Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:39

_Nelleke_ schreef:
Neon schreef:
Freiberger...

Ik ben 1.80, we hebben een 5,5 jarige ruin van 1.62 - 1.64 ergens... en een 7,5 jarige merrie van 1,59 past prima...


Wat tof dat je 2 freibergers hebt. Hoe kom je eraan? Hoe zijn ze qua karakter en in het werk?


Actief, werkwillig, gevoellig, maar wel nuchter als ze eenmaal gewend zijn... je vind ze bijna alleen maar als 3 jarige te koop... en ze zijn dan nog wat onervaren... maar wel nog helemaal naar de hand te zetten. .. ik vind ze erg leuk <3 we hebben dressuurgefokte freibergers

Die van ons komen van bij Crisil in België... die halen ze uit Zwitserland...

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:02

Je zoekt gewoon een grote Haflinger. Eenmaal kennis gemaakt met een Haflinger wil je nooit meer anders. Ze zijn er tegenwoordig ook van 1.55-1.57m en daar kan iemand met jouw lengte prima op.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:10

Een uit de maat gegroeide Connemara of een Irish Draught ?

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:33

kitobeer schreef:
Connemara x ish en je hebt ze ook in de grote maat. Heerlijk nuchter en dapper. Ik wil niet anders meer.


Mijn ish is niet zozeer koudbloed, maar voornamelijk heel veel volbloed en een beetje draught. Maar zo’n fantastisch karakter. Eigenlijk alles wat je omschrijft. Behalve de voer behoefte, hij heeft wel wat meer nodig. En voor de kar, geen idee, maar dat kunnen ze vast leren.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 00:47

Ik zou dan richting zware warmbloeden of lichte koudbloeden denken. Irish Draught Horse, Freiberger, Frederiksborger, Knabstrupper, Fins paard, Groninger, Cleveland Bay, Henson.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 01:00

En een Pools trekpaard?

Dat zijn trekpaarden die ook erg veelzijdig zijn?

Een PRE (heel andere hoek natuurlijk)?

Een Grote Tinker?

Een Shire of X

Muronia

Berichten: 19560
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 01:00

Ik zou zeggen, geen koudbloed maar een Groninger. Nuchter, maat en formaat en je kunt er alle kanten mee uit. Ik heb zelf één in XXL-haflinger kleur :D
Afbeelding

3heathcliff5
Berichten: 448
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 01:09

Ja, hier ook team Freiberger op basis van wat je zegt te zoeken. Ik ken er geen met springtalent, maar dat zoek je ook niet. Niet het type paard dat ik zelf zou uitkiezen, maar ondanks dat ben ik erg gecharmeerd van de Freiberger. Ik rijd er nu eentje die ik rond de 1.50-1.53 schat en pas daar heel goed op met mijn 1.70 en lange benen.

Een Lipizzaner kan daarnaast nog een leuke optie zijn. Die zijn ook geschikt voor buitenritten, dressuur en mennen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 02:40

Hier team Shire, lekkere grote (relatief) nuchtere paarden, die werkwillig en sociaal zijn.
Leuk voor de kar en onder het zadel. Dressuurmatig kun je er veel meer mee dan een gemiddeld trekpaard.
Ik spring, rij dressuur, maak veel buitenritten en doe veel grondwerk met ze.

Is een Shire je net iets te groot, dan is een Drumhorse vaak een leuk alternatief.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 04:20

Neon schreef:
Actief, werkwillig, gevoellig, maar wel nuchter als ze eenmaal gewend zijn... je vind ze bijna alleen maar als 3 jarige te koop... en ze zijn dan nog wat onervaren...


Op Ehorses staan er veel van allerlei leeftijden te koop :j

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 07:13

Dank iedereen voor de reacties! Ik wilde gaan quoten maar ik kan heel slecht meerdere quotes onder elkaar zetten dus even een korte samenvatting:

- Een Groninger/gelder of Frederiksborger is zeker een goede optie. Wellicht alleen niet zo fijn voor dit paard dat ik weinig gras heb thuis. Maar ik ga me zeker verdiepen in deze rassen.
- Welsh Cob heeft ook nog even door mijn hoofd gespookt maar ik vind ze vaak toch best ril en klein.
- Een Shire of trekpaard of ander echt zwaar ras met veel behang spreekt me niet zo aan. Heb vroeger wel een Shire gereden en zijn karakter was inderdaad fantastisch, maar voor mij wel iets te weinig rijtypisch.
- Een Freiberger komt vaak voorbij en staat ook hoog op mijn lijst. Ik ken het ras helemaal niet, heb er denk ik nog nooit 1 van dichtbij gezien. Een 3-jarige (of jonger) is prima. Nadeel is dat ze weinig te koop zijn.

