Ras PRE achterhand

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmistosoN
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-03-24

Ras PRE achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 09:42

Ik ben sinds anderhalf jaar de trotse eigenaar van mijn eigen paard, een PRE! Sinds ik hem kocht, loopt hij erg wijdbeens van achteren, hoewel ik moet zeggen dat het al iets is verbeterd.

Zijn er mensen die bekend zijn met dit ras en deze specifieke kwestie?

Hij wordt in april vijf jaar oud en hij is echt een laatbloeier. Toen ik hem kocht op drieënhalfjarige leeftijd, leek hij net een tweejarige, wat ook veel mensen opviel.

In de eerste zes maanden hebben we alleen maar grondwerk gedaan. Daarna zijn we begonnen met rijden, maar met veel tussenpauzes, omdat het zadel niet goed lag. We hebben toen acht weken gewacht op een nieuw zadel. Vervolgens heeft hij de hele zomer nog vier weken lang 24/7 op het land gestaan. In december werd hij echter kreupel en zijn zijn achter- en voorbenen ingespoten. Gelukkig waren de röntgenfoto's van de benen allemaal in orde!

Ik moet eind deze maand terug voor een controle.

Groetjes,
Domenica

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:54

Waardoor werd hij kreupel en waar is hij mee ingespoten? Is hij getest op ataxie?

Afbeelding

Heeft hij een afwijkende beenstand?

Wijdbeens lopen kan verschillende oorzaken hebben, de beenstand uiteraard. Maar het kan ook voortkomen uit slap zijn achter. Hypermobiliteit is iets wat regelmatig voorkomt bij PRE's en daar kunnen ze heel slap door zijn. Dan is het een soort gezwabber qua lopen.

AmistosoN
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 11:25

Elisa2 schreef:
Waardoor werd hij kreupel en waar is hij mee ingespoten? Is hij getest op ataxie?

[ Afbeelding ]

Heeft hij een afwijkende beenstand?

Wijdbeens lopen kan verschillende oorzaken hebben, de beenstand uiteraard. Maar het kan ook voortkomen uit slap zijn achter. Hypermobiliteit is iets wat regelmatig voorkomt bij PRE's en daar kunnen ze heel slap door zijn. Dan is het een soort gezwabber qua lopen.



Dankjewel voor je antwoord, zijn stand is het meeste rechtse plaatje. Hij liep kreupel links voor. Toen ik naar kliniek ging werd mij verteld dat hij acceptabel kreupel loopt. Maar op elke been wel een kleine bemerking.

Hij is voor ingespoten net boven zijn hoef, en in zijn knieën. Hier hebben ze gewrichtsspuit gespoten. Welke weet ik niet precies staat niet op her factuur. 3 weken laten achter gedaan met gewrichtspuit en witte bloedplaatjes.

Toen ik hem kocht stond hij heel erg stijl van achter op zijn hoeven en had hij 1 bokvoetje. Dit is inmiddels wel wel bijna niet meer te zien! Dus mijn hoefsmid heeft echt haar werk goed gedaan. Hij vind het ook fijn om wijd te staan met zijn hele lichaam. Nu moet ik wel zeggen dat ik zie dat hij zijn lichaam na 3 weken na het inspuiten van zijn achterbenen. Anders gaat gebruiken. Hij loopt nog wel wijdbeens maar staat minder vaak wijd. Ook zet hij zijn witte achter voetje vaker onder de massa en die stond voorheen vaak naar achter.

Mijn instructies zegt inderdaad dat hij hypermobiel is. Dat is hij ook heel lenig en senibel.

Ik denk dat als ik straks weer kan oppakken en veel achterhand grondwerk en ook onder het rijden toevoeg dat het wel gaat verbeteren.

Ik zak hieronder even een foto plaatsen hoe hij in begin op zijn hoeven stond ( hoe stijl) en hoe hij nu staat.
Dat ik erop zit in in het begin andere 2 foto's van recent.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door AmistosoN op 08-03-24 11:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Ras PRE achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:29

Dan is hij waarschijnlijk niet gekeurd bij aankoop? Want een 5 jarige die je al aan alle kanten in moet spuiten om een beetje aan het lopen te krijgen is eigenlijk niet zo heel best (zeker als ze nog niet zo heel hard hebben hoeven werken).

Ik zou misschien toch even alsnog alles op de foto zetten om te kijken wat er allemaal zit. Want als je enkel de symptomen aan het bestrijden bent, en niet de oorzaak, dan zul je hier iedere keer tegen aan lopen.

