welk ras is nu het meeste geschikt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

welk ras is nu het meeste geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 22:22

hoi iedereen!
(Ik hoop dat het topic hier juist staat.)

Regelmatig kijk ik eens rond voor een paardje erbij of voor een paard in de toekomst :o. Op dit moment heb ik een kwpn merrie voor de duidelijkheid.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een paard waarmee ik eigenlijk vanalles kan doen, ik rijd bv dressuur (academisch) en wil me hier graag ook verder in ontwikkelen. Ook maak ik al eens graag een sprongetje (dat kan nu niet omdat ze 1. veel te hevig is en 2. het niet graag doet.) en zou ik met een toekomstig paard een klein crossje willen meedoen. Ik spreek hier over 60, 70 misschien ooit 80 cm, niet super hoog dus.
Maar, nu komt het, ik houd ook wel erg van buitenritten en doe dat graag in rust, dus racen hoeft voor mij niet.

Ik ben 1m57 en weeg 43kg dus grootte van het paard maakt niet zoveel uit (wel geen pony aangezien ik wel soms graag eens een wedstrijdje start, lees: 4 keer per jaar).

Waar ik nu met mijn paard erg tegenaan loop is dat ze soms te heet is, wandelingen zijn meestal niet rustig en ik zit er soms ook wel met een klein hartje op. Dat komt dan vooral omda ze een erg sterke mening heeft, en als je iets niet goed doet ze dat nogal explosief duidelijk maken. Maar goed, hierover hoef ik geen advies want daar werken we volop aan, het is ook al veel verbeterd maar de angsten zijn nog niet helemaal weg ;)

Korte samenvatting:
Welk paardenras zou geschikt zijn voor volgende eisen? (ik begrijp ook dat elk paard anders is)
- geschikt om dressuur mee te doen
- geschikt voor een klein sprongetje
- vooral koel in het hoofd en werkwillig
- een goeie balans van net heet genoeg maar niet super heet (zodat je ook in de winter gewoon veilig op pad kan zonder
zorgen)

ik hou bv erg van lusitano's, maar deze zijn vaak vrij heet. Daarom lijken ze me niet meteen iets voor mij. Koudbloeden vind ik erg leuk! Maar dan zou ik een voorkeur hebben voor een iets atletischer paard. Maar ik heb ze over het algemeen graag breed hihi
Ik ben erg benieuwd met welke rassen jullie afkomen! Wie weet kom ik er nog nieuwe tegen en wellicht rassen waaraan ik nog niet had gedacht.

dankjewel alvast!

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: welk ras is nu het meeste geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:36

(Ik heb even een copy/paste gedaan uit het topic “welke koudbloed zoek ik?”)

Een Freiberger !
Vorig jaar hebben we er eentje uit Zwitserland geïmporteerd. Hij is nog jong (nu 4 jaar) maar erg werkwillig en nuchter. Hij is stevig maar absoluut niet plomp! Hij is L2 geklasseerd (onder zadel) en dit jaar ook in de rubriek jonge paarden (mennen samengesteld) gestart. Hij pakt beide erg goed op.
Ik vul hier nog even aan dat hij ook prima op buitenrit kan. Springen doen we niet met hem maar dat ligt aan de amazone.

Mss past een groninger ook binnen jouw plaatje?

En waarom geen pony? Ik start met mijn D-pony welsh ook bij de paarden.

Ik heb zelf ook een lusitano gehad. Dat was een braaf dier maar idd, indien je van het rillerige van een warmbloed weg wil, lijken me iberische rassen vaak niet geschikt. Ze zijn best sensibel.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 22:56

Lukasje schreef:
(Ik heb even een copy/paste gedaan uit het topic “welke koudbloed zoek ik?”)

Een Freiberger !
Vorig jaar hebben we er eentje uit Zwitserland geïmporteerd. Hij is nog jong (nu 4 jaar) maar erg werkwillig en nuchter. Hij is stevig maar absoluut niet plomp! Hij is L2 geklasseerd (onder zadel) en dit jaar ook in de rubriek jonge paarden (mennen samengesteld) gestart. Hij pakt beide erg goed op.
Ik vul hier nog even aan dat hij ook prima op buitenrit kan. Springen doen we niet met hem maar dat ligt aan de amazone.

