Welk klein ras is passend voor volwassene

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 08:38

Ik moest ook gelijk aan een freiberger denken. Dat wordt mijn volgende :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:56

Ik rij geregeld op de pony van onze dochter, die is rasloos, maar echt super qua karakter. Hij is 1.53, ik ben 1.75 en weeg net iets onder de 75 kg. Ik vind mezelf net iets te groot, daarom rij ik max 1, hooguit 2 keer per week op hem en nooit lang. Wbt die gewichtseis, las ergens dat je voor harnachement 15 kg moet rekenen. Ik weet niet wat voor zadels jullie erop hebben liggen, maar wij hebben een wintec vzh voor Branco, en dat zadel weegt amper wat. Ook het dressuurzadel van onze KWPN'er weegt lang geen 10 kg.

Niet de meest briljante foto (hij wilde er net weer af stappen) maar geeft een beeld.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:58

amen schreef:
Koop een paard wat DRAGEND beweegt. En niet STUWEND beweegt..

De fries is een ras wat stuwend loopt.. niet draagt..

PRE lusitano ed zijn dragende bewegers..

Dus van achter naar voren beweegt. Draagt. Dus verzameld en dat rijd heel goed.

Net zoals je arabier.


Ik ken maar weinig arabieren die dragend bewegend..meeste blijven hoog in het kruis met een holle rug.

TS: je kan ook eens kijken naar een NRPS sportpony, hebben arabisch bloed maar zijn over het algemeen wat steviger.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 10:41

Elisa2 schreef:
amen schreef:

Ik ken maar weinig arabieren die dragend bewegend..meeste blijven hoog in het kruis met een holle rug.


Ja dat deed die van mij ook, die had sowieso al moeite om haar bekken te kantelen maar als ze in vtijheid liep was t altijd hoofd omhoog en holle rug. Die moest je echt begeleiden om haar buikspieren aan te spannen en van achter naar voor te rijden.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:14

Camargue is ook een heel leuk ras.
Kunnen ohz lekker pittig / wakker zijn, willen werken. Mooie kleine maat, goed uit te zitten gangen. En natuurlijk heel mooi om te zien.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 13:31

SusanH schreef:
Ik rij geregeld op de pony van onze dochter, die is rasloos, maar echt super qua karakter. Hij is 1.53, ik ben 1.75 en weeg net iets onder de 75 kg. Ik vind mezelf net iets te groot, daarom rij ik max 1, hooguit 2 keer per week op hem en nooit lang. Wbt die gewichtseis, las ergens dat je voor harnachement 15 kg moet rekenen. Ik weet niet wat voor zadels jullie erop hebben liggen, maar wij hebben een wintec vzh voor Branco, en dat zadel weegt amper wat. Ook het dressuurzadel van onze KWPN'er weegt lang geen 10 kg.

Niet de meest briljante foto (hij wilde er net weer af stappen) maar geeft een beeld.
[ [url=m/wykR60.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voor het plaatje valt het hartstikke mee.

Wij hebben westernzadels, dus zitten rond de 20kg per zadel. Zou eigen de wol vilten pads ook eens moeten wegen.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:24

Ik heb ook een welsh cob, superfijne, werkwillige pony’s die van alle markten thuis zijn :) Hij is 1.53, ik 1.80

Afbeelding

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 23:25

Mijn dochter rijdt sinds een paar maanden bij de buren op een IJslander. Die pony voldoet echt compleet aan jouw wensenlijstje. En is toevallig ook nog een schimmel ;)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welk klein ras is passend voor volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 00:17

Ik ben bevooroordeeld… Camargue.
En anders connemara.