Van een beetje wijdbeens worden ze natuurlijk niet kreupel. Dus het is wel verstandig om even te kijken waar het plaatje begint, al is het maar om vooruitgang bij te kunnen houden :)

AmistosoN
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 11:39

Sky_As schreef:
Dan is hij waarschijnlijk niet gekeurd bij aankoop? Want een 5 jarige die je al aan alle kanten in moet spuiten om een beetje aan het lopen te krijgen is eigenlijk niet zo heel best (zeker als ze nog niet zo heel hard hebben hoeven werken).

Ik zou misschien toch even alsnog alles op de foto zetten om te kijken wat er allemaal zit. Want als je enkel de symptomen aan het bestrijden bent, en niet de oorzaak, dan zul je hier iedere keer tegen aan lopen.

Van een beetje wijdbeens worden ze natuurlijk niet kreupel. Dus het is wel verstandig om even te kijken waar het plaatje begint, al is het maar om vooruitgang bij te kunnen houden :)


Dankjewel voor je berichtje.

Lees ook even mijn andere bericht die ik net heb geplaatst.

Hij is idd niet gekeurd bij de aankoop, dit was mijn 1e paard. Bij een aankoop van een ander paard zou ik dat wel doen.

Het probleem volgend de woorden van de DA. Hij is aan het overcompenseren en daarom loopt hij kreupel.

Alles op de foto zetten dat is mijn volgende stap voor over een tijdje.

Ik ben nu voor de benen röntgenfoto's gegaan en het inspuiten. Dit heeft al best wat geld gekost dus ik wil nog even een potje maken om alles op de foto te hebben! Dit zou uiterlijk eind van de zomer zijn.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:28

Zei de dierenarts dat je nog wel op hem mag rijden?
Of zet je hem op rust of alleen grondwerk of zo, totdat je zeker weet na de onderzoeken dat je paard hiervoor lichamelijk in orde is?
Acceptabel kreupel kende ik niet, maar de kans bestaat dan misschien wel dat hij met zwaardere inspanning erger kreupel gaat worden?

AmistosoN
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 12:53

mika11 schreef:
Zei de dierenarts dat je nog wel op hem mag rijden?
Of zet je hem op rust of alleen grondwerk of zo, totdat je zeker weet na de onderzoeken dat je paard hiervoor lichamelijk in orde is?
Acceptabel kreupel kende ik niet, maar de kans bestaat dan misschien wel dat hij met zwaardere inspanning erger kreupel gaat worden?


De eerste keer inspuiten voorhand mocht ik met hem stappen zolang ik zelf wilde.
2de keer inspuiten mocht ik weer alleen stappen, maar wel ook buigingen vragen, grondwerken en erop zitten en stappen.

Ik moet binnenkort terug voor controle en dan wilt hij samen met mij kijken hoe hij dan loopt. Voordat ik hem weer verder ga oppakken.

Het hele erge kreupel op de voorhand was eigenlijk al weg toen ik op de kliniek aankwam. Toen had hij al 3 weken rust gestaan. Acceptabel kreupel op 4 benen, voor het oog lijkt het of hij goed loopt. Dus voor ons paarden mensen ook lastig te zien. Maar eigenlijk vertoond hij een kleine kreupelheid op elk been.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ras PRE achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:59

Maar de foto’s van de voeten/benen waren goed voor het inspuiten als ik het goed begrijp toch? Waarom denkt de da dat ie kreupel is aan alle vier de benen? Zou groeipijnen een optie kunnen zijn?

Behoorlijk pittige situatie waarin jullie samen zitten, lijkt me erg lastig en vooral onduidelijke situatie nu. Je hebt bij aankoop ook geen klinische keuring gedaan? Tandarts wel eens gekeken of het gebit met de leeftijd lijkt te kloppen?

AmistosoN
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 13:10

RianneH schreef:
Maar de foto’s van de voeten/benen waren goed voor het inspuiten als ik het goed begrijp toch? Waarom denkt de da dat ie kreupel is aan alle vier de benen? Zou groeipijnen een optie kunnen zijn?

Behoorlijk pittige situatie waarin jullie samen zitten, lijkt me erg lastig en vooral onduidelijke situatie nu. Je hebt bij aankoop ook geen klinische keuring gedaan? Tandarts wel eens gekeken of het gebit met de leeftijd lijkt te kloppen?


Jaa de röntgenfoto's waren goed, hij had een paar oneffenheden. Maar de DA gaf aan dat hij voor een keuring er zo doorheen zou komen. Hiervoor is hij ingespoten.

