Wat is mijn IJslander waard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gefjun
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:00

Ligt ook aan de gangen, zijn karakter (hoe onverschrokken), temperament. Prijzen van IJslanders liggen vaak stukken hoger, net als die van de sportpony's, alhoewel ik daar sommige bedragen bezopen vind tegenwoordig.
Daarbij hoe belangrijk voor jou of de klik er is en het adres? Je moet natuurlijk oppassen voor de hele lage bedragen dat hij niet weer doorverkocht wordt voor meer geld, als blijvend adres je belangrijk is. Je kunt hem zeker ook via het door jou gewenste bedrag via een een trainingsstal (weet er wel voor je) in NL of bijv in Dtsl verkopen, daar zijn ze duurder en een veel breder publiek als hier. Hij heeft in ieder geval een leuke en goede papa, heb vorig jaar nog voor mijn merrie getwijfeld dus deze en een andere hengst.

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:06

Een 5-ganger (dat is het volgens ts) is veel en veel duurder dan een 4- of zelfs maar 3-ganger. Het geopperde idee van vooraf laten keuren (wel door een keuringsarts die verstand heeft van de afwijkende gangen van Ijslanders) is een goed idee. Als hij ook helemaal gezond zou blijken dan is het een topper. Iets kleine maat wel maar draagvermogen is belangrijker dan stokmaat bij Ijslanders. Ik zou hem niet voor een te lage prijs aan een bekende verkopen want dan staat hij mogelijk zo weer te koop voor veel meer.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:24

Ik zou 5000-5500 durven zeggen. 8k lijkt mij veel te veel aangezien hij toch wel erg klein is en er aan de tjolt nog veel werk is, niet zeker of dat helemaal goed te krijgen valt. Ben wel heel benieuwd wat je zelf vroeg en wat de trainingsstal zegt.

Gefjun
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:32

Gefjun schreef:
Ligt ook aan de gangen, zijn karakter (hoe onverschrokken), temperament. Prijzen van IJslanders liggen vaak stukken hoger, net als die van de sportpony's, alhoewel ik daar sommige bedragen bezopen vind tegenwoordig.
Daarbij hoe belangrijk voor jou of de klik er is en het adres? Je moet natuurlijk oppassen voor de hele lage bedragen dat hij niet weer doorverkocht wordt voor meer geld, als blijvend adres je belangrijk is. Je kunt hem zeker ook via het door jou gewenste bedrag via een een trainingsstal (weet er wel voor je) in NL of bijv in Dtsl verkopen, daar zijn ze duurder en een veel breder publiek als hier. Hij heeft in ieder geval een leuke en goede papa, heb vorig jaar nog voor mijn merrie getwijfeld tussen deze en een andere hengst.

Gefjun
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:43

Gefjun schreef:
Ligt ook aan de gangen, zijn karakter (hoe onverschrokken), temperament. Prijzen van IJslanders liggen vaak stukken hoger, net als die van de sportpony's, alhoewel ik daar sommige bedragen bezopen vind tegenwoordig.
Daarbij hoe belangrijk voor jou of de klik er is en het adres? Je moet natuurlijk oppassen voor de hele lage bedragen dat hij niet weer doorverkocht wordt voor meer geld, als blijvend adres je belangrijk is. Je kunt hem zeker ook via het door jou gewenste bedrag via een trainingsstal (weet er wel voor je) in NL of bijv in Dtsl verkopen, daar zijn ze duurder en een veel breder publiek als hier. Hij heeft in ieder geval een leuke en goede papa, heb vorig jaar nog voor mijn merrie getwijfeld dus deze en een andere hengst.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:46

IJslanders zijn vaak een stuk hoger in prijs dan standaard paarden/ponys. Ik denk als je rond de 7-8K zit het prima is. Wel afhankelijk mits geen gebreken en volledig goedgekeurd. Zit nog wel wat werk aan maar klinkt als een eerder fijn dier.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 16:12

Oskarrino schreef:
IJslanders zijn vaak een stuk hoger in prijs dan standaard paarden/ponys. Ik denk als je rond de 7-8K zit het prima is. Wel afhankelijk mits geen gebreken en volledig goedgekeurd. Zit nog wel wat werk aan maar klinkt als een eerder fijn dier.