Mijn haflinger had overigens meer streken dan menig KWPN en ik had er regelmatig echt mijn handen vol aan, maar het werd nooit gevaarlijk. Hij ging nooit in blinde paniek rennen, sprong nooit voor een auto of in de sloot etc. Alles was wel altijd gecontroleerd. Dus een paard mag van mij best wat heter zijn, ze moeten wel blijven nadenken. En mijn haflinger was rete-slim. Dat vond ik van de KWPN-er die ik daarna had echt tegenvallen. Die moest ik nieuwe dingen het vaak herhalen. De haf legde ik 1x iets uit en daarna snapte hij het. Dat is iets wat ik in een nieuw paard wel fijn zou vinden.

Het lompe wat mijn haflinger had zou ik best vanaf willen. :+

Op mijn eigen lijst staan:
- Grote rijtypische haflinger of fjord
- Freiberger
- Barok Paint
- Fries

Grappig dat een Fries of fjord hier in het topic helemaal niet worden genoemd. Heb als tiener op een doodbrave Friese hengst gereden. Volgens mij voldoen die helemaal aan mijn eisen, kunnen leuk dressuren, voor de wagen, gezinspaard etc. Maar toch is er 'iets' dat me niet echt aanspreekt in een fries. Ik weet niet goed wat. (Behalve alle gezondheidsproblemen.)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:53

De drie fjorden die ik beter ken mankeren allemaal wel wat en vind ik ook allemaal wel lomp :+
De enige barok pinto + fries + groninger die ik goed ken zijn ook allemaal ril en gevoelig.

Ik denk dat je binnen elk ras wel wat hebt wat afwijkt van de norm.

Mijn kwnp’er komt overeen met een freiberger, lucky me :D

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 10:14

Pinacolada schreef:
Gelukkig doet mijn hoog bejaarde het nog goed, maar denk wel eens wat wil ik hierna. Ik lees hier veel rassen die ook mij aanspreken, maar op een marktplaats of andere verkoopsite zie je ze niet tot amper. Kort gezegd, hoe kom je aan die rassen?

eHorses al bekeken? Daar vind je over het algemeen alle rassen (er zijn voor koudbloeden meerdere keuze mogelijkheden).

Dennenboom

Berichten: 702
Geregistreerd: 05-12-20

Re: Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 10:35

Ik ben voor een Fries! Wel even goed kijken naar de bloedlijnen, ze zijn niet allemaal meer zo relaxed als vroeger

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 10:40

Ik denk ook gelijk aan een freiberger. Of een wat klassieker gefokte Gelderse!

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:25

_Nelleke_ schreef:
Dank iedereen voor de reacties! Ik wilde gaan quoten maar ik kan heel slecht meerdere quotes onder elkaar zetten dus even een korte samenvatting:

- Een Groninger/gelder of Frederiksborger is zeker een goede optie. Wellicht alleen niet zo fijn voor dit paard dat ik weinig gras heb thuis. Maar ik ga me zeker verdiepen in deze rassen.
- Welsh Cob heeft ook nog even door mijn hoofd gespookt maar ik vind ze vaak toch best ril en klein.
- Een Shire of trekpaard of ander echt zwaar ras met veel behang spreekt me niet zo aan. Heb vroeger wel een Shire gereden en zijn karakter was inderdaad fantastisch, maar voor mij wel iets te weinig rijtypisch.
- Een Freiberger komt vaak voorbij en staat ook hoog op mijn lijst. Ik ken het ras helemaal niet, heb er denk ik nog nooit 1 van dichtbij gezien. Een 3-jarige (of jonger) is prima. Nadeel is dat ze weinig te koop zijn.

Mijn haflinger had overigens meer streken dan menig KWPN en ik had er regelmatig echt mijn handen vol aan, maar het werd nooit gevaarlijk. Hij ging nooit in blinde paniek rennen, sprong nooit voor een auto of in de sloot etc. Alles was wel altijd gecontroleerd. Dus een paard mag van mij best wat heter zijn, ze moeten wel blijven nadenken. En mijn haflinger was rete-slim. Dat vond ik van de KWPN-er die ik daarna had echt tegenvallen. Die moest ik nieuwe dingen het vaak herhalen. De haf legde ik 1x iets uit en daarna snapte hij het. Dat is iets wat ik in een nieuw paard wel fijn zou vinden.