Bij aankoop is er geen klinische keuring gedaan. Tandarts is al 2 keer geweest en tanden zijn goed. Ik weet ook bij welke fokker hij vandaag komt en ik weer zeker dat zijn leeftijd klopt.
Op de dag dat hij geboren werd hebben ze namelijk een foto op insta geplaatst van hem. Dus zijn leeftijd is ok!

Het is inderdaad een lastige situatie. Ik sta er echter wel positief in. Ik let heel goed op mijn paard en lichaamshouding en ik zie nu wel duidelijk verschil. Na het inspuiten van de voorbenen kon ik bij de controle echt al een heel verschil zien qua lopen. Veel meer ruimte, zweefmomentjes. Ook merk ik aan hem dat hij lekker in zijn vel zit. ( wel lekker druk door dat hij alleen mag stappen) osteopaat komt ook eid van deze maand nog.


DA had nog wel gezegt dat hij misschien ook op zooltjes moet omdat zijn knieën vooraan niet gelijk zijn aan elkaar. Ik heb samen met mijn hoefsmid zijn hele hoef opgemeten en we zien geen verschil. Ook ik zie geen verschil in kniehoogte. Dus hierop wil ik nog even terug komen bij de controle.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ras PRE achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:29

Oke even wat uit elkaar rafelen...hij staat achter dus bodemwijd en behoorlijk steil. Is achter ook waar hij een bokhoef had? Kan wel zien dat hij enorm steil staat inderdaad. De hoge hoeven zijn wel vaker te zien bij de PRE's.

Hij had op elk been een bemerking maar geen rontgenologische bemerkingen? Maar bemerkingen die ontstaan zijn door compensatie. Begrijp ik het zo goed?

Hypermobiel kan hier wel een oorzaak van zijn, maar ook zijn hoef/ beenstanden..het lijkt alsof hij niet echt goed bijgehouden is wbt bekappen etc. voordat je hem kocht. Jonge paarden willen ook nog weleens slappe kniebanden hebben. Dan helpt inspuiten soms ook naast gerichte training om ze sterker te maken.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:45

Mijn 3-jarige PRE-merrie staat koehakkig/bodemwijd en gaat als ze vaart maakt nog wijder van achteren. Mijn hoefsmid en ik houden het op slapte, in combinatie met hypermobiliteit. Mevrouwtje kan zich ook alle kanten op helemaal dubbelvouwen.
Ze zit nog niet in het werk, ik ben haar net voorzichtig aan aan het opstarten. Vooral veel grondwerk nu. Plan is wel om deze zomer richting kracht en conditie verder te werken, het inrijden komt daarna wel.

Trouwens, ken je het PRE-topic al? Daar kun je ook veel vragen kwijt: [BKR] Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

AmistosoN
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 15:02

Elisa2 schreef:
Oke even wat uit elkaar rafelen...hij staat achter dus bodemwijd en behoorlijk steil. Is achter ook waar hij een bokhoef had? Kan wel zien dat hij enorm steil staat inderdaad. De hoge hoeven zijn wel vaker te zien bij de PRE's.

Hij had op elk been een bemerking maar geen rontgenologische bemerkingen? Maar bemerkingen die ontstaan zijn door compensatie. Begrijp ik het zo goed?

Hypermobiel kan hier wel een oorzaak van zijn, maar ook zijn hoef/ beenstanden..het lijkt alsof hij niet echt goed bijgehouden is wbt bekappen etc. voordat je hem kocht. Jonge paarden willen ook nog weleens slappe kniebanden hebben. Dan helpt inspuiten soms ook naast gerichte training om ze sterker te maken.



Hij had inderdaad achter een bokvoetje! Hij stond inderdaad heel stijl! Niet normaal. Gelukkig is dit nu wel echt veel beter geworden. Een langzaam proces om elke keer de hoeven iets lager te zetten. Maar ik zie wel progessie!

Jaa de DA zij dat het kwam door overcompenseren en verkeerd lichaam gebruik. Hij zij dat als hij word ingespoten Hij zijn lichaam anders gaat gebruiken en ook anders gaat lopen. ( dan dat ik hem ooit heb zien lopen) hierin heeft hij gelijk bij de 1e controle met inspuiten voorbenen liep hij echt heel anders!

Ik heb nu 25 maart een controlle afspraak. Ik heb ook even gebeld voor de kosten voor hals en rug op de foto. Deze doe ik in mei/ juni denk ik.

