Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 20:28

Zo stiekem ben ik af en toe aan het rondkijken naar een nieuw rijpaard maar soms weet ik gewoon eigenlijk niet wat ik wil. Dus help?

Na 14 jaar een haflinger te hebben gehad ben ik wel wat gewend geraakt aan het koele karakter van een koudbloed. Ik heb vroeger vooral kwpners gereden en recent een jonge Total U.S. merrie gehad maar ik merk dat ik dat rille niet meer zo leuk vind. De merrie is naar een baasje waar ze veel beter op haar plek is.

Ik heb nu nog 2 grote maat shetlanders waarvan ik er met 1 met veel plezier men. Ik moet zeggen dat ik die shet qua karakter echt een verademing vind. Wat een goud dier! Zachtaardig, werkwillig, koel in z’n hoofd, niet lomp en geen dooie. Is soms wat kijkerig maar het blijft altijd bij stilstaan of een pasje opzij doen. Gekscherend zeg ik wel eens dat het jammer is dat hij niet 60cm groter is.

Zelf ben ik 1.75m en heb relatief lange benen. De haf van 1.48 was voor het mooie eigenlijk net te klein. Paard komt aan huis en zal een echt gezinspaard worden. Zal dus goed moeten gaan met kinderen en honden (en shetlanders). Liefst een sober ras ivm voerbehoefte shetten en ik heb relatief weinig gras. Wel een ruime equi habitat. Ik rij wel graag dressuur, maar heb geen cross of spring ambitie. Paard zal mee gaan naar bos, op vakantie, naar rijvereniging met de trailer en wellicht een keer een dressuurwedstrijdje. Het zou mooi zijn als hij ook voor de wagen kan.

Welk ras zou je aanraden en waarom?

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:35

Hier ook een haflinger, maar ik snap dat je liever iets groter zou willen. Bij je verhaal moest ik denken aan een Noriker. Hangt een prijskaartje aan, maar voldoen volgens mij aan al je eisen.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:38

Een Schwarzwalder? Net een maatje groter en breder dan een Haflinger

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:39

Freiberger...

Ik ben 1.80, we hebben een 5,5 jarige ruin van 1.62 - 1.64 ergens... en een 7,5 jarige merrie van 1,59 past prima...

pien_2010

Berichten: 43314
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:40

Dat is moeilijk om dat voor jou te bepalen. Maar ik ken ook in Nederland ene goede merens fokker en deze paarden hebben mijn leven verrijkt (zie mijn profiel met al mijn topics erover).
Waarom, ze zijn kittig en voorwaarts (althans de meesten) , ze kunnen van alles wat en zijn super voor de wagen (althans bij de fokker waar ik mijn paard vandaan heb). Tevens als ze eenmaal gewend zijn, dan zijn ze met je vrienden voor het leven en dat is echt apart. TEvens zijn ze sterk. Hun maat is rond de 1.48 maar je hebt ook grotere.

Maar er zijn natuurlijk meer rassen die gaaf zijn.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:40

Een gezellig trekpaard. Ik zou iedereen een trekpaard aanraden haha. Enkel het dressuur stukje is wat meer uitdaging. Die van ons zijn absoluut niet suf of duf maar wel heerlijk relaxt en toch wakker. Je moet enkel goed opletten qua benen.

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:41

Ik heb een Schwarzwalder Fuchs, wellicht is dat wat voor je? Stukje groter en breder dan de haflinger...

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 20:46

Ah leuk zo veel reacties al! Grappig om te lezen, en ook reacties waar ik zelf absoluut niet aan zou denken, zoals de merens. Ook grappig om te lezen dat jullie denken dat ik groter en breder wil, maar eigenlijk wil ik groter en wat rijtypischer.

Ik zeg nog even niet wat ik zelf op m’n lijstje had staan want wil niet te veel sturen.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:49

Een kruising Haf met een KWPN-er of een Gelder, ik zit even te denken maar het meeste wat koudbloed is en groter is ook gelijk breder en minder rijtypisch.
Ja een Fries kan je dan nog aan denken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:50

Groninger of Gelders paard?
Niet per sé koudbloed, maar wel vaak redelijk nuchter.
Eventueel een fries?

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:51

Je kunt dan ook zoeken in de iets luxere haflingers.

