Welk (koudbloed)ras zoek ik?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 00:51

Zie de Noord Zweed meerdere keren voorbij komen. Wellicht is de populatie in Zweden anders, maar ondanks dat ze prachtig zijn zou ik ze niet aanraden al zijn ze natuurlijk gemaakt voor het sleepwerk.

Ik ken ze als heel knap en vriendelijk in de dagelijkse omgang. Maar in het werk soms niet zo simpel en daarnaast ook behoorlijk blessuregevoelig. De populatie is natuurlijk niet zo groot in Nederland, dus mijn beeld kan vertekenen.

eveline_B

Berichten: 2830
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 03:43

De Freiberger is er in verschillende types. In Nederland zie je veelal een wat meer rijtypisch model. Maar er zijn ook mensen die er boomslepenwedstrokden mee doen.
Santos_05 @ [VVDD] Boomslepen in Sellingen

De fokker van mijn twenter heeft ook het zwaardere type staan.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 06:46

Op de site van het groningerpaard staan ze wel regelmatig te koop. Ik heb ze jaren met veel plezier gefokt en ik heb er altijd alles mee gedaan.
Dit is mijn Gelderse, minder zwaar dan een Groninger maar nog wel een tank

Afbeelding

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 08:51

eveline_B schreef:
De Freiberger is er in verschillende types. In Nederland zie je veelal een wat meer rijtypisch model. Maar er zijn ook mensen die er boomslepenwedstrokden mee doen.
Santos_05 @ [VVDD] Boomslepen in Sellingen

De fokker van mijn twenter heeft ook het zwaardere type staan.


Wij hebben idd zowel Comtois als Freibergers. Meerdere Comtois gehad en toch besloten om over te gaan naar Freibergers ivm veelzijdigheid.

Urfreiberger heeft 0% Fremdblut, maar ook binnen SFV er worden verschillende type Freiberger lijnen gefokt (urfreiberger heeft een eigen Veulen keuring, deze valt niet onder SFV).

Waarom een Freiberger voor ons: Werkt net zo hard als de Comtois (wij passen het gewicht van bomen wel aan aan de paarden, want dat doen ze niet dagelijks).
Galoppeert makkelijker (kan makkelijker in de bak gereden worden).
Is meer een gewone pony (idd geen aparte hoefsmid nodig / maten zijn gewoon in de winkel te koop)
Belgische, maar ook sommige Franse, trekpaarden hebben vaak CPL (beenproblemen)

Freiberger is nog steeds een trekpaard, maar meer richting koudbloed (vergelijkbaar met Haflinger). Ooit gefokt door de Comtois te kruisen met een Arabier.

Ik zie dat mijn bokt profiel meer Comtois heeft, maar op insta kan je zien dat de Freiberger net zo veelzijdig is (andere twee zijn nu bijna 4 en alleen nog maar onder het zadel)

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Welk (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:20

Ik zou me eerlijk gezegd met jouw wensen niet richten op één ras maar kijken naar individuele dieren.

Binnen elke populatie heb je zwaardere en lichtere paarden, werkwilliger en 'luier'. Ik heb heel bewust voor een Freiberger gekozen en ben er heel blij mee, maar het is geen makkelijk paard. Mijn Tinker (Vanner type) daarentegen is wat minder atletisch en wat minder gezond, maar is super zacht van karakter en doet alles voor je.
Als je niet per se een Freiberger wil zou ik er ook niet al te veel op focussen, gezien de aanschafprijs vooral gericht is op echte Freiberger-fans. Gewoon veel paarden van de juiste bouw/maat gaan bekijken en leren kennen, zou ik zeggen.

Muronia

Berichten: 19560
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:34

floor_vm schreef:
Muronia schreef:
Moet het koudbloed zijn? De Groninger voldoet ook aan alles wat je graag zou willen!


Groningers sta ik zeker voor open! Ze zijn alleen bijna niet te koop voor zo ver ik kan vinden.