Er was iemand heel lief om mij een privé bericht te sturen over ECVM iets wat in de hals zit. En zij had meegemaakt met haar paard. Dus je kan beter maar uitsluiten, dus dat wil ik ook nog doen.


Het kan inderdaad een oorzaak zijn van hypermobiel zijn. Mocht ik 25 maart weer groen licht krijgen ga ik veel trainen met de achterhand doormiddel van grondwerk. En na een tijdje rijden. Het is ook deels dat hij denk ik heel slap is van achter en dit gewoon sterker moet worden.

Ik moet zeggen als ik eenmaal aan het rijden ben hij dan niet echt wijdbeens loopt dat was toen echt verbeterd.

AmistosoN
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-03-24

Re: Ras PRE achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 15:16

Ik heb voor jullie 2 filmpjes op youtube gezet. 1e filmpje is van achter lopen. Let op dit was voor het inspuiten! > witte voetje achter is hier scheef dit is inmiddels al opgelost door hoefsmid.

2de filmpje is mijn laatste les voordat hij kreupel liep. Let aub niet teveel op het rijden, we zijn allebei lerende haha. Maar hier kan je ook zijn bewegingen zien en hoe hij van achter 'schaatst" in draf.

https://youtu.be/s8gbVyrSqQM?si=wpyleINJ-4xnw7pZ

https://youtu.be/QD7nzWAtirs?si=-iAC84g5Pv4Do6Cu

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:22

Ja die is duidelijk echt niet goed achter.

Maar nu snap ik het verhaal wel, door de bokhoef is hij zijn hele been, knie en achterhand anders gaan gebruiken. Die compensatie is dan voor weer terug te zien. Ik snap de inspuitingen ook, dat is om hem uit die compensatie patronen te halen. Dit is overigens geen PRE kenmerk. Ik denk dat dit los staat van het hypermobiel zijn maar echt puur door de bokhoef is gekomen. De oorzaak van een bokhoef is een verkorte pees.

AmistosoN
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 15:31

Elisa2 schreef:
Ja die is duidelijk echt niet goed achter.

Maar nu snap ik het verhaal wel, door de bokhoef is hij zijn hele been, knie en achterhand anders gaan gebruiken. Die compensatie is dan voor weer terug te zien. Ik snap de inspuitingen ook, dat is om hem uit die compensatie patronen te halen. Dit is overigens geen PRE kenmerk. Ik denk dat dit los staat van het hypermobiel zijn maar echt puur door de bokhoef is gekomen. De oorzaak van een bokhoef is een verkorte pees.



Ja precies! En ik merk dus nu ( Na 3 weken inspuiten achterknieen) dat hij nu zijn achterhand anders gebruikt. Bok voetje zette hij altijd naar achter ook als hij stilstond. Nu zet hij ook welleens zijn andere voetje naar achter.

En hij staat minder vaak heel wijd met zijn lichaam. Meer gewoon in normale stand. Ik denk dus wel dat het gaat helpen met daarbij om de 5/6 weken bekappen.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ras PRE achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:34

Kun je ook wel zien, in het filmpje loopt hij ook met zijn rechterheup hoger. Ik denk dat jullie goed bezig zijn in ieder geval.

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:34

Hij is achter ook heel steil (niet alleen hoef maar hele achterbeen), achterbeen buigt eigenlijk nauwelijks, denk dat hij wat wijd gaat om buigen te voorkomen, dus inderdaad compensatie.

Is niet standaard PRE, maar je ziet wel vaak afwijkende beenstanden en hoeven omdat daar toch minder focus op ligt in de fokstandaarden. In mijn eigen zoektocht in Spanje (15 jaar geleden) heb ik er denk ik wel 35 bekeken en slechts 2 of 3 vond ik ok op benen en hoeven…..

AmistosoN
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 15:47

zazaza schreef:
Hij is achter ook heel steil (niet alleen hoef maar hele achterbeen), achterbeen buigt eigenlijk nauwelijks, denk dat hij wat wijd gaat om buigen te voorkomen, dus inderdaad compensatie.

Is niet standaard PRE, maar je ziet wel vaak afwijkende beenstanden en hoeven omdat daar toch minder focus op ligt in de fokstandaarden. In mijn eigen zoektocht in Spanje (15 jaar geleden) heb ik er denk ik wel 35 bekeken en slechts 2 of 3 vond ik ok op benen en hoeven…..