Volledig goedgekeurd gaat de prijs toch echt wel omhoog.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:47

De prijzen staan op dit moment erg hoog, voor wat je beschrijft is op dit moment €8000 à 10.000 wel normaal.
Daar staat wel tegenover dat kopers de laatste 2 jaar opvallend veel kritischer geworden zijn.
Vlak na de coronaperiode verkochten IJslanders echt als zoete broodjes en toen zijn de prijzen enorm gestegen. Nu zijn de prijzen nog steeds hoog en is er nog wel veel vraag, maar zijn de eisen tegelijk een stuk hoger geworden. Paarden staan dus soms erg lang te koop. Een beetje een vreemde situatie dus. Er zijn nog evenveel kijkers, maar ze verwachten ook echt veel meer dan enkele jaren geleden.
Wat mij opvalt is dat er hoge eisen gesteld worden aan de tölt: iedereen lijkt een makkelijke natuurtölter te zoeken. Als je dan een vijfganger hebt die wat lateraler loopt bij een minder ogoede ruiter, is deze veel lastiger te verkopen.
Je zou eventueel ook richting Duitslands kunnen kijken om haar te koop aan te bieden, daar liggen de prijzen nóg een stuk hoger en is de vraag ook nog groot.

Gefjun
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:41

RavenIris schreef:
De prijzen staan op dit moment erg hoog, voor wat je beschrijft is op dit moment €8000 à 10.000 wel normaal.
Daar staat wel tegenover dat kopers de laatste 2 jaar opvallend veel kritischer geworden zijn.
Vlak na de coronaperiode verkochten IJslanders echt als zoete broodjes en toen zijn de prijzen enorm gestegen. Nu zijn de prijzen nog steeds hoog en is er nog wel veel vraag, maar zijn de eisen tegelijk een stuk hoger geworden. Paarden staan dus soms erg lang te koop. Een beetje een vreemde situatie dus. Er zijn nog evenveel kijkers, maar ze verwachten ook echt veel meer dan enkele jaren geleden.
Wat mij opvalt is dat er hoge eisen gesteld worden aan de tölt: iedereen lijkt een makkelijke natuurtölter te zoeken. Als je dan een vijfganger hebt die wat lateraler loopt bij een minder ogoede ruiter, is deze veel lastiger te verkopen.
Je zou eventueel ook richting Duitslands kunnen kijken om haar te koop aan te bieden, daar liggen de prijzen nóg een stuk hoger en is de vraag ook nog groot.


Idd en men vergeet dat haar ijslander ook al dekkingskosten destijds heeft gekost voor de merrie en door goede ruiter is ingereden is, je hoeft ze ook niet bijna weg te geven..zeker niet als hij goed karakter en fijne beweging heeft.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 10:10

Ik zal nog even een update doen.
Het was in ieder geval behoorlijk uit de hand gelopen en ik merk dat ik er op dit moment ook echt van baal.

Ik had in de eerste instantie 10K gevraagd. Dat was wellicht te veel, maar het is mijn paard en ik had dat gevraagd. Bovendien kan je ook nog een stuk(je) naar beneden uitkomen een tegenbod is altijd mogelijk.

Vervolgens kreeg ik de reactie met 6500 van de tijdelijke bijrijder.
Diezelfde avond had de staleigenaresse mij gebeld (dat is dus een vriendin van die andere vrouw) met dat het belachelijk was, dat het voelde als of ik een bom had gedropt met zo een fantasiebedrag.
Of ik hem eigenlijk wel wilde verkopen omdat dit niet realistisch was etc etc.
Nou een heel vervelend gesprek vond ik. Heb ik ook gezegd en benoemd dat dat niet de bedoeling was om zo over te komen en dat het voor mij ook nieuw was allemaal.

