Kruising karakter

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rendel12
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-01-24

Kruising karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 17:35

We hebben zicht op een 4 jaarse merrie, kruising irish cob x fries x appaloosa.

De moeder is een mooie tinker met vol papier, pa een mixje. Stonden samen op de wei en er is geen fluit mee gedaan. Moeder is nu over de 20 ( kregen we er gratis bij), en haar dochter is een plaatje, maar mijn hemel, wat een sterk karakter! Kent werkelijk niks, nooit bij de hoefsmid geweest, geen entingen en kent alleen het halster.

Beleren kan altijd, maar een sterk karakter blijft. Ik heb mijn twijfels.

Rendel12
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 17:59

Afbeelding

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kruising karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:26

Wat een ontzettend leuk dier! Wel een projectie zo te horen. Maar wat is precies je vraag hier in kleurengenetica? Paard lijkt mij een pintaloosa in elk geval qua kleur (tobiano+appaloosa)

Rendel12
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-01-24

Re: Kruising karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 18:29

Mooi qua kleur en aansprekend hoofd, maar mijn vraag ligt eigenlijk niet direct in de kleurengenetica, maat meer in de ervaringen die men heeft met overerving karakters. Natuurlijk doet het opfokken ook een groot deel, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat bepaalde kruisingen moeilijkere karakters kunnen opleveren.

nick_en_ik

Berichten: 199
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:39

Wat een knap paard! <3
Wat betreft rassen en karakters heb ik weleens gehoord dat Appaloosa’s een wat moeilijker karakter kunnen hebben, maar als dit paard 4 jaar lang niet in de hand is geweest, echt helemaal niks kent, is het best wel logisch dat het paard daardoor een “sterker karakter” heeft en zou ik eerder aannemen dat het daardoor komt en niet zo zeer door het karakter van bepaalde rassen.
@Rennie89, tobiano kenmerkt ze vooral door oa 4 witte benen, die zie ik hier niet, ik gok dat dit paard een Appaloosa varnish patroon heeft.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:39

Als ik de kruising zie en aan de negatieve eigenschappen denk die ik ken van deze rassen dan zeg ik: introverte, eigenwijze, dramaqueen met pit haha.

Maar al die rassen hebben ook zoveel leuke eigenschappen. Mijn vorige pony was een fjord x fries en eigengereid x diva. Maar altijd goed gehumeurd en werkwillig.

Ik zie dat het gaat om een onbeleerde 4jarige. Dat kan hartstikke leuk zijn maar gaat je tijd en energie kosten, en het zal niet van een leien dakje gaan. Hebben jullie ervaring met jonge dieren?

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:54

Ieder paard kan een moeilijk karakter hebben. Volle broers of zussen kunnen totaal andere karakters hebben.
Kort verhaal nog korter: er zijn geen specifieke kruisingen of rassen die moeilijker zouden zijn dan andere.
Wel soms hengsten (of merries) die moeilijke karakters vererven. En die zijn er binnen alle rassen wel te aan te wijzen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Kruising karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:14

Waarop baseer je dat ze zo'n sterk karakter heeft?
Je kent het dier toch nog niet?

En inderdaad, wat Ibbel zegt: zelfs onder volle siblings zitten de meest uiteenlopende karakters en mixjes kunnen zowel de goede als de slechte eigenschappen van beide ouders vererven...

Het is wel een heel leuk dier om te zien <3

Rendel12
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-01-24

Re: Kruising karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 19:17

Is gewoon een open vraag omdat ik dit ergens voorbij had zien komen.

Moderator, kan je dit sluiten?

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kruising karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:23

Sluiten hoeft niet hoor, we verplaatsen het voor je naar de juiste plek :)
Vragen over kruisingen mogen op Rassenpraat Algemeen:

KG -> RPA

Rendel12
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-01-24

Re: Kruising karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 19:24

Dank! Ben nieuw hier en word een beetje overvallen door dat gepingel…

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:01

nick_en_ik schreef:
.
@Rennie89, tobiano kenmerkt ze vooral door oa 4 witte benen, die zie ik hier niet, ik gok dat dit paard een Appaloosa varnish patroon heeft.

Ik weet niet hoor maar volgens mij zijn die benen gewoon smerig :') en je hebt daar ook uitzonderingen van overigens. Maar dit lijkt mij qua bont patroon op tobiano, zie er geen overo in. Appaloosa varnish lijkt mij overigens ook, vandaar dat ik de appaloosa ook benoemde.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:51

Rendel12 schreef:
Dank! Ben nieuw hier en word een beetje overvallen door dat gepingel…

Wat bedoel je met gepingel. Jij stelt een vraag en daar wordt antwoord op gegegeven. En idd wat versta jij onder een sterk karakter? Je kunt van een 4 jarige die nauwelijks in handen is geweest ook echt niet verwachten dat het meegaand is. Die moet gewoon alles van begin af leren gewoon te vinden en leren accepteren dat mensen iets met haar willen

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:55

Rennie89 schreef:
nick_en_ik schreef:
.
@Rennie89, tobiano kenmerkt ze vooral door oa 4 witte benen, die zie ik hier niet, ik gok dat dit paard een Appaloosa varnish patroon heeft.

Ik weet niet hoor maar volgens mij zijn die benen gewoon smerig :') en je hebt daar ook uitzonderingen van overigens. Maar dit lijkt mij qua bont patroon op tobiano, zie er geen overo in. Appaloosa varnish lijkt mij overigens ook, vandaar dat ik de appaloosa ook benoemde.