Het lompe wat mijn haflinger had zou ik best vanaf willen. :+

Op mijn eigen lijst staan:
- Grote rijtypische haflinger of fjord
- Freiberger
- Barok Paint
- Fries

Grappig dat een Fries of fjord hier in het topic helemaal niet worden genoemd. Heb als tiener op een doodbrave Friese hengst gereden. Volgens mij voldoen die helemaal aan mijn eisen, kunnen leuk dressuren, voor de wagen, gezinspaard etc. Maar toch is er 'iets' dat me niet echt aanspreekt in een fries. Ik weet niet goed wat. (Behalve alle gezondheidsproblemen.)


Ik had bij de Fjord nou niet meteen het idee van groter. Ik ga zelf met mijn lengte van 1,79 niet meer op een Fjord zitten. Ik ken haflingers van 1.60 dat is al heel anders dan de haf die je nu hebt.

De Fries ken ik uit mijn jeugd als grote brede en sierlijke paarden. Ik vind ze nu iel en ook vrij klein.

Bij wat je noemde dacht ik dus Iig niet aan deze twee rassen. Ik zou ze zelf beiden aan me voorbij laten gaan Iig.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:35

Ik wilde ook welsh Cob zeggen (bevooroordeeld). Ik heb op een stal gewerkt met Welsh Cobs en die waren geen van allen ril. Vorig jaar er nog eentje zadelmak gemaakt en die was ook poepiebraaf. De mijne ook. Hij is 1.53 en ik 1.80 met lange benen, we rijden Z1 dressuur, maar ik kan ook op neckrope naar buiten.

Afbeelding

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:44

_Nelleke_ schreef:
Grappig dat een Fries of fjord hier in het topic helemaal niet worden genoemd. Heb als tiener op een doodbrave Friese hengst gereden. Volgens mij voldoen die helemaal aan mijn eisen, kunnen leuk dressuren, voor de wagen, gezinspaard etc. Maar toch is er 'iets' dat me niet echt aanspreekt in een fries. Ik weet niet goed wat. (Behalve alle gezondheidsproblemen.)


Als je een haflinger al wat te klein voor je vond, dan ga je dat waarschijnlijk ook hebben bij een Fjord.
Op m'n Fjord past m'n man van 1,85m ook nog, maar vind wel dat ik er mooier op pas met m'n 1,65m
(Heb wel een grote Fjord van 1,50m)

Qua karakter zou ik ze wel aanraden. M'n Fjord kijkt vaak alleen of zet een pasje opzij. Maar de 'grote' zaken boeien haar niet. Verkeer, bladblazers, etc. Zij is dan weer een pietlut met opritten, kliko's, bankjes :+ En ze is ook heel slim en pakt oefeningen snel op. Zou dressuurmatig nog best wat kunnen met een kundige ruiter. Dat ze nog niet op B niveau loopt is vooral m'n eigen schuld :+

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:59

Ik heb zelf Groningers en frederiksborgers. Ze zijn zo ontzettend kalm. Je kunt er alles mee! En ze kunnen met gemak een wat groter persoon dragen

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:59

Het is misschien ook een stukje gevoel wat je erbij moet hebben. Ik heb na 2 shires nu de overstap naar een lusitano gemaakt (heb mijn laatste shire nog wel gewoon). Ik houd inderdaad van nuchter maar wel sensibel en het is fijn als ze wat aanleg hebben voor dressuurmatige dingen.

Bij jouw lijstje dacht ik ook aan een freiberger, knabstrupper of schwarzwalder fuchs. Maar een Iberisch paard zou ook prima kunnen passen, alleen haal ik niet echt uit je verhaal of je dat type wat vindt. Je moet denk ik ook gewoon tegen een bepaald individu aanlopen, misschien ongeacht het ras :)

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:33

_Nelleke_ schreef:
Op mijn eigen lijst staan:
- Grote rijtypische haflinger of fjord
- Freiberger
- Barok Paint
- Fries

Grappig dat een Fries of fjord hier in het topic helemaal niet worden genoemd. Heb als tiener op een doodbrave Friese hengst gereden. Volgens mij voldoen die helemaal aan mijn eisen, kunnen leuk dressuren, voor de wagen, gezinspaard etc. Maar toch is er 'iets' dat me niet echt aanspreekt in een fries. Ik weet niet goed wat. (Behalve alle gezondheidsproblemen.)