Mss past een groninger ook binnen jouw plaatje?

En waarom geen pony? Ik start met mijn D-pony welsh ook bij de paarden.

Ik heb zelf ook een lusitano gehad. Dat was een braaf dier maar idd, indien je van het rillerige van een warmbloed weg wil, lijken me iberische rassen vaak niet geschikt. Ze zijn best sensibel.


leuk! ik ben idd al eens op ponykamp geweest met freibergers en dat waren idd best fijne dieren! een groninger ken ik nog niet dus die ga ik even opzoeken.
Ik ben van belgie en hier mag je niet starten met een pony tussen de paarden :( en vanaf 16 moet je dus verplicht met een paard gaan, ook een van de redenen dat ik destijds mijn pony heb verkocht

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: welk ras is nu het meeste geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:00

Een uit de maat gegroeide Connemara E pony !! ( dat is in Belgie een paard toch?)

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 23:03

Punz schreef:
Een uit de maat gegroeide Connemara E pony !! ( dat is in Belgie een paard toch?)


ja klopt! die vind ik ook erg leuk, vanaf 1m48 spreken wij hier van een paard. Alleen zou ik ze zelf graag willen gaan beleren en dan weet je vaak nog niet met zekerheid hoe groot ze gaan worden :(

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:06

Gelderse paarden? Zijn over het algemeen ook leuke, allround paarden terwijl ze vaak wel nuchter in het hoofd zijn. Ik ben zelf ook op zoek gegaan naar een (deels) Gelderse omdat dat hele rille van mij ook niet hoeft. Wil er pit in kunnen rijden als dat nodig is maar ze hoeven ook niet van elk omgedraaid blaadje te schrikken.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:12

Wat dacht je van een Welsh Cob grote maat?
Echte werkers en allrounders.
Laatst bijgewerkt door duikpaardje op 30-11-22 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:14

Er zijn genoeg Connemara's die op hun derde al 1.50 zijn Waidida O:) . Zo ook mijn eigen merrie ( Die is als twee jarige al op 1.48 gemeten).
Dus misschien best de moeite waard om eens naar te kijken. Want uiteindelijk zijn echt wel echte alleskunners!

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 23:21

Blacky94 schreef:
Gelderse paarden? Zijn over het algemeen ook leuke, allround paarden terwijl ze vaak wel nuchter in het hoofd zijn. Ik ben zelf ook op zoek gegaan naar een (deels) Gelderse omdat dat hele rille van mij ook niet hoeft. Wil er pit in kunnen rijden als dat nodig is maar ze hoeven ook niet van elk omgedraaid blaadje te schrikken.

ja precies! ik wil ook gewoon rustig kunnen wandlen zonder de hele tijd op je hoede te moeten zijn. Die gelderlanders zijn idd wel leuk!

duikpaardje schreef:
Wat dacht je van een Welsh Cob grote maat?
Echte werkers en allrounders.

Zien er ook best leuk uit! ik wist helemaal niet dat ze ook voor de sport gebruikt werden! (ik kom echt uit een kwpn en bwp land op vlak van wedstrijd, veel anders zie je bij ons niet.


Punz schreef:
Er zijn genoeg Connemara's die op hun derde al 1.50 zijn Waidida O:) . Zo ook mijn eigen merrie ( Die is als twee jarige al op 1.48 gemeten).
Dus misschien best de moeite waard om eens naar te kijken. Want uiteindelijk zijn echt wel echte alleskunners!

oh dat wist ik niet! loont dan idd wel de moeite om eens naar te kijken

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:23

Ik ben ook van België en je mag bij de PSV wel starten met je pony tussen de paarden hoor, althans in mijn vereniging. Een vriendin van me doet dat regelmatig (en verdienstelijk!). Dus daar zou ik je niet door laten tegenhouden in je zoektocht in elk geval.

