Welk klein ras is passend voor volwassene

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 21:21

Het gaat waarschijnlijk nog wel wat jaren duren voor ik weer een eigen paardje aanschaf, maar ik vind het leuk om zo af en toe er over na te denken.

Ik wil mij namelijk graag verdiepen in welk ras bij mij past.
Zelf heb ik 9 jaar een Arabische merrie gehad, D-pony van 1.46, maar die heb ik 4 jaar geleden moeten laten inslapen, ik had ook het idee dat ik daar wat te zwaar voor werd de laatste jaren zeker in combinatie met haar gevoelige rug, vandaar dat ik daar de laatste jaren niet meer op reed.
Ik merk echter wel dat ik een echt pony mens ben. Qua rijden en in omgang heb ik meer met de kleinere paardjes dan de grote.
Ik hou niet van dat hoge opgooien en vind korte, vlakke pony pasjes het fijnst rijden. Ik voel me niet altijd veilig naast hoge paarden die ver boven mij uit torenen. Dus ook bijvoorbeeld een fries met een lage schoft vind ik groot ogen door zijn hoge hoofd hals houding.

Wat voor rassen die klein zijn zijn ook geschikt voor volwassenen?
Zelf ben ik 1.74m en weeg tussen de 70 en 75kg. Het moet dus wel een ras zijn dat dit gewicht aan kan.

Waar ik van hou:
- niet te lange nek
- niet hoog opgooien
- geschikt voor recreatief rijden, voornamelijk buitenritje. Maar ook recreatief dressuren/springen.
- geen hele dikke rassen. Fjorden of haflingers hebben niet echt mijn interesse tenzij een sportievere bouw.

Ijslanders vind ik dan wel weer interessant maar zelf nog geen ervaring met dit ras en ik weet ook niet of die juist weer te klein zijn met mijn bouw.

Wie heeft suggesties voor mij. Als je zelf als volwassene een pony of klein paardje hebt ben ik ook wel benieuwd naar de combinatie dus je mag foto's plaatsten als je dat leuk vind.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:25

New forrest, connemara, welsh cob, ik neem aan dat een merens of een tinker al te grof is voor je? Een beetje leuke kruising kan natuurlijk ook

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:26

Ik zou sowieso denken aan PRE, Lusitano of iets in die trant. Daarnaast heb je ook wel stevige welshcobs, kun je ook denken aan een zeldzamer ras als Knabstrupper maar die zijn wat duurder. Connemara's zijn ook leuk!

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 21:41

Leuke rassen ja, ik had het idee dat connemara'en merens te klein voor mij zijn, maar die zouden mijn gewicht wel aankunnen? Verschilt natuurlijk ook wel per paard.
Tinkers trekt mij niet, merens vind ik wel leuk opzich. Welsh Cob vind ik er mooi ogen en hebben vaak ook wel wat sierlijks.
Ik ga eens googelen op jullie suggesties, bedankt!

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:45

Een quarterhorse misschien?

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:49

Vergis je niet er zijn hele mooie haflinger/fjorden tenwoorfig hoor het hoeft echt niet meer “lomp” te zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:52

Een ijslander?
Ach zie nu dat je die zelf al had geopperd.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:54

buitenom gewicht(ik zou écht max-max. 20% aanhouden) dat kan met sommige pony's heel goed, maar lang niet bij allemaal. (ff voor gemak, ik ga er vanuit dat tuig etc. bij elkaar gauw richting 15 kg gaat, als je dan uitgaat dat je zelf 75 kg weegt, dan zou je dus 90 kg totaal belasting geven op de rug, dus een paard van minimaal 450 kg zoeken, zonder overgewicht, want die kilo's mag je niet meerekenen :+ )
Wanneer ze wat steviger gebouwd zijn kom je wel meer in de buurt dat dit zou moeten kunnen.
Als je het dan hebt over sport-haflingers, ik vind persoonlijk dat je, afhankelijk van de bouw van je paard) al wel weer de grens op zoekt met je gewicht.

Maar ook de karakters zou ik me in verdiepen, wat is wat je zoekt?
Want ik vind dat per ras behoorlijk verschillen, maar weet niet wat je daar in zoekt.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 21:55

Roodvos schreef:
Een quarterhorse misschien?


Ja, die vind ik ook erg mooi!