In deze groep worden regelmatig Groningers aangeboden: https://www.facebook.com/groups/7667640 ... ?ref=share

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:50

Zelf hebben we een freiberger geimporteerd uit Zwitserland. Een heel leuk dier, erg veelzijdig. Hij loopt onder zadel en voor de wagen, beide ook op wedstrijdniveau.

Andere rassen: een schwarzwalder fuchs of een boulonnais.

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Welk (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:16

@ Santos een urfreiberger heeft niet definitief 0 % vreemd bloed maar wel altijd minder dan 2 %. Ik heb er zelf 1 staan van 5 jaar met een fb anteil van 1,54 %., gefokt in Zwitserland maar gekocht in duitsland.
Heel fijn rustig dier waar ik als beginner (natuurlijk met begeleiding) prima mee uit de voeten kan en die ook geen spier vertrekt als ik mijn gehandicapte zoon bij me heb.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:43

Ik heb ook hele mooie kruisingen gezien bij het boomslepen. Fribi's zie je niet veel, af en toe een fjord, diverse Schwarzwalders, Comtois of andere Franse rassen en veel Belgen omdat die beter verkrijgbaar zijn. Er zijn idd binnen de rassen ook veel paarden die niet voor het werk geschikt zijn, want daar wordt (zelfs bij de trekpaarden) niet meer op gefokt.

Maar wat wil je er verder mee? Veelzijdig; buitenritten, mennen en boomslepen óf veelzijdig; dressuur, springen, Horseball, Trec enz en boomslepen?

Ik zou eens gaan kijken wat voor rassen gebruikt worden bij evenementen ;)

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Welk (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:12


Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:40


Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 17:18

Ik heb ooit met Norikers en Rijnlands koudbloed gewerkt. Beide erg leuk, maar die laatste vond ik echt een topras voor zowel rijden als het zwaardere trekwerk. Mijn toenmalige werkgever kocht de Norikers en Rijnlands koudbloeden in Duitsland bij een goede fokker, die zelf ook met deze paarden aan wedstrijden deed. Als je interesse hebt, dan wil ik wel kijken of die fokker nog steeds actief is.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 18:18

Zinzi_jewel schreef:
tiwi1969 schreef:
Ik moest ook nog aan deze denken:

https://link.marktplaats.nl/m2063452934 ... nt=app_ios

Kruising tussen Groninger en Haflinger.



Die is leuk zeg

Zeker erg leuk. Maar een stokmaat van 146 cm dat verwacht je van zo'n kruising niet. Ze lijkt ook veel groter.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Welk (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:05

De hengst is voor een Groninger ook niet echt groot, tikt net de 1.60 aan.
Hoe groot de moeder is weet ik niet.
Ik heb er ooit eentje gefokt uit een haf van 1,42 en een Groninger hengst van net 1.60 die was net over de 1.50 precies tussen pa en moe in.

Ik vind het erg fijne dieren, net iets meer paard kwa beweging.

Ik heb nu een E uit een Groninger merrie van 1.68 en een rijpony van 1.46 die is ongeveer 1,55
Ook een fijn dier maar een stuk sensibeler dan een Groninger x Haflinger.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:02

Ik weet wel een Comtois die bij een goed thuis misschien wel weg mag. Als er in ieder geval veel ruimte (bijv. een paddock paradise) geboden kan worden waar ze veel kan bewegen. Stal is niks voor haar.

EefK
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:41

Een vriendin van me heeft een Swarzwälder Fuchs, super fijn paard. Inmiddels met pensioen, maar ze ging mee naar het strand, deed mee met lessen voor gehandicapten en liep leuk voor de kar :o

lovechicco

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-17

Re: Welk (koudbloed)ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:21

Hier ook echt topervaringen met de Schwarzwalder fuchs, de meeste die ik ken zijn ontzettend lief, betrouwbaar en toch werkwillig zonder een heethoofd te worden. De freiberger lijkt mij ook ontzettend leuk, maar zijn volgens mij weer iets lastiger te krijgen.

alicegohome
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:56

Schwarzwalder fuchs zijn hele veelzijdige paarden! Shires, Norikers, Irish Draught horses kunnen ook een heleboel. Al weet ik niet hoe makkelijk deze te vinden zijn in Nederland eerlijk gezegd