Ik ben overigens zeker team Connemara, zo'n leuke dieren <3 en lijkt me perfect voor wat je zoekt.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:34

Een Henson? Is een vrij nieuw ras uit Frankrijk dat ontstaan is door Fjorden te kruisen met warmbloeden (inmiddels gesloten stamboek geloof ik). Het doel was een goed paard voor TREC te fokken :) Misschien wel wat moeilijker aan te komen.

Of een Irish Draught Horse?

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 23:53

Kiwiaa schreef:
Ik ben ook van België en je mag bij de PSV wel starten met je pony tussen de paarden hoor, althans in mijn vereniging. Een vriendin van me doet dat regelmatig (en verdienstelijk!). Dus daar zou ik je niet door laten tegenhouden in je zoektocht in elk geval.

Ik ben overigens zeker team Connemara, zo'n leuke dieren <3 en lijkt me perfect voor wat je zoekt.

wauw, ik heb altijd anders geleerd. misschien was dat nog van vroeger of is het de regelgeving van lrv. in elk geval gaat mijn voorkeur wel uit naar een ietsjes zwaarder paard :o

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 23:58

Picopico schreef:
Een Henson? Is een vrij nieuw ras uit Frankrijk dat ontstaan is door Fjorden te kruisen met warmbloeden (inmiddels gesloten stamboek geloof ik). Het doel was een goed paard voor TREC te fokken :) Misschien wel wat moeilijker aan te komen.

Of een Irish Draught Horse?

ik had nog nooit gehoord van een henson, zien er best leuke dieren uit! Die irish draoght horse is echt erg gaaf!

Norwegian dole horse vind ik ook echt geweldig, alleen zijn deze echt niet geschikt om te springen

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: welk ras is nu het meeste geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 00:11

Een haflinger is het eerste waar ik aan moest denk :j (ik ben dan wel bevooroordeeld omdat ik er zelf een heb :') )

Voor de beeldvorming: ik heb een 4,5 jarige haflinger, zelf zadelmak gemaakt en doorgereden.
Loopt erg leuk in de dressuur tussen de paarden (onderling B en Niv 0 gestart met scores van 64 tm 72%) officieel starten ga ik vanaf volgend jaar doen. Springt parcourtjes van 60cm rond, heeft 2 crossjes van 60cm uitgelopen waarvan 1 foutloos. Regelmatig op buitenrit zowel bitloos als met bit. En ook al boogschieten te paard met hem gedaan!
Een hele leuke veelzijdige pony/paard (paard in België met zijn 1,50m hoog.) hij heeft met enige regelmaat 2 weken vrij en dan is het gewoon opstappen en wegrijden.
(Neem gerust een kijkje op mijn instagram)

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: welk ras is nu het meeste geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 01:33

Groninger of frederiksborger

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 01:56

Ik denk dat dit echt enorm verschilt per paard in een ras.

Ik ken KWPN/warmbloeden die inderdaad van elk blaadje schrikken, maar ook die zo goed als bomproef zijn. Ik ken Haflingers die ideale beginnerspaarden zijn en die voor de gemiddelde manege ruiter te scherp en heet zijn. Friezen die hun hoeven nergens voor omdraaien of die juist niets durven. En de Gelderse die ik heb gereden was me ook een flinke tante ondanks dat ze niet zo bekend staan.

Je moet net de juiste vinden en ras is daaraan vaak ondergeschikt. Nu zal de gemiddelde dressuur gefokte KWPN sneller schrikken dan een koudbloed, maar dat zijn gemiddelden.

En vergeet ook zeker niet het belang van training.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: welk ras is nu het meeste geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 05:05

Tip, in belgie bestaat E-pony niet, dus met een grote D kan je mits wat gefoefel ook bij de paarden starten.

Mijn D pony is 1m48 en zo hebben we in de tijd zijn hoeven wat Langer gelaten om hem als paard te meten toen ik overstapte vanuit de ponies :))

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:14

Bowo schreef:
Ik denk dat dit echt enorm verschilt per paard in een ras.