Ik heb er 1 van 1.54 en die toont heel luxe en slank tov van mijn oude pony (2 jaar geleden op bijna 33jarige leeftijd overleden), die net 1.50 was en veel grover gebouwd was.
Toch is alles op mijn huidige haflinger een maatje groter, z'n dekens, z'n singel, de lengte van de bakstukken.
En ook op foto's valt me op dat ik hier niet onderuit steek met mijn benen, terwijl ik dat bij mijn ouderwets gefokte haf wel had.

En grote voordeel van deze is, dat hij ruimere, soepeler gangen heeft, en in zijn geheel veel makkelijker beweegt en daardoor ook waanzinnig lekker zit.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 20:57

Neon schreef:
Freiberger...

Ik ben 1.80, we hebben een 5,5 jarige ruin van 1.62 - 1.64 ergens... en een 7,5 jarige merrie van 1,59 past prima...


Wat tof dat je 2 freibergers hebt. Hoe kom je eraan? Hoe zijn ze qua karakter en in het werk?

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:03

Ik dacht niet echt dat je groter èn breder wilde hoor. Maar wel groter. En dat betekent bij de meeste koudbloeden dan ook breder...
Mij spreekt het karakter van koudbloeden aan, maar ook het karakter van zuid-europese paarden (lusitano, andalusiër etc), misschien is dat voor jou ook een optie?

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:04

groninger of frederiksborger

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:09

Rijnlands koudbloed, erg leuke en lieve dieren. Heb ik heel veel mee gewerkt en als ik ooit nog een paard zou aanschaffen, dan zou dat zeker mijn keuze zijn. Eventueel is een Noriker (zelfde stamboek als de Haflinger, maar dan iets groter) ook nog een optie. Of een Zuid-Duits koudbloed? Scandinavische rassen zijn wellicht ook interessant.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:43

Of een connemara (of connemara kruising) bijvoorbeeld? Rijtypisch maar wel heel nuchter en over t algemeen niet ril

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:45

Connemara x ish en je hebt ze ook in de grote maat. Heerlijk nuchter en dapper. Ik wil niet anders meer.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:50

Het ligt echt aan het paard ts, mijn haflinger is namelijk nog erger dan menig warmbloed(tot arabieren) die ik gereden heb. Noem hem dan ook een arabier ipv haflinger.
Dus naast een goede stevige haflinger\tinker(die zijn er ook van 1.50+) is misschien een quarter iets? Vlakke gangen, vaak nuchter. Een friesxhaflinger heb ik ook wel eens gezien, zijn ook leuke kruisingen.
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 30-11-22 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:50

Een shire (kruising) misschien?
Ik denk dat je gewoon bij wat paarden moet gaan kijken en zien of er ergens een klik is?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:51

Freiberger! Al zijn die nog steeds niet echt groot-groot.

Frederiksborger is ook een goeie optie, de bouw is alleen niet helemaal mijn smaak.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:51

Welsh Cob

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:01

Gelukkig doet mijn hoog bejaarde het nog goed, maar denk wel eens wat wil ik hierna. Ik lees hier veel rassen die ook mij aanspreken, maar op een marktplaats of andere verkoopsite zie je ze niet tot amper. Kort gezegd, hoe kom je aan die rassen?

Domi_94

Berichten: 2048
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:07

Ik kan de Freiberger ook aanraden.
Mijn ruin is rond de 1.63 en kan leuk lopen, daarnaast heeft ie een hartje van goud en is relaxed in de omgang.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30630
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:22

Ik roep natuurlijk gelijk een mooie grote Welsh Cob!
Ik houd ervan, massa, maar ook beweging en actie. Mijn huidige is dan maar 1.41m, maar de meeste geven hem toch een stuk meer centimeters.

Maar ik vind een Freiberger ook zeker niet gek klinken, net iets groter, mooi nuchter, prima menpaarden.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:27

Een Freiberger !
Vorig jaar hebben we er eentje uit Zwitserland geïmporteerd. Hij is nog jong (nu 4 jaar) maar erg werkwillig en nuchter. Hij is stevig maar absoluut niet plomp! Hij is L2 geklasseerd (onder zadel) en dit jaar ook in de rubriek jonge paarden (mennen samengesteld) gestart. Hij pakt beide erg goed op.

Mss schikt ook een schwarzwalder, al zijn die nog zwaarder, of een groninger ?