Ja inderdaad dus! Ik hoop dat als hij dalijk weer goed loopt. Ik lekker met hem aan de slag kan gaan met de achterhand. En hem sterker maken. :)

Ach dat zal! En zul je net zien ik had nog nooit iets met spaanse paarden gedaan. En wat doe ik, ik koop een spaanse! Haha mijn inderdaad zijn hoeven zijn niet goed bijgehouden. Jammer... daarom ook de stand anders. Ik denk dat het wel kan verbeteren maar alles heeft tijd nodig en dat geef ik hem ook!

AmistosoN
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 15:49

Elisa2 schreef:
Kun je ook wel zien, in het filmpje loopt hij ook met zijn rechterheup hoger. Ik denk dat jullie goed bezig zijn in ieder geval.



Dankjewel! Lief! Ik hoop dat hij gewoon dalijk pijn vrij lekker kan rond hobbelen. Ik ben een recreatieve ruiter. Dressuur wedstrijdjes wil ik wel graag doen. Maar daarin tegen lekker naar het bos gaan, grondwerken, buitenritten, sprongetje doen.

Als hij dat gewoon kan doen uiteindelijk ben ik gelukkig:)

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:50

Nou ik heb niet alles gelezen maar een correcte bekapping zal je paard wel van worden. Dat werkt ook door in de rest van het lijf. No feet no horse. En deze is absoluut niet correct bekapt.

AmistosoN
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 15:54

pluisje88 schreef:
Nou ik heb niet alles gelezen maar een correcte bekapping zal je paard wel van worden. Dat werkt ook door in de rest van het lijf. No feet no horse. En deze is absoluut niet correct bekapt.


Sorry vind dit een beetje een misplaatste opmerking

Ik ben al 1,5 jaar bezig met de hoefsmid om hem steeds wat lager te zetten omdat hij juist in het verleden niet juist is bekapt.

Misschien toch eerst alles lezen voordat je je mening deelt.

Ik doe alles aan dit paard om hem goed te krijgen, dus vind het echt een rare reactie.

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Ras PRE achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:57

Ik ook….. ik vind dat hij wel echt beter staat dan in je eerste foto’s, dit is nou eenmaal niet iets wat je in een keer goed krijgt.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:59

precies, dit soort standen kun je niet in 1, 2 of 6 maanden corrigeren. Dat zal heel geleidelijk aan moeten, anders krijg je zeker problemen aan de weke delen.
Ik denk dat jullie goed bezig zijn. Ik vind hem overigens nog wel echt heel jeugdig. De foto's waar iemand er op zit, zie je hem ook een beetje doorgezakt staan :) Geen idee of dat een moment opname is, of dat hij het gewoon echt nog heel zwaar vind om iemand te dragen.
Maar je bent bezig met in de hand, dus ook dat komt vast helemaal goed!

AmistosoN
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 16:10

Sky_As schreef:
precies, dit soort standen kun je niet in 1, 2 of 6 maanden corrigeren. Dat zal heel geleidelijk aan moeten, anders krijg je zeker problemen aan de weke delen.
Ik denk dat jullie goed bezig zijn. Ik vind hem overigens nog wel echt heel jeugdig. De foto's waar iemand er op zit, zie je hem ook een beetje doorgezakt staan :) Geen idee of dat een moment opname is, of dat hij het gewoon echt nog heel zwaar vind om iemand te dragen.
Maar je bent bezig met in de hand, dus ook dat komt vast helemaal goed!



Het heeft inderdaad tijd nodig en ik vind dat hij in 1,5 tijd al de goede kant op gaat qua hoefstand en we hebben nog zo lange weg dus komt zeker goed!

HAHA! ik snap helemaal wat je bedoelt. Hier had ik hem net een paar maandjes pas. Toen ik hem kocht dacht iedereen dat hij nog 2 jaar was maar hij was al 3,5 hij was heel slank, geen body. Daarom ook voor gekozen eerst te grondwerken een half jaar. Deze foto was gewoon om te kijken hoe hij zal reageren met mij erop. Hier een foto van later! Je ziet dat gij lichamelijk ook echt enorm is veranderd!
Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:18

zazaza schreef:
Ik ook….. ik vind dat hij wel echt beter staat dan in je eerste foto’s, dit is nou eenmaal niet iets wat je in een keer goed krijgt.
klopt, en ook niet snel goed moet willen krijgen... van stijl/bok naar normaal moet ook heel geleidelijk. Pezen zijn vaal verkort, dus als je het te snel doet krijg je vaak meer ellende.