Spaanse volbloed

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:51

Hai Petra,

Mag ik vragen welke nakomeling van Bacardi je hebt? En uit welke merrie die is??? Ben erg benieuwd, wij hebben een stal vol met Spanjaarden Knipoog

petrahin

Berichten: 204
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 01:25

Ja natuurlijk de moeder van C.A Amigo is C.A Yoga. De verdere lijn moet je even van me te goed houden.Want Amigo is net gechipt en toen vond ik dat gelijk een mooie gelegenheid om het over te schrijven op onze naam.( trouwens wel een afzetters bij datv AVS) De papieren zijn nu bij het AVS denk dat ik volgende week het paspoort + papieren terug heb.

Wat leuk dat jullie zoveel spanjaarden hebben staan. Amigo is echt mijn vriendje. Ik ben er op een wat andere mannier aan gekomen zoals je anders een paard koopt denk ik maar nooit geen spijt van gehad.Hij is voor mij wat aan de kleine kant nu zo'n 1.51 hij is nu 3, maar dat maakt niet uit straks misschien voor mijn kinderen of een ik zoek iemand die hem wil gaan rijden. Wij hebben nml ook nog een 4 jarige Lusitano en een 9 jrige Engels volbloed.
Maar Amigo blijft mijn kleine vriendje zolals ik al in mijn vorige berichtje zei ik kan die spanjaarden iedereen aanraden ben je he met me eens.

Ken je de moeder trouwens?

petrahin

Berichten: 204
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 01:37

He ik heb net even in je profiel gekeken en naar je site.

C.A. Estada is de stiefmoeder van Amigo geweest, hoe gaat het met haar?
Hebben jullie ook het veulen van haar wat toen in 2001 bij haar was?
Ik ben de naam even kwijt van het veulen ik vond zowel Estada als haar veulen prachtig. Maar ja zoals ik al zei het is wat vreemd gegaan bij de aankoop van Amigo, het was eigenlijk niet de bedoeling. Alleen de paarden van de vorige eigenaar je weet wel wie ik bedoel, hadden al heel wat meegemaakt of juist niet het is maar hoe je het bekijkt.En Amigo zou naar de paardemarkt in Hedel gaan en dat ging me even te ver dus ik heb hem 3 november gekocht en hem mijn man voor zijn verjaardag gegeven (4-11 jarig) ha ha .Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen.
De moeder van Amigo Yoja is ook goed terecht gekomen ik heb ook haar eigenaresse toevallig via internet ontmoet en we mailen regelmatig.

Ben heel benieuwd hoe het met Estada is?????

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 01:49

Ook ik ben erg benieuwd naar Estada en haar veulen! Kan me nog erg goed de speeluurtjes met Amigo (van petrahin) in de bak herinneren Lachen Estada stond met haar veulen naast mijn Snowdon op stal, de eerste maand dat ik Snowdon had...

Oww.... heb even op de site gekeken... Moest even driehonderd keer beter kijken of dat Estada was... Wat is zij opgeknapt! Een echte schoonheid is het weer geworden! En idd, zoals jullie schrijven daar... ze is echt een lieve bruine beer *LOL*

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:48

Het gaat super met Estada, en haar veulen Alhaya, is helaas niet bij ons. Amigo ken ik wel, dat is een zoon van Goya en Bacardi, die ook bijna bij ons had gestaan ( hij wilde hem weggeven aan ons omdat hij er vanaf moest). We zijn het allemaal met elkaar eens dat het maar goed is dat dit persoon in kwestie geen paarden meer heeft, hoewel de geruchten gaan dat Estada`s dochter, Alhaya, nog in zijn bezit is.

Estada is een prachtige merrie, met zeer veel capaciteiten, en een superfokmerrie. Vorig jaar heeft zij ons een merrieveulen geschonken van Z.A. Perlamon, die haar weerga niet kent.

Omdat wij overbezet zijn op dit moment, staat Estada te koop voor de belangstellende fokker, of kan deze merrie de sport in m,et de goede ruiter. Wel is een goed tehuis van belang. Dus als je eens wat hoort......

petrahin

Berichten: 204
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 11:33

Goed te horen dat het zo goed gaat met Estada , maar dat is ook te zien op de site zoals Snowdon al opmerkte.
Als ik wat hoor dat iemand op zoek is zal ik zeker aan haar denken.Als je Amigo nu ziet is dat ook wel een ander mannetje geworden. Ik zal eens een foto'tje naar je mailen.(lukt nog steens niet om foto's te downloaden)

Nog even een ander vraagje op wat voor leeftijd beginnen jullie met zadelmak maken en inrijden?

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:01

Ja, ben erg benieuwd naar een foto van Amigo. Vond em als veulen al zo leuk....

Dat is een btje afhankelijk van wat de klanten willen, maar als het onze eigen paarden betreft, beginnen we daar aan wanneer ze drie jaar zijn, dan gaan we longeren en zadelmak maken, en natuurlijk goede bespiering opbouwen. In het 4e levensjaar gaan we er pas opzitten. Spanjaarden zijn laatbloeiers en groeien nog lekker door op hun 3e jaar, en omdat niet te belemmeren, wachten wij meestal nog een jaar.