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:55

Een Rocky Mountain horse?

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:56

Freiberger.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 22:02

siskeh schreef:
buitenom gewicht(ik zou écht max-max. 20% aanhouden) dat kan met sommige pony's heel goed, maar lang niet bij allemaal. (ff voor gemak, ik ga er vanuit dat tuig etc. bij elkaar gauw richting 15 kg gaat, als je dan uitgaat dat je zelf 75 kg weegt, dan zou je dus 90 kg totaal belasting geven op de rug, dus een paard van minimaal 450 kg zoeken, zonder overgewicht, want die kilo's mag je niet meerekenen :+ )
Wanneer ze wat steviger gebouwd zijn kom je wel meer in de buurt dat dit zou moeten kunnen.

Als je het dan hebt over sport-haflingers, ik vind persoonlijk dat je, afhankelijk van de bouw van je paard) al wel weer de grens op zoekt met je gewicht.

Maar ook de karakters zou ik me in verdiepen, wat is wat je zoekt?
Want ik vind dat per ras behoorlijk verschillen, maar weet niet wat je daar in zoekt.


Ja dat is ook waar ik over na denk, wil natuurlijk niet te zwaar zijn voor een paardje. Moet wel eerlijk blijven.

Qua karakter heb ik graag een paard wat lekker koel in het hoofd is maar wel pit kan tonen wanneer je hem aan het werk zet. Een beetje zoals mijn arabische merrie was, je kon er zonderzadel mee op buitenrit en ze was bomproof. Maar zodra je wilde dressuren ging de staat omhoog en showde ze zichzelf. Dat karakter vind ik heel fijn, maar een arabier is wat te ielig voor mij denk ik. Tenzij een hoge maat, maar soms vind ik die iets te sensibel.
Vind het wel leuk als een pony ook zichtbaar kan genieten van het werk dat ie doet, slim en leergierig. Maar ook waar je uren mee kan tutten.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:03

Dat wat jij noemt is wel heel passend bij Iberische rassen. Die kun je heet krijgen maar wel goed rijbaar heet. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar ik vind ze heel prettig rijden.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:04

siskeh schreef:
buitenom gewicht(ik zou écht max-max. 20% aanhouden) dat kan met sommige pony's heel goed, maar lang niet bij allemaal. (ff voor gemak, ik ga er vanuit dat tuig etc. bij elkaar gauw richting 15 kg gaat, als je dan uitgaat dat je zelf 75 kg weegt, dan zou je dus 90 kg totaal belasting geven op de rug, dus een paard van minimaal 450 kg zoeken, zonder overgewicht, want die kilo's mag je niet meerekenen :+ )
Wanneer ze wat steviger gebouwd zijn kom je wel meer in de buurt dat dit zou moeten kunnen.
Als je het dan hebt over sport-haflingers, ik vind persoonlijk dat je, afhankelijk van de bouw van je paard) al wel weer de grens op zoekt met je gewicht.

Maar ook de karakters zou ik me in verdiepen, wat is wat je zoekt?
Want ik vind dat per ras behoorlijk verschillen, maar weet niet wat je daar in zoekt.


Dit is weerlegt, is ondertussen aangepast naar 15% inclusief tuigage. 20% is echt enkel met paarden en ruiters die een perfect lichaamsgebruik hebben etc.

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:06

Bij je beschrijving denk ik dan toch gelijk aan een kleinere fjord of haflinger, die zijn er genoeg en ook in de wat chiquere vorm. Maar volgens mij zoek je ook vooral een goed karakter (als ik het goed begrepen heb?) en dat hoeft natuurlijk weer niet ras gebonden te zijn. Als je toch geen haast hebt zou ik tegen die tijd gewoon wat rassen uitproberen die jou aanspreken. :)

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 22:07

Lieser schreef:
Freiberger.


