Wat voor ras denken jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KvH1992
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-21

Wat voor ras denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 17:22

Ik heb een super merrie uit het buitenland gehaald, Roemenië.
Er is vrijwel niks bekend over haar verleden of ras.
Ze is 1.57m groot en weegt tussen de 600-650kg.

Ik vroeg me af of jullie hier misschien een ras uithalen? *\o/*

Kenmerkend: korte beentjes, groot hoofd en grote oren. Front is breed en massief en in verhouding heeft ze een krielkippenkontje.
Karakter: extreem slim, sensibel, werkwillig en een stevig karakter. Niet snel van slag of schrikkerig. Vlakke gangen. Een hart van goud, bokken en steigeren komt niet voor.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Wat voor ras denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 17:24

Rassen raden ben ik erg slecht in, maar ik wilde wel even zeggen dat ik haar erg knap vind! Leuke uitstraling heeft ze <3

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Wat voor ras denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 17:25

Heel leuk paard :D

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 17:25

Krielkippenkontje? Waar dan?

Wat een leuk dier!

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wat voor ras denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 17:33

Lijkt me een echte vubara (vuilnisbakkenras)

Kan je geen dna test doen?

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Wat voor ras denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:11

Misschien kruising is haar vader of moeder een half Tinker ofzo? Want ze ziet er wel sterk uit.Misschien is ze ook nog een halve kwpn? Of ik zit er gewoon echt ver naast

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:11

Roemeens trekpaard ?
Geweldig paard je boft maar !
Er staat een advertentie met Poolse trekpaarden op marktplaats doet me er een beetje aan denken.Als ik plek had zou ik er zelf ook wel een willen :D

KvH1992
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 21:10

BarbaLala schreef:
Lijkt me een echte vubara (vuilnisbakkenras)

Kan je geen dna test doen?



Haha, vubara kende ik nog niet. Die houden we erin!

Lijkt me zeker super leuk om eens te doen! Maar ik zie door de bomen het bos niet meer haha, heb je een aanrader toevallig?

KvH1992
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 21:11

ElfBeau_067 schreef:
Misschien kruising is haar vader of moeder een half Tinker ofzo? Want ze ziet er wel sterk uit.Misschien is ze ook nog een halve kwpn? Of ik zit er gewoon echt ver naast


Ze staat wel ingeschreven bij het tinkerstamboek, maar ben erachter gekomen dat het paspoort pas in Nederland is gemaakt, dus daar klopt niks van. Leeftijd was ook 5 jaar ernaast geschat, ben ik later achter gekomen.

Ze heeft idd wel een beetje sok, maar niet veel. En ze is beresterk!

KvH1992
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 21:13

office schreef:
Roemeens trekpaard ?
Geweldig paard je boft maar !
Er staat een advertentie met Poolse trekpaarden op marktplaats doet me er een beetje aan denken.Als ik plek had zou ik er zelf ook wel een willen :D


Ik kon enkel vinden dat ze dat ras Semigreu Romanesc ofzo noemen. Heeft ze wel wat van weg, maar daar is ze dan weer te 'licht' gebouwd voor denk ik.

Ze zijn inderdaad fantastisch! Zo nuchter, lief en enorm slim!

Mensen denken vaak over haar dat het zo'n lome koudbloed is, maar niks is minder waar. Je hoeft iets 2x uit te leggen en ze snapt het: wijken, travers noem m maar en ze doet t voor je

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:14

Je hebt daar ook nog de Bucovina. Lijkt er aardig op :)
Of een kruising trekpaard/warmbloed?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 11:26


ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 11:34

Ik hoop dat je onderhandelingsskills van voldoende niveau zijn }> dat ga je nodig hebben.

Heb je dat, heb je er zo te zien een wereldbeest aan.

Qua ras is simpel, het een echt HTK-paard :j

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Wat voor ras denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 13:24

Wat een lief paard! Word helemaal vrolijk van de foto's.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wat voor ras denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 13:30

Geen idee, maar in ieder geval een super leuk dier!

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Wat voor ras denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 13:37

Wat een leuk paard heb je! En dat "kontje" lijkt wat op een oud type Haflinger o.i.d.
Maar wat een heerlijk paardje om te zien.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Wat voor ras denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 15:26

Wat een heerlijk dier TS, heb je haar gekocht?