Maar we krijgen ook wel paarden van klanten, die op hun 3e al ingereden moeten worden. Dat is voor ons het minimum, en dan moet het paard wel voldoende uitgegroeid zijn.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:20

Is Amigo nu nog schimmel geworden, Petra?

Dulcinea
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:53

Quissie schreef:
... de mythe van de Moren die in de achtste eeuw Andalusie veroveren en duizenden oosterse paarden meebrengen. Oosters waren ze wel, maar voor een groot deel beslist geen volbloed arabieren. De meeste paarden die de Moren meebrengen naar Spanje zijn Berbers. Deze worden vervolgens ingekruist op Iberische merries en uit deze combinaties onstaan zeer gewilde paarden de Andalusiers.
Daarmee heeft spanje een goed iegen paard. Import van Arabieren is niet meer nodig. Die import komt pad in de vorige eeuw weer op gang om de andalusier te verbeteren. Geen overbodige luxe: verkeerde kruisingen hebben het ras geen goed gedaan. in 1905 wordt de paarden fokkerij onder direct toezicht gesteld van het miniserie van Defensie.
Kenners schatten dat zo'n zeventig procent van de Spaanse Arabieren van oosrprong Pools is. Er is relatief weinig import vanuit het Midden Oosten.
Is stukje uit BIT juni 1998....


Bíjna goed: de Berber en Spaanse rassen PRE, Andalusiër, Lusitano of hoe je ze wil noemen behoren (behoorden) allemáál tot hetzelfde ras. Genetisch onderzoek, in een groter verband, gaf dit heel duidelijk aan.
Het maakt (maakte) dus geen biet uit of de berbers nu zijn ingekruisd of andersom; tis (was) toch hetzelfde. Ook nu nog zijn de verschillen binnen de 'rassen' groter dan die ertussen.

Inderdaad zijn de arabier-varianten en de iberische paarden in het geheel niet verwant.

Verder zijn er waarschijnlijk veel meer paarden uit zuidelijk Spanje naar het Noorden van Afrika vervoerd dan omgekeerd.

Erg komisch in dit verband is ook het 'historische' verhaal van Karel Martel die in zuid-frankrijk met zijn geharnaste ridders op Ardenners de Moren op hun arabieren tegenhield: die ridder als cavelerie bestond toen nog niet en de Moren reden op iberiërs.

Nog komischer, dus eigenlijk hilarisch is de hele term 'volbloed'. De Engelse 'volbloed' is een kruising tussen oorlogsbuit-'arabieren' en de royal mares. Die royal mares waren iberiërs en onder de 'arabieren' waren één berber en één akhal té Haha!
Maximaal halfbloedjes dus Bloos

Verder is 'volbloed' een slechte vertaling van 'thoroughbred' = gedegen gefokt. Tja en er zijn wel meer rassen gedegen gefokt. Exit mythe volbloed Pling

petrahin

Berichten: 204
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:53

Ja Hazzebas dat had ik zelf eigenlijk ook wel in gedachten, om volgend jaar pas echt te beginnen. Nu longeren we zo af en toe en met het zadel en bit heeft hij ook al kennis gemaakt.
We hebben er al een eens op gezeten en wat gehangen maar allemaal minimaal.
En zo af en toe zit mijn zoontje van 6 erop als we hem uit het land halen.

En Snowdon hij wordt denk ik niet echt wit hoor misschien dat er wat haartjes bij zijn gekomen maar minimaal, wel worden zijn manen steeds blonder.
Maar ik heb laatst van de eigenaar van Yoja (de moeder van Amigo) een hele CD rom met foto's van Bacardi (de vader van Amigo) gehad.
Zij was in Frankrijk op bezoek geweest bij Bacardi. En ook Bacardi heeft wat vos kleur door zijn witte haren en ook Yoja heeft dat dus ja een sinterklaaspaard zal het niet worden ha ha.En eeeh als je in de buurt bent kom je toch effe kijken je hebt mijn tel.nr toch nog?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:54

petrahin schreef:
En Snowdon hij wordt denk ik niet echt wit hoor misschien dat er wat haartjes bij zijn gekomen maar minimaal, wel worden zijn manen steeds blonder.
Maar ik heb laatst van de eigenaar van Yoja (de moeder van Amigo) een hele CD rom met foto's van Bacardi (de vader van Amigo) gehad.
Zij was in Frankrijk op bezoek geweest bij Bacardi. En ook Bacardi heeft wat vos kleur door zijn witte haren en ook Yoja heeft dat dus ja een sinterklaaspaard zal het niet worden ha ha.En eeeh als je in de buurt bent kom je toch effe kijken je hebt mijn tel.nr toch nog?


Ow dus misschien een zweetvos? Verward

Ik zal eerdaags na mijn vakantie eens bellen, want ik woon weer gewoon in Etten-Leur! Zal tweede week van augustus zijn dat ik even bel Lachen

LauraenCadiz
Berichten: 12
Geregistreerd: 21-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:41

Wat grappig om te lezen hoe iedereen erover denkt ikzelf heb een Spaans Arabisch volbloed van Lobeke en Jazz-Singer.
Waar ik wel erg benieuwd naar ben is of jullie paarden ook been problemen hebben?
De mijne heeft Spat en loopt vaak kreupel.. Laat maar wat horen over jullie ervaring ik ben erg benieuwd.