Wat is mijn IJslander waard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 15:19

Hallo lieve bokkers.

Ik zit in een situatie waarin ik mijn paard eventueel ga verkopen.
Ik ben niet zo lang geleden moeder geworden en merk dat ik het allemaal, ook in combinatie met mijn werk, niet meer red en mijn paard niet meer kan geven wat hij nodig heeft.

Nu is er een geïnteresseerde, deze persoon was al eerder geïnteresseerd toen ik een bijrijder zocht maar toen wilde ik nog niet verkopen. Nu is dat veranderd en heb ik een vraagprijs genoemd.
Die ligt echter totaal niet in de buurt met wat zij biedt. Ik vraag mij nu af of ik echt een fantasieprijs heb bedacht. Ik heb er niet zoveel verstand van, het paard waar het om gaat heb ik zelf gefokt dus ik heb nooit eerder een paard gekocht of verkocht.

Zouden jullie eens willen meedenken wat mijn paard ongeveer waard is? Ik ben erg benieuwd.

IJslander
Vos
Ruin
1.35 schoft
Wordt in juli 6 jaar.
Gezond, geen gebreken, geen eczeem
Braaf in de omgang.
Braaf onder het zadel, vind soms wel wat spannend want er is nog veel nieuw.
Is destijds ingereden door Marieke Weber heeft daar 3 maanden gestaan.
Daarna niet direct verder opgepakt vanwege mijn zwangerschap.
Daarna wel opgepakt en gereden in het bos en op de baan, hij doet goed zijn best.
5 ganger.
Haalt bij onbalans soms draf en tölt door elkaar maar moet nog sterker worden en meer balans krijgen.

Als ik nog wat vergeten ben qua info laat het maar weten :)

Ik snap dat het uiteindelijk is 'wat de gek er voor geeft' maar een richting zou mij al heel erg helpen!

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:45

En welke prijs heb je genoemd? Zou ook kunnen helpen om te gokken of je veel gevraagd hebt of niet.

Ik zou denken aan rond de 6000 euro, weet ook zijn afstamming niet (al heb je daar bij een ruin niet zoveel aan ;) )

Ik heb mijn ene merrie met gelijkaardige kenmerken gekocht voor 8000 euro, maar dat was ook met een (erg) goede stamboom, fijn doorgereden en een stukje groter (1m42). edit: en met wat wedstrijdervaring en potentie om zeker sport B te halen.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 15:51

Moeder is Spa fra Stora-Kalfaleak 2
Vader is Mjolnir Fra Skoti

Ik haal nu al uit jouw bericht dat ik teveel heb gevraagd :+
Voel me nu heel hebberig.
Ik had wel gegoogeld maar kwam op de sites waar ik vluchtig op keek dus veel hoger uit..
Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:53

LilChar schreef:
Moeder is Spa fra Stora-Kalfaleak 2
Vader is Mjolnir Fra Skoti

Ik haal nu al uit jouw bericht dat ik teveel heb gevraagd :+
Voel me nu heel hebberig.
Ik had wel gegoogeld maar kwam op de sites waar ik vluchtig op keek dus veel hoger uit..
Bedankt voor je reactie in ieder geval!


Tgoh ik ben ook geen expert hoor! Je kan hem natuurlijk aan jouw bedachte prijs online zetten en kijken of dit geïnteresseerden trekt. Mijn merrie heb ik twee jaar geleden gekocht, dus weet ook niet helemaal hoe de prijzen nu zijn.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:27

Ik zou eerlijk gezegd ook zeggen tussen de 5500 en 6000 €. Maar ook ik ben niet helemaal op de hoogte van de prijzen van tegenwoordig.

Heeft ie sport potentie?

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:42


pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:45

Ik ben totaal niet thuis in IJslanders maar weet dat ze altijd behoorlijk aan de prijs zijn. Echter is dit een 6 jarige die zadelmak is maar groen, en nog niet veel van de wereld heeft gezien. 6000,- vind ik daarvoor echt wel genoeg. Ik persoonlijk zou dat al niet betalen voor “een pony” (nu krijg ik de IJslander mensen op mn nek want het is een IJslands Paard, maar ik vind het hoe dan ook gewoon een pony) maar ik ben dan ook een “paarden mens”
Op een IJslander pas ik niet op dus dan is het al snel van invloed op het geld wat je ergens voor over hebt. Maar misschien ben ik een te grote kniepert.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:49

t is ook wel een kwestie van gunnen denk ik. Als je een heel goed gevoel hebt bij de kopers en je verwacht dat je paardje het heel goed bij haar zal krijgen (garanties heb je nooit), zou voor mij een reden zijn om niet perse de hoofdprijs te willen.

Gombal
Berichten: 119
Geregistreerd: 22-12-15

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:54

Misschien aan Marieke weber vragen wat hij waard zou zijn ? Die kent hem dan neem ik aan.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 20:12

Gombal schreef:
Misschien aan Marieke weber vragen wat hij waard zou zijn ? Die kent hem dan neem ik aan.