Ik heb er toen nog verder over nagedacht en ook hier en op andere site's gekeken en vergeleken.
Uiteindelijk wilde ik toch ook wel graag dat Mimir gewoon een fijn plekje krijgt en zie ik de match wel zitten. Ik heb toen 7500 gevraagd.
Daar kwam een tegenbod op van 7000.
Ik wilde het eigenlijk graag bij 7500 laten. Daar komt dan bij dat ze al met al 3 maanden hem heeft bijgereden en dus ook heeft uit kunnen proberen. Zijn spullen zouden dan met hem mee kunnen en ik heb net alle inentingen/bekappen en tandarts gedaan.
Omdat zij pas in april hem kon kopen (dit wist ik van te voren en vond ik ook goed) kwamen er bij mij dus wel extra kosten nog bij vandaar dat ik eigenlijk niet lager wilde dan 7500.

Vervolgens weer een appje van de staleigenaresse dat ze het er niet mee eens was, dat ze het paard heel goed kent en wel weet waar ze het over heeft. Ik heb hier niet op gereageerd want het werd mij een beetje teveel en ik voelde me ook een beetje gepusht eigenlijk.

En toen is er een paar dagen geleden een trainer geweest, die komt daar eens per maand lesgeven, en die heeft gezegd tegen de bijrijder schijnbaar dat hij niet meer dan 5000 waard is en de bijrijder heeft mij toen weer geappt met dat ze dat uiterlijk aan hem kwijt wilde omdat hij nog veel training nodig heeft en hij eigenlijk (weer) in training zou moeten op een stal.

Hierop heb ik het heel kort gehouden en gewoon gezegd dat het dan ophoudt.
Nu heb ik dus wel een verpeste sfeer onderling dus ik ben er helemaal klaar mee en heb er ook wel last van.
Gelukkig heb ik al oog op een andere oplossing dus het komt wel goed, maar het was echt een vervelende situatie.

Maar: in ieder geval bedankt voor de reacties en ook de PBtjes, daar heb ik zeker wat aan gehad!

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:39

Nou zeg . Het is jouw paard ts en jij mag er voor vragen wat je wil. Ik zou hem aan deze "bijrijder" niet eens meer gunnen. En haar ook niet meer laten bijrijden. Niemand heeft iets over jouw paard te vertellen ,alleen jij!

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:54

Jeetje..

Goed dat je ermee kapt, denk ik. Eerst 7000 bieden en dan bod weer intrekken en met een veel lager bod aankomen, was voor mij dan sowieso einde verhaal. Ik zou de bijrijder helemaal wegdoen en het dier gewoon aan een ander verkopen. Mocht je niet willen verkopen, zou ik van stal verhuizen. Wat de staleigenaar doet kan namelijk ook niet.
Jij hebt een zakelijke relatie met je staleigenaar, dus zij zou zich hier compleet buiten moeten houden.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:21

Jeetje wat een verhaal, dat zijn allemaal geen leuke dingen. Snap eerlijk gezegd ook niet waar die stalhouder zich mee bemoeit.

Als de bijrijder nu weer terug krabbelt dan zou ik er ook vanaf zien, jammer voor haar dan.

Veel succes met je verdere beslissingen/verkoop!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:53

Wat een vervelende situatie. Ik vind het ook belachelijk hoe de stalhouder zich hierin mengt. Die zou er totaal buiten moeten staan.

Fijn dat je in elk geval al oog hebt op een andere oplossing! Veel succes!

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:17

Ookal vraag je er een miljoen voor. Dat is wat jij vraagt. Aan de ander is het om te kiezen om ja of nee te zeggen. Als je prijs veel te hoog is dan blijf je zitten met je paard. Vrij simpel. Bij verkoop aan een bekende speelt een deel gunfactor mee maar dan moet de situatie daar wel naar zijn. Het is absoluut niet netjes dat de bijrijder de stal houdster erbij heeft betrokken. Als ze mij op deze manier onder druk zouden proberen te zetten was het al klaar geweest voor het begonnen was. Kom nou zeg…

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:20

Wat vervelend zeg TS. Ik denk dat je in de range van 8-10 K niet raar zit hoor. Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een ijslander in een maatje groter, rond de 1.45-1.50 en met verder dezelfde kwaliteiten als jouw paard zit je rond de 15K.

