, net gecheckt :)

Invloed van ruitergewicht wordt zo weinig wetenschappelijk onderzocht dat het gebaseerd blijft op anekdotes en aannames. Ik ken mensen die alles boven 10% al marteling vinden en als ik internet mag geloven kijkt er in VS niemand al te raar van op ook als je met 30% of 35% nog op je AQH klimt :+

@sevke schitterende paarden die laatste twee <3

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:46

dank je :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:57

Dit is onze andere hengst, ook een quarterhorse. Hij wordt gereden door de trainer, ik weet niet juist hoe groot hij is, maar zeker groter dan 1.90. Het paard is om en bij 1.50. Voor het plaatje is hij iets te groot, maar gezien hij op internationaal topniveau presteert, denk ik niet dat het paard er last van heeft.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:27

JosjeDZ schreef:
Waar kan ik dit terugvinden?

Nergens, er wordt gesproken over fitte paarden, niet over perfect lichaamsgebruik.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:29

Ik rij op de Duitse Rijpony van mijn dochter. Hij is 1.53 hoog. Tof dier!

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:40

Mkango schreef:
JosjeDZ schreef:
Waar kan ik dit terugvinden?

Nergens, er wordt gesproken over fitte paarden, niet over perfect lichaamsgebruik.


Nou, er wordt gesteld dat de norm is bijgesteld naar 15% en dat het andere weerlegd is. Was benieuwd waar ik dat dan kan vinden. Maar goed, dit is off-topic. TS vraagt naar geschikte rassen. Ik ben fan van de Connemara.
Laatst bijgewerkt door JosjeDZ op 25-11-22 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:41

Ik heb samen met mijn dochter een connemara van 148♡

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:46

Zie veel geweldige rassen voorbij komen !

Hier is ons hele gezin blij met onze freiberger. Van bixie tot Z niveau- ze doet t allemaal. Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:52

Afbeelding

Afbeelding

Connemara natuurlijk!

(springfoto ben ik niet, is volwassen ruiter op mijn pony van 1.53, die hier samen een B cross rijden, tussen de paarden)

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 00:25

Leuke combi's allemaal. Ik ga ze allemaal onthouden voor mijn zoektocht tegen die tijd. De rode draad in mijn paardenleven zijn altijd schimmeltjes geweest, mijn eigen pony en ook op de maneges altijd op schimmeltjes gezet. Mijn huidige verzorgpaardje is ook een schimmel. Dus die connemaras maken wel wat los in mij :)

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 01:03

Koop een paard wat DRAGEND beweegt. En niet STUWEND beweegt..

De fries is een ras wat stuwend loopt.. niet draagt..

PRE lusitano ed zijn dragende bewegers..

Dus van achter naar voren beweegt. Draagt. Dus verzameld en dat rijd heel goed.

Net zoals je arabier.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 03:10

Ik ben 1,68m en weeg ongeveer 55kg.

Ben nooit van de pony's naar de paarden gegaan. Grootste wat ik had was een nrps d-pony. Daarna een draver, e-pony maat.

Daarna over op de quarters van max 1.50m. Maar heb ook nog 19jr een new forest van 1.42m gehad. Mijn benen waren op hem iets te lang.

Mijn quarter ruin is maar een paar cm hoger, maar een keer zo breed en op hem hangen mijn benen mooier. Op zijn moeder zat ik weer iets anders en zijn zus die ik nu rij is iets kleiner.
Mijn ruin is heel comfortabel. De moeder was heel vlot. Zus zit daar wat tussenin en dat past me precies. Ik hou van vlotte paarden die wel comfortabel zijn.

Mijn NF was echt fijn te rijden, maar ik reed hem wel eerst en dan een quarter, want andersom vond ik wel lastiger "wennen" of aanpassen weer. Dat klinkt super rot, hij is ook al even overleden, maar voor mij wel een reden om bij de quarters te blijven.

Het is wel een groot ras met heel veel verschillende type's en ze gaan van ong 1.40m tot ong 1.60m en van wat smaller tot heel breed, van super cool naar heethoofd. Onze ervaring is wel dat ook de iets pittige/gevoelige quarters goed te overtuigen zijn en niet in stress blijven hangen mits je er goed op reageert. Maar zat die nooit in de stress schieten. Mijn ruin krijg je echt niet bang of gek.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 07:56

Ik zou zeggen ijslander omdat je met de tölt een hele lekkere extra gang hebt als recreatieruiter
Alleen als je ook leuk mee wilt doen met dressuur en springen is dat wel een lastige keuze.