Mensen met een muildier ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MilavanNila
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-11-21

Mensen met een muildier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 13:39

De titel zegt het al, zijn er hier mensen die een muildier hebben/rijden ?
Ben benieuwd naar ervaringen ? Zijn er bvb ook voorwaartse muildieren ? Mist een muildier geen soortgenootjes of voelt die zich ook prima tussen de paarden/pony's ? Hoe vinden jullie een muildier anders rijden ?

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:45

Hoi, Ik ben hier ook benieuwd naar. Vooral het rijden! Krijg vaak te horen dat het heel verschillend is net als de bouw en het type. Bouw en type hebben ook zeker invloed op temperament.
Op internet niet heel veel informatie over alleen muildieren te vinden. Veel info gaat over ezels.
Wel kunnen vinden dat ze niet alleen willen staan, maar dat het niet persé een muildier moet zijn als maatje. Een paard zou wel een beter gezelschap zijn dan een ezel. Ik woon in (noord)Spanje en de info die ik hier krijg is dat het zelf beleren een vak apart is. Een muildier is goed beleerd of niet er is eigenlijk geen tussen weg. Hoe jonger een hengst gerasterd is hoe handzamer hij gemaakt kan worden en een fijn gedrag heeft om te rijden.
Ik twijfel erg om een muildier aan te schaffen. Elk dier dat je koopt moet je goed overwegen, maar door informatie schaarste en diversiteit in muildieren, maakt dat het lastig.
Er worden relatief veel muildieren aangeboden in zuid Spanje. Hoofdzakelijk muildieren die enkel of tweespan lopen met een gareeltuig of muildieren die tijdens de jacht of op het land worden gebruikt. De gene die gereden kunnen worden is in de minderheid en dan kennen ze vaak ook een noord Europees zadel niet!
Wat is jouw rede dat je die over informatie zoekt?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Mensen met een muildier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:21

Je moet ook kijken naar uit welk ras een muildier is voortgekomen. Er zijn verschillende ezelrassen en paardrassen. Dat speelt ook een rol met hun grootte en omvang en het karakter. Ze kunnen zeer zeer moedig zijn en heel fel vechten om iets te beschermen tegen roofdieren of om zichzelf te beschermen en te verdedigen.

Opvoeding is heel belangrijk, maar dat geldt eigenlijk voor elk dier.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Mensen met een muildier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:29

In de VS worden veel muildieren gehouden. Misschien op fb een groep te vinden? Ik zie ze in een groep van oudere ruiters heel regelmatig voorbij komen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Mensen met een muildier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:37

Bokker Spatter heeft een muidier Tika.

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:33

Even schopje in de hoop op een reactie!?!?

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Mensen met een muildier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 00:16

Denk dat je echt het best in het Engels kunt zoeken, zoals eerder gezegd zijn er veel muildieren in de VS.

Langoor
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-10-16

Re: Mensen met een muildier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 01:00

Je mag mij altijd contacteren, ik heb nu nog een muildier, had er 4 en fokte ze ook maar alles is nu stopgezet, ik had ook 2 reuzenezels waaronder mijn dekhengst…. Ik heb wel nog een muildier en ezelgroep op Facebook « Muildieren, ezels en muilezels in België en Nederland » waarin jullie welkom zijn!

MilavanNila
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-11-21

Re: Mensen met een muildier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 12:08

Dank je wel @Langoor, ik heb me net aangemeld op FB. En @Sandrabokt...wat ik over hen lees en ooit gezien heb in een workshop spreekt me gewoon heel erg aan. Ik ben gek op paarden en ponies maar ik zou graag in een muildier een maatje voor het leven vinden.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mensen met een muildier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:22

Bij The mill Ranch in Ede hebben ze 2 muildieren. Gucci en Dior.
Leuke ritten hebben ze daar en zij kunnen vast ook een aantal van je vragen beantwoorden.