Ik ken KWPN/warmbloeden die inderdaad van elk blaadje schrikken, maar ook die zo goed als bomproef zijn. Ik ken Haflingers die ideale beginnerspaarden zijn en die voor de gemiddelde manege ruiter te scherp en heet zijn. Friezen die hun hoeven nergens voor omdraaien of die juist niets durven. En de Gelderse die ik heb gereden was me ook een flinke tante ondanks dat ze niet zo bekend staan.

Je moet net de juiste vinden en ras is daaraan vaak ondergeschikt. Nu zal de gemiddelde dressuur gefokte KWPN sneller schrikken dan een koudbloed, maar dat zijn gemiddelden.

En vergeet ook zeker niet het belang van training.

:j :j :j

Een paard is geen in serie geproduceerde machine, maar een individu uit een familie van een ras.
Ik rijd momenteel een dressuur-kwpn die ( met mijn rijstijl en management) aan al jouw wensen voldoet, ja ze zelfs ver overtreft.
Zou het bij jou ook zo zijn? En hoe bomproof moet hij eigenlijk zijn? Hoe ver liggen je wensen voor dressuur? Over springen ben je duidelijk, maar dat niveau vind je bij ongeveer alle rassen.

Maar ik begrijp wel dat je toch llever een ras genoemd krijgt van alleskunners.
Wel dan stem ik voor de grote connemara of anders de haflinger.
Echte koudbloed zou ik niet doen omdat ik vrees dat je dan van het ene uiteinde van het spectrum (een heet exemplaar van een dressuurpaard) naar het andere uiterste slingert ( koudbloed).

Maar gelijk hoe, je zult er toch dat ene individu moeten uitvissen dat bij jou past ( en verder zijn beperkingen aanvaarden)

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: welk ras is nu het meeste geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:21

Absoluut een Irish Draught :j Fantastische paarden. Koel, maar zeker geen dooie dieren. All rounders, goed uithoudingsvermogen. Enige nadeel is dat ze erg gewild zijn, en daardoor ook wel fors aan de prijs.

Ik heb zelf vier jaar een ID gehad, en het is echt een fantastisch paard. Met pijn in mijn hart moeten verkopen, ik kreeg twee paarden gewoon niet meer gedaan naast mijn werk. Maar als mijn huidige paard er niet meer is weet ik wel wat ik weer koop :j

Ro0sje
Berichten: 538
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Re: welk ras is nu het meeste geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:35

Ik mis een Fries in dit lijstje. Dit is in mijn ogen een alleskunner, een prachtige blikvanger en een écht paard.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 09:45

koend schreef:
Bowo schreef:
Ik denk dat dit echt enorm verschilt per paard in een ras.

Ik ken KWPN/warmbloeden die inderdaad van elk blaadje schrikken, maar ook die zo goed als bomproef zijn. Ik ken Haflingers die ideale beginnerspaarden zijn en die voor de gemiddelde manege ruiter te scherp en heet zijn. Friezen die hun hoeven nergens voor omdraaien of die juist niets durven. En de Gelderse die ik heb gereden was me ook een flinke tante ondanks dat ze niet zo bekend staan.

Je moet net de juiste vinden en ras is daaraan vaak ondergeschikt. Nu zal de gemiddelde dressuur gefokte KWPN sneller schrikken dan een koudbloed, maar dat zijn gemiddelden.

En vergeet ook zeker niet het belang van training.

:j :j :j

Een paard is geen in serie geproduceerde machine, maar een individu uit een familie van een ras.
Ik rijd momenteel een dressuur-kwpn die ( met mijn rijstijl en management) aan al jouw wensen voldoet, ja ze zelfs ver overtreft.
Zou het bij jou ook zo zijn? En hoe bomproof moet hij eigenlijk zijn? Hoe ver liggen je wensen voor dressuur? Over springen ben je duidelijk, maar dat niveau vind je bij ongeveer alle rassen.