Goed idee, heb ik gedaan ben benieuwd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:22

Is hij recent klinisch/röntgenologisch gekeurd?
Zo niet, dan zou ik dat op voorhand zelf al laten doen. Of er dan eventuele gebreken etc naar voren komen, of wanneer hij juist volledig gezond is, kan ook meespelen in de prijs.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:27

Op dit moment zou je denk ik voor wat ik zie in deze omschrijving eerder richting 8000 gaan dan 6000. Prijzen liggen momenteel erg hoog.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:42

_xManadisx_ schreef:
Op dit moment zou je denk ik voor wat ik zie in deze omschrijving eerder richting 8000 gaan dan 6000. Prijzen liggen momenteel erg hoog.

Prijzen liggen hoog maar daarin tegen staan IJslanders ook ontzettend lang te koop op dit moment is wat mij opvalt terwijl er genoeg mensen zoekende zijn…

Thami
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-11-21

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:48

Ik zou ook hoger denken. Ben niet helemaal up to date maar in Duitsland kost een veulen volgens mij al makkelijk 4000€. En zes is een normale leeftijd voor een nog groene, maar wel ingereden IJslander.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe snel/graag je hem wil verkopen. Ik denk dat 8000-10000 zeker niet teveel is.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:48

IJslanders worden meestal in categorieën aangeboden. Cat C (4500-6500) lijkt me realistisch/hoog. Hij kan nog niet veel en heeft z'n stokmaat tegen. Was-ie 10 cm groter was-ie interessanter. En ik zou niet verbaasd zijn als-ie uiteindelijk niet veel meer dan die ondergrens zou opbrengen.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:55

Alja schreef:
_xManadisx_ schreef:
Op dit moment zou je denk ik voor wat ik zie in deze omschrijving eerder richting 8000 gaan dan 6000. Prijzen liggen momenteel erg hoog.

Prijzen liggen hoog maar daarin tegen staan IJslanders ook ontzettend lang te koop op dit moment is wat mij opvalt terwijl er genoeg mensen zoekende zijn…


Ik heb dat idee ook. Ik zou hem te koop zetten voor 6500/7000. Als ik zelf op zoek zou zijn dan zou ik voor dat bedrag wel gaan kijken.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:00

Ja weetje als je je paard in oktober te koop zet voor 15k en hij is nu nog te koop denk ik dat er toch wat mis gaat.
Ik had ook iemand aan de telefoon en die had der paard al 2.5 jaar te koop staan, dan kunnen nog je paard het waard vinden maar uiteindelijk moet je wel iemand vinden die hem wil gaan kopen.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:40

Thami schreef:
Ik zou ook hoger denken. Ben niet helemaal up to date maar in Duitsland kost een veulen volgens mij al makkelijk 4000€. En zes is een normale leeftijd voor een nog groene, maar wel ingereden IJslander.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe snel/graag je hem wil verkopen. Ik denk dat 8000-10000 zeker niet teveel is.


In Duitsland liggen de prijzen sowieso hoger voor zover ik weet

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:51

Zorg dat je iig prijzen van nu te horen krijgt want wat mensen 2 jaar geleden ervoor betaalde is iig een stuk minder als nu in deze markt. Heb het idee dat er nu mensen wat roepen van wat ze jaren geleden betaalde...

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:55

girlyggirl schreef:
Zorg dat je iig prijzen van nu te horen krijgt want wat mensen 2 jaar geleden ervoor betaalde is iig een stuk minder als nu in deze markt. Heb het idee dat er nu mensen wat roepen van wat ze jaren geleden betaalde...


Nou de markt is een stuk gezakt in vergelijking met de corona tijd hoor..

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:07

Duitsland is niet te vergelijken met Nederland, daar liggen de prijzen altijd al een stuk hoger.

Ik ben vooral benieuwd hoeveel het is geweest dat je dan hebt gevraagd? Ver boven de 6K?

Jammer inderdaad van zijn stokmaat, dat is toch voor veel mensen een flink minpuntje

Appel_33
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-09-18

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:00

Zal niet de eerste zijn die nog rustig door groeit tot en met zijn 7e jaar hoor. Maar goed daar heb je nu niks aan.

Even op je gegevens afgaand zou ik zeggen tussen de 6 en 8.

Qua ouders weet ik er weer te weinig van eerlijk gezegd.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:11

Ik heb november een papierloos ( ouders beide onbekend op dat moment) barock pinto achtig looks merrie van 2.5 jaar gekocht en daar 4000 voor betaald kende mee lopen en poetsen wel redelijk mak en cool in haar koppie.

( inmiddels contact met haar fokker gehad en ouders bekend maar geen stamboom)

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 00:11

Van jou informatie rond de 8000 wellicht meer maar zit niet helemaal in de IJslander prijzen.
6 jaar en wat groen onder het zadel is niet zo gek, gezien IJslanders pas met 5 jaar beleerd worden

Lente
Berichten: 27788
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Wat is mijn IJslander waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 00:14

Ik denk dat je ook rond de 8000 mag denken.