Heide83
Berichten: 22
Geregistreerd: 28-02-19
Woonplaats: Ede

Re: Mensen met een muildier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:05

Ik heb toevallig afgelopen vrijdag op een muildier in het bos gereden. Enorm braaf, maar te traag naar mijn zin. Hij kon de rest van de groep (paarden) niet bijhouden. En nauwelijks een zweefmoment in de draf. Maar dat kan natuurlijk ook aan dit muildier hebben gelegen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:27

Morganlefay schreef:
Bokker Spatter heeft een muidier Tika.



Heel benieuwd hoe het inmiddels met deze kruising Connemara is!!

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Re: Mensen met een muildier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:42

Bedankt alle die gereageerd hebben!

MilvanNila bedankt voor je uitleg. Ik heb nu Friezen, maar ik overweeg een maatje die vlakker is in zijn gangen. Je word ouder en ik merk dat ik daar langzaam aan wat moeite mee krijg op lange ritten. Waarschijnlijk wordt dit mijn laatste maatje om te rijden, vooral als muildieren ouder worden dan paarden. Het somber houden, minder gezondheidsklachten, het sterker zijn ( ( voor mijn grote en gewicht), verminderde vluchtgedrag en hun prachtige oren trekken mijn aan.

Langoor bedankt voor je uitnodiging voor de Facebook groep. Van deze groep ben ik al een paar maanden lid. Vind het erg leuk om te zien wat mensen met hun dieren doen, maar ik mis informatie over het houden van muildieren. Dit zou ik vast wel krijgen als ik een oproep plaats, maar mijn wens staat nog in de kinderschoenen. Ik heb nog wel wat vragen over gangwerk in relatie tot achter been vorm/stand.
Is de achter been stand meer gelijk aan een ezel (sabelbenig of gestrekte beenstand), wat heeft dit voor invloed op het gangwerk en opgooien in de draf.
Omdat ik voorkeur heb voor een groot (+1.60 m) en stevig muildier, kom ik wat betreft aantrekkingskracht vaak uit met een kruising met een (Frans) trekpaard. Hierdoor zie je vaak korte stevige ( sabelbenige) benen. Wordt hierdoor het gangwerk kort en vlak?
Ik zoek geen dressuur muildier, maar een comfortabel rijdier die goed (makkelijk/ redelijk hoog tempo) kan stappen op buitenrit. Vlakke draf en een galopje kan uitvoeren waarbij het in balans blijft met een ruiter.
Heb jij een tip(s) waarop ik moet letten bij aanschaf van een muildier? ( Ik kijk al met zoeken naar een oudere ( 6+) beleerde muildier die enige ervaring heeft met rijden en enkelspan. Ik ga niet voor een onbeleerd jong dier).

Sure-lee, Ik weet van deze mogelijkheid en ik heb al geprobeerd om een rit af te spreken. Helaas is dat nog niet gelukt, omdat ik vaak op kort termijn een afspraak probeer te maken. Ik heb al wel telefonisch contact gehad met de eigenaar van The Mill Ranch.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:58

Ik heb me er ook wel eens in verdiept om dezelfde redenen als jij.Ook dat ze intelligent zijn spreekt me aan.Poitou ezels kunnen ook cpl krijgen (zie ezel logica op Facebook .).Even rekening mee houden als je kiest voor zo een kruising.
In ons natte klimaat schijnen ezels gevoelig te zijn voor Witte lijn ziekte en niet alle muildieren kunnen goed tegen regen.Het schijnt dat een ezel vacht nog slechter waterdicht is.
Onbeperkt gras zal ook een probleem gaan worden.En ik vraag me af ..als ze gewend zijn om op droge steenachtige ondergrond te lopen of onze zware zand ruiterpaden geen problemen op gaan leveren ?Kun je een smid vinden die bekend is met ezel hoefjes bekappen.Het schijnt dat ze toch wat hoger op de voetjes horen te staan als paarden.
Omdat de rug anders van bouw is schijn je een speciaal zadel te moeten aanschaffen.Al met al toch wat dingetjes waar ik wat tegen op zie.Nog los van het feit dat ik niemand ken met een muildier om eventueel het een en ander mee te bespreken.Ivm longwormen willen mensen soms geen muildieren tussen de paarden .En je gaat waarschijnlijk heel vaak aangesproken worden als je buiten rijd met je mule .Daar moet je ook maar zin in hebben.Ik begreep dat de draf van een Mule altijd kort en stotend is.Dit zal zeker met een draft mule meer het geval zijn als met een show mule.
https://www.militairespectator.nl/sites ... 1-0086.PDF
Dit al gelezen erg leuk .?