Maar ik begrijp wel dat je toch llever een ras genoemd krijgt van alleskunners.
Wel dan stem ik voor de grote connemara of anders de haflinger.
Echte koudbloed zou ik niet doen omdat ik vrees dat je dan van het ene uiteinde van het spectrum (een heet exemplaar van een dressuurpaard) naar het andere uiterste slingert ( koudbloed).

Maar gelijk hoe, je zult er toch dat ene individu moeten uitvissen dat bij jou past ( en verder zijn beperkingen aanvaarden)

Het is moeilijk om te zeggen hoever mijn wensen liggen in de dressuur eigenlijk. Ik doe graag academisch, daar wil ik verder in ontwikkelen. Maar heb niet perse een nood om wedstrijd te gaan rijden ofzo. En voor buitenritten kan ik het het beste beschrijven als datik graag zonder zadel wil kunnen gaan wandelen zonder probleem. Dat kan nu dus niet. Ze is niet perse een heet dressuurpaard laat ik dat even duidelijk maken, het is vooral dat elke keer dat ik iets mis doe ze meteen gaat bokken.
Ik kan ook moeilijk in de toekomst kijken, want nu heb ik niet veel motivatie om te rijden maar dat komt mede omdat onze paarden thuis 24/7 buiten staan. Aka in de winter koud, nat en donker. Ik denk niet dat ik in de toekomst mijn paard nog thuishou, of het moet echt degelijk zijn maar dat is het vaak niet.
Moest mijn paard nu op een stal staan heb ik misschien weer meer motivatie, dat is moeilijk te zeggen.
Maar ik zou idd sws niet voor een echte koudbloed gaan maar eerder iets tussenin. Niet super groot, 1m50 tot 1m60 vind ik ideaal, maar wel gewoon breed, stoer, robuust.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 09:53

corinadrenth schreef:
Groninger of frederiksborger

Wauw die frederiksborger is echt een prachtdier! Ik kende het ras nog niet maar het lijkt mij vrij ideaal, aangezien ze barok zijn maar dan ook enorm rustig. Stiekem vind ik barok toch nog steeds het allermooiste :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: welk ras is nu het meeste geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:56

Ik moest ook meteen aan de Frederiksborger denken.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:20

Waidida schreef:
corinadrenth schreef:
Groninger of frederiksborger

Wauw die frederiksborger is echt een prachtdier! Ik kende het ras nog niet maar het lijkt mij vrij ideaal, aangezien ze barok zijn maar dan ook enorm rustig. Stiekem vind ik barok toch nog steeds het allermooiste :o

Vergeet dan de Knabstrupper niet :j

Waidida schreef:
Picopico schreef:
Een Henson? Is een vrij nieuw ras uit Frankrijk dat ontstaan is door Fjorden te kruisen met warmbloeden (inmiddels gesloten stamboek geloof ik). Het doel was een goed paard voor TREC te fokken :) Misschien wel wat moeilijker aan te komen.

Of een Irish Draught Horse?

ik had nog nooit gehoord van een henson, zien er best leuke dieren uit! Die irish draoght horse is echt erg gaaf!

Norwegian dole horse vind ik ook echt geweldig, alleen zijn deze echt niet geschikt om te springen

Daar bestaat ook een lichtere versie van, de Døle draver. Die is wat atletischer gebouwd. Verder heb je in die categorie de Zweedse koudbloeddraver en Fins paard (ze houden in het noorden van koudbloeddravers haha).

Ik moest ook nog aan een Cleveland Bay denken :j

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:28

Waidida schreef:
leuk! ik ben idd al eens op ponykamp geweest met freibergers en dat waren idd best fijne dieren! een groninger ken ik nog niet dus die ga ik even opzoeken.
Ik ben van belgie en hier mag je niet starten met een pony tussen de paarden :( en vanaf 16 moet je dus verplicht met een paard gaan, ook een van de redenen dat ik destijds mijn pony heb verkocht


Ha, ik ben ook uit Belgie maar ik rijd dus in Nederland voor het KNHS met mijn pony.