Ras PRE achterhand

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:26

AmistosoN schreef:
pluisje88 schreef:
Nou ik heb niet alles gelezen maar een correcte bekapping zal je paard wel van worden. Dat werkt ook door in de rest van het lijf. No feet no horse. En deze is absoluut niet correct bekapt.


Sorry vind dit een beetje een misplaatste opmerking

Ik ben al 1,5 jaar bezig met de hoefsmid om hem steeds wat lager te zetten omdat hij juist in het verleden niet juist is bekapt.

Misschien toch eerst alles lezen voordat je je mening deelt.

Ik doe alles aan dit paard om hem goed te krijgen, dus vind het echt een rare reactie.


Hij staat er inderdaad beter op maar 1,5 jaar duurt echt veel te lang. De hielen zijn nog steeds heel erg hoog en de tenen veel te lang. Elke cm te lange teen geeft 50 kg druk op de pees. Je hoeft hem niet ineens goed te zetten maar een beetje meer tempo kan echt best.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Ras PRE achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:55

Een bokvoet met een te lange teen? Kijken we wel naar dezelfde foto's?

Ik weet overigens niet welke smid ze heeft, maar als mijn smid het zou doen, zou ik zijn tempo vertrouwen. Hopelijk heeft TS ook gewoon een goede smid waar ze vertrouwen in heeft, en in dat geval zou ik ook zeker niet twijfelen door mensen die vanaf vrij vage foto's menen dat iets wel of niet goed gaat.
een bokvoetje wil je het liefste als veulen (of indien later pas tonend dan direct na constateren) corrigeren. Een 5 jarige corrigeren mag ook zeker niet te snel gebeuren hoor. Alle pezen etc. zijn al 5 jaar hier op gegroeid.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ras PRE achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:12

Denk dat het belangrijk is om de bokvoet en het steile staan even los van elkaar te zien. Bokvoet vergt net even een andere behandeling. Het is heel belangrijk om rekening te houden met de pezen.

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:14

Wat een leuk paard! Jammer van het slecht bijhouden van de hoeven door de vorige eigenaar maar ik vind dat je het heel goed aanpakt! Wens jullie samen nog veel geluk en plezier!

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:19

Elisa2 schreef:
Denk dat het belangrijk is om de bokvoet en het steile staan even los van elkaar te zien. Bokvoet vergt net even een andere behandeling. Het is heel belangrijk om rekening te houden met de pezen.


idd. En dan heb je waarschijnlijk niet enkel met pezen te maken, maar waarschijnlijk ook met een hoefbeen die niet echt in een beste stand staat, en lijkt me dat je ook mede daardoor niet te snel kan corrigeren.

AmistosoN
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 22:19

Sky_As schreef:
Elisa2 schreef:
Denk dat het belangrijk is om de bokvoet en het steile staan even los van elkaar te zien. Bokvoet vergt net even een andere behandeling. Het is heel belangrijk om rekening te houden met de pezen.


idd. En dan heb je waarschijnlijk niet enkel met pezen te maken, maar waarschijnlijk ook met een hoefbeen die niet echt in een beste stand staat, en lijkt me dat je ook mede daardoor niet te snel kan corrigeren.



Idd! En ik heb er meerdere hoefsmeden bij gehad. De 1e heeft hem getrapt omdat hij niet gewend was aan de hoefsmid ( lees: toen im hem kocht kon ik zijn hoeven niet eens uitkrabben!) Die hoefsmid hoefde gelijk niet meer te komen. Toen een andere hoefsmid, maar die raakte na een tijd geïrriteerd als ik vroeg en hoe zit het eruit? Kan je hem weer lager zetten? Toen werd ik afgesnaaid : ja maar zo is ook gewoon ze bouw he dus moet je het accepteren dat ik er niet veel aan kan doen.

Nou Toen dacht ik dat word dus ook niks als jij dat zo redeneerd.
Toen kwam ik bij mijn huidige hoefsmid, lief vrouwtje, werkt secuur en is heel lief voor mijn paard. Neemt echt de tijd voor hem hoellang het ook duurt.

Ik heb paar weken geleden 1 keer een andere hoefsmid erbij gehad. Nou dat was gelukkig maar 1 keer en nooit meer! Verschrikkelijk! Zij ook maar wat en deed ook maar wat. Ik wou toch kijken voor een seconde upionion van een andere smid daarom.

Nu kwam afgelopen week gelukkig mijn huidige smid weer. Ze had hem zo netjes weer neergezet. Echt heel dankbaar ik heb alle vertrouwen in haar ze denkt mee met alles. Zij vroeg mij zelfs de röntgenfoto's op de sturen van hem zodat ze kon meten hoe zijn hoeven stonden op dat moment.


Ik vertrouw haar volledig en in deze tijd een goede smid vinden die niet volgeboekt is een speld in een hooiberg.


Ben super dankbaar voor haar! Dus Zij blijft lekker zijn hoefjes doen en ze heeft ze echt al heel veel veranderd qua stand.

Ennuh... mensen zoals die pluisje sorry daar luister ik natuurlijk niet naar. Alles op een rustig tempo!

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:46

pluisje88 schreef:
AmistosoN schreef:

Sorry vind dit een beetje een misplaatste opmerking

Ik ben al 1,5 jaar bezig met de hoefsmid om hem steeds wat lager te zetten omdat hij juist in het verleden niet juist is bekapt.

Misschien toch eerst alles lezen voordat je je mening deelt.

Ik doe alles aan dit paard om hem goed te krijgen, dus vind het echt een rare reactie.


Hij staat er inderdaad beter op maar 1,5 jaar duurt echt veel te lang. De hielen zijn nog steeds heel erg hoog en de tenen veel te lang. Elke cm te lange teen geeft 50 kg druk op de pees. Je hoeft hem niet ineens goed te zetten maar een beetje meer tempo kan echt best.

Hier een hypermobiele lusitano met echt belabberde voeten. Zijn nu 3 jaar bezig om zijn stand te verbeteren en nu pas gaan het lijken op hoeven. Sneller kon bij hem niet omdat hij dan kreupel ging lopen. Te snel is dus ook zeker niet iets wat je moet willen.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:50

Vandaar dat mensen mij altijd op het laatste moment om hulp komen vragen als hun paard bijna niet meer te redden is. Ik heb er al meerdere goed op hun voeten gekregen die door anderen waren opgegeven op fysiek niveau. Alles wat je beneden doet vergroot eenmaal boven heel erg veel en dat geeft veel klachten.

Het feit dat iemand iets zegt wat jou niet aanstaat wil niet zeggen dat die gene direct ongelijk heeft. Klopt ik ben niet van de zoete broodjes maar het welzijn van het paard staat altijd voorop bij mij. Zonder twijfel. En zeker op het gebied van hoeven ervaren paarden heel veel leed en meestal is de reden daarvan een gebrek aan kennis. Goede hoefsmeden en bekappers zijn zeer schaars. Blind vertrouwen op je professional is daarom vaak misplaatst. Echter ga je dat pas zien als je zelf goed weet waar je het over hebt. De goede professionals die er wel zijn die draag ik op handen.

Maar hey de boodschap is duidelijk. Succes met je paard.