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 15:46

Wat een knapperd! Ik wens je ontzettend veel plezier met haar.

In Roemenië zijn diverse staats stoeterijen waar ze verschillende rassen fokken. Zo worden er onder andere Arabische Volbloeden, Shagya Arabieren, Lippizaners, Hutul paarden, Gidran Arabieren, Furioso North Star, Cal de sport Romanesc (Roemeense KWPN zeg maar) en inderdaad de Semigreul Romanesc (Semigreu=half zwaar) paarden gefokt. Deze paarden worden ingeschreven in het registeru genealogic cabaline, ze hebben dus een officieel stamboek papier.
Als er via de chip niets over haar te vinden is dan is ze dus geen officieel geregistreerd stamboekpaard en hoogst waarschijnlijk een mengelmoesje van vanalles en nog wat.

Bij ons in het dorp gaat iemand met een hengstige merrie naar een van de beschikbare hengsten in het dorp. Ze kiezen dan voor de hengst die de merrie eigenaar het meeste aanspreekt. Er wordt niet echt naar ras oid gekeken. Meer naar de potentiële waarde van het veulen voor de verkoop.
Je kan ook met je merrie naar een van de staats stoeterijen gaan en je merrie door een van de daar beschikbare hengsten laten dekken. Maar dat vraagt al weer om meer logistieke organisatie. Roemenie is natuurlijk een erg groot land en veel paardenhouders hebben geen trailer. Plus dat de moeite niet per definitie tot een kostbaarder veulen leidt als de merrie geen stamboek papier heeft. Dus dan is de hengst uit het dorp de makkelijkste en goedkoopste keuze.

Als ik zou moeten gokken, zou ik ook denken dat er Semigreul in haar zit. Het ras Semigreul Romanesc is ontstaan uit semi greu kruisingen, Roemeense draver, Ardenner en Ialomiteana (een Roemeens lokaal ras).
Wanneer je weet uit welke streek ze komt zou je kunnen kijken welke staats stoeterij er in de buurt zit en welke rassen er theoretisch gezien meer gebruikt zouden kunnen zijn. Cai de Bucovina zijn toch net weer wat kleiner en ze is met haar 1.57m toch best fors.

KvH1992
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 17:26

ikke schreef:
Ik hoop dat je onderhandelingsskills van voldoende niveau zijn }> dat ga je nodig hebben.

Heb je dat, heb je er zo te zien een wereldbeest aan.

Qua ras is simpel, het een echt HTK-paard :j



Hahaha, ja er zit zeker een kop op. Als ik niet in balans ben, hoef ik niet samen te proberen want ze wil alleen werken als we het samen doen. Geen eenrichtingsverkeer hahaha.

Wat bedoel je met HTK?

KvH1992
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 17:27

balance schreef:
Wat een heerlijk dier TS, heb je haar gekocht?



Ja! Bijna 2 jaar geleden alweer.
Eerste 1,5 jaar bezig geweest haar weer gezond te krijgen, want ze lag helemaal overhoop. Maar nu gaat het goed!

KvH1992
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 17:29

Maaike_Indy schreef:
Wat een knapperd! Ik wens je ontzettend veel plezier met haar.

In Roemenië zijn diverse staats stoeterijen waar ze verschillende rassen fokken. Zo worden er onder andere Arabische Volbloeden, Shagya Arabieren, Lippizaners, Hutul paarden, Gidran Arabieren, Furioso North Star, Cal de sport Romanesc (Roemeense KWPN zeg maar) en inderdaad de Semigreul Romanesc (Semigreu=half zwaar) paarden gefokt. Deze paarden worden ingeschreven in het registeru genealogic cabaline, ze hebben dus een officieel stamboek papier.
Als er via de chip niets over haar te vinden is dan is ze dus geen officieel geregistreerd stamboekpaard en hoogst waarschijnlijk een mengelmoesje van vanalles en nog wat.

Bij ons in het dorp gaat iemand met een hengstige merrie naar een van de beschikbare hengsten in het dorp. Ze kiezen dan voor de hengst die de merrie eigenaar het meeste aanspreekt. Er wordt niet echt naar ras oid gekeken. Meer naar de potentiële waarde van het veulen voor de verkoop.
Je kan ook met je merrie naar een van de staats stoeterijen gaan en je merrie door een van de daar beschikbare hengsten laten dekken. Maar dat vraagt al weer om meer logistieke organisatie. Roemenie is natuurlijk een erg groot land en veel paardenhouders hebben geen trailer. Plus dat de moeite niet per definitie tot een kostbaarder veulen leidt als de merrie geen stamboek papier heeft. Dus dan is de hengst uit het dorp de makkelijkste en goedkoopste keuze.