TS vraagt toch niks over de kleur.

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:59

pillow schreef:
TS vraagt toch niks over de kleur.


TS had het topic initieel in KG (kleurgenetica) geplaatst.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:59

Wat een enorm leuk dier.

Ja al die tijd niets mee gedaan speelt natuurlijk wel heel erg mee.

Mijn tinker x? Merrie is soms ook wel een aparte. Snel onder de indruk van nieuwe dingen en wil dan gaan rennen. En dan is het een lompe tank.

Uiteraard wel minder geworden met meer opvoeding.
Maar blijft toch anders dan de sport paardjes die ik vroeger reed en dan van iets schrokken. Die tankte toch minder.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 22:09

Ibbel schreef:
pillow schreef:
TS vraagt toch niks over de kleur.


TS had het topic initieel in KG (kleurgenetica) geplaatst.

Oh sorry niet gezien.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 22:41

ik denk dat je daar trots x trots x eigenwijs hebt lopen :j
tinkers zijn best trots( heb er zelf een) en appaloosa ken ik als eigenwijsjes.
wat duopenotti zegt klopt wel,tinkers zijn sterk en dat gebruiken ze soms in verkeerde situaties

maar hoe is de moeder dan,veulens nemen daar toch best veel van over

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 22:44

Volgens mij is dat eerder normaal. Een volwassen paard dingen leren is vaak wel een stukje complexer dan een veulen of jonkie.
Die hebben hun karakter nog niet helemaal gevormd.

Hier al meermaals volwassen irish cobs van overzee gekocht, volwassen en zelfs nog nooit een halster aan gehad.

Ook daar zaten best paardjes tussen die veel tijd en geduld nodig hadden om het mooi te zeggen ;).

Toch kunnen zo’n paarden nog perfect alles leren, maar je moet ze leren begrijpen.
Zien wanneer het bijna overloopt, zien wanneer het te veel wordt,…
Want dat is vaak waar het fout loopt.

Neem je tijd, creeer vertrouwen en geef ze alle tijd die nodig is.

En tuurlijk is karakter erfelijk, dat is bij mensen toch ook zo? Maar wat dan nog? Het is een volwassen paard die niets kent. Ook die kunnen echt wel alles leren.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Kruising karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:14

Mooi dier om te zien. De kans is groot dat het niet een heftig karakter is, maar met name een reactie op alles wat ze gewoonweg niet begrijpt... ze heeft immers niets geleerd.

Ik zou er alleen aan beginnen wanneer je zelf heel handig bent met groene paarden. Anders wordt het voor zowel het paard als jullie misschien geen fijn avontuur.
Het feit dat je nu al een beetje geschrokken bent zegt wellicht genoeg?

Bezint eer ge begint....

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:21

Het zal dus een Fries x Appaloosa (V) X Tinker (MV) zijn.

Qua karakter is lastig te zeggen wat het dier geerft heeft, in het slechtste geval het afsluiten van de Fries en het tanken van de Tinker. (even gechargeerd gezegd) :D

Ik denk ook dat het voornamelijk met de leeftijd in combinatie van niks geleerd te maken heeft.

Ben het ermee eens dat het wijs is om hier alleen aan te beginnen als er voldoende ervaring met jonge paarden is. Deze moet alles nog leren vanaf het begin.

Ik vind het ook een leuk dier om te zien, is vast nog wel wat van te maken in de juiste handen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:04

Oooh, wat een leukerd <3 !! Prachtbeestje, hoor!!

Zou het juist gewéldig vinden om met zo'n groen paardje, die nog helemaal zichzelf en puur is, aan de gang te gaan. Een band op te bouwen, de allereerste dingen te leren in vertrouwen en rustig te starten met NH oefeningen, e.d.

Elk paard heeft natuurlijk een eigen persoonlijkheid en verhaal. Verdiep je erin en leer elkaar kennen. Dat is toch het mooiste wat er is??

Ik heb een kruising Fjord x Anglo Arabier en werkelijk beide kanten zitten er overduidelijk in. Ik noemde het altijd gekscherend 'een beetje schizofreen'. Warmbloed/koudbloed.
Paardlief met zeer sterke eigen mening (veel eigen initiatief, moet vaak echt overtuigd worden), zeker, en ik hou ervan.

Gekocht op zijn 2e en nu bijna 20. Die eigen sterke mening heeft hij nog steeds :D . Dat heb ik ook altijd gewaardeerd aan hem, maar... we kennen elkaar ook door en door en hij is zo'n vriendelijk, open, communicatief en nog steeds erg puur paard. Wij kennen elkaars patronen en 'knopjes' na al die jaren samen, als je snapt wat ik bedoel :+ .

Ik dacht destijds ook 'kan ik dit paard wel leren, wat ik hem wil leren?'
Gewoon ergens beginnen en werken vanuit rust en vertrouwen. Basisafspraken maken. Als je weet hoe je met jonge dieren moet werken, snap je dit. En anders hulp/begeleiding erbij zoeken. Een 4-jarige is prima te doen. Beter dan dat ze al verpest zijn, zou ik zeggen.

En laat je paard verder vooral paard zijn, naast het 'werk'. Lekker veel in de kudde buiten. Dat doet ze mentaal én fysiek goed. Maar ja, zo sta ik er in... :D

Gewoon lekker genieten én open staan voor het karakter/de persoonlijkheid, want dat is degene die hij is.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:20

Slotje op verzoek van de TS.