Als Fjorden je aanspreken zou je naar een Henson kunnen kijken. Dat is een kruising tussen een Fjord en een rijpaard (inmiddels gesloten stamboek).


3heathcliff5 schreef:
Een Lipizzaner kan daarnaast nog een leuke optie zijn. Die zijn ook geschikt voor buitenritten, dressuur en mennen.

Ze schijnen erg intelligent en braaf te zijn, dus als dat je aanspreekt is dit ook een optie. Al zijn ze ook wel redelijk sensibel volgens mij.

Gefeliciteerd trouwens :D
Laatst bijgewerkt door Picopico op 01-12-22 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 13:35

VogeltjeM schreef:
Het is misschien ook een stukje gevoel wat je erbij moet hebben. Ik heb na 2 shires nu de overstap naar een lusitano gemaakt (heb mijn laatste shire nog wel gewoon). Ik houd inderdaad van nuchter maar wel sensibel en het is fijn als ze wat aanleg hebben voor dressuurmatige dingen.

Bij jouw lijstje dacht ik ook aan een freiberger, knabstrupper of schwarzwalder fuchs. Maar een Iberisch paard zou ook prima kunnen passen, alleen haal ik niet echt uit je verhaal of je dat type wat vindt. Je moet denk ik ook gewoon tegen een bepaald individu aanlopen, misschien ongeacht het ras :)


Dat is ook zeker zo maar bij bepaalde rassen vind je toch wat vaker een bepaald type karakter dan bij andere rassen. En uiteindelijk ga je misschien max 3 keer kijken bij een paard en weet je het toch nooit echt zeker. De KWPN merrie vond ik in de opfok echt een leuk dier, was ook nuchter en ook haar bloedlijn was niet heel pittig maar toch was het geen match.

De Welsh Cob is misschien iets waar ik me ook wat in moet gaan verdiepen. Ik dacht dat die er echt niet groter dan 1.50 waren.

Er komen leuke rassen voorbij waar ik zelf nog niet aan heb gedacht. Iberisch paard is niet direct iets wat me aanspreekt. Vind ze vaak heel introvert.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:27

In Belgie zit een bedrijf met freibergers en b&b. Ik wil daar in de toekomst eens een lang weekend verblijven om dan te kijken wat klikt. Wellicht voor jou ook wat.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:39

Misschien een grote tinker of haflinger. of ind zoals meerdere gezegd een freibergers.

Ik zou vooral kijken naar koudbloeden die kwa maat beste bij je past. En dan daarvan opzoek gaan naar het paard wat kwa karater dan ook weer beste bij je past. Dus niet blind staren op 1 soort ras.

Maar gewoon marktplaats of weet ik veel afstruimen tot je leuke advertentie tegen komt van een leuk paardje wat je denk dat bij je past.

En het is altijd een gok wat je neemt. Of je een jong paard neemt net uit de opfok of al een beleerd paard wat je maar 2-3x gezien heb en daarvan een keuze moet maken.

Ik heb 4 jaar geleden een nuchter veulen gekocht, en zijn nu langzaam aan inrijden. Tot nu toe doet hij ales heel braaf.Alleen galop vind hij nog erg lastig (zijn we ook nog niet bewust mee bezig, alleen als hij toevallig zelf aanspringt belonen we dat)

Tot nu toe voelt hij safe en doet hij het braaf, hoe hij verder zich gaat ontwikkelen weet ik nog niet. Want zelf ben ik ook geen grote held.

_Tarzan

Berichten: 11173
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:47

Haflinger kruising? :D
M'n eerste was een (waarschijnlijk) kruising haflinger, en m'n laatst gekochte is ook een (waarschijnlijk) haflinger kruising. Beide erg leuk karakter, rond de 1.60 groot, lekker koel in het koppie, allemansvriend en heel veelzijdig.

Ik heb ook een Spanjaard maar die vind ik niet passen bij je beschrijving, al vind ik het echt een geweldig dier met geweldig karakter!

M'n eerste paard boven, reeds aangekocht onder, zoek de verschillen :')
Afbeelding