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Re: Mensen met een muildier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:28

Wat een leuk en informatie stuk om te lezen, Office! Het is erg oud, maar prima om te buigen naar deze tijd. Toch weer dingen bijgeleerd. Ik heb ooit een anders oud stuk gelezen over muildieren in het leger, maar dat ging meer over de kostenbesparing en over hun kracht in vergelijk met paarden.

Ik “woon” in noord Spanje dus verwacht nu minder problemen met regen en de ondergrond te hebben. Maar als we terug komen naar NL, is dat zeker een ding om rekening mee te houden evenals het rijke NL gras.

Dat van de longworm en problemen rondom stalling te vinden, is mij ook al te oren gekomen. Hier in Spanje is dat geen probleem.

Wat betreft zadels zie ik hier op de verkoopsite meer een soort kussenzadel. Het heeft niets weg van een noord Europees zadel. Is het iets anders dan vaak een endurance zadel of een kort westernzadel. Het ligt erg aan de bouw/rug of dit mogelijk is. Is de rug recht en kort (ezel) dan is een Noord-Europese zadel bijna niet passend te krijgen. De meer paardachtige rug maakt het makkelijker, maar vaak ligt de singelgroeve te veel naar voren, waardoor het zadel naar voren over de schouders schuift. Met een soort van broek schijnt dit op te lossen te zijn????? Een zadelpasser met kennis is moeilijk te vinden! Je zult dus waarschijnlijk zelf moeten avonturieren.

Mijn Spaanse Smit zegt dat de hoeven van muildieren erg hard zijn en hij ze meer knipt met een tang omdat alles met mes niet te doen is. Ook zegt hij dat het bekappen erg lijkt op het bekappen van een spaanspaard, maar iets hoger aan de achterzijde dan wij bekent mee zijn. Hij is niet erg gek op het bekappen van een mulo, omdat niet veel mulo’s makkelijk hun voeten geven. Ook kunnen ze alle kanten op zeer gericht trappen.

Wat betreft aangesproken worden in het bos ben ik wel wat gewend. Met een grote fries in Spanje heb je ook bekijks zat. Heb ik niet zo groot probleem mee. Nu ze me kennen in de buurt word het steeds minder!

friesin65
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:16

Mensen bekend met de Spaanse muildieren van Spanish Mules? Ze hebben prachtige dieren. Hier las ik al heel wat info waar ik ook tegenaan loop. Het mooie gras wat wij volop hebben, heb een western zadel en een wow zadel. Zie dat veel dieren met staartriem worden gereden, dit was niet mijn bedoeling. Dan heb je ook nog de Mules met trauma? En nog eens de afstand, Sevilla is wel een eindje weg.

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Re: Mensen met een muildier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:04

Hoi friesin65, geen ervaring met spanish mules. Kan hun aanbod ook niet vinden. Heb je een link?

Ik kijk voor aanbod op:

https://www.milanuncios.com/venta-de-mu ... 9&pagina=9

Dit zijn handelaren en particulieren die hun muildieren aanbieden. 1 handelaar heet Luis en heeft regelmatig grote forse muildieren erop staan die ik aantrekkelijk vind, maar verder dan kijken komt het bij mij nog niet. Hier word ook harnasgement aangeboden.
Misschien kan je hier iets mee.

friesin65
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Mensen met een muildier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 22:27