Hopelijk vind je snel een fijn thuis, liefhebbers genoeg :)

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:27

In het voorjaar trekken de verkopen ook altijd weer aan. En stijgen de prijzen. Iedereen heeft dan weer meer zin om te kopen. Dus je hoeft hem niet tegen je zin voor een te lage prijs te verkopen.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:33

De staleigenaar heeft er helemaal niets over te zeggen, wat vervelend dat die zich ermee bemoeit. Zou ik ook echt niet blij mee zijn.
Hoop dat je een fijne match vindt, voor een bedrag waar je achter staat.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:40

lies_sparkle schreef:
Wat vervelend zeg TS. Ik denk dat je in de range van 8-10 K niet raar zit hoor. Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een ijslander in een maatje groter, rond de 1.45-1.50 en met verder dezelfde kwaliteiten als jouw paard zit je rond de 15K.

Hopelijk vind je snel een fijn thuis, liefhebbers genoeg :)

Past gina uit noord Sleen jou dan niet ?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:42

Ik had absoluut tegen de staleigenaar gezegd dat het jouw zaken zijn en dat je er niet blij mee bent dat anderen zich ermee bemoeien.
Wat een gedoe zeg! Jammer dat de sfeer nu ook is verpest.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:10

Wat een verhaal!
Zou Mimir in ieder geval op korte termijn daar weghalen. Dit geeft alleen maar stress. En dan die trainer, heel raar.
Zoek lekker naar een ander baasje. Meer dan genoeg mensen die een leuke ijslander zoeken.

Appel_33
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-09-18

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 23:10

Met al zijn spullen zelfs? Die had ik er niet eens bij gerekend. De manier waarop het gaat vindt ik niet kunnen. Zo ga je niet met elkaar om.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:59

Jeetje… ik vind dat je met 7500 al een koopje hebt.. En met de manier waar op het nu gaat, zou ik je paard al helemaal niet meer willen verkopen aan haar.

Ter vergelijk: ik heb in januari mijn IJslander ruin gekocht, bijna 5 jaar oud en net zadelmak. We hebben stap, draf, galop en vaak nog gangensoep want te slap. Ook een 5 ganger overigens en zwart van kleur. Vader Mjölnir von Lipperthof. Hij is iets groter, vermoedelijk rond de 1.40 nu. Braaf, en zeer meewerkend karakter. Ik heb er 1000 meer voor betaald dan jou prijs en dit was ook van een bekende, en zonder spullen. Ook ik heb hem hem een maand mogen bijrijden en kostenloos uitproberen. Tandarts, enting, fysio en hoefsmid en heb ik zelf gedaan zodra hij van mij was.

Ik vind je vraagprijs verre van gek. Je hebt een fijn, goed ingereden paard te kopen waarvan iemand nog jaren plezier van kan hebben en naar eigen hand kan zetten. Daar vind je echt wel een goede koper voor die wel de waarde ziet.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 21:41

Hey allemaal,

Een korte update;
ik heb uiteindelijk besloten om mijn paard niet te verkopen en heb hem verhuisd!
Hij staat nu bij een collega/vriendin van mij die ook twee andere paarden heeft en hij heeft het best goed naar zijn zin tot nu.
Zij neemt de verzorging op zich dus ik heb ook wat meer ademruimte voor mij.
Hopelijk wordt het een fijne samenwerking, ik heb er wel veel vertrouwen in en anders is de verkoop optie altijd nog mogelijk natuurlijk.

Allemaal bedankt voor de inzichten ik heb er echt wel wat aan gehad! <3

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 22:30

Goed dat je hem zelf houdt, fijne ijslanders zijn onbetaalbaar dus ook al heb je pas over een paar jaar meer tijd voor hem ( kan hij lekker uitgroeien ondertussen) dan zou het zonde zijn als je hem voor een weg geef prijs hebt verkocht.
En misschien vind je nog een fijne bijrijder!