Australian Stockhorse

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Australian Stockhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 15:27

Hoi, ik ben de laatste tijd een beetje verveeld en zet daarom kennerlijk veel topics maargoed hier dus:

Ik heb laatst dit ras gezien (alleen foto's) en vind ze eigenlijk wel heeeel erg leuk kan iemand mij misschien wat meer vertellen over dit ras?
Australian Stockhorse

Misschien schofthoogt,temperament,kleuren en natuurlijk ong. de prijs die je ervan kunt verwachten.
Eh, ja en als er iemand hier is die er eentje heeft zou ik ook graag willen weten.
In elk geval vast heel erg bedankt
Groetjes Elvira

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Australian Stockhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:29

Hoi,

Ben net terug uit australie en heb daar ook stock horses gereden.
Alleen denk ik als je zo'n paard wilt hebben dat ze in nederland niet 'verkrijgbaar' zijn.

Het zijn echte paarden voor het veedrijvers werk, ze moeten snel zijn en zeer sterk op de benen. Veedrijven gaat daar erg hard.

Uit welke rassen het ras precies bestaat wet ik niet(meer) maar verweg zal er wat spaans/amerikaans invloed inzitten. Misschien gemixed met engelsvolbloed.

De paarden die ik heb gezien waren zo rond de 155m en vrij cool van karakter.
De benen en de hoeven erg sterk en hard. Ze komen in diverse kleuren voor en zijn over het algemeen goed te betalen.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: Australian Stockhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 16:34

maar wat is goed te betalen volgens jou? (ik zeg nie dat ik er eentje wil hoor
Maar noem eens een prijs is goed te betalen volegsn jou 1000 euro of 2000 euro noem eens wat

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Re: Australian Stockhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:45

Heb een jaar op deze paarden gereden. Schofthoogte varierend van de 155 tot 170. Ontstaan uit het Engelse volbloed en hebben vaak quarter bloed in zich.
Harde paarden met cowsence, athletisch gebouwd, harde hoeven, sober.

In Australie betaal je vanaf 500 dollar tot zo hoog je wilt natuurlijk.
Zijn niet exceptioneel mooi of bijzonder wel goede werkers. Das het belangerijkste.
Lopen 10 maanden per jaar vrij rond en worden terug gebracht naar de homestead als het vee gehaald moet worden. Dan moet er zonder problemen een zadel opgelegd kunnen worden....
Heb er een gebroken pols aan overgehouden.

Ik was niet onder de indruk van deze paarden. Wil je een paard met cowsence neem een quarter of een manga larga marchadore, criollo.
Ik vond ze eigenlijk heel lelijk, maar das mijn mening.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Australian Stockhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:03

Ik ben eigenlijk meer gecharmeerd van de Waler dan van de Australian Stock Horse

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: Australian Stockhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 19:04

ik heb foto's gezien en ik vond ze eigenlijk erg mooi
Maar ik wil er geen da heb ik al gezegd.
Maar ik was gewoon nieuwschierig

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Australian Stockhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:39


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Re: Australian Stockhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:15

De Australian Stock horse of Whaler is een afstamming van volbloeden. Deze ras is de basis van de AS. Gedurende de eerste jaren waren er verschillende rassen toegevoegd naar verlang de aanwezige hengst materiaal. De meeste gebruikte rassen zijn/waren volbloed, arabier, anglo-arabier, new forest, en in de latere jaren, warmbloed.

Er zijn fokkers (meestal de toeristische cattle stations) die deze ras, AS, gekruist hebben met hun quarter merries om een 'koele' paard te krijgen voor de toeristen. Maar de quarterhorse maakt zeldom een deel uit van de erfelijk last die een AS maakt.

Aangezien je ook in volbloeden een erg variendend schoft hoogte kan krijgen is dit ook bij de AS, en het ligt ook natuurlijk aan welke andere ras er in zit. De schofthoogtes liggen gemiddeld rond de 160 cm en je hebt kleintjes van 150cm en uitschieters van 170cm (als er bijvoorbeeld een WB kruising in zit).

De doelstelling is zeer gevarieerd ... van stockhorse, recreatiepaard, show horse, eventer, dressuur paard, mennen, tot polo pony ! Ze worden bereden door jong en oud, en zijn meestal vriendelijk en hard werkers.

Ze hebben een zeer athletisch bouw, zijn beroemd voor hun harde en goede hoeven en benen, met een over het algemeen goede stabiele karakter. Maar er kunnen ook 'bloed-types' tussen zitten (ligt aan bloedvoering) die heel erg heet kunnen zijn.

Veulens zijn inderdaad vanaf een AUS$500 te verkrijgen maar dit ligt natuurlijk aan wat je wilt. Een geleerde ruin (ingereden, sprongetje maken, B-dressuurtje mee afleggen) zal al gauw rond de AUS$3000 kosten. (Momenteel staat de dollar 1.65 =1 euro)

Omdat je verschillende types in hebt, van echter boerderij gefokte paarden tot show paarden, is er ook natuurlijk een groot verschil in schoonheid.
Wij hebben ze vroeger altijd op de 'station' gehad, een stuk of 25, en ze werden gebruikt voor de koeen en schapen te controleren maar ook om tijdens de weekend mee wedstrijd te rijden. Jaarlijks gingen wij met de 'beste' naar de Royal Show om de keuringen mee te doen.

Indien je ECHT geinteresseerd bent kan ik via familie en vrienden je een aantal adressen bezorgen in Australia van oa fokkers.

phillien
Berichten: 850
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Australian Stockhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:53

gaaf ik wist niet dat dat ras echt bestond (ik heb een stochzadel)

ik ben helemaal weg van australie, ik dacht dat het gewone kruizingen waren,

als ik ooit geld en ruimte heb wil ik er 1tje, maar dan een veulen

TexasJack
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 15:19

Hoi, ik ben in October 2023 van Australie naar Nederland verhuisd en heb mijn australien stock horse meegebracht!!