Dit ras vind ik ook leuk ogen, volgens mij zijn die ook wel sterk als ik het zo lees en heel vriendelijk.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 22:08

nevica schreef:
Bij je beschrijving denk ik dan toch gelijk aan een kleinere fjord of haflinger, die zijn er genoeg en ook in de wat chiquere vorm. Maar volgens mij zoek je ook vooral een goed karakter (als ik het goed begrepen heb?) en dat hoeft natuurlijk weer niet ras gebonden te zijn. Als je toch geen haast hebt zou ik tegen die tijd gewoon wat rassen uitproberen die jou aanspreken. :)


Ja heb je ook gelijk in hoor. Was vooral nieuwsgierig of er uberhaubt mogelijkheden zijn om met mijn bouw toch binnen de ponys te blijven of niet. Qua uiterlijk spreken haflingers en fjorden mij niet aan, maar ik sluit ze zeker niet uit wamt uiteindelijk gaat het om de klik.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:08

nevica schreef:
Bij je beschrijving denk ik dan toch gelijk aan een kleinere fjord of haflinger, die zijn er genoeg en ook in de wat chiquere vorm. Maar volgens mij zoek je ook vooral een goed karakter (als ik het goed begrepen heb?) en dat hoeft natuurlijk weer niet ras gebonden te zijn. Als je toch geen haast hebt zou ik tegen die tijd gewoon wat rassen uitproberen die jou aanspreken. :)


Maar ik vind fjord of haflinger geen types die je heet kunt krijgen in het werk. Tuurlijk, er zijn uitzonderingen maar daar staan ze niet direct om bekend.

anca

Berichten: 1781
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:09

Ik had een klein gebleven oldenburger . Was een grote epony . Dus daar kun je ook naar kijken.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:06

Earth schreef:
nevica schreef:
Bij je beschrijving denk ik dan toch gelijk aan een kleinere fjord of haflinger, die zijn er genoeg en ook in de wat chiquere vorm. Maar volgens mij zoek je ook vooral een goed karakter (als ik het goed begrepen heb?) en dat hoeft natuurlijk weer niet ras gebonden te zijn. Als je toch geen haast hebt zou ik tegen die tijd gewoon wat rassen uitproberen die jou aanspreken. :)


Maar ik vind fjord of haflinger geen types die je heet kunt krijgen in het werk. Tuurlijk, er zijn uitzonderingen maar daar staan ze niet direct om bekend.

Haflinger wel hoor, die kunnen echt wel heet worden. IJslanders zijn ook heel pittig.

Maar ik zit ook meer naar een PRE te denken als ik TS zo hoor.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:13

SnuitjeLove schreef:
Roodvos schreef:
Een quarterhorse misschien?


Ja, die vind ik ook erg mooi!


Omdat je om foto's vroeg. Ik met 1.87 op mijn quarter van 1.53. En extreem breed is hij niet, eerder een pleasure model met volbloed uitstraling dan een breed bulldog reiner type.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door troi op 21-11-22 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:13

Ik heb idd een behoorlijk pittige haflinger, onder het zadel in de bak. Heet kun je hem zeker krijgen, goed gemotiveerd en geconcentreerd ook wel, maar dat vergt wel wat oefening.

In het bos is hij super relaxed en op de grond is hij de grootste knuffel die ik ken, in al mijn 35 jaar ervaring met pony's en paarden.

Is ook niet zo lomp en breed, behoorlijk luxe gebouwd.

Toen hij vol in training stond voor endurance en goed gespierd en heel slank was, heb ik meermaals de vraag gekregen of hij geen NRPS was.

Nee dus, echt een volle haflinger, met een Oostenrijkse moederlijn.

Maar het is heel simpel: als in je hoofd een halfinger niet aan jouw ideaal plaatje voldoet, kan ik met tig haflingers aankomen die voldoen aam je beschrijving kwa karakter, als in jouw hoofd de haflinger niet past, dan past het niet.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:33

Voor een (grote) New Forest zou ik als bovengrens 1,70m en 65 kg aanhouden. Als je langer bent, bungelen je benen al snel zo onder de buik. En als je de 15/20 procent regel aanhoudt, ze zijn zo'n 400 kg.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 23:40

Ladyson schreef:
Voor een (grote) New Forest zou ik als bovengrens 1,70m en 65 kg aanhouden. Als je langer bent, bungelen je benen al snel zo onder de buik. En als je de 15/20 procent regel aanhoudt, ze zijn zo'n 400 kg.


Ja dat denk ik ook!

Maar een PRE is denk ik wel iets wat ik in mijn hoofd hou qua ras. Elegant maar ook wel robuust.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:41

Connemara!
Ze is 1.48, mooi robuust en verzin het zo gek; ze doet mee :+

Afbeelding