Als ik zou moeten gokken, zou ik ook denken dat er Semigreul in haar zit. Het ras Semigreul Romanesc is ontstaan uit semi greu kruisingen, Roemeense draver, Ardenner en Ialomiteana (een Roemeens lokaal ras).
Wanneer je weet uit welke streek ze komt zou je kunnen kijken welke staats stoeterij er in de buurt zit en welke rassen er theoretisch gezien meer gebruikt zouden kunnen zijn. Cai de Bucovina zijn toch net weer wat kleiner en ze is met haar 1.57m toch best fors.


Wat super tof deze info! Ik heb kunnen achterhalen dat ze uit de regio Bihor komt (als ik het zo goed spel)

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 17:34

KvH1992 schreef:
ikke schreef:
Ik hoop dat je onderhandelingsskills van voldoende niveau zijn }> dat ga je nodig hebben.

Heb je dat, heb je er zo te zien een wereldbeest aan.

Qua ras is simpel, het een echt HTK-paard :j



Hahaha, ja er zit zeker een kop op. Als ik niet in balans ben, hoef ik niet samen te proberen want ze wil alleen werken als we het samen doen. Geen eenrichtingsverkeer hahaha.

Wat bedoel je met HTK?


Huis-, tuin- en keukenpaard :j

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 17:37

KvH1992 schreef:
ikke schreef:
Ik hoop dat je onderhandelingsskills van voldoende niveau zijn }> dat ga je nodig hebben.

Heb je dat, heb je er zo te zien een wereldbeest aan.

Qua ras is simpel, het een echt HTK-paard :j



Hahaha, ja er zit zeker een kop op. Als ik niet in balans ben, hoef ik niet samen te proberen want ze wil alleen werken als we het samen doen. Geen eenrichtingsverkeer hahaha.

Wat bedoel je met HTK?

Dat klinkt gezond :j Als dat dan ook wederzijds past, ga je er heel ver mee komen.
Maar dit lijkt ook een paard dat privileges kan krijgen, omdat ze jou het respect zal tonen dat jij haar geeft. Paarden met privileges zijn leuk!

HTK is ooit bij de NVVR uitgevonden voor paarden waarvan de afstamming niet of nauwelijks bekend was: Huis, Tuin en Keukenpaard, en dat moet je lezen als een compliment :D

@Nicky :D :D

KvH1992
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 18:50

[/quote]

HTK is ooit bij de NVVR uitgevonden voor paarden waarvan de afstamming niet of nauwelijks bekend was: Huis, Tuin en Keukenpaard, en dat moet je lezen als een compliment :D

@Nicky :D :D[/quote]

Hahaha, leuk ik kende HTK nog niet, maar die houden we erin!

Ze is zeker een spiegel. Als je haar in haar waarde laat en begrijpt, vergeeft ze je alles en zal ze door het vuur gaan.

Maar doe je dat niet.... is op eigen risico zullen we maar zeggen :')

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:03

In Bihor zit toevallig een geprivatiseerde stoeterij, Herghelia Fitero. Zij richten zich op het fokken van "cai grei „Linia Fitero” " , zware paarden. De stoeterij heeft geen website maar wanneer je zoekt op "Hergelia Fitero" kom je wel wat youtube filmpjes tegen. Best kans dat jouw merrie ergens familie is van deze paarden.

De dichtstbijzijnde staats stoeterij is in Bistrita Nasaud waar ze Semigreu Romanesc en Lippizaners fokken. En er zit nog een "Depozitul de armasari", een hengsten station (letterlijk vertaald hengsten magazijn :') ) in Targu Mures. Hier staan Lippizaner, Ardenner, Semigreu Romanesc, Hutul, Shagya Arabier en Calul Romanesc de Sport hengsten in de dekdienst. Ik durf niet te zeggen of je hiervoor een stamboek merrie moet hebben of dat iedere merrie welkom is. Voor zover ik kan vinden zijn deze hengsten gratis te gebruiken.